quote:
Op donderdag 20 mei 2010 22:45 schreef Surf_Bunny het volgende:hmm cognitieve gedragstherapie had ik hiervoor dus al
Mag ik vragen hoe jij uiteindelijk de balans hebt gevonden tussen inspanning en rust? Ik heb samen met die psycholoog al vanalles geprobeerd maar niks werkt.
En wat hield die behandeling in het radboudt allemaal in ?
balans tussen inspanning en rust, eigenlijk vooral naar je lichaam luisteren. dus ja ik werk (24 uur in de week) maar de andere dagen slaap ik in de middag) en ik ga heel soms stappen, maar dan hou ik er al rekening mee dat ik bv kan zitten en niet hoef te staan, en dat ik daar een paar weken last van ga hebben. en dat is eigenlijk vooral wat ik daar heb geleerd. accepteer dat een inspanning een consequentie heeft en leer ermee leven maar blijf wel dingen doen.
en wat verder voor mijzelf heel goed hielp, en nog steeds helpt is doelen stellen. toen de behandeling begon starte voor mij ook het examenjaar. mijn eerste doel was daardoor: mijn examen halen (wat op dat moment eigenlijk niet haalbaar was omdat ik maar 2 uurtjes per week naar school ging en verder sliep). dit heb ik toen gehaald. daarna wou ik op vakantie naar het buitenland. heb hierdoor een maand of 2 full time gewerkt (daarna was ik wel volledig gesloopt, maar ik ging wel op vakantie).
in het radboudt zelf was het voor mij veel testen en formulieren invullen, maar ook elk mogelijk bloedonderzoek krijgen. hier is bv wel uitgekomen dat mijn adrenalinegehalte constant te hoog is. (adrenaline werkt bij zo dat je als het nodig is (bv. aangevallen worden en andere dingen) je meer energie krijgt maar daarna veel vermoeider bent. doordat het bij mij constant hoog is heb ik de energie niet maar de moeheid wel).
verder documenteerden ze ook je dagpatroon, dit door uit mijn hoofd 3 weken lang een kastje om je enkel te hebben die je bewegingen monitoort, en alleen bij douchen/bad mocht deze af. dit is in het begin gedaan, halverwege en aan het einde, om te bekijken of er resultaat was.
ik weet wel dat het radboudt ziekenhuis zelf vooral op cognitieve gedragstherapie concentreerd. als het goed is zit er in het ziekenhuis in utrecht ook een behandelcentrum die een combinatie maakt van gedragstherapie, fysieke therapie en medicijnen maar zo heeft elk ziekenhuis een andere methode.
wat ik wel weet is dat het radboudt heeft ook hersenscans heeft gemaakt waaruit voort kwam dat CVS patienten vaak minder grijze hersenstof aanwezig hebben. volgens mij zijn ze hier ook nog verder onderzoek naar aan het starten.
maar over regelmaat gesproken, ik moet morgen werken dus ga nu richting mijn bed. als je nog meer vragen hebt zal ik ze morgenavond voor je beantwoorden
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie