abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81577543
quote:
Ze hebben een man in Hamburg doodgeschopt omdat hij ze geen 20 Cent wou geven. Nu Komen Berhani (17) en Onur K. (17) mogelijk vrij vanwege een rechter die nog op vakantie was en problemen ondervond door de aswolken uit Ijsland.

Berhani I. en Onur K. zitten al zes maanden in voorlopige hechtenis en hadden al lang veroordeeld kunnen zijn. Maar omdat een van de rechters niet op tijd van haar vakantie terug kwam moet het proces opnieuw gevoerd worden.

Wettelijk gezien mag een aangeklaagde in Duitsland maximaal een half jaar in voorlopige hechtenis zitten. Nu moet een hoger rechtsorgaan nagaan of er nu een 'belangrijke reden' is om van die maximale termijn van een half jaar af te wijken. Dit wordt momenteel onderzocht. De beslissing wordt in de komende dagen genomen.

Berhan I. (17) en Onur K. (17) hebben in Juni 2009 de dakdekker Thomas M. (44) zo zwaar mishandeld dat hij weken later aan de gevolgen van zijn verwondingen overleden is. De daders eisten 20 cent van het slachtoffer en toen hij dit weigerde zijn ze als beesten op hem los gegaan. Het slachtoffer heeft hierbij schedelbasisfracturen opgelopen en is in coma geraakt.

Het proces was 18 maart begonnen. Omdat een van de rechters niet op tijd terug kon komen van haar vakantie, en een proces maximaal 3 weken onderbroken mag worden, begint het hele proces nu weer van voor af aan met als mogelijk resultaat dat de aangeklaagden op vrije voeten komen

bron:Hamburger Morgenpost
Ik begrijp best dat er regels nodig zijn, maar ik vind dat men ook een beroep op de redelijkheid moet kunnen doen. En die redelijkheid zegt dat het onterecht is als aangeklaagden vrij komen puur op basis van dit soort overschrijdingen van termijnen, vormfouten etc.

Ik hoop dan ook dat het rechtsgevoel het deze keer wint van de regeltjes en dat deze jongeren niet zomaar vrijgelaten worden.
  dinsdag 18 mei 2010 @ 14:26:28 #2
10409 Alecks
Pakjespiet
pi_81578634
Tsja, dit lijkt nogal onrechtvaardig maar dit soort maatregelen zijn er juist om de rechtsstaat te beschermen. Als er streng tegen vormfouten opgetreden wordt dwingt men justitie om te zorgen dat zij hun zaakjes op orde hebben. Het is wat een rechtsstaat onderscheidt van een dictatoriale politiestaat waar verdachten onbeperkt vastgehouden kunnen worden, zonder proces of zelfs maar een staat van beschuldiging. Vergelijk het maar met de verontwaardiging toen bekend werd dat de man die stond te schreeuwen misschien na een paar dagen vrij zou komen omdat er nog geen staat van beschuldiging was. Wel, die beschuldiging is er en hij zit nog steeds vast.

Let er trouwens op dat ze niet automatisch op vrije voeten gezet worden. een hoger hof (het "Oberlandesgericht", het hoogste hof van de deelstaat) kan besluiten dat er een "belangrijke reden" is dat er van afgeweken kan worden. De mogelijk van het door jou gewenste "beroep op de redelijkheid" is er dus. Het lijkt mij dat de afwezigheid van de rechter vanwege het vliegverbod een goed genoeg excuus is. Ik denk niet dat de jongens weer snel op straat zullen staan. Wat ik erover gevonden heb stond voornamelijk in nogal sensatiebeluste krantjes. Hier is de Hamburger Morgenpost bijvoorbeeld.

Ook is het een beetje onduidelijk welke termijn nu precies overschreden is: Eerst wordt er gerept van een maximum van 6 maanden waarin een verdachte in "Untersuchungshaft" (voorarrest) kan zitten, daarna van een termijn van maximaal 3 weken voor een onderbreking van het proces. Daar het proces al op 18 maart begonnen is lijkt mij dat het laatste het geval is.
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
  dinsdag 18 mei 2010 @ 14:27:58 #3
65918 IBAZ
broeinest
pi_81578682
Die rechter is een trut en moet vervolgd worden.
  dinsdag 18 mei 2010 @ 14:30:27 #4
10409 Alecks
Pakjespiet
pi_81578783
Ibaz: Omdat ze op vakantie gaat en door overmacht niet op tijd terug kon komen? Als dat al een reden is tot vervolging raakt Justitie wel heel snel overbelast...
  dinsdag 18 mei 2010 @ 15:12:16 #5
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_81580352
was het voor haar niet mogelijk om op een andere manier te reizen? ik weet natuurlijk niet waar ze haar vakantie vierde, maar boot, trein of auto had een optie kunnen zijn. ach, ik neem aan dat ze er alles aan gedaan heeft...
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  dinsdag 18 mei 2010 @ 15:17:50 #6
10409 Alecks
Pakjespiet
pi_81580576
Ze zat/zit? in Spanje. Een auto/taxi zou misschien een goedkopere oplossing geweest zijn dan het proces opnieuw beginnen. Hier nog een Tabloid: de Bild. Daar wordt trouwens gezegd dat het proxces uiterlijk morgen verder moet gaan. Het lijkt mij dat ze dan nog wel op tijd aanwezig kan zijn. Al met al een storm in een glas water.

Die Folgen des Flugverbots haben uns erreicht“, bestätigt Conrad Müller-Horn vom Landgericht. „Wir müssen spätestens Mittwoch weiterverhandeln. Sonst müssen beide Prozesse komplett neu beginnen.“
"'De gevolgen van het vliegverbod hebben ons bereikt' bevestigd Conrad Müller-Horn van de deelstaatsrechtbank. 'We moeten uiterlijk woensdag verdergaan met de behandeling. Anders moeten beide processen van voren af aan overgedaan worden'."

[ Bericht 46% gewijzigd door Alecks op 18-05-2010 15:25:57 ]
  dinsdag 18 mei 2010 @ 15:38:38 #7
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_81581403
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 15:17 schreef Alecks het volgende:
Ze zat/zit? in Spanje. Een auto/taxi zou misschien een goedkopere oplossing geweest zijn dan het proces opnieuw beginnen. Hier nog een Tabloid: de Bild. Daar wordt trouwens gezegd dat het proxces uiterlijk morgen verder moet gaan. Het lijkt mij dat ze dan nog wel op tijd aanwezig kan zijn. Al met al een storm in een glas water.

Die Folgen des Flugverbots haben uns erreicht“, bestätigt Conrad Müller-Horn vom Landgericht. „Wir müssen spätestens Mittwoch weiterverhandeln. Sonst müssen beide Prozesse komplett neu beginnen.“
"'De gevolgen van het vliegverbod hebben ons bereikt' bevestigd Conrad Müller-Horn van de deelstaatsrechtbank. 'We moeten uiterlijk woensdag verdergaan met de behandeling. Anders moeten beide processen van voren af aan overgedaan worden'."
in dit geval vind ik het kwalijk dat ze niet de trein of auto heeft genomen.
  dinsdag 18 mei 2010 @ 15:40:21 #8
10409 Alecks
Pakjespiet
pi_81581472
Wie zegt dat ze dat niet alsnog gedaan heeft? Maar als haar vlucht vertraging opgelopen had maar er inmiddels weer gevlogen wordt kan ze makkelijker en sneller met een nieuwe vlucht gaan.
  dinsdag 18 mei 2010 @ 15:56:40 #9
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_81582088
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 15:38 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

Precies. Tijdens de vorige aswolkhype waren hier bij ons een Engelsman en een Zwitser gestrand. Een Nederlander zat vast in Frankrijk. Ze hebben allen zelf in een aantal dagen de terugreis op een alternatieve manier kunnen regelen (via huurauto en trein).

Als die twee pleurishonden vrijkomen omdat mevrouw de rechter geen initiatief heeft ondernomen om zelf terug te komen, dient ze een rotschop te krijgen.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_81584047
Het is, zoals eerder gezegd, om de rechtstaat te beschermen.

Bah
pi_81585540
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 14:26 schreef Alecks het volgende:
Tsja, dit lijkt nogal onrechtvaardig maar dit soort maatregelen zijn er juist om de rechtsstaat te beschermen. Als er streng tegen vormfouten opgetreden wordt dwingt men justitie om te zorgen dat zij hun zaakjes op orde hebben.
Ik begrijp die afwegingen wel hoor. Echter vind ik dat de regels in bepaalde gevallen overruled moeten kunnen worden. Nu blijkt dat in dit geval dus ook (deels) mogelijk. Ik vind het te allen tijde fout dat mensen vrijkomen door een vormfout. Dat deze bescherming er is, ok. Maar wanneer de redelijke belangen anders zijn moet dit te overrulen zijn. Niet zomaar natuurlijk, want dan heeft die 'bescherming/regel' geen zin meer, maar dit zou best getoetst kunnen worden door een bepaalde commissie of zo. Degenen die verantwoordelijk zijn voor die vormfouten moeten dan natuurlijk gesanctioneerd worden, zodat het maken van vormfouten geen vrijblijvendheid wordt. Dit lijkt me afdoende bescherming geven aan de rechtsstaat zonder al te veel afbreuk aan het algemene rechtvaardigheidsgevoel te doen (het vrijlaten van criminelen puur op basis van vormfouten heeft natuurlijk wel een dergelijk afbreuk tot gevolg)
quote:
Dat zal wel niet comfortabel genoeg geweest zijn voor mevrouw. Als je geld genoeg hebt kan je prima een paar extra dagen vermaken in Spanje. Als je broke op een vliegveld bivakkeert is het een heel ander verhaal natuurlijk.
quote:
Wie zegt dat ze dat niet alsnog gedaan heeft? Maar als haar vlucht vertraging opgelopen had maar er inmiddels weer gevlogen wordt kan ze makkelijker en sneller met een nieuwe vlucht gaan.
Dan heeft ze de boel te krap gepland. Ik vind dat je als een dermate belangrijke functie hebt dat je je daar ook naar dient te conformeren, daar word je immers ook riant voor betaald.

Als je weet wat het kost om een rechtszaak helemaal opnieuw te beginnen is het duidelijk dat het vele malen goedkoper was geweest om met de auto naar Hamburg te rijden. Als mevrouw dat niet wou omdat ze dat geen prettig vervoersmiddel vindt, zegt dat genoeg. Als ze dat qua tijd niet zou redden, zegt dat ook genoeg. Het zou verdorie je vader maar zijn die kapot geschopt is.
  woensdag 19 mei 2010 @ 16:02:22 #12
10409 Alecks
Pakjespiet
pi_81629634
Tot zover gezond verstand... De verdachten zijn inderdaad uit voorarrest vrijgelaten: Morgenpost artikel

Komende dinsdag, 26 mei moeten ze weer verschijnen.
pi_81630130
quote:
Berhani I. en Onur K.
Kutvolk. Pim had gelijk. Achterlijke cultuur
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_81630341
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 16:02 schreef Alecks het volgende:
Tot zover gezond verstand... De verdachten zijn inderdaad uit voorarrest vrijgelaten: Morgenpost artikel

Komende dinsdag, 26 mei moeten ze weer verschijnen.
Walgelijk, echt waar. Dit is precies wat ik bedoel. De regeltjes zijn belangrijker dan het morele rechtsgevoel. Dat kan nooit de bedoeling zijn.

Moet je een voorstellen dat het slachtoffer jouw familielid is, of een goede vriend. Ik zou helemaal radeloos zijn. Mijn woede zou zich dan nog meer richten om de rechtsspraak, en de daarvoor verantwoordelijken, dan op de eigenlijke daders. Dit is natuurlijk ook vreemd, maar zo zou het wel bij mij werken. Ben ik daar de enige in?
  woensdag 19 mei 2010 @ 16:34:19 #15
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_81631351
wat ik schandalig vind is dat mevrouw niet eerder terug is gekomen.
pi_81634178
Stel je voor dat je vader of moeder door twee van die zielige gasten dood wordt getrapt. Wat doe je dan?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 19 mei 2010 @ 17:28:47 #17
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_81634289
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 17:26 schreef bijdehand het volgende:
Stel je voor dat je vader of moeder door twee van die zielige gasten dood wordt getrapt. Wat doe je dan?
dan zou ik de rechterin persoonlijk van haar spaanse feestje wegtrekken, wat denkt die kut wel niet.
pi_81634316
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 17:26 schreef bijdehand het volgende:
Wat doe je dan?
quote:
In 1972 a crack commando unit was sent to prison by a military court for a crime they didn't commit. These men promptly escaped from a maximum security stockade to the Los Angeles underground. Today, still wanted by the government, they survive as soldiers of fortune. If you have a problem, if no one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_81635229
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 17:29 schreef vosss het volgende:

[..]

[..]

Goedkoper

En veel effectiever. Ik had nooit het idee dat 1 van het A-team ooit zou bovenaan zou eindigen als schietkampioen.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_81635417
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 17:28 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

dan zou ik de rechterin persoonlijk van haar spaanse feestje wegtrekken, wat denkt die kut wel niet.
Die rechter vermoorden. To make an example.
  woensdag 19 mei 2010 @ 17:55:04 #21
303848 KoffieMetMelk
Nee, geen suiker alstublieft
pi_81635482
1 woord: bizar

Kep er dan ook totaal geen begrip voor.
  woensdag 19 mei 2010 @ 17:58:31 #22
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_81635614
Namen, adressen en foto's publiceren, opruiend artikeltje erbij. De meute doet de rest.
Het leven kan zo simpel zijn..
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 19 mei 2010 @ 17:59:42 #23
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_81635662
Als je rechter bent in een moordzaak en je weet dat een proces maar drie weken onderbroken mag worden, waarom bouw je dan geen uitlooptijd voor jezelf in voor dit soort gevallen?

Maar goed, volgende week staan die jongens voor de rechter, ze zitten alleen niet meer in voorarrest.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  woensdag 19 mei 2010 @ 18:01:33 #24
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_81635734
De rechter zat trouwens in april vast, net zoals een groot gedeelte van europa, ik dacht dat het recenter was.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  woensdag 19 mei 2010 @ 18:03:40 #25
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_81635819
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 17:59 schreef Dagonet het volgende:
Als je rechter bent in een moordzaak en je weet dat een proces maar drie weken onderbroken mag worden, waarom bouw je dan geen uitlooptijd voor jezelf in voor dit soort gevallen?

Maar goed, volgende week staan die jongens voor de rechter, ze zitten alleen niet meer in voorarrest.
Als ze 'm niet gepeerd zijn........

Het zal je inderdaad je familielid zijn die dus vermoord is vanwege het niet geven van 20 cent...
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')