Ik begrijp best dat er regels nodig zijn, maar ik vind dat men ook een beroep op de redelijkheid moet kunnen doen. En die redelijkheid zegt dat het onterecht is als aangeklaagden vrij komen puur op basis van dit soort overschrijdingen van termijnen, vormfouten etc.quote:Ze hebben een man in Hamburg doodgeschopt omdat hij ze geen 20 Cent wou geven. Nu Komen Berhani (17) en Onur K. (17) mogelijk vrij vanwege een rechter die nog op vakantie was en problemen ondervond door de aswolken uit Ijsland.
Berhani I. en Onur K. zitten al zes maanden in voorlopige hechtenis en hadden al lang veroordeeld kunnen zijn. Maar omdat een van de rechters niet op tijd van haar vakantie terug kwam moet het proces opnieuw gevoerd worden.
Wettelijk gezien mag een aangeklaagde in Duitsland maximaal een half jaar in voorlopige hechtenis zitten. Nu moet een hoger rechtsorgaan nagaan of er nu een 'belangrijke reden' is om van die maximale termijn van een half jaar af te wijken. Dit wordt momenteel onderzocht. De beslissing wordt in de komende dagen genomen.
Berhan I. (17) en Onur K. (17) hebben in Juni 2009 de dakdekker Thomas M. (44) zo zwaar mishandeld dat hij weken later aan de gevolgen van zijn verwondingen overleden is. De daders eisten 20 cent van het slachtoffer en toen hij dit weigerde zijn ze als beesten op hem los gegaan. Het slachtoffer heeft hierbij schedelbasisfracturen opgelopen en is in coma geraakt.
Het proces was 18 maart begonnen. Omdat een van de rechters niet op tijd terug kon komen van haar vakantie, en een proces maximaal 3 weken onderbroken mag worden, begint het hele proces nu weer van voor af aan met als mogelijk resultaat dat de aangeklaagden op vrije voeten komen
bron:Hamburger Morgenpost
in dit geval vind ik het kwalijk dat ze niet de trein of auto heeft genomen.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 15:17 schreef Alecks het volgende:
Ze zat/zit? in Spanje. Een auto/taxi zou misschien een goedkopere oplossing geweest zijn dan het proces opnieuw beginnen. Hier nog een Tabloid: de Bild. Daar wordt trouwens gezegd dat het proxces uiterlijk morgen verder moet gaan. Het lijkt mij dat ze dan nog wel op tijd aanwezig kan zijn. Al met al een storm in een glas water.
Die Folgen des Flugverbots haben uns erreicht“, bestätigt Conrad Müller-Horn vom Landgericht. „Wir müssen spätestens Mittwoch weiterverhandeln. Sonst müssen beide Prozesse komplett neu beginnen.“
"'De gevolgen van het vliegverbod hebben ons bereikt' bevestigd Conrad Müller-Horn van de deelstaatsrechtbank. 'We moeten uiterlijk woensdag verdergaan met de behandeling. Anders moeten beide processen van voren af aan overgedaan worden'."
Precies. Tijdens de vorige aswolkhype waren hier bij ons een Engelsman en een Zwitser gestrand. Een Nederlander zat vast in Frankrijk. Ze hebben allen zelf in een aantal dagen de terugreis op een alternatieve manier kunnen regelen (via huurauto en trein).quote:Op dinsdag 18 mei 2010 15:38 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
in dit geval vind ik het kwalijk dat ze niet de trein of auto heeft genomen.
Ik begrijp die afwegingen wel hoor. Echter vind ik dat de regels in bepaalde gevallen overruled moeten kunnen worden. Nu blijkt dat in dit geval dus ook (deels) mogelijk. Ik vind het te allen tijde fout dat mensen vrijkomen door een vormfout. Dat deze bescherming er is, ok. Maar wanneer de redelijke belangen anders zijn moet dit te overrulen zijn. Niet zomaar natuurlijk, want dan heeft die 'bescherming/regel' geen zin meer, maar dit zou best getoetst kunnen worden door een bepaalde commissie of zo. Degenen die verantwoordelijk zijn voor die vormfouten moeten dan natuurlijk gesanctioneerd worden, zodat het maken van vormfouten geen vrijblijvendheid wordt. Dit lijkt me afdoende bescherming geven aan de rechtsstaat zonder al te veel afbreuk aan het algemene rechtvaardigheidsgevoel te doen (het vrijlaten van criminelen puur op basis van vormfouten heeft natuurlijk wel een dergelijk afbreuk tot gevolg)quote:Op dinsdag 18 mei 2010 14:26 schreef Alecks het volgende:
Tsja, dit lijkt nogal onrechtvaardig maar dit soort maatregelen zijn er juist om de rechtsstaat te beschermen. Als er streng tegen vormfouten opgetreden wordt dwingt men justitie om te zorgen dat zij hun zaakjes op orde hebben.
Dat zal wel niet comfortabel genoeg geweest zijn voor mevrouw. Als je geld genoeg hebt kan je prima een paar extra dagen vermaken in Spanje. Als je broke op een vliegveld bivakkeert is het een heel ander verhaal natuurlijk.quote:in dit geval vind ik het kwalijk dat ze niet de trein of auto heeft genomen.
Dan heeft ze de boel te krap gepland. Ik vind dat je als een dermate belangrijke functie hebt dat je je daar ook naar dient te conformeren, daar word je immers ook riant voor betaald.quote:Wie zegt dat ze dat niet alsnog gedaan heeft? Maar als haar vlucht vertraging opgelopen had maar er inmiddels weer gevlogen wordt kan ze makkelijker en sneller met een nieuwe vlucht gaan.
Kutvolk. Pim had gelijk. Achterlijke cultuurquote:Berhani I. en Onur K.
Walgelijk, echt waar. Dit is precies wat ik bedoel. De regeltjes zijn belangrijker dan het morele rechtsgevoel. Dat kan nooit de bedoeling zijn.quote:Op woensdag 19 mei 2010 16:02 schreef Alecks het volgende:
Tot zover gezond verstand...De verdachten zijn inderdaad uit voorarrest vrijgelaten: Morgenpost artikel
Komende dinsdag, 26 mei moeten ze weer verschijnen.
dan zou ik de rechterin persoonlijk van haar spaanse feestje wegtrekken, wat denkt die kut wel niet.quote:Op woensdag 19 mei 2010 17:26 schreef bijdehand het volgende:
Stel je voor dat je vader of moeder door twee van die zielige gasten dood wordt getrapt. Wat doe je dan?
quote:
quote:In 1972 a crack commando unit was sent to prison by a military court for a crime they didn't commit. These men promptly escaped from a maximum security stockade to the Los Angeles underground. Today, still wanted by the government, they survive as soldiers of fortune. If you have a problem, if no one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team.
Goedkoperquote:
Die rechter vermoorden. To make an example.quote:Op woensdag 19 mei 2010 17:28 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dan zou ik de rechterin persoonlijk van haar spaanse feestje wegtrekken, wat denkt die kut wel niet.
Als ze 'm niet gepeerd zijn........quote:Op woensdag 19 mei 2010 17:59 schreef Dagonet het volgende:
Als je rechter bent in een moordzaak en je weet dat een proces maar drie weken onderbroken mag worden, waarom bouw je dan geen uitlooptijd voor jezelf in voor dit soort gevallen?
Maar goed, volgende week staan die jongens voor de rechter, ze zitten alleen niet meer in voorarrest.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |