Nog dingen die uitgelegd moeten worden? Grijp je kans!!quote:Op maandag 17 mei 2010 20:47 schreef kutagh het volgende:
Granaatappel, daar heb ik het helemaal niet over gehad(m.b.t. crediteuren/debiteuren)
Garidas, ik denk haast van wel. Dat is echt zo 100% onderdeel van M&OMaar als je dat 20 keer hebt gedaan in het afgelopen jaar dan moet je het onderhand toch echt wel kunnen en anders gaat het in de rekenmachine zetten niet veel helpen.
Trouwens mensen, een correctie. Ik zat de hele tijd te klooien met de a in de formule voor reeksen, maar het moet gewoon gesplitst zijn. Altijd zelf controleren of je het er 100% mee eens bent, het is JOUW examen. Maar hier dan de (volgens mij correcte versie van de a)
[..]
(Bij Eenmanszaak - Formules - EW en CW, daarnaast ook in Industrie - Formules - NCW en CW, dit kan eigenlijk samengevoegd worden maar omdat het in 2 lesbrieven voorkwam heb ik het beiden gedaan).
Als anderen ook suggesties, toevoegingen en correcties hebben, vooral laten weten!!! Ik kan ze redelijk snel corrigeren als het juist aangeleverd isIk ben morgen sowieso 's ochtends nog thuis, ik beloof dat ik om 11 uur dit nog eens controleer en eventueel een laatste versie upload. Sorry als je morgenochtend Latijn hebt en tussendoor niet even naar huis kan, ik kan er verder ook niks aan doen
Als je me direct wilt bereiken: kutagh[at]kutaghs[.]co[.]cc(@Mods: Hoeft niet weg te halen wat mij betreft, heb meestal toch geen last van de spam
)
quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 00:46 schreef Piles het volgende:
Nog wat geheugensteuntjes:
Huur: kosten en uitgaven
Afschrijvingen: alleen kosten
Aflossing op een lening: alleen uitgaven
Verkopen: opbrengsten en inkomsten
Het ontvangen van een lening (de storting): alleen inkomsten
Verkoop op rekening: alleen opbrengsten (inkomsten komen later als het goed is)
En die formule krijgen we toch op een formuleblad als ze daar iets over vragen.quote:Op maandag 17 mei 2010 21:02 schreef kutagh het volgende:
Perquisite:
((1+r) ^ a) * ( (((1+r) ^ b ) - 1 ) / r ) * x
Dit is de formule die je gebruikt als je een reeks stortingen hebt achter elkaar. Als je bijvoorbeeld elk jaar ¤100 stort op een rekening met 5% rente, en dat 30 keer, kost het veel tijd om het snel uit te rekenen (100*1,05^30+100*1,05^29 enzovoorts). Dit is eigenlijk een verkorte formule voor onder bepaalde omstandigheden. Om hem te snappen moet je hem al talloze keren gebruikt hebben, dat is het nadeel. (En betekenis van a moet je nog even aanpassen, zie ook OP)
Oke bedankt maar wat is dan precies het verschil tussen a en b? En wat zijn de afkortingen CW en EW eigenlijk? contantewaarde en eigenwaarde?quote:Op maandag 17 mei 2010 21:02 schreef kutagh het volgende:
Perquisite:
((1+r) ^ a) * ( (((1+r) ^ b ) - 1 ) / r ) * x
Dit is de formule die je gebruikt als je een reeks stortingen hebt achter elkaar. Als je bijvoorbeeld elk jaar ¤100 stort op een rekening met 5% rente, en dat 30 keer, kost het veel tijd om het snel uit te rekenen (100*1,05^30+100*1,05^29 enzovoorts). Dit is eigenlijk een verkorte formule voor onder bepaalde omstandigheden. Om hem te snappen moet je hem al talloze keren gebruikt hebben, dat is het nadeel. (En betekenis van a moet je nog even aanpassen, zie ook OP)
@Balenciaga: Ligt toch echt aan jou. Als je denkt "Ik weet niet of resultatenrekening inclusief of exclusief BTW is" dan moet je dat gaan opzoeken en in rekenmachine zetten. Voordeel daarvan is dat je het zo alvast even onthoudt en morgen dan misschien niet nodig meer hebt.
Eindwaarde. En die formule komt mij niet bekend voor.quote:Op maandag 17 mei 2010 21:05 schreef Perquisite het volgende:
[..]
Oke bedankt maar wat is dan precies het verschil tussen a en b? En wat zijn de afkortingen CW en EW eigenlijk? contantewaarde en eigenwaarde?
Weet iemand trouwens nou wat de formule
K*P*T
--------
100*c
is?
Ja.quote:Op maandag 17 mei 2010 21:11 schreef Zwabber_ het volgende:
liquiditeitsbegroten is toch inclusief btw (indien van toepassing) en resultatenbegroting zonder?
Inkoopwaarde omzet / inkopen komt er natuurlijk wel op te staanquote:Op maandag 17 mei 2010 21:14 schreef Balenciaga. het volgende:
Inkopen komen niet op de resultatenbegroting toch? Maar wat komt er dan wel mbt inkopen op deze resultatenbegroting? Want opbrengsten komt er wel te staan..
Dit ben je denk ik vergeten???quote:Op maandag 17 mei 2010 20:58 schreef Perquisite het volgende:
Waar was de formule KPT / 100c ook alweer voor?
En ik snap dit stukje niet precies in je samenvatting:
EW en CW. Algemene formule indien aan 3 voorwaarden is voldoen:
x = gestorte bedrag,
r = de rente in een decimale getal (dus 5 procent rente = 0,05)
a = het aantal perioden vanaf eerste storting tot gevraagde storting (als deze datum voor de reeks stortingen is, is het CW en vul je een negatief getal in)
b = de aantal stortingen
((1+r) ^ a) * ( (((1+r) ^ b ) - 1 ) / r -1 ) * x
Volgens mij echt niet hoor!quote:Op maandag 17 mei 2010 21:11 schreef Zwabber_ het volgende:
liquiditeitsbegroten is toch inclusief btw (indien van toepassing) en resultatenbegroting zonder?
Inkopen behoren tot je lasten eveneens als je verkopen tot je baten behoren wanneer er een afnemers/leverancierskrediet wordt verstrekt. Denk wel aan dat je niet de werkelijke inkopen neemt maar de inkoopwaarde van de omzet!!! vaak wordt dit als percentage van de omzet gegeven.quote:Op maandag 17 mei 2010 21:14 schreef Balenciaga. het volgende:
Inkopen komen niet op de resultatenbegroting toch? Maar wat komt er dan wel mbt inkopen op deze resultatenbegroting? Want opbrengsten komt er wel te staan..
Ojaquote:Op maandag 17 mei 2010 21:15 schreef Piles het volgende:
[..]
Inkoopwaarde omzet / inkopen komt er natuurlijk wel op te staan
Je snapt het nietquote:Op maandag 17 mei 2010 21:17 schreef Granaatappel het volgende:
Volgens mij echt niet hoor!
BTW kan teruggevordert worden bij de fiscus, waarom zou je dit dan als uitgave rekenen!!!
Meestal staat er dan bij "De BTW wordt buiten beschouwing gelaten"toch? En anders moet je het neem ik aan gewoon vermelden.quote:Op maandag 17 mei 2010 21:18 schreef Balenciaga. het volgende:
En moet je te betalen btw eigenlijk altijd op de balans zetten als er bijvoorbeeld een opdracht is waar ook verkopen bij voorkomen etc.. Of als er niet duidelijk naar verwezen wordt gewoon niet doen?
Volgens mij moet je nooit zelf een balans maken in de zin van dat je de posten ook echt zelf moet 'bedenken'... Het is meer zo'n schema invullen geloof ik [HOOP IK!]quote:Op maandag 17 mei 2010 21:18 schreef Balenciaga. het volgende:
[..]
Oja![]()
En moet je te betalen btw eigenlijk altijd op de balans zetten als er bijvoorbeeld een opdracht is waar ook verkopen bij voorkomen etc.. Of als er niet duidelijk naar verwezen wordt gewoon niet doen?
Inkomsten/Uitgaven en baten/lasten, I / U is wanneer het geld binnen komt of eruit gaat terwijl bij B / L het geld over een periode wordt gesmeerd omdat het eigenlijk over een periode schuld/wederschuld gaat. Bijvoorbeeld te betalen huur, als je een huis huurt en er pas 1 dag in zit, de huur is vooraf betaald dan heb je eigenlijk nog 29 (of 30) dagen huur teveel betaald als je er nu uit zou gaan. Dit wordt zo gebruikt om de verloop van de baten en lasten beter in kaart te brengen omdat je anders op een moment een enorme hoeveelheid geld betaalt terwijl dat over een heel jaar is.quote:Op maandag 17 mei 2010 21:05 schreef rubecula het volgende:
het verschil tussen inkomsten en uitgaven, baten en lasten, liquiditeitsbegroting en resultatenbegroting?
Heb je de eerste post ook bekeken?quote:Op maandag 17 mei 2010 21:05 schreef rubecula het volgende:
het verschil tussen inkomsten en uitgaven, baten en lasten, liquiditeitsbegroting en resultatenbegroting?
Ja is snap het heel goed, je betaalt je BTW aan de crediteur, en die vorder je terug via de Belastingdienst, je leverancier moet namelijk de belasting afdragen aan de fiscus, waarop jij die als afnemer weer terug ontvangt!quote:Op maandag 17 mei 2010 21:20 schreef Piles het volgende:
[..]
Je snapt het niet
De BTW geef je toch echt uit aan je crediteur
Je maakt je uitleg veel ingewikkelder dan nodigquote:Op maandag 17 mei 2010 21:22 schreef kutagh het volgende:
Inkomsten/Uitgaven en baten/lasten, I / U is wanneer het geld binnen komt of eruit gaat terwijl bij B / L het geld over een periode wordt gesmeerd omdat het eigenlijk over een periode schuld/wederschuld gaat. Bijvoorbeeld te betalen huur, als je een huis huurt en er pas 1 dag in zit, de huur is vooraf betaald dan heb je eigenlijk nog 29 (of 30) dagen huur teveel betaald als je er nu uit zou gaan. Dit wordt zo gebruikt om de verloop van de baten en lasten beter in kaart te brengen omdat je anders op een moment een enorme hoeveelheid geld betaalt terwijl dat over een heel jaar is.
Permanentiequote:Op maandag 17 mei 2010 21:25 schreef Piles het volgende:
[..]
Je maakt je uitleg veel ingewikkelder dan nodig
Ik ben de term ff kwijt, maar dit heeft niks met het verschil tussen kosten/uitgaven te maken, maar met toerekenen aan een periode.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |