abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 mei 2010 @ 14:45:35 #1
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_81534782
Ik heb een akkefiet met Dienst Uitvoer Onderwijs. Mijn adres stond bij hun niet goed. De GBA gegevens waren niet correct. Ik heb mij wel ingeschreven bij de gemeente en veel post kreeg ik al po mijn adres. Voor de zekerheid nog even nagevraagd bij de gemeente, alles goed. Heb ik DUO gebeld met de vraag wat er dan niet goed is, want dat vermelden ze niet even. Bleek een koppeling tussen 2 databases bij hen niet goed te zijn gegaan. Medewerker DUO checkt verder nog alles en belt mij dag later terug. Alles staat goed, actie is niet meer noodzakelijk.
Klaar denk je dan.
Niet dus. Krijg ik paar weken later een sanctie omdat ik verzuimd zou hebben mijn gba adres goed door te geven. Terwijl: 1. ik actie heb ondernomen om alles goed te trekken. 2. in de brief niet stond wat er verkeerd was en 3. ik van een medewerker van duo zelf te horen kreeg dat alles goed was.

Bleek mijn huisnummer niet correct te staan. Maar hoe kan ik dat weten? en ik heb actie ondernomen om alles recht te zetten.
Ik krijg een sanctie die ik binnen 4 weken moet betalen. Ben je het er niet mee eens dan moet je voor een bepaalde datum je bezwaar indienen. Dat heb ik dus keurig gedaan in een nette brief. Dat bezwaar mag echter 6 weken lopen. 2 weken langer dus dan die 4 weken betaal termijn. Omdat ik een bezwaar heb ingediend heb ik niet betaald. Nu hebben ze over die periode rente over het bedrag gerekend. Dus terwijl je in bezwaar gaat wordt het bedrag verhoogd. dat betekent dus dat een bezwaar geldt kost. En volgens mij mag dat helemaal niet.

Weet iemand hoe dat zit? Had ik gelijk moeten betalen en dan maar zien of ik ooit mijn geld krijg? Of mogen ze dit helemaal niet doen?

Daarnaast, toen ze mij de 1e brief sturen waarna ik direct actie op heb ondernomen stond het gba adres nu nog niet hun in de database omdat hun eigen koppeling niet in orde was. Daarna kwam pas aan het licht dat het huisnummer niet goed was, dit konden ze niet eerder weten. Ik ben er dus ook niet over geïnformeerd. Ik ga dan ook naar de rechter toe als ik er straks niet met ze uitkom. heeft dat een beetje kans?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  maandag 17 mei 2010 @ 14:48:31 #2
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_81534886
Ik denk dat de kortste weg richting een goed antwoord eigenlijk gewoon een telefoontje naar DUO is.
Mocht dat niet bevredigend zijn dan kun je altijd zeggen dat je juridisch advies gaat inwinnen over de zaak in kwestie; wat dus jouw topique in WGR eigenlijk is .
Ik denk eigenlijk dat ze gewoon zullen zeggen dat de sanctie kwijtgescholden wordt, wat je dan ook netjes op schrift moet vragen .
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_81535220
Om hoeveel rente gaat het?
  maandag 17 mei 2010 @ 14:58:22 #4
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_81535264
quote:
Op maandag 17 mei 2010 14:48 schreef Maanvis het volgende:
Ik denk dat de kortste weg richting een goed antwoord eigenlijk gewoon een telefoontje naar DUO is.
Mocht dat niet bevredigend zijn dan kun je altijd zeggen dat je juridisch advies gaat inwinnen over de zaak in kwestie; wat dus jouw topique in WGR eigenlijk is .
Ik denk eigenlijk dat ze gewoon zullen zeggen dat de sanctie kwijtgescholden wordt, wat je dan ook netjes op schrift moet vragen .
heb ik gedaan. Keurig in een brief.
Maar het antwoord: nee.
reden: het huisnummer stond niet goed. Maar het hele punt is dat ik daar nooit over ben geïnformeerd, ik aantoonbaar actie heb ondernomen en ze mij een sanctie opleggen nadat ik belde en ze zagen dat de databases niet goed waren. Eerder konden ze niet zien dat het huisnummer niet goed was. Ze hebben zelf verklaard dat alles goed was. Vervelende is, dat is mondeling gedaan. Leerpunt voor mij, alles schriftelijk laten bevestigen.

Daarnaast loopt nog een zaak wat de grap triester maakt. Ik heb eerst getwijfeld om hier te posten omdat het misschien mijn zaak zwakker maakt.Maar goed. De 1 brief kreeg ik begin december. Vlak voor de kerst kreeg ik nog een brief. Op mijn adres en met het goede huisnummer, dus blijkbaar was het ergens wel goed geregistreerd. In die brief op mijn goede adres vragen ze om bewijs voor het uitwonend zijn in bepaalde maanden. Volgens hun 2 verschillende afdelingen die niet met elkaar communiceren. Op de vraag waarom ze niet communiceren want dan hadden ze gelijk gezien dat de 2 brieven van hunzelf tegenstrijdig waren konden ze geen antwoord geven.
Ik heb gewoon keurig binnen de tijd alle documenten overhandigd die ze nodig hadden. Bij een vestiging zelf zodat je een bevestiging meekrijgt dat je het daadwerkelijk hebt ingeleverd. Kopie van huurcontract en bankafschriften. Krijg ik vorige week een brief dat ik het niet of onvolledig heb ingeleverd. De baliemedewerker heeft het nota bene nog gecontroleerd. Ze zeggen dus gewoon dat ik nu vaanf de zomer de hele tijd bij mijn ouders heb gewoond. Een paar uur reizen verder op. Het grappige is, ik heb dus gestemd in de betreffende gemeente waar ik nu woon. Maar volgens DUO kan dat dus niet. Het lijkt me wel heel triest worden als ik bij de gemeente een bewijs van stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen moet aanvragen.
Gelukkig heb ik een prima huisbaas en die gaat verklaren dat ik er daadwerkelijk woon. Ze mogen langskomen, of mijn huisbaas gaat mee. Daar ben ik blij mee. Maar het gaat om honderden euro's.

Moet ik die betalen en dan maar later zien of niet betalen zolang ik in een procedure zit?
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  maandag 17 mei 2010 @ 14:58:54 #5
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_81535286
quote:
Op maandag 17 mei 2010 14:56 schreef willempjewever het volgende:
Om hoeveel rente gaat het?
zo 100 euro.
And that is the news.''
  maandag 17 mei 2010 @ 15:01:39 #6
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_81535387
ik ben alle brieven en mijn acties met aantoonbare telefoongesprekken van provider alles op een rij aan het zetten om naar ze toe te gaan. Er gaat ergens iets gruwelijk mis. En wat zijn enkel doen, bezwaar of niet, ingeleverde stukken of niet is zeggen dat het niet klopt. Geen reden, wel rente vragen.

Nadeel, zij hebben een heel ambtenaren apparaat waarin ze je van kastje naar muur kunnen sturen en ik ben geen kapitaalkrachtige student dat ze even voor de rechter daagt.
And that is the news.''
pi_81535390
quote:
Op maandag 17 mei 2010 14:58 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

zo 100 euro.
Zo, das me een stevig rentepercentage of een stevig boetebedrag...

En volgens mij mag het wel, rente rekenen, maar vraag me niet om een bron
  maandag 17 mei 2010 @ 15:04:47 #8
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_81535486
quote:
Op maandag 17 mei 2010 15:01 schreef bijderechter het volgende:

[..]

Zo, das me een stevig rentepercentage of een stevig boetebedrag...

En volgens mij mag het wel, rente rekenen, maar vraag me niet om een bron
met alle uitwonende gelden die ik moet gaan terugbetalen terwijl ik daadwerkelijk aantoonbaar uitwonend ben geweest valt het nog in het niet.

als iemand een bron heeft graag.

Ik vraag me ook af of ze mij wel een sanctie mogen geven op basis van een constatering die er nog niet was ten tijde van de gezonden brief waarop ik actie heb ondernomen.
And that is the news.''
pi_81535676
quote:
Op maandag 17 mei 2010 15:01 schreef One_of_the_few het volgende:
Nadeel, zij hebben een heel ambtenaren apparaat waarin ze je van kastje naar muur kunnen sturen en ik ben geen kapitaalkrachtige student dat ze even voor de rechter daagt.
Dat valt op zich wel mee, ze werken namelijk met regio kantoren en dat is best een persoonlijk contact.

Heb je al een mail gestuurd met een duidelijk uitleg en alle gegevens? Dan is het volgens mij in jouw voordeel snel opgelost. En anders via de klachtenprocedure een telefonisch consult regelen?
  maandag 17 mei 2010 @ 15:15:44 #10
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_81535896
quote:
Op maandag 17 mei 2010 15:10 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Dat valt op zich wel mee, ze werken namelijk met regio kantoren en dat is best een persoonlijk contact.

Heb je al een mail gestuurd met een duidelijk uitleg en alle gegevens? Dan is het volgens mij in jouw voordeel snel opgelost. En anders via de klachtenprocedure een telefonisch consult regelen?
ik doe tot nu toe alles via een kantoor. 1x erg goed geholpen, waar ik hem ook uitgebreid voor heb bedankt. als het goed gaat zeg ik het ook.
over de issue met het huisnummer heb ik gebeld. Ze konden zien in de computer dat er een koppeling was uitgevoerd. En daarna niks. Ze vonden mijn verhaal aannemelijk en een bezwaar was dus alleen voor de vorm volgens hem. Alles keurig opgesteld in een nette brief. Keihard afgewezen. enkel vanwege het huisnummer. Maar daar loopt het hele misverstand dus om. Hoog wij van WC eend adviseren WC eend.

Waarom een andere afdeling mijn huurcontract niet goedkeurt kan ik wel een reden voor geven. Beide zaken gaan namelijk over dezelfde periode. Als ze mijn uitwonende contract, met huisnummer hadden geaccepteerd zeggen ze tegelijkertijd dat de sanctie niet klopt.
And that is the news.''
pi_81536079
ik zou er nog eens langsgaan (regio kantoor) als dat in de buurt is. Telefonisch is het lastig te regelen als ik het zo lees.

Hier op fok zit ook een medewerkster van de ib-groep trouwens. Maar gezien jouw topictitel zal ze dit topic niet ontdekken...
  maandag 17 mei 2010 @ 15:35:10 #12
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_81536649
quote:
Op maandag 17 mei 2010 15:19 schreef willempjewever het volgende:
ik zou er nog eens langsgaan (regio kantoor) als dat in de buurt is. Telefonisch is het lastig te regelen als ik het zo lees.

Hier op fok zit ook een medewerkster van de ib-groep trouwens. Maar gezien jouw topictitel zal ze dit topic niet ontdekken...
ik ben nu alles op een rij aan het zetten en her en der info aan het verzamelen. Ik doe TU, echt verstand van rechten heb ik niet. Vandaar dat ik ook even hier ben. Regiokantoor is 2 minuten lopen gelukkig. Daar ga ik morgen heen.
Je weet vast niet wie diegene is, anders had je de naam vast wel gepost, maar iwe het wel weet. Laat even weten. Ik los alles het liefst op zonder gedoe.
And that is the news.''
pi_81536759
Edit: Rekenfoutje.

Het wettelijke rentepercentage is op het moment 3%. Dan zou 100 euro een openstaand bedrag betekenen van ¤ 3.333,- . Dit is echter dan het rentepercentage voor een jaar en niet voor 2 weken, dus of je hebt tonnen schuld, hun berekening klopt niet of 100 euro is BS.

[ Bericht 60% gewijzigd door SemperFii op 17-05-2010 15:45:48 ]
  maandag 17 mei 2010 @ 15:40:54 #14
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_81536896
quote:
Op maandag 17 mei 2010 15:37 schreef SemperFii het volgende:
Het wettelijke rentepercentage is op het moment 3%. Dan zou 100 euro een openstaand bedrag betekenen van ¤ 10.300,- . Dit is echter dan het rentepercentage voor een jaar en niet voor 2 weken, dus of je hebt tonnen schuld, hun berekening klopt niet of 100 euro is BS.
ik ga het even narekenen.
And that is the news.''
  maandag 17 mei 2010 @ 15:56:49 #15
204633 Fred2
Kritisch
pi_81537546
quote:
Op maandag 17 mei 2010 14:45 schreef One_of_the_few het volgende:
Bleek mijn huisnummer niet correct te staan. Maar hoe kan ik dat weten?
Je kan zelf checken via "mijn IBG" (zal nu wel "Mijn DUO" zijn) welk adres bij DUO bekend is.
overigens, ben je volgensmij zelf verantwoordelijk om je adres door te geven aan DUO en gemeente is dat niet.

Je had dus zelf je nieuwe adres én aan de gemeente én aan DUO moeten doorgeven.
So we just called him Fred too
  maandag 17 mei 2010 @ 16:00:38 #16
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_81537754
quote:
Op maandag 17 mei 2010 15:56 schreef Cothen het volgende:

[..]

Je kan zelf checken via "mijn IBG" (zal nu wel "Mijn DUO" zijn) welk adres bij DUO bekend is.
overigens, ben je volgensmij zelf verantwoordelijk om je adres door te geven aan DUO en gemeente is dat niet.

Je had dus zelf je nieuwe adres én aan de gemeente én aan DUO moeten doorgeven.
Ik heb dat ook beide gedaan.
En aan gemeente, en aan DUO.
DUO checkt dan het adres wat ik doorgeef. En ze zien daar dus het oude GBA adres staan, omdat de koppeling in hun database niet goed was gegaan. Mijn doorgegeven adres bij DUO klopt dan niet met mijn GBA gegevens. Om zeker te zijn dat ik me goed bij de gemeente had ingeschreven ben ik daarom bij hen langs geweest. Wat je zegt heb ik dus gedaan. Ik bedoelde ook niet dat de gemeente het goed moet doorgeven, maar als ik post krijg wil dat zeggen dat de verwerking bij de gemeente in het GBA systeem correct moet zijn geweest. En dat wilde ik voor de zekerheid dubbel checken.
And that is the news.''
  maandag 17 mei 2010 @ 16:09:08 #17
204633 Fred2
Kritisch
pi_81538122
Tja, wat is dan het probleem dat ze rente rekenen? Als ze straks hebben bedacht dat ze zelf verkeerd zaten komt dat allemaal weer te vervallen.
So we just called him Fred too
  maandag 17 mei 2010 @ 16:10:03 #18
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_81538161
quote:
Op maandag 17 mei 2010 16:09 schreef Cothen het volgende:
Tja, wat is dan het probleem dat ze rente rekenen? Als ze straks hebben bedacht dat ze zelf verkeerd zaten komt dat allemaal weer te vervallen.
omdat ik bezwaar maak tegen een beslissing en voordat het bezwaar is afgehandeld ze zelf al handelen alsof het bezwaar is afgehandeld.

en ze zeggen nu dus dat ze niet fout halen. Dus ik moet de volgende keer als ze zeggen dat iets goed geregeld is nu, ze niet geloven? Wat had ik anders kunnen doen na het bericht dat ze zeggen dat alles nu goed is?
And that is the news.''
  maandag 17 mei 2010 @ 17:23:02 #19
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_81541650
quote:
Op maandag 17 mei 2010 16:10 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

omdat ik bezwaar maak tegen een beslissing en voordat het bezwaar is afgehandeld ze zelf al handelen alsof het bezwaar is afgehandeld.

en ze zeggen nu dus dat ze niet fout halen. Dus ik moet de volgende keer als ze zeggen dat iets goed geregeld is nu, ze niet geloven? Wat had ik anders kunnen doen na het bericht dat ze zeggen dat alles nu goed is?
Het komt voor dat bezwaar de betaling opschort (staat vast in de ontvangstbevestiging of bij de voorwaarden van indienen van bezwaar: ff opzoeken!).
Daarnaast krijg je normailter je geld terugbetaald (soms met wettelijke rente) als je in het gelijk wordt gesteld.
Als jouw verhaal hierboven klopt, dan zou je in het gelijk gesteld moeten worden. Tenzij er wetten/regelingen zijn waaruit iets anders blijkt. Daar moet je dus eigenlijk beginnen. Of ga naar een Juridisch Loket/Bureau Rechtshulp.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_81549449
DUO leest zijn brieven niet en de meeste medewerkers voeren geen reet uit de administratie is een puinhoop. Ik heb een keertje een brief gestuurd met een bedrag waar ik bezwaar op maakte, krijg ik een brief terug zeggen ze het boetebedrag is met de helft verminderd en de helft moet je betalen. Maar de helft was dus het bedrag wat ik moest betalen volgens hun. Kortom de mederwerker heeft gewoon een bedrag uit zijn duim gezogen en ik heb het vermoeden dat ze dat daar wel eens vaker doen. Geen wonder dat de invoering van OV-chipkaart zo'n bende was.
pi_81551614
Bezwaar schort de initiele beslissing niet op (tenzij het nadrukkelijk staat op het formulier). Oftewel je moet gewoon meteen betalen helaas. Zou je in het gelijk gesteld worden, dan zou je uiteraard eveneens het bedrag met rente daarna terug krijgen.

De wettelijke rente begint overigens pas te lopen na ingebreke stelling (afloop fatale termijn). Je zou hier dus kunnen zeggen na de eerst genoemde 4 werken.

Overigens zou ik gewoon in beroep gaan. (Let wel op dat daar kosten aan verbonden zijn),
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 17 mei 2010 @ 21:06:04 #22
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_81553065
quote:
Op maandag 17 mei 2010 17:23 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Het komt voor dat bezwaar de betaling opschort (staat vast in de ontvangstbevestiging of bij de voorwaarden van indienen van bezwaar: ff opzoeken!).
Daarnaast krijg je normailter je geld terugbetaald (soms met wettelijke rente) als je in het gelijk wordt gesteld.
Als jouw verhaal hierboven klopt, dan zou je in het gelijk gesteld moeten worden. Tenzij er wetten/regelingen zijn waaruit iets anders blijkt. Daar moet je dus eigenlijk beginnen. Of ga naar een Juridisch Loket/Bureau Rechtshulp.
bedankt.
Ik heb alles op een rij en ga het eerst met hun bepraten.
Lukt het niet dan ga ik juridische hulp inschakelen en in beroep.
And that is the news.''
  maandag 17 mei 2010 @ 21:14:17 #23
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_81553634
quote:
Op maandag 17 mei 2010 20:43 schreef Mutant01 het volgende:
Bezwaar schort de initiele beslissing niet op (tenzij het nadrukkelijk staat op het formulier). Oftewel je moet gewoon meteen betalen helaas. Zou je in het gelijk gesteld worden, dan zou je uiteraard eveneens het bedrag met rente daarna terug krijgen.

De wettelijke rente begint overigens pas te lopen na ingebreke stelling (afloop fatale termijn). Je zou hier dus kunnen zeggen na de eerst genoemde 4 werken.

Overigens zou ik gewoon in beroep gaan. (Let wel op dat daar kosten aan verbonden zijn),
Bedankt.
Mocht ik er morgen niet uitkomen, dan ga ik zeker in beroep.
Ik betaal dan ook direct het bedrag aan ze zodat ik daar niet een nog veel hoger bedrag voor moet gaan betalen door rente.

kijk, ik had zelf nadat de medewerker zei dat alles goed was dit nog even moeten checken. Dat geef ik in mijn bezwaar ook aan. maar in alle redelijkheid heb ik aantoonbaar, geregistreerd door hunzelf, actie ondernomen en een ok van hun gekregen. In alle redelijkheid vind ik dan niet dat ze alle schuld op mij kunnen verhalen.

nog een vraag he. Ik heb die eerdere toezegging dat het goed was mondeling gekregen. Als ik het gesprek morgen opneem met mijn telefoon, moet ik hun daarover informeren?

nog een vraagje over het bezwaar. Ze zeggen dat mijnhuisnummer verkeerd was, maar dat konden ze pas weten weken na het versturen van de 1e brief waarop ik gereageerd heb. De sanctie is dus op een ander feit uitgegeven dan waarover de 1e brief is verstuurd. Mag dat?
En wat kan je er aan doen als bv organisatie A zegt: dat is een groene muur terwijl hij rood is en dat in het bezwaar ook doen, wat is dan het nut van een bezwaar? De slager die zijn eigen vlees keurt..
And that is the news.''
  woensdag 19 mei 2010 @ 01:25:41 #24
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_81608425
update
Vandaag langs geweest. Lang gesprek. Eerst dachten ze niks te kunnen doen en dus naar rechter te moeten. na wat doorpraten en met overleg collega wordt de zaak opnieuw bekeken. Donderdag uitslag. Dan wordt bekend dat ik of naar de rechter moet of er een oplossing komt. Komt voor een deel omdat collega waarmee overlegt werd papieren van mij heeft aangenomen hierover en toen ook sein ok gaf.

Geen garanties, maar ik hoop dat alles op deze manier goed komt. En ik moet zeggen, de baliemedewerkster was behulpzaam.
And that is the news.''
  donderdag 20 mei 2010 @ 14:55:39 #25
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_81674769
Ze erkennen dat ik heb bewezen actie te hebben ondernomen. Ze erkennen dat ik heb bewezen uitwonen te zijn in de betreffende periode. Maar ze sturen me toch naar de rechter. Fantastisch dit.

Dan gaan we dat traject maar in. Maar het is te achterlijk voor woorden. Alleen al dat ik schuldig wordt verklaart en mijn onschuld moet bewijzen terwijl ik volgens hun al bewezen heb uitwonend te zijn. Alleen het systeem laat het niet toe om het zelf te herstellen.
Dus DUO verklaart je schuldig tot tegendeel is bewezen. Bewijs je het, negeren ze het en laten ze je lekker naar de rechter gaan. Nee, lekker efficiënt allemaal.
And that is the news.''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')