abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81462896
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 17:42 schreef Sjoerd102 het volgende:

[..]

Daar moet je ze eerst downloaden of hoe werkt dat precies daar
Je hebt PM.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  zaterdag 15 mei 2010 @ 18:08:45 #177
194695 franklop
Fran knock
pi_81463036
stuur die pm eens door marcodej
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_81463204
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 17:22 schreef eentwee het volgende:
Heerlijke etappe, een voorjaarsklassieker in de Giro
De val van de Liquigas mannen leek me wel hun eigen fout..volgens mij lag Basso er gelijk bij en ook Tondo/Sastre waardoor Sastre gelijk al op anderhalve minuut achterstand begon en daarnaast zelf ook nog een slechte dag had. Waarom zat Scarponi eigenlijk zo ver? Leek me een kwestie van aan het begin eraf gereden worden of ging dat ook nog met incidenten gepaard?
Scarponi blijkbaar gevallen en de Liquigas ploeg meegenomen (tuttobici). Nibali zal wel balen dat hij niet met Scarponi mee mocht.
  zaterdag 15 mei 2010 @ 18:14:46 #180
66110 Ambrosius
SportFreak
pi_81463218
Dat commentaar bij de NOS net in het Sportjournaal :

"Ploegen door het mulle wegdek heen" (terwijl dat gewoon asfalt was).
sig verwijderd door FA
pi_81463480
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 18:14 schreef eentwee het volgende:

[..]

Scarponi blijkbaar gevallen en de Liquigas ploeg meegenomen (tuttobici). Nibali zal wel balen dat hij niet met Scarponi mee mocht.
Volgens mij viel Nibali zelf als eerste, of anders Agnoli. En Scarponi (of een ploegmaat) stond stil áchter het hoopje Liquigassers en reed daarna weg, toen Nibali voor de 2e keer van de fiets moet ging hij door. Hij reed ook een hele tijd met twee ploegmaats nog voor de Liquigas trein uit.
Scarponi heeft overigens een half minuutje ofzo dicht gereden in zijn eentje tegen Vino/Evans, dus de sterkste finale gereden. Al had hij constant richtpunten natuurlijk jammer en onbegrijpelijk dat Nibali niet door mocht rijden, die had bij of vlak achter Scarponi gezeten in het klassement dan nog binnen de minuut gestaan.

Geweldige etappe ondanks de pechgevallen. Eens kijken of ze weer zo lang durven te wachten met een herhaling, als de Colle delle Finestre (dat ze die 5 jaar uit het parcours laten, na zo'n geslaagd eerste optreden..)
pi_81465902
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 18:14 schreef Ambrosius het volgende:
Dat commentaar bij de NOS net in het Sportjournaal :

"Ploegen door het mulle wegdek heen" (terwijl dat gewoon asfalt was).
Ze zeiden ook bij een shot dat Nibali totaal geparkeerd stond, maar hij was daar gewoon aan het wachten op Basso
pi_81466018
Briljante etappe !

Ben zeer benieuwd naar morgen.
Oud Wereldkampioen
4-voudig Nederlands Kampioen
je mag me aanraken
pi_81466545
Wat een etappe zeg, wow.

De Giro is echt fantastisch.

Morgen lekker aankomstje bergop, ben benieuwd hoe Vino zich zal houden.

Evans rijdt als een waardige wereldkampioen rond trouwens, laat die trui meer zien dan de kampioenen van de laatste 5 jaar samen ongeveer.
Jack does it in real time...
pi_81467328
Helaas gemist door werk, maar net even een stuk teruggekeken.
Mooie etappe en een prachtige overwinning van Evans
Tijdens het kijken dacht en hoopte ik zelfs al dat ie ´m ging pakken
pi_81469564
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 19:56 schreef DeeBee het volgende:
Wat een etappe zeg, wow.

De Giro is echt fantastisch.

Morgen lekker aankomstje bergop, ben benieuwd hoe Vino zich zal houden.

Evans rijdt als een waardige wereldkampioen rond trouwens, laat die trui meer zien dan de kampioenen van de laatste 5 jaar samen ongeveer.
Nou ja, Bettini en Boonen reden ook niet echt onverdienstelijk in de regenboogtrui, en Freire.

Maar Evans is een meer dan waardig wereldkampioen. Die trui geeft hem ook iets extra's, vind ik.
pi_81470879
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 21:26 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Nou ja, Bettini en Boonen reden ook niet echt onverdienstelijk in de regenboogtrui, en Freire.

Maar Evans is een meer dan waardig wereldkampioen. Die trui geeft hem ook iets extra's, vind ik.
Hij heeft volgens mij meer zelfvertrouwen gekregen, dat straalt hij tenminste uit.
Daarnaast is de media nu ook positiever over hem volgens mij, ook buiten de koers (in interviews) komt hij nu relaxter over.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  zaterdag 15 mei 2010 @ 23:44:30 #188
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_81474150
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 18:14 schreef Ambrosius het volgende:
Dat commentaar bij de NOS net in het Sportjournaal :

"Ploegen door het mulle wegdek heen" (terwijl dat gewoon asfalt was).
Had je de finish gezien?

Ducrot helemaal door het dolle heen en Smeets die heel rustig oplepelde wie 1, 2 en 3 werden. Beschamend.
  zaterdag 15 mei 2010 @ 23:46:56 #189
66110 Ambrosius
SportFreak
pi_81474228
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 23:44 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Had je de finish gezien?

Ducrot helemaal door het dolle heen en Smeets die heel rustig oplepelde wie 1, 2 en 3 werden. Beschamend.
Heb de finish live gezien bij Sporza natuurlijk, in de samenvatting werd het opnieuw ingesproken.
sig verwijderd door FA
  zaterdag 15 mei 2010 @ 23:56:34 #190
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_81474531
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 23:46 schreef Ambrosius het volgende:

[..]

Heb de finish live gezien bij Sporza natuurlijk, in de samenvatting werd het opnieuw ingesproken.
Check onderste filmpje maar eens. Dat is hetzelfde als het livecommentaar. Stuitend vind ik het.

http://nos.nl/artikel/157559-evans-wint-barre-tocht-in-giro.html
pi_81479616
Etappe 8: Chianciano Terme - Terminillo (189km)

Een dag na de nu al legendarische rit in de Hel van Toscana staat de eerste échte bergetappe op het programma met aankomst in de buurt van Rome op de Monte Terminillo. Een legendarische berg in de Giro waar ooit de eerste klimtijdrit in een grote ronde werd gereden en mannen als Bartali, Herrera, Tonkov en Garzelli zegevierden.

De startplaats Chianciano Terme heeft bijna 7.500 inwoners en ligt net als de finishplaats van gisteren in de Toscaanse provincie Siena, even ten westen van de grens met Umbria.
De heuvel waarop het oude Chianciano is gebouwd werd al in de 5e eeuw v.C. bewoond door de Etrusken die hier bij de waterbronnen een tempel bouwden gewijd aan de watergod Fucoli. De Etruskische nederzetting verdween echter met de komst van de Romeinen, die dit gebied vooral gebruikten voor de elite om grote villa's als buitenverblijf te bouwen.


Chianciano Terme

Het moderne Chianciano is pas in de 12e of 13e eeuw ontstaan binnen het domein van de heren van Sarteano en werd in de 14e eeuw geannexeerd door Siena. Het is vernoemd naar de streek, de "Val de Chiana" waar talloze van dit soort dorpjes liggen die al eeuwenlang leven van de olijf- en wijnteelt en de veehouderij, zo komt het grootste runderras ter wereld uit deze streek: de "Chianina". In de vorige eeuw kwam het toerisme door de opening vijf kuuroorden rondom de waterbronnen die een therapeutische werking zouden hebben. Er is ook een befaamd archeologisch museum met veel belangrijke opgravingen uit de Etruskische tijd en een kunstmuseum met werken van o.a. Goya en Rembrandt.

Chianciano Terme is voor zo'n kleine plaats opvallend vaak bezocht door de Giro. Het was al vier keer eerder startplaats in de Giro, voor het laatst in 1975 toen de Belg Patrick Sercu de rit naar Forte dei Marmi won, en er zijn ook vijf aankomsten geweest met Dino Zandegu (1967) en de Fransman Jean-François Bernard (1988) als bekendste winnaars.

De aankomst ligt vandaag in de hoofdstedelijke regio Lazio. Het is de derde regio van Italië en heeft bijna 5.7 miljoen inwoners, waarvan 2.7 miljoen in de hoofdstad Roma (Ned: Rome), de enige andere stad met meer dan 100.000 inwoners is Latina (118k). De regio is verdeeld in vijf provincies: Roma (4.1m), Latina (545k), Frosinone (498k), Viterbo (310k) en Rieti (160k).

De geschiedenis van Lazio is met een hoofdstad als Roma natuurlijk enorm, maar ik zal voor het gemak een korte versie geven. Vanaf ongeveer 1000 v.C. leefde hier een volk dat zich de Latini noemden, dit volk werd sterk beïnvloed door de grotere Italische volken zoals de Etrusken en ook door de Grieken die het zuiden van Italië koloniseerden. In 753 v.C. stichtten (volgens de legende) Remus en Romulus de stad Roma, dat in 616 v.C. onder het bestuur van Etruskische koningen kwam die in 509 v.C. werden verdreven. De Romeinse Republiek en het hierop in 27 v.C. volgende keizerrijk groeiden uit tot één van de grootste en belangrijkste staten in de geschiedenis.


Roma, hoofdstad van Lazio en Italië

Het keizerrijk verspreidde de Latijnse taal en later ook het christendom over Europa, maar ging in 476 definitief ten onder aan "barbaarse" invallen. De opkomst van christendom zette zich echter door, waardoor de Paus als leider van de kerk veel macht kreeg. In 752 kreeg hij van de Franken de Kerkelijke Staat dat een groot deel van midden Italië besloeg, deze staat zou (met korte onderbrekingen) tot 1870 bestaan waarna het opgenomen werd in Italië. In 1929 sloten de Paus en Mussolini het Verdrag van Lateranen, waarbij de Paus een nieuw kerkelijk staatje kreeg: Vaticaanstad.

Lazio heeft opvallend genoeg nooit een échte topwielrenner voortgebracht, al wonnen Stefano Colagè (1995) en Roberto Petito (1997) de Tirreno-Adriatico en werd drievoudig ritwinnaar Franco Vona zesde in de Giro van 1992. In het huidige profpeloton rijden zes Latini: Fabrizio Lucciola, Leonardo Giordani (Ceramica Flaminia), Emanuele Vona (ISD), Alfredo Balloni (Lampre) en gestart in deze ronde zijn Stefano Pirazzi (Colnago) en voormalig witte trui drager Valerio Agnoli (Liquigas).


Monte Terminillo

De Monte Terminillo is 2.217 meter hoge berg in de provincie Rieti, de berg behoort tot het Reatini massief in de Apennijnen en ligt in de gemeente Rieti zo'n 20km ten noordoosten van de stad en 90km ten noordoosten van Roma. De berg was aanvankelijk vooral populair bij wandelaars en klimmers in de zomer, maar in de jaren '30 van de vorige eeuw werd er een skioord ontwikkeld als alternatief voor de Romeinen voor de grotere skioorden in het noorden. Het wordt dan ook wel eens de "berg van Rome" genoemd. De laatste tientallen jaren heeft het echter veel concurrentie gekregen van skioorden in de Abruzzen, waar vaak meer en betere sneeuw is. De pistes hebben een totale lengte van 60km, waarvan 40km voor alpine skiërs en 20km voor langlaufers. Er wordt op de flanken van de berg ook jaarlijks een autorace georganiseerd, de Coppa Bruno Carotti en is er ook een meteorologisch station.

De Terminillo is een historische berg in de wielergeschiedenis, op deze ruige berg werd in 1936 namelijk de eerste klimtijdrit in een grote ronde gereden. Gino Bartali won dat jaar de ronde, maar moest de klimtijdrit aan Giuseppe Olmo laten. In de jaren hierna wonnen achtereenvolgens Bartali en 2x Giovanni Valetti zowel de Giro als de klimtijdrit op de Terminillo.
Er zijn sindsdien geen klimtijdritten op deze berg geweest, maar wel vier aankomsten van "gewone" etappes: de Fransman Jean-Claude Bagot (1987, vroege vlucht), Colombiaan Luis Herrera (1992, sprint met zes toppers), Rus Pavel Tonkov (1997, sprint met vijf toppers) en Stefano Garzelli (2003, sprint met Gilberto Simoni) mochten het zegegebaar maken.

Top 5 + relevante renners 2003
1 Stefano Garzelli (Ita) Vini Caldirola-SO.DI 3.55.19 (36.461 km/h)
2 Gilberto Simoni (Ita) Team Saeco
3 Andrea Noe' (Ita) Alessio 0.02
4 Pavel Tonkov (Rus) CCC-Atlas-Polsat 0.14
5 Eddy Mazzoleni (Ita) Vini Caldirola-SO.DI 0.37

13 Michele Scarponi (Ita) Domina Vacanze-Elitron 2.33
46 Damiano Cunego (Ita) Team Saeco 5.50




De etappe is 189 kilometer lang en gaat vrijwel continu op en af, al zijn er onderweg maar twee officiële hellingen: na 46.7km de Valico di Monte Nibbio (544m hoog, 10.1km á 3% gem. en 8% max.) en een kleine 100km verderop de Marmore (368m hoog, 9.3km á 2.5% gem. en 9% max.). Het is echter allemaal kinderspel vergeleken bij de slotklim van de dag die een kleine (vlakke) 40km na de top van de Marmore begint.

De Terminillo wordt slechts tot het gehucht Campoforogna (waar ook de autorace aankomt en Garzelli in 2003 won) beklommen en is hierdoor "slechts" 1668 meter hoog en 16.1km lang, het gemiddelde stijgingspercentage is 7.3% met maxima van 12%. Het is een zeer gelijkmatige klim, vrijwel continu percentages rond en iets boven de 8%, behalve op een iets "vlakkere" kilometer van ruim 4% halverwege de klim en ook de laatste halve kilometer vlakt iets uit.




blog
  zondag 16 mei 2010 @ 09:00:01 #192
66110 Ambrosius
SportFreak
pi_81479979
Mooi verhaal weer , ben benieuwd naar de slotklim, daarvoor zal er wel niet al teveel gebeuren.
sig verwijderd door FA
pi_81480655
Op het oog een redelijk zware col. Het lijkt me iets voor de mannen die nu op achterstand staan, om proberen wat van de schade in te lopen. Maar hoe selectief het echt is zal vanmiddag blijken.
pi_81481401
Denk dat vandaag die verschillen alleen maar groter worden. De vorm tussen gister en vandaag zal toch niet veel verschillen.. Alleen hopen dat er niet weer een beslissende valpartij is
Where facts are few, experts are many.
  zondag 16 mei 2010 @ 12:07:28 #195
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_81483350
Leuk. Verwacht min of meer dezelfde namen als gisteren, meer een machtsklim en redelijk lang ook.

Evans, Vino, Scarponi, Nibali, Garzelli vooral. Misschien Sastre ook als die niet te diep is gegaan gisteren.
  zondag 16 mei 2010 @ 12:21:46 #196
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_81483796
Madiot praises the gravelled roads of the Giro d’Italia


Frenchman predicts racing will be even better without radios

Marc Madiot said it’s been a long time since he felt the passion for cycling as a television spectator as much as he did watching stage seven of the Giro d’Italia on Saturday. He told Cyclingnews he'd watched the stage as a neutral observer, with his Française des Jeux team not taking part in the corsa rosa this year.

“Shall I apply for a racing licence again?” said the double winner of Paris-Roubaix (1984 and 1991). At the age of 51, a comeback is out of question but his comments indicate that he would have loved to experience the Strade bianche during his days racing the Giro d’Italia. He was one of the contenders in the terrible and legendary stage over the Gavia in 1988.

“These gravelled roads are perfect for pure cycling,” Madiot said. “This is what makes bike riders heroes. Race organisers must not be afraid of using this kind of courses.”

In 2008, Madiot, who serves as the president of the French professional cycling league, suggested to Tour de France director Christian Prudhomme to use the gravelled roads of the Tro Bro Leon when the Grande Boucle started from Brest. But race organiser Amaury Sports Organisation didn’t dare to send the riders on the ribins ('short-cuts on bad roads' in the Breton language).

Two years later, Prudhomme is more eager to take risks and face inevitable criticisms. This year, the Tour de France will include the spectacle of French cobbles and will mean the best cyclist over three weeks isn’t only a combination of the best climber and the best time triallist. Stage three in the Tour de France will feature some of the pavé sections used in Paris-Roubaix, including the Haveluy sector eight kilometres before the end in Arenberg (the peloton will not have to cross the forest).

“Cycling will be even more pure when communication via ear pieces will be banned,” Madiot added. “The battle on the Strade bianche was great but I’ve still noticed some hesitation by the riders when they heard from their team car that [Vincenzo] Nibali and [Ivan] Basso were at the back. There was no reason to wait. The race had to go on. I’m glad they did it full gas. I’m sure many fans have admired the action of the champions at the front of the race.”


http://www.cyclingnews.co(...)-of-the-giro-ditalia
pi_81484613
Net de etappe teruggekeken. Werkelijk fantastisch! Genoten van Evans.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  zondag 16 mei 2010 @ 12:48:13 #198
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_81484659
quote:
Op zondag 16 mei 2010 10:49 schreef Atreidez het volgende:
Denk dat vandaag die verschillen alleen maar groter worden. De vorm tussen gister en vandaag zal toch niet veel verschillen.. Alleen hopen dat er niet weer een beslissende valpartij is
Misschien , maar echt een berg oprijden is toch wat anders dan gisteren ... Ik ben benieuwd naar hoe Vino z'n roze gaat proberen te verdedigen ...

Tis in elk geval blijkbaar al hondeweer bij de aankomst ...

Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  Moderator zondag 16 mei 2010 @ 12:51:52 #199
155227 crew  Guppy
dus
pi_81484768
Wie ein scheiss wetter!!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zondag 16 mei 2010 @ 12:52:11 #200
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_81484787
Sastre kunnen we misschien 1 of 2 keer in een leuke bergetappe verwachten, voor het roze is het gewoon niet goed genoeg. Denk dat voor Basso hetzelfde geldt.

Kans is behoorlijk groot dat Vino of Evans de Giro wint.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')