Bronquote:Alleenstaanden, tussen de 27 en 65 jaar, in de bijstand krijgen 649,52 euro netto per maand.
Bijstand voor jongeren tot 27 jaar is vervangen door de Wet investeren in jongeren gekomen (WIJ), maar de bedragen van WIJ zijn gelijk aan die van de bijstand voor mensen boven de 27 jaar.
Alleenstaanden en alleenstaande ouders kunnen een toeslag krijgen van maximaal 259,81 euro per maand, als zij hun woonkosten alleen betalen.
Nu is Jan gerustgesteld, van dat tientje kan ie toch 5 biertjes extra drinken.quote:
En pensioenopbouw. Plus de werkervaring waardoor Jan misschien wel een team kan leiden bij grotere projecten en daardoor wat meer verdient. Eerst zal Jan dan ook inderdaad 1100 bruto verdienen, maar ga je op een gegeven moment uit van 1400 dan houdt Jan al iets meer over. En die groei zit er voor een uitkeringsgerechtigde niet in. Als het goed is.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 12:14 schreef PietjePuk007 het volgende:
Er zal ongetwijfeld wat af te dingen zijn op deze te simpele berekening, in de praktijk moet je nog rekening houden met recht op huursubsidie en andere toeslagen.
Dat is het inderdaad Jan zal nog aardig wat kunnen groeien. Aan goede vaklui is altijd behoefte en die krijgen daar uiteindelijk ook naar betaald.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 12:30 schreef Marrije het volgende:
[..]
En pensioenopbouw. Plus de werkervaring waardoor Jan misschien wel een team kan leiden bij grotere projecten en daardoor wat meer verdient. Eerst zal Jan dan ook inderdaad 1100 bruto verdienen, maar ga je op een gegeven moment uit van 1400 dan houdt Jan al iets meer over. En die groei zit er voor een uitkeringsgerechtigde niet in. Als het goed is.
Maar dan verlies je weer allerlei toeslagen. Eigenlijk moet je dus of te weinig verdienen vanwege de toeslagen, of ruim boven de grenzen zitten. Alleen dan ga je er echt iets op vooruit.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 12:30 schreef Marrije het volgende:
[..]
En pensioenopbouw. Plus de werkervaring waardoor Jan misschien wel een team kan leiden bij grotere projecten en daardoor wat meer verdient. Eerst zal Jan dan ook inderdaad 1100 bruto verdienen, maar ga je op een gegeven moment uit van 1400 dan houdt Jan al iets meer over. En die groei zit er voor een uitkeringsgerechtigde niet in. Als het goed is.
Als die jonge laag opgeleide mensen nu bij de gemeente aankloppen voor een bijstandsuitkering worden ze ook direct een traject ingeschopt dus of dat zoveel aantrekkelijker isquote:Op zaterdag 15 mei 2010 12:37 schreef PietjePuk007 het volgende:
Lekker motiverend ja, ´nu verdien je misschien net zoveel als Piet die ´t hele jaar op de bank hangt maar later als je groot bent trekt dat wel bij´.
Het gaat om de drempel om evt. te gaan werken ipv bijstand te trekken, die trigger bestaat voor jonge laagopgeleide mensen amper nu.
Bij hoogopgeleide mensen met een opleiding en potentie werkt dat zeker. Maar het gaat hier om laagopgeleide MBO´ers van begin 20.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 12:40 schreef Ferdo het volgende:
Maar het idee dat je jezelf omhoog kunt werken (in figuurlijke zin) geeft natuurlijk wel de moed om toch vooral door te gaan.
Jan zal nog geen 23 zijnquote:Op zaterdag 15 mei 2010 12:42 schreef 54cm het volgende:
Jan verdient helemaal geen 1100 euro bruto want het minimumloon ligt al boven de 1300 euro bruto.
Of zie ik iets over het hoofd?
Maar dat ging niet door.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 12:14 schreef PietjePuk007 het volgende:
Net was er TMF een programma over het uitproberen van beroepen (die oppassen-dude). Hij ging een dagje aan de slag als rietdekker.
Als het bruto is, is het geen vetpot.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:16 schreef Zith het volgende:
Een beginnend MBOer die 1400 EUR pe maand krijgt... tja is dat nou zo erg weinig voor een beginnende laaggeschoolde persoon?
Als je 18 of 19 bent?? Moet dat dan?quote:
Het gaat om de trigger om te gaan werken. Kan op zich prima zijn, maar dan moet een vergelijkende uitkering toch al gauw 200 euro netto minder zijn.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:16 schreef Zith het volgende:
Een beginnend MBOer die 1400 EUR pe maand krijgt... tja is dat nou zo erg weinig voor een beginnende laaggeschoolde persoon?
Dat is een kwestie van vraag en aanbod, en de overheid moet daar niet in gaan roeren.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 13:32 schreef Aylin het volgende:
Ik denk dat TS een punt heeft, sommige startsalarissen zijn echt belachelijk laag, vaak ook voor zware beroepen. Die mensen moeten echt wat meer verdienen! De bijstand nog lager lijkt mij nml geen optie.
uitkering omlaag roepen is wel heel gemakkelijk, het is al geen vetpot! het is minder dan het minimumloon, nog lager en je kan op straat slapen!quote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:23 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat is een kwestie van vraag en aanbod, en de overheid moet daar niet in gaan roeren.
Uitkeringen omlaag is dan de enige optie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je blijft maar volhouden hè, ook al is allang aangetoond dat je simpelweg geen gelijk hebt om een scala aan redenen.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:20 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Het gaat om de trigger om te gaan werken. Kan op zich prima zijn, maar dan moet een vergelijkende uitkering toch al gauw 200 euro netto minder zijn.
Als je alle subsidies en toeslagen meetelt vrees ik dat dat in veel gevallen niet zo is. En daar ga je met je werkgelegenheidsstimulerings-beleid.
In de politiek heeft niemand gelijk, je neemt een bepaald standpunt in om bepaalde redenen. Ik vind dat de trigger om te gaan werken voor jonge, laagopgeleide mensen amper aanwezig is.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:32 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Je blijft maar volhouden hè, ook al is allang aangetoond dat je simpelweg geen gelijk hebt om een scala aan redenen.
Het is dan ook een beginnende laaggeschoolde.quote:
Het is niet zo dat je met een laag inkomen helemaal geen recht op subsidies en kwijtschelding en dergelijke hebt, het gros is simpelweg inkomensafhankelijk, zelfs bijzondere bijstand is mogelijk tot een inkomen van 120% voor de voor jou geldende bijstandsgrens.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:20 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Het gaat om de trigger om te gaan werken. Kan op zich prima zijn, maar dan moet een vergelijkende uitkering toch al gauw 200 euro netto minder zijn.
Als je alle subsidies en toeslagen meetelt vrees ik dat dat in veel gevallen niet zo is. En daar ga je met je werkgelegenheidsstimulerings-beleid.
Hij heeft geen recht op de bijstandquote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:34 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
In de politiek heeft niemand gelijk, je neemt een bepaald standpunt in om bepaalde redenen. Ik vind dat de trigger om te gaan werken voor jonge, laagopgeleide mensen amper aanwezig is.
Werk jij ff een berekening uit die wel klopt. Die je aan een Jan uit de OP kan voorleggen waarom ie absoluut nu moet gaan werken.
Als je het leeraanbod aanpakt heb je recht op een uitkering ter hoogte van de bijstand. bronquote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hij heeft geen recht op de bijstand
En daarmee heb je niet in een keer gelijkquote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:44 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Als je het leeraanbod aanpakt heb je recht op een uitkering ter hoogte van de bijstand. bron
Het is een werkleeraanbod. Waarbij de jongeren salaris krijgen en zonodig een aanvulling tot bijstandsniveauquote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:44 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Als je het leeraanbod aanpakt heb je recht op een uitkering ter hoogte van de bijstand. bron
Maar er bestaat sollicitatie plicht, dus je moet wel solliciteren naar een baan. En als dat niet lukt dan zorgt de gemeente voor wat gesubsidieerd werk. Jje hebt geen keuze om te gaan werken of lekker in de uitkering. Dus de motivatie van jan is niet alleen het geld, maar ook de druk vanuit de gemeente.(en misschien de sociale druk uit de omgeving)quote:Op zaterdag 15 mei 2010 12:14 schreef PietjePuk007 het volgende:
Net was er TMF een programma over het uitproberen van beroepen (die oppassen-dude). Hij ging een dagje aan de slag als rietdekker. Het bleek dat een beginnend rietdekker, fullttime met een MBO-vooropleiding, 1100 tot 1400 euro verdient. Bruto welteverstaan.
1100 bruto, hmm, daar hou je zo´n 947 euro netto aan over. Bron
Laten we eens even kijken als Jan, net klaar met zijn rietdekker-opleiding op ´t MBO, geen zin heeft om te werken maar lekker bijstand wil trekken. Natuurlijk woont Jan niet meer bij z´n ouders.
[..]
Bron
649,52 + 259,81 = 909,33
Succes Jan, voor 27 euro extra mag jij je 40 uur in de week de ballen uit je broek werken met je kop in weer en wind op ´t dak.
Er zal ongetwijfeld wat af te dingen zijn op deze te simpele berekening, in de praktijk moet je nog rekening houden met recht op huursubsidie en andere toeslagen.
quote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:25 schreef Aylin het volgende:
[..]
uitkering omlaag roepen is wel heel gemakkelijk, het is al geen vetpot! het is minder dan het minimumloon, nog lager en je kan op straat slapen!Wat wil je dan? Nog hogere minimumlonen. Ik wens je veel succes. Dat wordt weer een lastenverzwaring voor de middeninkomens.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
Nee, ik vind het minimum inkomen prima, ik reageerde alleen op het feit dat jij zei dat de uitkeringen er maar weer aan mochten gelovenquote:Op zaterdag 15 mei 2010 18:51 schreef eriksd het volgende:
[..]
Wat wil je dan? Nog hogere minimumlonen. Ik wens je veel succes. Dat wordt weer een lastenverzwaring voor de middeninkomens.
Als er nu kennelijk geen stimulans vanuit gaat om te werken, omdat er geen verschil is, dan moet het hebben van een uitkering minder aantrekkelijk worden.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 18:57 schreef Aylin het volgende:
[..]
Nee, ik vind het minimum inkomen prima, ik reageerde alleen op het feit dat jij zei dat de uitkeringen er maar weer aan mochten geloven
Dit vind ik zo raar, zoals ik net al zei, het is geen keuze. Iemand die niet wil werken krijgt ook geen uitkering.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 19:03 schreef eriksd het volgende:
[..]
Als er nu kennelijk geen stimulans vanuit gaat om te werken, omdat er geen verschil is, dan moet het hebben van een uitkering minder aantrekkelijk worden.
Alsof de minimumlonen zo hoog zijn.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 18:51 schreef eriksd het volgende:
[..]
Wat wil je dan? Nog hogere minimumlonen. Ik wens je veel succes. Dat wordt weer een lastenverzwaring voor de middeninkomens.
Ik pak maar even de cijfers erbij.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 19:05 schreef lente84 het volgende:
[..]
Dit vind ik zo raar, zoals ik net al zei, het is geen keuze. Iemand die niet wil werken krijgt ook geen uitkering.
Opmerkelijk dat je elke keer met wat racistische insinuaties komt als reactie. Is het je eigen frustratie of probeer je mij nu wederom indirect zwart te maken.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 19:09 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Alsof de minimumlonen zo hoog zijn.Dat gejank altijd dat die arme bedrijven het niet aankunnen is te hilarisch voor woorden. Misschien moeten we maar weer kinderarbeid toestaan en zwarte mensen 10% van het loon van witte mensen geven, dat zou die arme, zielige bedrijven pas echt helpen.
![]()
Ja hoor, die moeten er dan weer aan geloven.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 18:51 schreef eriksd het volgende:
[..]
Hij zegt toch helemaal niet dat jij dat door zou willen voeren? 't Is meer een verhaal van moeten we dan de klok terugdraaien?, lijkt me.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 19:17 schreef eriksd het volgende:
[..]
Opmerkelijk dat je elke keer met wat racistische insinuaties komt als reactie. Is het je eigen frustratie of probeer je mij nu wederom indirect zwart te maken.
Mja, hij probeert mij al tijden in de rechts-extremistische hoek te duwen, vandaar dat ik het wat argwanend bekijk. Misschien iets te, zou kunnen.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 19:25 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Hij zegt toch helemaal niet dat jij dat door zou willen voeren? 't Is meer een verhaal van moeten we dan de klok terugdraaien?, lijkt me.
Arbeidsongeschikt gaat alleen op voor mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering, dan valt Bijstand (in de meeste gevallen) en WW al af.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 19:16 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik pak maar even de cijfers erbij.
Er zijn 287.080 Bijstandsuitkeringen
Er zijn 289.610 WW-uitkeringen
Er zijn 525.950 WAO-uitkeringen
Er zijn 191.700 WAJONG-uitkeringen
Al deze mensen zijn volkomen arbeidsongeschikt in jouw ogen?
Nee, die vallen hier niet onder. Dat zijn er circa 133.000.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 19:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Arbeidsongeschikt gaat alleen op voor mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering, dan valt Bijstand (in de meeste gevallen) en WW al af.
Overigens wil het niet zeggen dat als er zoveel arbeidsongeschikheidsuitkeringen zijn dat dat ook volledige uitkeringen zijn, en dat die mensen allemaal volkomen arbeidsongeschikt zijn.
Dan zul je dus eerst met andere cijfers moeten komen, want ook iemand die 50% arbeidsongeschikt is en nog voor 50% werkt en daarmee aan de top van zijn kunnen zit hoort wel bij dat WAO of Wajong rijtje.
En je bron is?quote:Op zaterdag 15 mei 2010 19:32 schreef eriksd het volgende:
[..]
Nee, die vallen hier niet onder. Dat zijn er circa 133.000.
Ik denk dat dat een groot misverstand is, je moet juist ook werken als je een uitkering hebt.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 19:03 schreef eriksd het volgende:
[..]
Als er nu kennelijk geen stimulans vanuit gaat om te werken, omdat er geen verschil is, dan moet het hebben van een uitkering minder aantrekkelijk worden.
CBS. Die groep die jij bedoelt valt onder de noemer arbeidsgehandicapte.quote:
Ja, maar die krijgen in een hoop gevallen wel een WAO-uitkering.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 19:40 schreef eriksd het volgende:
[..]
CBS. Die groep die jij bedoelt valt onder de noemer arbeidsgehandicapte.
Allereerst is dat verhoogde minimumloon ook op tal van overheidsinstanties van toepassing. De CAO zal dan ook iets omhoog kan. Dus hogere loonkosten.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 19:38 schreef Aylin het volgende:
[..]
Ik denk dat dat een groot misverstand is, je moet juist ook werken als je een uitkering hebt.
Het is echt niet meer zo simpel en lonend om een uitkering te hebben, laat staan een bijstandsuitkering.
En er is nou eenmaal inderdaad een groep mensen die toch echt niet aan het werk komt ondanks dat ze niet arbeidsongeschikt zijn. Hiervoor is er dan bijvoorbeeld de sociale werkplaats, dus werken dat doen die mensen wel!
Verder denk ik dat de bedrijven een hoger minimumloon heus aan kunnen, en waarom zouden de middeninkomens daardoor zwaarder belast worden, de bedrijven betalen het toch? of zie ik iets over het hoofd?
Nee, dus?quote:Op zaterdag 15 mei 2010 19:16 schreef eriksd het volgende:
[..]
En ik ben kritisch over jou oplossing. Het verlagen van de uitkering zal niet zeker meer mensen aan het werk krijgen en zal wel zeker meer mensen in de armoede duwen.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 20:28 schreef eriksd het volgende:
Kan er best een kritische blik op geworpen worden, in plaats van alles met "het is geen keuze" te pareren.
Toch denk ik dat dat wél zo zal werken bij de mensen die nu gewoon niet willen werken, die zullen dan eieren voor hun geld kiezen.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 20:36 schreef lente84 het volgende:
[..]
En ik ben kritisch over jou oplossing. Het verlagen van de uitkering zal niet zeker meer mensen aan het werk krijgen en zal wel zeker meer mensen in de armoede duwen.
Ik denk dat je veel te grote gevolgen eraan verbindt. Er hoeven geen honderden euros bij dus met minder werk en dus werkeloosheid zal het best meevallen. De prijzen zullen uiteraard wel iets verhogen maar dat geldt voor iedereen, niet alleen de middeninkomens en ook dat zal niet de pan uit rijzen.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 19:43 schreef eriksd het volgende:
[..]
Allereerst is dat verhoogde minimumloon ook op tal van overheidsinstanties van toepassing. De CAO zal dan ook iets omhoog kan. Dus hogere loonkosten.
Een hoger minimumloon leidt ook tot minder werkgelegenheid. Het wordt immers duurder om personeel in dienst te hebben. De totale belastingopbrengst van werkende mensen zal afnemen, en om toch een x bedrag te halen, moet dit ergens anders van gehaald worden. Er is maar één groep waar bij te harken valt: de middeninkomens.
Ook zit er een goede kans in dat (de bankentax gaat dit effect bijvoorbeeld hebben) dat bedrijven gewoon de prijzen verhogen. De burger kan dan meer gaan betalen.
Zelfs al zou dit zo zijn(en ik denk van niet), dan nog is het niet eerlijk tegenover al die andere die wel willen werken, maar tijdelijk geen baan hebben.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 21:47 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Toch denk ik dat dat wél zo zal werken bij de mensen die nu gewoon niet willen werken, die zullen dan eieren voor hun geld kiezen.
Er wordt al heel erg achter die groep aangezeten. Er wordt altijd net gedaan alsof we miljoenen uitkeringstrekkers hebben die lachend de hele dag bier drinken. Maar enig bewijs ervan wordt nooit aangedragen, op een Telegraaf-artikeltje over 1 gezin na, of via anekdotes over de oom van de vriend van de buurman van hun oma ofzo.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 21:47 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Toch denk ik dat dat wél zo zal werken bij de mensen die nu gewoon niet willen werken, die zullen dan eieren voor hun geld kiezen.
Dat weet ik dus niet. Heb toch het idee dat er veel mensen zijn die voor een tientje meer als ze zouden gaan werken liever in de uitkering blijven .quote:Op zaterdag 15 mei 2010 22:39 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Er wordt al heel erg achter die groep aangezeten. Er wordt altijd net gedaan alsof we miljoenen uitkeringstrekkers hebben die lachend de hele dag bier drinken. Maar enig bewijs ervan wordt nooit aangedragen, op een Telegraaf-artikeltje over 1 gezin na, of via anekdotes over de oom van de vriend van de buurman van hun oma ofzo.
Ik vrees hetzelfde.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 22:52 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat weet ik dus niet. Heb toch het idee dat er veel mensen zijn die voor een tientje meer als ze zouden gaan werken liever in de uitkering blijven .
Maar hoop dat ik het mis heb.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Armoedevalquote:Op zaterdag 15 mei 2010 22:52 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat weet ik dus niet. Heb toch het idee dat er veel mensen zijn die voor een tientje meer als ze zouden gaan werken liever in de uitkering blijven .
Maar hoop dat ik het mis heb.
De Armoedeval dus.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 23:11 schreef Holograph het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Armoedeval
Er is al een begrip voor
Voor het gemak vergeet je wel even dat de meeste mensen met een Bijstands-uitkering al moeten werken voor hun uitkering (anders verliezen ze hun uitkering), en dat veruit de grootste groep WAO-ers en WAJONGERS slechts een gedeeltelijke arbeidsongeschiktheids-uitkering ontvangen en gewoon (part-time) werken.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 19:16 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ja, aan de andere kant; welke werkende verdient op zijn 30ste nog minimumloon??quote:
Nou, als we de kant van Amerika opgaan, waar dus een minimumloon is wat een stuk lager ligt, dan zijn daar genoeg mensen die 2 fulltime banen moeten hebben om op het bestaansminimum van Nederland uit te komen. Lijkt me dat we ten alle tijden moeten voorkomen dat het ooit daarop uitdraait.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, aan de andere kant; welke werkende verdient op zijn 30ste nog minimumloon??
En waarom eigenlijk? Als je gewoon een goede werknemer hebt dan is het als werkgever ook niet bepaald fatsoenlijk als die werknemer op z'n 30ste al 7 jaar op het wettelijk minimum zit.
Dus dat verhaal met die armoedeval is wel leuk, maar in feite zijn er maar heel weinig mensen waarop dat van toepassing is, en zou ieder die uit de bijstand komt ook binnen een paar jaar uit de problemen moeten zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |