abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81412288
Sinds november 2009 lopen hier twee poezen rond. Ik wist in het begin niet goed welk voer ik de dames moest geven, maar kwam uiteindelijk op raad van diverse kattenbezitters uit op Sanabelle kittenvoer.
An sich bevalt dit voer prima, ze eten er goed van en ogen gezond, maar de ontlasting stinkt verschrikkelijk en ze hebben ook héél veel ontlasting.

Toen de 10 kilo zak ten einde kwam, werd het tijd om over te stappen. Na navraag op internet, wat een goed alternatief was, werd ik gewezen op Porta 21 Feline Finest Sensible. Dit voer is nog vrij nieuw, maar uniek vanwege de samenstelling: in de brok zou 80% vlees zitten en 0% granen. Wat behoorlijk uniek is voor een brok, aangezien die meestal volzitten met granen, terwijl katten geen granen nodig hebben.

Vandaag is nog maar de derde dag dat ze dit voer krijgen, dus heel veel kan ik er nog niet over zeggen. Ik heb het 50/50 gemengd met mijn laatste restje Sanabelle, maar ik had niet heel veel meer dus moet in vrij korte tijd volledig overstappen.

Op andere plekken hoor ik dat het voer goed bevalt, maar dat het overstappen niet altijd even goed gaat. Omdat de katten deze brok op een heel andere wijze verteren dan een gewone brok, moet hun lichaam eraan wennen, 'ontgiften', wat leidt tot kortdurende diarree en overweldigende stank.

Van dat laatste heb ik nog niets gemerkt, wel heeft een van de meiden daarnet fors zitten kotsen, wat ze nog niet eerder gedaan hebben.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met en/of meningen over dit voer.

Nog even het verkooppraatje erbij:

quote:
Feline Finest Sensible is een compleet nieuw droogvoer voor katten, gebaseerd op het principe: hoe meer vlees hoe beter. De kat is een obligate carnivoor, wat betekent dat vlees het best wordt verdragen. Feline Finest Sensible bevat geen granen en komt daarmee tegemoet aan dit gegeven. Feline Finest Sensible is perfect geschikt voor katten met allergiën omdat het lijkt op wat katten in het wild eten en omdat gebruik wordt gemaakt van slechts de beste ingrediënten. Dit kattenvoer biedt een hoog gehalte aan aminozuren en is een prima bron van Omega 3 & 6 vetzuren. Door het lage gehalte aan koolhydraten is het voer prima te verteren en doordat er geen geur-, kleur- en smaakstoffen aan het voer zijn toegevoegd, biedt het uw kat een unieke, pure en lekkere smaak.

* Volledig uitgebalanceerde kattenvoeding in Super-Premium kwaliteit
* Gemaakt met de beste ingrediënten (geschikt voor humane consumptie)
* Met gemalen kippenvlees, ansjovis, sardines en cranbierries
* Geschikt voor alle volwassen katten
* Bevat geen granen

Ingrediënten: gemalen kippenvlees, gedroogde aardappelen, vers kippenvlees, kippenvet, bietenpulp, hele gedroogde eieren, biergist, zalmolie, cellulose plantenvezels, cranberry extract, yucca schidigera, citrus extract, rozemarijn extract, kruidenmengsel 2% bestaande uit: thijm, pepermunt, brandnetel, iep, bitterhout.

Gegarandeerde analyse: ruw eiwit 47%, ruw vet 20%, as 9,9%, ruwe celstof 2% calcium 2,4% , fosfor 1,6%, magnesium 0,09, natrium 0,53%, koolhydraten 17%

Additieven per kg: vitamine A 12.000 I.U., vitamine D3 1.200 I.U., vitamine E (tocoferol) 600 I.U., vitamine B1 7,04mg, vitamine B2 4,7mg, vitamine B6 (pantotheenzuur) 5,4mg, vitamine B12 0,05mcg, biotine 176mg, selenium 0,3mg, ijzer 75mg, mangaan 30mg, foliumzuur 1,76mg, niacine 42,99mg, taurine 500mg, zink 100mg, choline chloride 400mg, pantothenaat 10,68mg, koper sulfaat 12mg

Bevat in de EG toegestane anti-oxidanten: natuurlijke gemengde tocoferolen (vitamine E) and ascorbinezuur.
Omega-3 vetzuren > 0,35% Omega-6 vetzuren > 3,80%

Bron: www.kattig.eu
I had a signature once. It was awful.
pi_81412387
Je katten komen niet buiten?
pi_81412440
Nee, ik heb binnenkatjes. Maakt dat uit voor het voer?
pi_81412460
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 12:08 schreef zoeperzazke het volgende:
Nee, ik heb binnenkatjes. Maakt dat uit voor het voer?
Nee, maar anders zou het een beetje raar zijn dat je zoveel last hebt van de stank.
pi_81412535
Ah zo. Nouja, onze dames hebben zichzelf aangeleerd om naar de bak te gaan zodra wij ontbijten of dineren.... De bak staat in de gang, maar die is vlakbij de eettafel. Dus het gebeurt zeer regelmatig dat we tijdens het eten ineens dat luchtje in ons neus krijgen en de tussendeur even dicht moeten doen Het is niet het meest frisse moment om naar de bak te gaan... maar het gebeurt ook wel eens als we op de bank zitten (ca. 6,5e meter bij de bak vandaan) het ineens heel penetrant aanwezig is. Tuurlijk, poep ruikt niet naar bloemetjes, maar zó erg hoort het niet te zijn....
pi_81449180
Kan je niet een kattenluikje in de deur zetten ?
pi_81449258
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 08:04 schreef Sorella het volgende:
Kan je niet een kattenluikje in de deur zetten ?
Daarmee los je het probleem nog niet op.

Ik ben benieuwd hoe het bevalt. Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn kater en die heb ik op versvoer gezet en dat werkte hier prima. Geen stank meer en mooie kleine drolletjes.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_81488725
Huurwoning, als ik de deur sloop moeten we voor de kosten opdraaien als we hier weg gaan (wat waarschijnlijk binnen een jaar is). Anders was het helemaal niet zo'n gek idee

maar daarmee pak je het probleem ook niet echt bij de bron aan natuurlijk. het voer is nu wat sterker gemengd, en ik geef nu twee keer per dag een kleine portie ipv 's ochtends in 1 keer het bakje vol. Er is niet meer overgegeven, kattenbak gaat nog steeds hetzelfde qua geursensatie. Wel iets zachtere ontlasting, maar zeker geen diarree, dus dat is fijn
pi_81670413
Het animo is niet erg groot voor dit voer

Oh well, we zijn nu een paar dagen verder en alles gaat goed. Geen diarree, overgeven of wat dan ook. Keutels zijn heel iets zachter, maar dat trekt wel weer bij. Wat wel opvalt is dat hun vacht, die an sich al goed verzorgd en glanzend was, nu nóg fluffier lijkt, het zijn echt zachte meisjes geworden (het zijn HTK'tjes).

Tot op heden dus heel tevreden, zeker met de wetenschap dat dit een stuk gezonder is voor ze!
  donderdag 19 augustus 2010 @ 03:36:24 #10
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_85461100
65 pagina's met ervaringen over dit voer.
http://www.kattenplaza.nl/kattenforum/viewtopic.php?f=26&t=85345

Ik ga het bestellen, eens kijken of dit een vervanging kan zijn voor het dure Orijen.
Orijen: 14kg = 93 euro (+5 euro verzendkosten)
Dit spul: 23kg = 76 euro. (+5 euro verzendkosten)

En als het niet bevalt doneer ik het aan het dierenasiel.
pi_85461835
Op kattenplaza heb ik het ook leren kennen ;) Maar was gewoon benieuwd of er nog meer mensen met ervaring waren en of ik hier mensen op goede ideeën kon brengen :)

Hier is alles overigens goed gegaan. De ontlasting is prima, ik had gehoopt dat de geur iets minder sterk nog zou worden, maar inmiddels ruikt niet meer het hele huis naar kattenpoep als de katten naar de bak geweest zijn gelukkig. Dit voer blijft er bij mij voorlopig zeker :)
pi_85478268
Dit klinkt wel interessant; onze katten stinken ook zo ontzettend de laatste tijd, en ze poepen véél! Ik heb ze nu op RC indoor longhair en ze doen het er verder goed op, maar misschien toch eens verder kijken...
  Moderator donderdag 19 augustus 2010 @ 20:20:49 #13
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_85486973
Hier raakten ze ervan aan de dunne.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_85487162
daar blijken heel veel katten bij het overstappen last van te krijgen. Komt omdat het hele spijsverteringsstelsel moet wennen aan een nieu type voer zonde kunstmatige ingrediënten en echt veel moet gaan verteren. Je moet er even doorheen, voor het beter wordt.... althans, dat is de ervaring die ik ermee gelezen heb.
  Moderator donderdag 19 augustus 2010 @ 20:29:18 #15
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_85487247
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 20:27 schreef zoeperzazke het volgende:
daar blijken heel veel katten bij het overstappen last van te krijgen. Komt omdat het hele spijsverteringsstelsel moet wennen aan een nieu type voer zonde kunstmatige ingrediënten en echt veel moet gaan verteren. Je moet er even doorheen, voor het beter wordt.... althans, dat is de ervaring die ik ermee gelezen heb.
Ik gaf het naast carnibest en Lotgering, dus ze kregen al geen kunstmatige dingen.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_85487578
Mara dat is ook weer heel anders dan een gewone brok ;)
pi_85682051
Ook Porta21 via kattenplaza leren kennen, vandaag de proefpakzakjes binnen gehad.
katten zijn er helemaal gek op! helaas net een 12 kilo zak RC gekocht:( maar als deze op is, stap ik ook over denk ik.
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_85688293
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 12:08 schreef zoeperzazke het volgende:
Nee, ik heb binnenkatjes. Maakt dat uit voor het voer? :)
binnen katjes als in katjes die nooit buiten komen??? :D }) denk eens na wat hier niet goed aan is... |:(
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_85703172
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 14:15 schreef rubje het volgende:

[..]

binnen katjes als in katjes die nooit buiten komen??? :D }) denk eens na wat hier niet goed aan is... |:(
Als ze genoeg ruimte hebben en niets anders gewend zijn? Dan is daar niks mis mee. Zodra ik genoeg gespaard heb komt er wel een kattenren buiten hoor, maar dat zal nog even duren. Ik zadel andere mensen niet met mijn huisdieren op en neem mijn verantwoordelijkheid voor mijn dieren, zoals het hoort.

En als je daarover in discussie wilt gaan, open je maar een 'horen katten buiten?'-topic, dit topic is voor een kattenvoersoort.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 20:43:49 #20
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_85703325
Versvoer zoals carnibest is geen overweging voor je?
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  donderdag 26 augustus 2010 @ 19:28:47 #21
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_85741414
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 03:36 schreef slashdotter3 het volgende:
65 pagina's met ervaringen over dit voer.
http://www.kattenplaza.nl/kattenforum/viewtopic.php?f=26&t=85345

Ik ga het bestellen, eens kijken of dit een vervanging kan zijn voor het dure Orijen.
Orijen: 14kg = 93 euro (+5 euro verzendkosten)
Dit spul: 23kg = 76 euro. (+5 euro verzendkosten)

En als het niet bevalt doneer ik het aan het dierenasiel.
Wat ik niet snap trouwens, als in die grainfree 80% vlees zit, en dat is waarschijnljik het duurste onderdeel van elke brok... waarom is die zak dan 76 euro terwijl een andere zak van Porta, bijvoorbeeld die met kip 95 euro is.

Oftewel, de brok met meer vlees is goedkoper dan de brok met minder vlees.

Een mogelijkheid is natuurlijk dat de meer vlees brok meer slachtafval en draadjesvlees bevat en die met kip iets hoogwaardiger is maar ik denk niet dat dat het prijsverschil verklaart.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')