uitslag van de test:
Uitslag
Rood!
Dit is vast niet leuk om te lezen, maar de antwoorden die je hebt gegeven voorspellen een relatie met problemen. Ik raad je aan om eens goed bij jezelf na te gaan of dit de relatie is die je wilt.
Kun je je vriend echt vertrouwen?
Hoe kwetsbaar sta jij zelf in deze relatie?
Wat weet je eigenlijk ècht van hem?
Doet hij criminele dingen?
Of is hij toch een loverboy?
Het kan moeilijk zijn te beseffen dat jouw vriend ook heel andere kanten heeft dan de droomjongen die jij voor ogen hebt, maar eerlijk zijn tegen jezelf kan je een hoop verdriet besparen. Misschien denk je dat hij ergens wel van je houdt, of hoop je dat hij verandert. Helaas gebeurt dit vaak niet. Hoe langer de relatie duurt, hoe moeilijker het is om te stoppen of van hem af te komen.
Het kan ook zijn dat je zelf erg kwetsbaar in de relatie staat. Dan ben je bijvoorbeeld erg onzeker en afhankelijk van je vriendje. Dit is een gevaarlijke combinatie met een fout vriendje.
Eigenlijk is ieder rood antwoord er al één te veel, want een rood antwoord betekent gevaar! Hoe meer rode antwoorden, hoe meer je kunt twijfelen aan je relatie of aan de manier waarop je er zelf in staat.
Ik raad je aan om over de rode antwoorden eens te praten over je relatie met de vertrouwenspersoon op school, Meldpunt Jeugdprostitutie (0900 044 33 22), het JIP of bijvoorbeeld je ouders (iemand die je vertrouwt en met meer ervaring). Samen is het makkelijker om een goed beeld van de situatie te krijgen.
Het kan ook zijn dat je het eigenlijk al weet, maar het moeilijk vindt om aan jezelf toe te geven dat je vriend een loverboy is. Deze test was een goede eerste stap, zoek nu hulp! Kijk voor meer informatie links in het menu.
De antwoorden waarmee jij in de gevarenzone zit (de rode antwoorden) zijn:
Mijn vriend zegt over mijn familie:
Dat je ouders mij afkeuren mag niet tussen ons in staan. Ik hou van je. Als je van mij houdt, dan kies je voor mij.
Advies:
Je vriend vraagt je te kiezen tussen hem en je familie; mensen die belangrijk voor je zijn. Als hij echt om je geeft vraagt hij je niet deze keuze te maken. Veel loverboys zorgen dat meisjes steeds slechter contact met vriendinnen en ouders krijgen. Daardoor hebben ze alleen hem nog, en zijn ze helemaal afhankelijk van hem.
Zijn jullie altijd eerlijk tegen elkaar?
Ik heb hem al een paar keer betrapt op leugens.
Advies:
Je hebt je vriend wel eens betrapt op leugens. Wat vind je daar van? Misschien liegt hij over nog meer dingen. Als je bij andere vragen ook rode antwoorden hebt dan kan het er op wijzen dat er wat aan de hand is.
De rosse buurt is de straat waar prostituees achter de ramen werken. Ben jij er wel eens geweest?
Ja, mijn vriend neemt me wel eens mee naar plekken waar prostituees werken.
Advies:
Je vriend neemt je wel eens mee naar de rosse buurt. Pooiers nemen nieuwe meisjes hier mee naar toe om ze vast te laten wennen aan prostitutie. Zelf in de prostitutie gaan werken is de volgende stap! Stop daarom met deze relatie.
Ken jij of je vriend meisjes die als prostituee werken?
Mijn vriend kent meisjes die als prostituee werken. Ik heb haar ook wel eens ontmoet.
Advies:
Je vriend en/of jij kent meisjes die als prostituee werken. Veel pooiers (loverboys) werken niet alleen, maar in een groep. Door je er wat over te vertellen maakt hij je met prostitutie vertrouwd als voorbereiding op het echte werk!
Mijn vriend...
Heeft een wapen.
Advies:
Je vriend heeft een wapen; dat is niet legaal. Hierdoor loop je risico om ook met criminele dingen in aanraking te komen.
Mijn vriend...
Gebruikt wel eens geweld (bijvoorbeeld slaan en schoppen).
Advies:
Je vriend gebruikt geweld. Dit is geen goede manier om met problemen om te gaan. Hierdoor loop je risico om ook met geweld in aanraking te komen.
Mijn vriend...
Dealt in drugs.
Advies:
Je vriend houdt zich met criminele dingen bezig: hij handelt in drugs. Hierdoor loop je risico om ook met criminele dingen in aanraking te komen.
Jaloers?
Mijn vriend jaloers? Hij wil zelfs graag dat ik seks heb met zijn vrienden!
Advies:
Je vriend wilt dat je seks hebt met anderen. Het is belangrijk dat je vriend jou in je waarde laat. Als je vriend je respecteert vraagt hij je niet om seks met anderen te hebben. Pooiers (loverboys) vragen ‘hun vriendin’ om seks met andere jongens te hebben om ze vast te laten wennen aan het werken in de prostitutie!
Wat past het best bij jou?
Vaak kom ik er achteraf achter dat ik iets heb gedaan dat ik eigenlijk niet wilde.
Advies:
Je vindt het moeilijk om je grenzen aan te geven. Zo kan iemand anders makkelijk over jouw grenzen heen gaan. Dit maakt je kwetsbaar. Informeer eens bij het JIP naar een weerbaarheidtraining. Dit betekent niet dat je een fout vriendje hebt. Het gaat om de combinatie. Als je bij andere vragen rode antwoorden hebt dan kan het er op wijzen dat er wat aan de hand is.
Heb je vaak last van één van de volgende dingen?
Ik verwond mezelf wel eens expres (krassen).
Advies:
Je beschadigt jezelf en zit niet lekker in je vel. Blijf hier niet alleen mee rond lopen, maar zoek hulp. Ga naar je huisarts of kijk bij de links aan de linkerkant van het menu. Dit betekent niet dat je een fout vriendje hebt. Het gaat om de combinatie.
Sinds hij mijn vriend is...
Spijbel ik vaak van school.
Advies:
Spijbelen kan allerlei redenen hebben, maar als het door je vriendje komt kun je je afvragen of hij het beste met je voor heeft.