Bron: De Stentorquote:ZUTPHEN - Hoewel de seksfeesten volgens justitie moreel verwerpelijk zijn, zijn zes verdachten van groepsverkrachtingen in de regio woensdag bij gebrek aan bewijs door de rechtbank Zutphen allemaal vrijgesproken.
Uit het omvangrijke strafdossier over meerdere gevallen van groepsseks kwam het beeld naar voren van een 'jongerencultuur in de wijde regio waarbij het de normaalste zaak is dat er feesten worden gegeven, waar enorm wordt gezopen en daarna meerdere jongens seks hebben met jonge, beïnvloedbare en volgegoten meisjes'.
Het openbaar ministerie zei zich zorgen te maken over de losbandige jeugd, maar kon voor groepsverkrachtingen op een zolderkamertje in Hattem, een huis in Wezep en een woning in Raalte niet voldoende bewijs aanleveren. De aanklaagster vroeg vier weken geleden zelf al om vrijspraak voor iedereen.
De zes mannen uit Zwolle, Dalfsen en Wezep (tussen 20 en 28 jaar) waren aangeklaagd voor verkrachting in vereniging en ontucht. Vier van de verdachten zouden samen een 18-jarig meisje hebben verkracht op een zolder in Hattem. Twee anderen stonden terecht omdat ze een stomdronken meisje (17) zouden hebben misbruikt in Raalte en Wezep.
Alle verdachten waren in een eerder stadium van de rechtszaak al vrijgelaten uit voorarrest. De twee meisjes - die aangifte hadden gedaan - krijgen door de vrijspraken geen smartengeld. Ze hadden om 2500 en 3500 euro gevraagd. De rechtbank had medio april twee zittingsdagen uitgetrokken voor de seksfeesten zaak. Ze kwam tot de conclusie dat uit het dossier niet is te achterhalen wat er allemaal precies is gebeurd
Zolang je als groep maar elkaar de schuld geeft of je mond houdt, kom je er wel mee weg. Beter zou men als vastgesteld kunnen worden dat er een verkrachting heeft plaatsgevonden en dat iemand tot een groep behoorde, iedereen 20 jaar opsluiten. Of je legt netjes uit wat er gebeurt is en per persoon wordt een straf bepaald, of je gaat allemaal maar 20 jaar of langer zitten.quote:Op donderdag 13 mei 2010 14:56 schreef waht het volgende:
Verkrachtingzaken worden altijd al geplaagd door een gebrek aan bewijs.
Hoe tragedisch is dat. De meest brute misdaad die je kan plegen eindigt zelden in een veroordeling.
Ik heb ooit vroeger eens een feestje meegemaakt bij een paar vrienden thuis, er was zo'n dertig man en iedereen was dronken. Op een bepaald moment ontstond er grote commotie omdat een meisje een van mijn beste vrienden beschuldigde van verkrachting (in de slaapkamer van de vader van de kerel die het feest had georganiseerd).quote:Op donderdag 13 mei 2010 15:00 schreef Yi-Long het volgende:
Oooow ok... dus het is gewoon jeugdcultuur en dus volkomen normaal?
Die meiden moeten dus gewoon niet zo aandachtshoerig gaan janken achteraf, aldus de rechtbank...
Nee, verkrachting is niet bewezen, aldus de rechtbank. Ik kan nergens uit afleiden dat de dames worden vervolgd voor het doen van valse aangifte.quote:Op donderdag 13 mei 2010 15:00 schreef Yi-Long het volgende:
Die meiden moeten dus gewoon niet zo aandachtshoerig gaan janken achteraf, aldus de rechtbank...
Als je daaraan meedoet en daar de volgende spijt van hebt, is het nog steeds geen verkrachting natuurlijk. Dan moet je op het moment zelf geprotesteerd hebben. Dat is lastig aantonen natuurlijk. In dat geval is het heel jammer dat de daders niet gestraft worden, maar dat kun je justitie niet verwijten.quote:Uit het omvangrijke strafdossier over meerdere gevallen van groepsseks kwam het beeld naar voren van een 'jongerencultuur in de wijde regio waarbij het de normaalste zaak is dat er feesten worden gegeven, waar enorm wordt gezopen en daarna meerdere jongens seks hebben met jonge, beïnvloedbare en volgegoten meisjes'.
Je hoeft niet mee te werken aan je eigen veroordeling... Wat mij overigens wel opvalt is dat mijn zusje toen ze nog 14 was een taakstraf kreeg omdat een ander meisje een duw had gegeven en zij in de groep stond en er niks aan deed. Voor volwassenen bij een verkrachting is dat misschien wel anders... Hoewel ik de kans groot acht dat de meisjes in kwestie geld hebben geroken en er geen sprake van verkrachting was. In dit bericht staat niet echt wat de rechter onduidelijk vond.quote:Op donderdag 13 mei 2010 15:03 schreef Halcon het volgende:
[..]
Zolang je als groep maar elkaar de schuld geeft of je mond houdt, kom je er wel mee weg. Beter zou men als vastgesteld kunnen worden dat er een verkrachting heeft plaatsgevonden en dat iemand tot een groep behoorde, iedereen 20 jaar opsluiten. Of je legt netjes uit wat er gebeurt is en per persoon wordt een straf bepaald, of je gaat allemaal maar 20 jaar of langer zitten.
Waar staat dat?quote:Op donderdag 13 mei 2010 15:00 schreef Yi-Long het volgende:
Buiten je eigen veroordeling gaat het om mogelijk strafbare feiten gepleegd door anderen en waar je getuige van bent geweest. Dan moet je gewoon vertellen wat er is gebeurd.quote:Op donderdag 13 mei 2010 15:34 schreef baba117 het volgende:
[..]
Je hoeft niet mee te werken aan je eigen veroordeling... Wat mij overigens wel opvalt is dat mijn zusje toen ze nog 14 was een taakstraf kreeg omdat een ander meisje een duw had gegeven en zij in de groep stond en er niks aan deed. Voor volwassenen bij een verkrachting is dat misschien wel anders... Hoewel ik de kans groot acht dat de meisjes in kwestie geld hebben geroken en er geen sprake van verkrachting was. In dit bericht staat niet echt wat de rechter onduidelijk vond.
En dan krijgen ze een goede les, inderdaad.quote:Op donderdag 13 mei 2010 15:11 schreef Big-Ern het volgende:
Wat moet je er van zeggen? Dat soort meisjes laten zich vaak in met mensen waaraan je vaak al direct kan zien dat het geen zuivere koffie is. Zeer waarschijnlijk zijn ze al uitvoerig gewaarschuwd door hun directe omgeving.
Dat is wel zo.quote:Op donderdag 13 mei 2010 15:13 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Ik heb ooit vroeger eens een feestje meegemaakt bij een paar vrienden thuis, er was zo'n dertig man en iedereen was dronken. Op een bepaald moment ontstond er grote commotie omdat een meisje een van mijn beste vrienden beschuldigde van verkrachting (in de slaapkamer van de vader van de kerel die het feest had georganiseerd).
Ik weet nog dat ik aanvankelijk kwaad werd op mijn vriend... maar nu zijn we vijftien jaar later, en als je de verhalen van dat meisje moet geloven is ze inmiddels al tien keer verkracht of zo.![]()
Sorry, bij sommige personen en in sommige omstandigheden geloof ik er echt niks van. Als je te dronken bent om te beseffen wat je doet, dan moet je maar de gevolgen dragen en niet gaan zitten beschuldigen. Als ik dronken ben, doe ik ook domme dingen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |