abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81374858
Ik studeer nu voltijd aan een universiteit en wil aankomend jaar deeltijd HBO fine arts aan een kunstacademie doen.
Nu heb ik begrepen dat je bij een tweede studie tegelijk dan geen collegegeld hoeft te betalen. De IB-groep zegt dat ik om hier achter te komen naar de onderwijsinstelling moet, blijkbaar is dit dus niet van hogerhand geregeld. De onderwijsinstelling/kunstacademie zegt dat het klopt dat ik geen geld hoef te betalen.

maar ingeschreven en wel op studielink krijg ik wel bericht dat ´collegegeld nog niet betaald is´ en dat ik nog bericht krijg over collegegeld. Maar er staat ook
Volgens de wet ben je maar bij 1 onderwijsinstelling het wettelijk bepaalde collegegeld verschuldigd. Als je ook nog een opleiding bij een andere onderwijsinstelling wilt gaan volgen, vraag dan aan de onderwijsinstelling waar je betaald hebt een bewijs van betaald collegegeld (BBC). Het is hierdoor mogelijk dat je bij de andere onderwijsinstelling vrijgesteld wordt van betalen van collegegeld.

¨ Het is hierdoor mogelijk...¨ Ja, mogelijk, ik moet t gewoon zeker weten, want mijn studiekeuze hangt er van af. Iemand hier ervaring mee? Krijg ik straks rekeningen, of moet de kunstacademie iets doorgeven aan studielink ofzo?
zelfde als diginoob
  donderdag 13 mei 2010 @ 11:47:24 #2
241730 Klonterpot
Je geld of je never
pi_81375021
Ik heb eenzelfde vraag ooit eens gesteld aan de IB-Groep, daar kreeg ik een n00b aan de lijn die mij wist te vertellen dat die regeling alleen geldig is indien je twee studies aan dezelfde onderwijsinstelling volgt. Uiteindelijk heb ik er niets mee gedaan, maargoed. Ik ben ook erg benieuwd naar de precieze regels.
The remedy is the experience.
pi_81375319
Ik weet alleen dat het bij minoren wel zo geregeld is.
Als je een minor aan een andere onderwijsinstelling volgt hoef je daar niets voor te betalen. Hoe dat zit met een gehele studie durf ik niet te zeggen.
Maar denk je dat het haalbaar is om beide studies te doen? (met samenvallen van lessen/deadlines etc)
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
  donderdag 13 mei 2010 @ 12:09:17 #4
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_81375687
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 11:47 schreef Klonterpot het volgende:
Ik heb eenzelfde vraag ooit eens gesteld aan de IB-Groep, daar kreeg ik een n00b aan de lijn die mij wist te vertellen dat die regeling alleen geldig is indien je twee studies aan dezelfde onderwijsinstelling volgt. Uiteindelijk heb ik er niets mee gedaan, maargoed. Ik ben ook erg benieuwd naar de precieze regels.
Mwah, in principe kan je tegelijkertijd aan de VU en de UVA studeren. is wel een boel fietsen, maar je hoeft daarvoor maar 1x collegeld over te maken.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_81375790
heel simpel, je vraagt een bewijs van betaling van je uni, en die geef je aan die hbo instelling... thats all
pi_81376007
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 12:09 schreef Ryon het volgende:

[..]

Mwah, in principe kan je tegelijkertijd aan de VU en de UVA studeren. is wel een boel fietsen, maar je hoeft daarvoor maar 1x collegeld over te maken.
Klopt, bewijs van betaling van bijv de UvA meenemen naar de VU en qua collegegeld is het geregeld
  donderdag 13 mei 2010 @ 12:28:43 #7
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_81376263
In het algemeen is het zo dat een betaling van collegegeld voor een voltijds WO-opleiding niet altijd betekent dat je ook geen collegegeld hoeft te betalen voor een deeltijds HBO-opleiding. Mede daarom staat dat zinnetje "het is hierdoor mogelijk dat je bij de andere onderwijsinstelling vrijgesteld wordt van betalen van collegegeld" er.

De HBO-instelling kan bepalen of zij de betaling bij de andere instelling 'accepteren' of niet. En aangezien zij aan jou hebben aangegeven dat wel te doen, hoef je geen dubbel collegegeld te betalen.
pi_81378240
Hangt er ook van af wat je wilt gaan doen.

Ik doe zelf twee universitaire studies en heb eens geinformeerd of ik een MBO autotechniek er bij mocht doen (lijkt me grappig ) zonder nog eens extra te hoeven betalen. Maar voor iets dergelijks moet je gewoon collegegeld (schoolgeld, whatever) ophoesten voor de MBO opleiding, omdat het niet de bedoeling is dat een universitaire student zijn hobby "gratis" gaat uitoefenen op het MBO.

Flauw hoor
pi_81380908
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 11:43 schreef diginoob2 het volgende:
Ik studeer nu voltijd aan een universiteit en wil aankomend jaar deeltijd
HBO fine arts aan een kunstacademie <knip>
Mooi hoor dat je twee studies doet en maar hopen dat je ze ook allebei
afmaakt en niet afhaakt,zoals zovelen voor jou.
75 topics = FIN
pi_81381238
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 11:43 schreef diginoob2 het volgende:
Ik studeer nu voltijd aan een universiteit en wil aankomend jaar deeltijd HBO fine arts aan een kunstacademie doen.
Nu heb ik begrepen dat je bij een tweede studie tegelijk dan geen collegegeld hoeft te betalen. De IB-groep zegt dat ik om hier achter te komen naar de onderwijsinstelling moet, blijkbaar is dit dus niet van hogerhand geregeld. De onderwijsinstelling/kunstacademie zegt dat het klopt dat ik geen geld hoef te betalen.

maar ingeschreven en wel op studielink krijg ik wel bericht dat ´collegegeld nog niet betaald is´ en dat ik nog bericht krijg over collegegeld. Maar er staat ook
Volgens de wet ben je maar bij 1 onderwijsinstelling het wettelijk bepaalde collegegeld verschuldigd. Als je ook nog een opleiding bij een andere onderwijsinstelling wilt gaan volgen, vraag dan aan de onderwijsinstelling waar je betaald hebt een bewijs van betaald collegegeld (BBC). Het is hierdoor mogelijk dat je bij de andere onderwijsinstelling vrijgesteld wordt van betalen van collegegeld.

¨ Het is hierdoor mogelijk...¨ Ja, mogelijk, ik moet t gewoon zeker weten, want mijn studiekeuze hangt er van af. Iemand hier ervaring mee? Krijg ik straks rekeningen, of moet de kunstacademie iets doorgeven aan studielink ofzo?
Ben je al een keer naar de hbo-instelling geweest waar je de opleiding zou willen doen? Heb je al BBC opgestuurd naar de hbo-instelling?
Meestal hebben ze wel een onderwijsbalie die je zou kunnen meehelpen met dat soort dingen.
Eventueel zouden ze je kunnen doorverwijzen naar de studiecoordinator.
pi_81537257
Dank voor alle reacties tot dusver.

Ik heb zo´n bewijs aangevraagd maar mijn uni zegt dat ik dat bewijs pas kan krijgen na betaling van het collegegeld voor volgend jaar. (aangezien ik dan de tweede studie erbij ga doen)
Maar goed ik kan alleen in termijnen betalen dus heb maar weer gevraagd of ze dan zo´n bewijs geven na 1 betaling of niet.
En ondertussen maar rekeningen krijgen van instelling 2. Weet niet of ik dit zo handig vindt...
zelfde als diginoob
  maandag 17 mei 2010 @ 17:13:21 #12
180385 Horloge
pi_81541261
quote:
Op maandag 17 mei 2010 15:50 schreef diginoob2 het volgende:
Dank voor alle reacties tot dusver.

Ik heb zo´n bewijs aangevraagd maar mijn uni zegt dat ik dat bewijs pas kan krijgen na betaling van het collegegeld voor volgend jaar. (aangezien ik dan de tweede studie erbij ga doen)
Maar goed ik kan alleen in termijnen betalen dus heb maar weer gevraagd of ze dan zo´n bewijs geven na 1 betaling of niet.
BBC krijg je als je een machtiging hebt afgegeven, doet er niet toe of je überhaupt al hebt betaald. Maakt dus ook niet uit dat je in termijnen betaalt.

Kun je nu niet alvast herinschrijven en een machtiging voor collegegeld afgeven? Ik meen dat dat altijd rond deze periode kon.
quote:
Op maandag 17 mei 2010 15:50 schreef diginoob2 het volgende:
En ondertussen maar rekeningen krijgen van instelling 2. Weet niet of ik dit zo handig vindt...
Krijg je die nu al? Want als je je inschrijft op Studielink kun je namelijk aangeven "ik betaal ergens anders" of iets dergelijks.
pi_81620130
Ik heb een soortegelijke vraag, kan wel in dit topic denk ik.

Hoe zit het nou met collegegeld als je twee bachelors aan dezelfde universiteit volgt? Betaal je dan gewoon tweek eer collegegeld of is daar een andere regeling voor?

Wil namelijk in het tweede jaar van mijn bachelor geschiedenis ook een bachelor filosofie gaan doen, maar kom er niet achter hoe dat zit...

Bij voorbaat dank!
Demain, on roule
pi_81620289
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 13:30 schreef Maharbal het volgende:
Hangt er ook van af wat je wilt gaan doen.

Ik doe zelf twee universitaire studies en heb eens geinformeerd of ik een MBO autotechniek er bij mocht doen (lijkt me grappig ) zonder nog eens extra te hoeven betalen. Maar voor iets dergelijks moet je gewoon collegegeld (schoolgeld, whatever) ophoesten voor de MBO opleiding, omdat het niet de bedoeling is dat een universitaire student zijn hobby "gratis" gaat uitoefenen op het MBO.

Flauw hoor
Wel droog als je dat serieus gedaan zou hebben.
  woensdag 19 mei 2010 @ 13:12:19 #15
180385 Horloge
pi_81621283
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 12:47 schreef Mykonos het volgende:
Ik heb een soortegelijke vraag, kan wel in dit topic denk ik.

Hoe zit het nou met collegegeld als je twee bachelors aan dezelfde universiteit volgt? Betaal je dan gewoon tweek eer collegegeld of is daar een andere regeling voor?

Wil namelijk in het tweede jaar van mijn bachelor geschiedenis ook een bachelor filosofie gaan doen, maar kom er niet achter hoe dat zit...

Bij voorbaat dank!
Je hoeft maar 1x te betalen.
pi_81627053
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 12:51 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Wel droog als je dat serieus gedaan zou hebben.
Ik ben gewoon leergierig

Altijd handig om te weten hoe ik m'n auto (beter) kan repareren
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')