waar ik therapie heb hebben ze ook eetbuigroepen en daar is het doel ook "niet lijnen" maar dat betekent niet dat ze niet meer letten op wat ze eten. wat bedoelt je therapeut precies met niet lijnen?quote:Op woensdag 12 mei 2010 08:42 schreef _Calimero_ het volgende:
Een van de belangrijkste en moeilijkste dingen waar ik de komende weken op moet gaan letten, is dat ik niet meer mag lijnenDit conflicteert namelijk met mijn uiteindelijke doel van normaal kunnen eten en mezelf kunnen accepteren.
De grote vraag is hoe doe je dat? Ik ben al ZO lang bezig met af willen vallen, dat ik niet eens meer weet hoe het voelt/hoe het is om dat niet te doen.
Tips hierover zijn dan ook zeer welkom![]()
Ja, dat lijkt me een heel gezond planquote:Op woensdag 12 mei 2010 13:53 schreef P.F het volgende:
Oh niet om je humeur weer te verpesten hoorMaar als je echt heel weinig eet en veel sport dan zou je sowieso afvallen (ja er is natuurlijk een spaarstand he.. maar in theorie moet je dan afvallen)
Is geen plan. Maar het kan gewoon niet dat je niet afvalt (in vet) en toch minder kcal eet/meer beweegt. Dus of je beweegt te weinig of je eet te veel of beide.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:55 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Ja, dat lijkt me een heel gezond plan
Zelfs dan kan je vocht gaan vasthouden, waardoor je alsnog niet afvalt en er ook niet dunner uitziet ... of gaat je lijf zuiniger doen met voedingsstoffen waardoor je dus ook weer niet afvalt.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:57 schreef P.F het volgende:
[..]
Is geen plan. Maar het kan gewoon niet dat je niet afvalt (in vet) en toch minder kcal eet/meer beweegt. Dus of je beweegt te weinig of je eet te veel of beide.
Was dit tegen mij? Zo ja, ik moet echt uitkijken met te weinig denk ik, anders gaat mn stofwisseling weer kuttenquote:Op woensdag 12 mei 2010 13:53 schreef P.F het volgende:
Oh niet om je humeur weer te verpesten hoorMaar als je echt heel weinig eet en veel sport dan zou je sowieso afvallen (ja er is natuurlijk een spaarstand he.. maar in theorie moet je dan afvallen)
En misschien kleine dingen zoals altijd de trap, laatste halte met de bus lopen () eh... altijd aan tafel eten.. hm.... altijd een half glas sap/melk nemen en als je echt iets lekkers neemt de helft nemen..
Ik ging er van uit dat Maria vroeger lichter was maar dat heb ik misschien verkeerd begrepen? Dan kan het idd wat jij zegt! Maar laten we daar maar niet van uitgaan!quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:58 schreef kwakz0r het volgende:
PF: dat is niet helemaal waar. ik heb t hier al eerder gehad over een biologisch gewicht/natuurlijk gewicht, waar je alleen echt met heel erg veel moeite/te weinig eten onder kan komen. de rekensom kan nog zo simpel zijn, soms vallen mensen gewoon niet meer af... net zo vreemd als dat een groep mensen die in een gecontroleerde omgeving allemaal evenveel binnenkrijgen en verbruiken tussen de -2 en +10 kilo worden in een periode van 3 maanden...
mariaatje, je bent in elk geval gezond bezigniet opgeven! denk maar zo: je eet nu meer en bent níet aangekomen! je hebt je lijf geleerd om meer eten te verwerken
Toch is het in praktijk, niet helemaal zo simpel/zwart-wit als je hier stelt. Hormonen zijn bijvoorbeeld ook van invloed, dus als je je heel druk gaat maken om het wel/niet afvallen, ga je wellicht bepaalde stresshormonen aanmaken die ervoor kunnen zorgen dat je lichaam weer spaarzamer omgaat met energie, waardoor je toch niet afvalt.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:57 schreef P.F het volgende:
[..]
Is geen plan. Maar het kan gewoon niet dat je niet afvalt (in vet) en toch minder kcal eet/meer beweegt. Dus of je beweegt te weinig of je eet te veel of beide.
Je at toch eerst heel weinig, daarna ging je veel eten/normaal/gezond eten en toen kwam je niet aan. Of vergis ik mij nu?quote:Op woensdag 12 mei 2010 14:00 schreef MariaEtcetera het volgende:
[..]
Was dit tegen mij? Zo ja, ik moet echt uitkijken met te weinig denk ik, anders gaat mn stofwisseling weer kutten![]()
Op station neem ik inderdaad de trap ipv de roltrapEten gaat op de bank meestal
En melk neem ik een beker! Sap drink ik niet zo vaak.
De laatste tijd is mijn doordeweekse eet-routine geloof ik meestal ongeveer zo:
O: twee sneetjes met beleg (rookvlees, ham, rosbief, ossenworst, nutella en soms leverworst)
T: beker melk
L: twee sneetjes met beleg (bovenstaande, of gekookte eitjes ofzo)
T: bakje yoghurt / griesmeelpudding / etc.
T: soms nog een snee brood met beleg
D: 1 bord avondeten
T: indien sport nog een T. Indien weekend een glas cola.
Dit vind ik toch weer een beetje aan de magere kant! Afhankelijk van je D, natuurlijk.quote:Op woensdag 12 mei 2010 14:00 schreef MariaEtcetera het volgende:
De laatste tijd is mijn doordeweekse eet-routine geloof ik meestal ongeveer zo:
O: twee sneetjes met beleg (rookvlees, ham, rosbief, ossenworst, nutella en soms leverworst)
T: beker melk
L: twee sneetjes met beleg (bovenstaande, of gekookte eitjes ofzo)
T: bakje yoghurt / griesmeelpudding / etc.
T: soms nog een snee brood met beleg
D: 1 bord avondeten
T: indien sport nog een T. Indien weekend een glas cola.
Wel wat aangekomen dusquote:Op woensdag 12 mei 2010 13:58 schreef kwakz0r het volgende:
mariaatje, je bent in elk geval gezond bezigniet opgeven! denk maar zo: je eet nu meer en bent níet aangekomen! je hebt je lijf geleerd om meer eten te verwerken
Hihihi, ik kan mij nog wel commentaar van vik herinneren als het niet snel genoeg gingquote:Op woensdag 12 mei 2010 14:07 schreef -marz- het volgende:
*Stelt zich voor hoe Vik haastig de OP in elkaar aan het flansen is*
quote:Op woensdag 12 mei 2010 14:07 schreef -marz- het volgende:
*Stelt zich voor hoe Vik haastig de OP in elkaar aan het flansen is*
Dank je wel, helder verhaal.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:52 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
waar ik therapie heb hebben ze ook eetbuigroepen en daar is het doel ook "niet lijnen" maar dat betekent niet dat ze niet meer letten op wat ze eten. wat bedoelt je therapeut precies met niet lijnen?
doorgaans wordt onder lijngedrag verstaan het proberen weinig te eten, niet snoepen, verboden voedsel hebben, compenseren van eten met extra beweging, maaltijden overslaan, maaltijdvervangers, basisvoeding vervangen door snoep om toch laag in de kcal uit te komen, het uitlsuiten van bepaalde voedingsgroepen (low fat/ low carb) etc.
dit gedrag lokt eetbuien uit en moet daarom voorkomen worden.
het tegenovergestelde gedrag hiervan is eten volgens de basisvoeding in zes eetmomenten (eigenlijk wat ik ook doe). dat voelt echter voor sommige mensen ook als lijnen omdat ze niet veel meer snoepen erbij.
heeft je therapeut precies gezegd wat hij bedoelde? ik gok namelijk dat hij bedoelt dat je dus niet meer de dingen moet doen die onder lijngedrag vallen, ook al vallen sommige daarvan onder wat in dit topic nog wel als gezond doen wordt gezien. het kan ook wel gezond zijn, low carben enzo, maar als je een eetbuistoornis hebt betekent zoiets meteen een lijstje met "vebroden" of "te vermijden" voeding, en al snel een doorslag naar maaltijden overlsaan, te weinig eten, en eetbuigevaar.
ik gok dat ie wil dat je een periode lang "gewoon" eet, en af en toe eventueel iets lekkers, zoals "gezonde" mensen dat ook doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |