Jack de Vries: Meer vrouwen nodig Van onze parlementaire redactie
DEN HAAG - De om een buitenechtelijke affaire in opspraak geraakte staatssecretaris De Vries (Defensie) roemt in een eenmalige vrouwenglossy voor Defensie de kwaliteiten van zijn vrouwelijke personeelsleden.
Het blad kwam in maart uit en werd aan alle medewerkers van Defensie gestuurd. Onder de kop ’We hebben meer vrouwen nodig’ zegt hij dat vrouwen op veel gebieden beter presteren dan mannen.
Ook staat de bewindsman, die uit huis is gezet omdat hij al ruim een jaar een affaire heeft met zijn adjudant, uitgebreid stil bij zijn gezin. „Ik zal niet ontkennen dat ik best veel werk. En dat mijn vrouw Harriėt meer heeft moeten inleveren dan ik”, reageert De Vries op de vraag of werk en gezin goed te combineren zijn.
Volgens De Vries heeft hij als staatssecretaris veel meer tijd om er voor zijn kinderen te zijn dan de periode daarvoor toen hij als assistent van premier Balkenende dag en nacht in touw was. „Deze periode wordt niet voor niks het spitsuur van het leven genoemd. Mijn kinderen zijn negen en zes jaar oud. Ze doen aan sport, ze spelen een instrument, ze hebben feestjes. Het is een logistieke uitdaging om dat allemaal te regelen. Kan niet bestaat niet. Maar je moet het samen echt willen.”
Ondanks zijn lofzang op het gezin slaapt De Vries tegenwoordig in een kazerne nadat hij besloot zijn huis te verlaten toen zijn affaire met zijn adjudant aan het licht kwam.
De in opspraak geraakte CDA’er stelde dinsdag in een verklaring een stap terug te doen in zijn media- en campagneactiviteiten. In de Tweede Kamer wordt de kwestie vooralsnog afgedaan als een privékwestie. Voor de belangrijkste militaire vakbonden heeft De Vries echter afgedaan.
„De gedragscode van Defensie schrijft voor dat relaties op het werk moeten worden gemeld. Daaraan heeft De Vries zich zeker niet gehouden, dus kan hij ook niets meer van zijn medewerkers eisen”, vindt voorzitter Jean Debie van vakbond VBM/NOV.
Voorman Wim van den Burg van de AFMP/FNV meent dat een bewindsman die hamert op normen en waarden en het gezin als hoeksteen van de samenleving niet meer serieus te nemen is nu hij zich als getrouwd huisvader vergaloppeert. Van de Burg: „Hij heeft een grote deuk opgelopen en is voor ons geen serieuze onderhandelingspartner meer.”
bron:
www.telegraaf.nl
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC