abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81307012
Onze Bikkel is vader geworden van een nest prachtige schapendoezen! Een van de schapendoezen van mijn zus is de moeder en zij houdt er zelf ook twee. Zij is fokker en heeft meerdere schapendoezen en wil met deze twee uiteindelijk ook de lijn doorzetten. (lees: ze heeft af en toe een nestje met een van de honden, met stamboom, keuringen en de hele rataplan)

Wij houden zelf een van de reutjes die ons al vanaf het begin heel erg aan Bikkel deed denken zowel qua gedrag als uiterlijk.

Dit is ons monster Wammes:

We hebben afgelopen weekend op de pups gepast en dat ging prima maar daarbij viel me ook op dat die kleine niet bang is uitgevallen. Mijn honden waren ook mee en dat ging allemaal prima (de grotere honden kennen elkaar erg goed en hebben de rangorde onderling allang bepaald) maar Wammes is nu, met zes weken, al brutaal genoeg om gewoon terug te grommen of uit te halen als hij door een oudere hond of zelfs de roedelleidster op zijn plek wordt gezet.

Ik ben dus op zoek naar ervaringen en tips om die pup bij ons in de roedel te introduceren op een manier die voor zo min mogelijk ellende zorgt. Natuurlijk snap ik dat hij in het begin even een paar keer flink op zijn lazer zal krijgen maar ik wil hem zeg maar wel graag heel houden.

Wij nemen met het ophalen onze honden mee zodat ze ook bij mijn zus weer even een opfriscursus pupmanagement meekrijgen maar dan...

In de auto zitten de honden altijd achterin maar met zo'n kleine pup lijkt me dat niet handig. Dus: pup voorin bij mij of in een doos of mandje met mij ernaast op de achterbank om jaloezie te verminderen?

We zijn ongeveer 2 uur onderweg naar huis. Als we daar aankomen eerst even met de grotere honden gaan lopen zodat die de energie kwijt kunnen en dan met het pupje alleen het huis verkennen of met alle drie gaan lopen of gewoon gelijk samen naar huis?

Iemand met ervaring en tips?
There is no love sincerer than the love of food.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 18:32:00 #2
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_81307153
ahhw wat schattig
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_81307433
Oh en dit is de eerste keer dat we geen bench hebben met een pup0 vanwege ruimtegebrek voor zo'n gigantisch ding (die andere twee zouden er dan ook in willen en dat kost je gewoon een halve kamer dan ) maar ik zie wat praktische bezwaren.

De pup slaapt in ieder geval de eerste dagen in een grote doos bij ons op de slaapkamer zodat we hem in de gaten kunnen houden. De deur naar de woonkamer laten we dan open zodat de andere honden ook bij ons kunnen liggen. Normaal mogen ze alleen met toestemming op de slaapkamer komen maar ik vrees dat de pup het nogal zwaar te verduren krijgt als hij als enige bij ons mag slapen.

So far so good maar stel ik wil boodschappen gaan doen overdag... wat doe ik dan met Wammes? In de woonkamer gaat hij natuurlijk dingen slopen maar apart in een andere ruimte zetten lijkt me ook niet handig. Hoe doen al die benchloze hondenopvoeders dat?

Jaja, dit wijst zich natuurlijk allemaal wel vanzelf als Wammes hier eenmaal is maar ik ben even neurotisch en is het gezeur zat dus 'humor me'!
pi_81308491
Oooooh, wat een drolletjes!

Ik denk dat het slagen van het geheel niet afhangt van waar je de pup in de auto neerzet, dus gewoon lekker bij jou voorin. Zitten je andere honden op de achterbank of in de kofferbak? Als ze op de achterbank zitten kan je ze af en toe even aandacht geven, zitten ze in de kofferbak dan zitten ze zo ver dat ze ws toch geen 'last' hebben van de pup bij jou.

Bij thuiskomst tsja.. mijn gevoel zou zeggen is de een even met de andere honden lopen en de ander met pupje het huis verkennen. Samen uitlaten moet je denk ik nog even mee wachten, pupjes mogen volgens mij niet meteen hele einden lopen en dat willen je andere honden natuurlijk wel.

Bij gebrek aan een bench zou ik het kleintje wel in een aparte ruimte doen (bijkeuken ofzo?), wat zou het bezwaar zijn? Lijkt me het rustigst voor iedereen.

En verder komt het allemaal vast wel goed Vooral ook tijd en aandacht blijven nemen voor de andere honden, maar dat had je vast al bedacht

Oh en.... foooootooooo's!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_81308876
Wat schattig
pi_81309184
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 19:05 schreef Naamah het volgende:
Oooooh, wat een drolletjes!

Ik denk dat het slagen van het geheel niet afhangt van waar je de pup in de auto neerzet, dus gewoon lekker bij jou voorin. Zitten je andere honden op de achterbank of in de kofferbak? Als ze op de achterbank zitten kan je ze af en toe even aandacht geven, zitten ze in de kofferbak dan zitten ze zo ver dat ze ws toch geen 'last' hebben van de pup bij jou.

Bij thuiskomst tsja.. mijn gevoel zou zeggen is de een even met de andere honden lopen en de ander met pupje het huis verkennen. Samen uitlaten moet je denk ik nog even mee wachten, pupjes mogen volgens mij niet meteen hele einden lopen en dat willen je andere honden natuurlijk wel.

Bij gebrek aan een bench zou ik het kleintje wel in een aparte ruimte doen (bijkeuken ofzo?), wat zou het bezwaar zijn? Lijkt me het rustigst voor iedereen.

En verder komt het allemaal vast wel goed Vooral ook tijd en aandacht blijven nemen voor de andere honden, maar dat had je vast al bedacht

Oh en.... foooootooooo's!
De andere honden zitten in de kofferbak. Normaal krijgen ze ook geen aandacht in de auto (bewust) dus dat zal op zich wel goed gaan inderdaad. En voorin kan ik wel lekker met Wammes knuffelen.

Foto's komen zeker! Heb pas een heleboel doorgestuurd gekregen van het nest maar die moet ik allemaal nog even uitzoeken.

Ik bedenk me net dat we een puppyren hebben voor op vakantie zodat de honden voor de caravan los kunnen en toch niet de buren lastig vallen. Misschien kunnen we daar wel wat mee voor als we er niet zijn.
pi_81309458
Of toch gewoon een bench? Dan hebben die andere twee maar gewoon even een beetje pech, is toch ook niet zo héél erg? En niet alleen handig voor als jullie er niet zijn natuurlijk..
pi_81310053
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 19:29 schreef Naamah het volgende:
Of toch gewoon een bench? Dan hebben die andere twee maar gewoon even een beetje pech, is toch ook niet zo héél erg? En niet alleen handig voor als jullie er niet zijn natuurlijk..
We hebben erg zitten twijfelen maar we hebben er eigenlijk ook gewoon echt geen plek voor. Maat 1 is echt te klein, ook als we hem maar even zouden gebruiken en maat 2 is eigenlijk al te groot voor in de woonkamer.
Daarbij doen hele volksstammen het toch zonder een bench als ze een pup opvoeden? Ik weet alleen niet helemaal hoe maar dat hoopte ik dan weer hier te horen.
pi_81310426
Wij hebben ook nooit een bench gehad. Pup (en ook later nog overigens) ging altijd in de bijkeuken als we weg waren.
pi_81317190
Wat een snoesje,
Bench is denk ik niet noodzakelijk, helemaal omdat de 2 andere honden al weten 'hoe het hoort'
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_81320635
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 22:06 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Wat een snoesje,
Bench is denk ik niet noodzakelijk, helemaal omdat de 2 andere honden al weten 'hoe het hoort'
Die twee rotzakken kunnen hem in ieder geval leren hoe je met twee honden de vuilnisbak om moet trekken. Een gaat op het pedaal staan en de ander sleurt dan de vuilniszak eruit.

Ze werken veel te goed samen, ik houd mijn hart vast wat ze kunnen als ze met z'n drieën zijn!
pi_81346343
Waar laat je je honden nu als je even weg gaat? (de al volwassen honden)
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_81346808
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 16:33 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Waar laat je je honden nu als je even weg gaat? (de al volwassen honden)
Gewoon los in huis. Dat lijkt me met een pup niet zo handig.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_81363795
Hmm lastig,
ik ben eerlijk gezegd niet zo fan van een bench. We hebben dat ook nooit nodig gehad, maar ik heb altijd maar 1 hond tegelijk gehad. En onze hond ging dan gewoon met mand en al op de gang liggen ('s nachts ook, nooit problemen mee gehad)
Maar dat is natuurlijk lastig met die andere 2 honden, kunt ze moeilijk met zn 3-en in de gang zetten.
Misschien dan toch de puppie met mandje en speeltjes in de bijkeuken zetten, en dan niet meteen de 1e keer lang weggaan. Zodat hij kan wennen aan het alleen in de bijkeuken zijn.
pi_81370208
Oh ik ben op zich een groot fan van de bench, mits goed gebruikt.
Een pup lang alleen laten moet je in het begin sowieso nooit doen, ook niet met een bench. En hem voor straf opsluiten of omdat je geen tijd of zin hebt om met hem bezig te zijn om te voorkomen dat hij dingen gaat slopen of omdat je geen zin hebt om om als het nodig is om het half uur met hem naar buiten te gaan is natuurlijk sowieso fout gebruik.

De pups leren bij mijn zus al wennen aan een bench. De eerste weken liggen ze in een werpkist, zodra ze daar zelfstandig uit kunnen klimmen komt daar een puppyren omheen en als ze zo groot zijn dat ze klem komen te zitten tussen de stangen die er tegen verdrukken in zitten dan wordt de werpkist omgeruild voor een bench met daarvoor een grote puppyren. Het deurtje blijft gewoon open zodat ze het nest uit kunnen om te poepen, plassen e.d. op de kranten aan de andere kant van de ren. Moeders heeft vrije doorgang in en uit de ren via de bank en een krukje binnen de ren en tijdens de actieve momenten gaat ook de puppyren open zodat ze allemaal vrij door het huis kunnen baggeren. Geen dwang, geen straf, en niet zomaar opsluiten maar gewoon een veilig holletje waar ze graag in liggen.

Zo hebben wij de bench ook altijd gebruikt. Overdag was het deurtje altijd open en ging Bikkel er zelf in liggen als hij wilde slapen of even rust nodig had. 's Nachts (of als we even boodschappen moesten doen o.i.d.) ging het deurtje wel dicht om zowel de pup te beschermen als het meubilair als eventuele schoenen, afstandsbedieningen, kabeltjes e.d. te beschermen.
Daarnaast ging de bench ook mee in de auto op lange ritten en op vakantie sliep hij daar in de tent ook altijd in.

Het punt nu is dat ik gewoon geen ruimte meer heb voor een bench en ik de honden eigenlijk sowieso bij elkaar in dezelfde ruimte wil hebben. Het voordeel van zo'n puppyren is natuurlijk ook dat deze heel makkelijk opgezet en weggehaald kan worden dus er hoeft geen groot ding in de kamer te staan. Als een van ons thuis is (en dat zal dus bijna altijd het geval zijn in het begin) kan de ren gewoon weg en kan hij slapen in zijn mandje, zijn we er niet dan kan hij binnen de ren ook gewoon in zijn mandje terecht en zijn behoefte doen op de krant aan de andere kant van de ren.

Daarnaast zal hij zeker in het begin natuurlijk nog wel eens flink gecorrigeerd worden door de andere honden. Op zich is dat prima want dat moet hij ook leren maar ik wil dat liever niet hebben als wij er niet zijn. Met zo'n ren zijn ze wel bij elkaar maar toch gescheiden zodat de kans op problemen als we er even niet zijn veel kleiner is.
pi_81370345
Wat een leuke naam, Wammes!
pi_81370411
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 02:10 schreef WammesWaggel het volgende:
Wat een leuke naam, Wammes!

Ik had hem eerst Wafkees willen noemen maar dat vond iedereen stom. Is juist een heel toepasselijke naam voor een schapendoes.
pi_82090797
We hebben hem gisteren opgehaald.
We zijn mooi op tijd naar mijn zus gegaan zodat we de laatste drie pups uit konden zwaaien en daarna hebben we Wammes meegenomen in de auto. Hij is een beetje wagenziek geweest maar dat wisten we al omdat mijn zus het hele nest mee heeft gehad in de auto. Gelukkig was dat eenmaal op de snelweg met de airco langs zijn snoetje over en toen heeft hij de hele weg aan mijn voeten liggen slapen.

Heel grappig om het verschil in reactie van Bikkel en Anoek te zien thuis en bij mijn zus. Daar vonden ze de pups wel OK en liep Anoek de hele tijd met ze te spelen, hier is ze gelijk in roedelleistermodus gegaan en heeft ze hem eenmaal thuis de rest van de dag gisteren straal genegeerd. Bikkel vond het daar wel OK maar was niet zo enthousiast maar die gedraagt zich nu alsof we hem de hele nacht in de kelder hebben opgesloten. Zwaar beledigd!

Bikkel ligt me nog steeds beschuldigend aan te kijken vanuit zijn mandje maar Anoek en Wammes liggen nu heerlijk tegen elkaar aan, aan mijn voeten. Hij is gewoon pontificaal tegen haar aan gaan liggen en na vijf minuten negeren heeft ze het maar opgegeven en is na een lik over zijn kop gaan slapen.

Straks even met ze het bos in zodat die twee hun energie kwijt kunnen en Wammes mag mee op de arm zodat ze zich daar niet de hele weg druk om hoeven te maken.

Wammes heeft bij ons op de slaapkamer geslapen op zijn vetbed-met-nestgeur. Ik heb er met vier stukken van de puppyren een hekje omheen gemaakt waarin ook een stukje krant lag voor eventuele ongelukjes. Vannacht heeft hij me twee keer wakker gemaakt omdat hij moest plassen maar verder de hele nacht redelijk doorgeslapen. Af en toe even wat gepiep maar als ik dan mijn hand door het hekje stak ging hij daartegen liggen slapen. De deur van de slaapkamer heeft de hele nacht opengestaan zodat de andere twee ook bij ons konden liggen maar dat hebben ze niet gedaan. Vanmorgen ben ik heeeel vroeg wakker gemaakt door die kleine rotzak maar dat moet je er voor over hebben... toch?

Hij is hartstikke krantzindelijk en gaf gisteren zelfs al twee keer aan dat hij naar buiten wilde om zijn ding te doen. Dat gaat de goede kant op!

Eten is nog wel even lastig. Omdat ze maar bij de moeder bleven drinken en haar anders om de bek gingen likken zodat ze haar eigen eten op ging geven heeft mijn zus continue puppyvoer voor ze klaar hebben staan. Hij is dus niet gewend aan vier eetmomenten per dag en hij eet dus ook niet in een keer zijn bakje leeg. Daarnaast is grotehondenvoer natuurlijk lekkerder dus hij probeert dat trucje ook bij Anoek. (Gelukkig werkt het niet. )

Ik zet hem steeds weer bij zijn bakje als hij wegloopt of bij Anoek gaat likken vlak na / tijdens het eten en dan eet hij drie happen voor hij weer wegloopt. Gisteravond heeft hij de eerste ronde wel veel gegeten maar de laatste ronde bijna niet. Vanmorgen ook maar net de helft. Nu haal ik na ongeveer 20 minuten het bakje weg maar ik twijfel of ik niet vaker dan vier keer aan moet bieden zodat hij kan wennen aan een aantal eetmomenten per dag. Hij moet natuurlijk wel genoeg binnen krijgen, zeker omdat alles nieuw en spannend is en dus ook veel energie vraagt maar continue voer is geen optie i.v.m. de andere honden.

Ik zit te denken aan vijf keer per dag om mee te beginnen. 7.00-8.00 uur (zie hoe optimistisch ik ben dat hij morgen wat langer doorslaapt? ), 12.00, 15.00-16.00 uur, 19.00 en 22.00. En dan na een week ofzo over naar vier en na nog een week of twee, drie, naar drie keer per dag. Klinkt dat redelijk of overdrijf ik en moet ik gewoon nu vier keer gaan voeren en dan moet hij maar niet miepen maar vreten?
pi_82090863
Foto's!

Na een ontdekkingstocht helemaal uitgeteld in zijn nieuwe mandje met vetbed en speeltjes met nestgeur.

Gisteravond voor het eerst samen eten

Waar Wammes staat ligt normaal een grote mat maar met het oog op puppyplas en -poep is die maar even weg. We gaan daar maandag een stukje zeil voor halen want dit ziet er niet uit.

En nu net ging hij zelf in zijn mandje liggen

De speeltjesbak staat voorlopig op zijn kant zodat hij er ook bij kan en het is gelijk een mooie barriere tussen hem en Bikkel. Die wilde namelijk niet in zijn mand gaan liggen als die rotpup zo dichtbij lag.
pi_82173710
Nou zeg, bijna twee dagen en nog niemand die helemaal over mijn pupje is. Het is toevallig wel de liefste en leukste pup van de wereld jah!
pi_82184602
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 00:17 schreef MinderMutsig het volgende:
Nou zeg, bijna twee dagen en nog niemand die helemaal over mijn pupje is. Het is toevallig wel de liefste en leukste pup van de wereld jah!
Ik vinnem wel heel poepig hoor
Maar de liefste en leukste van de wereld is/was de mijne (nu net 1 jaar) al natuurlijk

Pupjes zijn sowieso (bijna) altijd super schattig maar helaas zo snel weer groot... voor je 't weet zit je met een eigenwijze puber opgescheept

Ik zou zeggen blijf vooral veel foto's maken (en posten ) want ze zijn zo groot.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_82198426
Wat een snoepie !
En wordt hij echt net zo groot als die andere 2 ?

voor Wammes
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
pi_82200239
je kan zeggen wat je wilt maar de moeder heeft een reuzenprestatie geleverd met al die pups.
hopelijk is ze goed verzorgd!
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  dinsdag 1 juni 2010 @ 18:40:19 #24
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_82200459
Oh vandaar dat ik je nooit meer online zie komen: je bent altijd in de weer met die pup .

Leuk beest .
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 1 juni 2010 @ 19:13:00 #25
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_82201880
Hoo, even een tvp.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')