We hebben hem gisteren opgehaald.
We zijn mooi op tijd naar mijn zus gegaan zodat we de laatste drie pups uit konden zwaaien en daarna hebben we Wammes meegenomen in de auto. Hij is een beetje wagenziek geweest maar dat wisten we al omdat mijn zus het hele nest mee heeft gehad in de auto. Gelukkig was dat eenmaal op de snelweg met de airco langs zijn snoetje over en toen heeft hij de hele weg aan mijn voeten liggen slapen.
Heel grappig om het verschil in reactie van Bikkel en Anoek te zien thuis en bij mijn zus. Daar vonden ze de pups wel OK en liep Anoek de hele tijd met ze te spelen, hier is ze gelijk in roedelleistermodus gegaan en heeft ze hem eenmaal thuis de rest van de dag gisteren straal genegeerd. Bikkel vond het daar wel OK maar was niet zo enthousiast maar die gedraagt zich nu alsof we hem de hele nacht in de kelder hebben opgesloten. Zwaar beledigd!
Bikkel ligt me nog steeds beschuldigend aan te kijken vanuit zijn mandje maar Anoek en Wammes liggen nu heerlijk tegen elkaar aan, aan mijn voeten. Hij is gewoon pontificaal tegen haar aan gaan liggen en na vijf minuten negeren heeft ze het maar opgegeven en is na een lik over zijn kop gaan slapen.
Straks even met ze het bos in zodat die twee hun energie kwijt kunnen en Wammes mag mee op de arm zodat ze zich daar niet de hele weg druk om hoeven te maken.
Wammes heeft bij ons op de slaapkamer geslapen op zijn vetbed-met-nestgeur. Ik heb er met vier stukken van de puppyren een hekje omheen gemaakt waarin ook een stukje krant lag voor eventuele ongelukjes. Vannacht heeft hij me twee keer wakker gemaakt omdat hij moest plassen maar verder de hele nacht redelijk doorgeslapen. Af en toe even wat gepiep maar als ik dan mijn hand door het hekje stak ging hij daartegen liggen slapen.

De deur van de slaapkamer heeft de hele nacht opengestaan zodat de andere twee ook bij ons konden liggen maar dat hebben ze niet gedaan. Vanmorgen ben ik heeeel vroeg wakker gemaakt door die kleine rotzak maar dat moet je er voor over hebben... toch?
Hij is hartstikke krantzindelijk en gaf gisteren zelfs al twee keer aan dat hij naar buiten wilde om zijn ding te doen. Dat gaat de goede kant op!
Eten is nog wel even lastig. Omdat ze maar bij de moeder bleven drinken en haar anders om de bek gingen likken zodat ze haar eigen eten op ging geven heeft mijn zus continue puppyvoer voor ze klaar hebben staan. Hij is dus niet gewend aan vier eetmomenten per dag en hij eet dus ook niet in een keer zijn bakje leeg. Daarnaast is grotehondenvoer natuurlijk lekkerder dus hij probeert dat trucje ook bij Anoek. (Gelukkig werkt het niet.

)
Ik zet hem steeds weer bij zijn bakje als hij wegloopt of bij Anoek gaat likken vlak na / tijdens het eten en dan eet hij drie happen voor hij weer wegloopt. Gisteravond heeft hij de eerste ronde wel veel gegeten maar de laatste ronde bijna niet. Vanmorgen ook maar net de helft. Nu haal ik na ongeveer 20 minuten het bakje weg maar ik twijfel of ik niet vaker dan vier keer aan moet bieden zodat hij kan wennen aan een aantal eetmomenten per dag. Hij moet natuurlijk wel genoeg binnen krijgen, zeker omdat alles nieuw en spannend is en dus ook veel energie vraagt maar continue voer is geen optie i.v.m. de andere honden.
Ik zit te denken aan vijf keer per dag om mee te beginnen. 7.00-8.00 uur (zie hoe optimistisch ik ben dat hij morgen wat langer doorslaapt?

), 12.00, 15.00-16.00 uur, 19.00 en 22.00. En dan na een week ofzo over naar vier en na nog een week of twee, drie, naar drie keer per dag. Klinkt dat redelijk of overdrijf ik en moet ik gewoon nu vier keer gaan voeren en dan moet hij maar niet miepen maar vreten?