abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81703128
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 22:00 schreef hmm_lasagne het volgende:

[..]

ok ik ga een beetje bot klinken .. maar als je dat soort dingen niet weet dan denk ik niet dat je in de markt moet.
Mag ik hieruit opmaken dat jij als ervaren belegger een goed antwoord op mijn vraag hebt, liefst één dat nog niet de revue gepasseerd is?

Aangezien dit het topic is voor kneusjes zoals ik om vragen te stellen aan beursgoeroe's zoals jij, lijkt het mij een goed plan als jij het goede antwoord even aan ons mededeelt!
pi_81703177
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 00:56 schreef flyguy het volgende:

[..]

Oh en gebruik altijd, ALTIJD en ALTIJD een stoploss
Kun je dat gewoon doen door een order uit te vaardigen om te verkopen bij een bepaalde waarde die dan continu geldig blijft?
  vrijdag 21 mei 2010 @ 01:10:02 #128
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_81703260
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 01:06 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Kun je dat gewoon doen door een order uit te vaardigen om te verkopen bij een bepaalde waarde die dan continu geldig blijft?
Dat kan, maar het ligt er wel aan wat voor soort order je gebruikt.

Hier onder staan er een hoop. Maar niet elke broker gebruikt ze allemaal dus dat moet je eerst uitzoeken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Order_(exchange)

Daarnaast moet je bij sommige orders rekening houden met slippage. Wat zo veel betekent als dat door tijdvertraging de markt al weer in positieve of negatieve zin is veranderd.
The more debt, the better
  vrijdag 21 mei 2010 @ 01:10:14 #129
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_81703264
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 00:56 schreef flyguy het volgende:

[..]

Money management

Denk dat die twee dingen toch echt het belangrijkst zijn. Je kan leuke strategieën bedenken, maar als je het emotioneel niet aan kan of alles weer weggeeft door slecht money management, dan kan je beter gelijk stoppen.
Of gewoon continu opnieuw proberen. Een ezel stoot zich niet ..

Voor de rest is het gewoon belangrijk of je jezelf echt, maar dan ook echt kent. Dit klinkt wat overdreven wazig psychologisch gelul maar genoeg mensen veranderen als het plots over grote geldbedragen gaat. En dat kun je pas ervaren ... als je zelf in zo'n situatie terecht komt.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_81703294
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 00:29 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik denk dat je vooral moet beginnen om iets uit te zoeken wat misschien gaat werken of in ieder geval niet een hoor risk/return gehalte heeft. Beetje de Mendeljev methode

Afgaan op laagste kosten maakt op het lange termijn plaatje nog niks uit. Hoe goed bedoeld het ook is. Het belangrijkste is nu eenmaal de gedachte waarom je iets koopt/verkoopt.

En natuurlijk heeft een grote tracker met lage kosten weinig risico. Maar dat zal denk ik persoonlijk nog minder rendement opleveren.
De sleutel is gewoon dat je op het juiste moment in (en uit!) moet stappen. Nu dus niet. Maart vorig jaar was wel een goed moment geweest, maar wellicht komt er binnenkort weer zo'n moment. Ik heb de tijd.

Al die technische analyse geloof ik verder wel. Is gewoon gokken als je het mij vraagt. Ik hoef er ook niet stinkend rijk mee te worden, als ik de good old spaarrekening maar "outperform".

Kijk, ik kan natuurlijk naar de bank gaan en me één of ander "veilig" kutprodukt van Robeco met hoge kosten laten aansmeren. Maar daar ben ik al eerder een keer ingetrapt en dat doe ik dus niet meer.

Datgene wat ik wil lijkt me gewoon zo basis. Daarvoor hoef ik echt niet veel over beleggen te weten, om dit ten uitvoer te brengen. Het enige wat ik moet weten is waar ik zo'n tracker tegen zo laag mogelijke kosten voor een langere periode kan aanhouden.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 01:12:17 #131
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_81703298
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 01:03 schreef dpgargoyle het volgende:

[..]

Mag ik hieruit opmaken dat jij als ervaren belegger een goed antwoord op mijn vraag hebt, liefst één dat nog niet de revue gepasseerd is?

Aangezien dit het topic is voor kneusjes zoals ik om vragen te stellen aan beursgoeroe's zoals jij, lijkt het mij een goed plan als jij het goede antwoord even aan ons mededeelt!
Laat het bericht van Lasagna je (en anderen) vooral niet tegenhouden om hier vragen te stellen over de beurs/beleggen etc. Zoals al vaker gesteld, er bestaat niet zo iets als domme vragen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  vrijdag 21 mei 2010 @ 01:16:06 #132
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_81703372
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 01:11 schreef dpgargoyle het volgende:

[..]

De sleutel is gewoon dat je op het juiste moment in (en uit!) moet stappen. Nu dus niet. Maart vorig jaar was wel een goed moment geweest, maar wellicht komt er binnenkort weer zo'n moment. Ik heb de tijd.

Al die technische analyse geloof ik verder wel. Is gewoon gokken als je het mij vraagt. Ik hoef er ook niet stinkend rijk mee te worden, als ik de good old spaarrekening maar "outperform".

Kijk, ik kan natuurlijk naar de bank gaan en me één of ander "veilig" kutprodukt van Robeco met hoge kosten laten aansmeren. Maar daar ben ik al eerder een keer ingetrapt en dat doe ik dus niet meer.

Datgene wat ik wil lijkt me gewoon zo basis. Daarvoor hoef ik echt niet veel over beleggen te weten, om dit ten uitvoer te brengen. Het enige wat ik moet weten is waar ik zo'n tracker tegen zo laag mogelijke kosten voor een langere periode kan aanhouden.
Ik ben het volledig met je eens maar ik denk gewoon persoonlijk dat het erg lastig is om een idee of schatting te hebben wanneer je moet instappen of uitstappen zonder dat je de markten niet vaak volgt. Ook al weet ik dat wat ik zeg eigenlijk larie is want het tegendeel is vaak genoeg keihard bewezen. Actief volgen verliest het over het algemeen van lange termijn beleggen en een paar keer per maand kijken.

M'n gevoel zegt anders maar ik denk dat het wel de juiste manier is hoe je het wil aanpakken. Ik ken wel meerdere mensen die dat zo hebben gedaan en toch behoorlijk de savingsrate hebben kunnen outperfomen.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 01:16:36 #133
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_81703388
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 01:11 schreef dpgargoyle het volgende:

[..]

Wat trouwens grappig is, is dat uit wat onderzoeken is gebleken dat als je gewoon S&P500 trackers koopt en houdt, je vaak al betere rendementen haalt dan het gross van de financiele managers.
pi_81703490
Mijn idee is om te kopen als de AEX rond de 250 punten staat (als het überhaupt weer zover komt). Ik heb zo'n 1500 euro en ik heb de tijd. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat de AEX binnen 10 jaar weer boven de 500 punten staat, dus dan heb je toch een mooie verdubbeling bereikt (exclusief bijkomende kosten en inflatie).

Goed, dan ben je niet actief aan het beleggen, maar het lijkt me toch een mogelijkheid om met een relatief laag risico een hoog rendement te behalen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2010 01:22:48 ]
  vrijdag 21 mei 2010 @ 01:23:46 #135
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_81703513
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 01:22 schreef Sloggi het volgende:
Mijn idee is om te kopen als de AEX rond de 250 punten staat (als het überhaupt weer zover komt). Ik heb zo'n 1500 euro en ik heb de tijd. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat de AEX binnen 10 jaar weer boven de 500 punten staat, dus dan heb je toch een mooie verdubbeling bereikt (exclusief bijkomende kosten en inflatie).

Goed, dan ben je niet actief aan het beleggen, maar het lijkt me toch een mogelijkheid om met een relatief laag risico een hoog rendement te behalen.
Eens! Maar wat ga je doen als de de markt tot 251 komt ... en dan rustig weer door naar boven loopt naar de 270, 280..

Toch bijkopen op de 280 omdat je spijt had van je gemiste kans?
pi_81703616
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 01:16 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik ben het volledig met je eens maar ik denk gewoon persoonlijk dat het erg lastig is om een idee of schatting te hebben wanneer je moet instappen of uitstappen zonder dat je de markten niet vaak volgt.
Daar heb je gelijk in. Daarom volg ik de markten dan ook dagelijks. Globaal dan heh, niet afzonderlijke aandelen. En als er weer grote crashes komen zoals vorig jaar, dan komt het vast wel weer op het journaal.

Dat is ook precies de reden dat ik nu alvast de vragen stel. Dan kan ik alvast een account openen en is m'n spaargeld binnen 1 of 2 dagen omgezet in de indextracker. Als ik eerst nog een account bij een broker moet aanvragen is de kans groot dat ik de boot mis.

Misschien duurt het nog wel 5 jaar, maar dan ben ik in elk geval voorbereid. Geduld is een schone zaak.
quote:
Ook al weet ik dat wat ik zeg eigenlijk larie is want het tegendeel is vaak genoeg keihard bewezen. Actief volgen verliest het over het algemeen van lange termijn beleggen en een paar keer per maand kijken.

M'n gevoel zegt anders maar ik denk dat het wel de juiste manier is hoe je het wil aanpakken. Ik ken wel meerdere mensen die dat zo hebben gedaan en toch behoorlijk de savingsrate hebben kunnen outperfomen.
Ik denk dat sommige mensen het speculeren op korte termijn gewoon in de vingers hebben en er ook daadwerkelijk (veel!) geld mee kunnen verdienen. Voor mij zou het niks zijn, al die stress. Maar voor lange tijd beleggen in een tracker ofzo zou ik nog wel aankunnen, zolang ik er maar niet te vaak naar kijk. Je moet jezelf in het begin ook gewoon dwingen om niet te kijken, denk ik, maar als je daar eenmaal doorheen bent zal het vanzelf gaan.
pi_81703623
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 01:23 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Eens! Maar wat ga je doen als de de markt tot 251 komt ... en dan rustig weer door naar boven loopt naar de 270, 280..

Toch bijkopen op de 280 omdat je spijt had van je gemiste kans?
Dat is inderdaad een dilemma. Het is al eerder geopperd: 50% kopen op 300 en 50% op 250 (als dat punt nog bereikt wordt binnenkort). Maar ja, dan zit je weer met relatief hoge kosten. Ik spreek gewoon met mezelf een punt af en op dat punt koop ik, en anders niet. Dan koop ik er wel een mooie gitaar van, dan heb ik er ook nog wat aan.
pi_81703666
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 01:16 schreef flyguy het volgende:

[..]

Wat trouwens grappig is, is dat uit wat onderzoeken is gebleken dat als je gewoon S&P500 trackers koopt en houdt, je vaak al betere rendementen haalt dan het gross van de financiele managers.
Ja, zulke onderzoeken heb ik ook weleens gelezen. Dus vandaar.
pi_81704325
Het is echt een aanrader om de topics die hier gepost zijn te lezen en proberen te begrijpen.

Overzicht van reeksen en kwaliteitstopics

Een stuk beter dan wat ik heb geleerd op school. Theoretisch geleuter.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 14:07:47 #140
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_81718710
Is er trouwens ook charting software waarin in je zelf openingsindicatoren voor een trade kan instellen, met gestandaardiseerde posities, stoplosses en limits, dit vervolgens kan backtesten en vervolgens eventueel kan koppelen aan een brokeraccount?
pi_81719808
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 14:07 schreef flyguy het volgende:
Is er trouwens ook charting software waarin in je zelf openingsindicatoren voor een trade kan instellen, met gestandaardiseerde posities, stoplosses en limits, dit vervolgens kan backtesten en vervolgens eventueel kan koppelen aan een brokeraccount?
ik weet dat dit kan met verschillende forex platforms of dit met aandelen kan geen idee.
Winners never quit,quitters never win
pi_81744554
je moet wel uitkijken met stoplosses.
het ziet er meer en meer naar uit dat men expres de stop losses opzoekt.
er zijn een aantal regels voor het neerzetten van stoplosses, die zijn vaak statisch. Dus het is te berekenen waar die dingen zitten. een percentage x onder de supportlijn bijvoorbeeld.

daarnaast is het voor bepaalde partijen ook zichtbaar waar de stops met welke volumes zitten.. daar is dan doorheen te rammen ... omdat :

een stop loss geen garantie is dat er tegen die prijs verkocht wordt. Het komt er dus op neer dat bij het triggeren van een stop order er vaak een markt order geplaatst wordt. De sell orders (inclusief sell volume) stapelt zich op, maar er zijn geen kopers. De prijs dondert dan hard omlaag.
Je moet ook niet vergeten dat er ook nog mensen zijn die kunnen verkopen zonder stops.

Stops zijn op zich goed, maar je moet ook even nadenken of je het wel nodig hebt door bijvoorbeeld in solide setups te stappen.

Dont get me wrong .. stops zijn zeker handig als je niet de hele dag naar L2 kan staren .. maar niet raar opkijken als je stops op climactic volume geraakt worden en de prijs meteen weer omhoog knalt.

"taking out stops" .. het gebeurt heeeel veeeel.
  zaterdag 22 mei 2010 @ 14:37:53 #143
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_81760680
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 23:14 schreef hmm_lasagne het volgende:
Terechte waarschuwing.

Je moet dus wel weten waar je mee bezig bent als je gaat beleggen.
Wat is er gebeurd met dat "slapende rijk worden"?
pi_81761512
Hoe kun je rendement op sprinters eigenlijk uitrekenen?

Bij aex sprinter
Als 't financieringsniveau 350 is, en de hefboom 8.
Instappen op 330 op een koers van 2 (aex - 20, ratio 10, right?)
Aex zakt naar 310, koers wordt 4
Als je het zo bekijkt is dit een rendement van 100%

Echter de aex daalt van 330 naar 310. Dat is -6.06%.
Met factor 8 wordt dat 48,5%

Waar ga ik de fout in?
  zaterdag 22 mei 2010 @ 15:22:44 #145
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_81761781
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 23:14 schreef hmm_lasagne het volgende:
je moet wel uitkijken met stoplosses.
het ziet er meer en meer naar uit dat men expres de stop losses opzoekt.
er zijn een aantal regels voor het neerzetten van stoplosses, die zijn vaak statisch. Dus het is te berekenen waar die dingen zitten. een percentage x onder de supportlijn bijvoorbeeld.

daarnaast is het voor bepaalde partijen ook zichtbaar waar de stops met welke volumes zitten.. daar is dan doorheen te rammen ... omdat :

een stop loss geen garantie is dat er tegen die prijs verkocht wordt. Het komt er dus op neer dat bij het triggeren van een stop order er vaak een markt order geplaatst wordt. De sell orders (inclusief sell volume) stapelt zich op, maar er zijn geen kopers. De prijs dondert dan hard omlaag.
Je moet ook niet vergeten dat er ook nog mensen zijn die kunnen verkopen zonder stops.

Stops zijn op zich goed, maar je moet ook even nadenken of je het wel nodig hebt door bijvoorbeeld in solide setups te stappen.

Dont get me wrong .. stops zijn zeker handig als je niet de hele dag naar L2 kan staren .. maar niet raar opkijken als je stops op climactic volume geraakt worden en de prijs meteen weer omhoog knalt.

Daarom is het ook verstandig om vooral te handelen in markten die heel liquide zijn zoals bijvoorbeeld de s&p500. Hoe sneller orders verwerkt worden, hoe beter. Dus ook de snelheid van je broker is relevant.
  zaterdag 22 mei 2010 @ 17:38:17 #146
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_81765322
Vandaag (eigenlijk gisteren maar toen was ik niet thuis) eindelijk mijn Binck rekeningnummer ontvangen. Door ongelukkige samenloop van Hemelvaart en een nieuw klantenregistratiesysteem heeft het bijna 2 weken geduurd maar nu even activeren en dan kan ik het eens met eigen ogen gaan bekijken.
pi_81823481
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 17:38 schreef caroline88 het volgende:
Vandaag (eigenlijk gisteren maar toen was ik niet thuis) eindelijk mijn Binck rekeningnummer ontvangen. Door ongelukkige samenloop van Hemelvaart en een nieuw klantenregistratiesysteem heeft het bijna 2 weken geduurd maar nu even activeren en dan kan ik het eens met eigen ogen gaan bekijken.

Toen ik mijn Binck rekeningnummer wilde werd ik constant gebelt! Haha, Dus voortaan niet je eigen telefoon nummer invoeren!
pi_81842602
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 15:12 schreef hatsjoe het volgende:
Hoe kun je rendement op sprinters eigenlijk uitrekenen?

Bij aex sprinter
Als 't financieringsniveau 350 is, en de hefboom 8.
Instappen op 330 op een koers van 2 (aex - 20, ratio 10, right?)
Aex zakt naar 310, koers wordt 4
Als je het zo bekijkt is dit een rendement van 100%

Echter de aex daalt van 330 naar 310. Dat is -6.06%.
Met factor 8 wordt dat 48,5%

Waar ga ik de fout in?
Iemand?
  maandag 24 mei 2010 @ 23:35:23 #149
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_81853901
quote:
Op maandag 24 mei 2010 20:11 schreef hatsjoe het volgende:

[..]

Iemand?
Skip het laatste. De waarde van een sprinter of turbo wordt bepaald door waar het onderliggende asset naar toe schuift.

Dus bij een 350 financierings niveau en een waarde van de AEX op 320 met een ratio van 10 is je Sprinter 3 euro waard. Gaat de Aex naar 300 is je sprinter 5 euro waard. Dat is 66.67% winst terwijl de index zelf slechts op -6.25% zat. Grofweg een hefboom van 10 dus : ) Daarom bepalen wat je target is.
pi_81871457
Ik lees even mee, ben al heel lang geinteresseerd in beleggen en heb al het nodige ingelezen. Kan binnenkort weer bij mn spaarrekening en voordat ik deze weer vast zet splits ik het geld op zodat ik met een gedeelte daarvan kan beleggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')