abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 mei 2010 @ 14:07:33 #101
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_81623855
Geen beginner maar: Hoe groot moet je account ongeveer zijn om effectief e-Mini ES te verhandelen op het gebied van scalping en gaps? Dit met betrekking tot de marginbenodigde die een stuk hoger zijn dan bij CFD's bij een vergelijkbare positie, maar per transactie minder kosten.
The more debt, the better
pi_81633335
Vraagje over sprinters. Heb er onlangs het e.e.a. over gelezen en ben benieuwd of ik het goed begrijp.

Stel dat ik Long ga op de aex index met een stop-loss op 252. Deze heeft een hefboom van 4.
Nu wil ik het even in het midden laten welke kant de aex daadwerkelijk op gaat, maar stel dat de aex dat stop-loss niveau niet gaat raken en de aex stijgt.

Een paar scenario's:

- Als ik deze sprinter koop als de aex op 300 staat, en hij stijgt vervolgens naar 330, is mijn rendement dan 10% x 4 = 40%?

- Wat gebeurt er als de aex blijft stijgen en het financieringsniveau van de sprinter wordt aangepast, wordt dan alleen de hefboom lager? Als de stop-loss in de toekomst hoger gaat liggen dan het niveau waar ik heb gekocht, kan je dan geen verlies meer maken?

- Stel dat het stop loss niveau wel geraakt wordt, en de sprinter stopt. De aex is dan 16% gezakt. Is mijn verlies dan 64% of ben ik m'n hele inleg kwijt?
pi_81638629
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 09:51 schreef dpgargoyle het volgende:
Stel dat ik op een geschikt moment ETFs van iShares wil kopen en die voor een langere tijd wil vasthouden (laten we zeggen 20 jaar ofzo) zonder er verder nog naar om te kijken en zonder ergens anders in te handelen, hoe kan ik dat dan het beste en goedkoopste doen?

Ik neem aan dat ik in elk geval een broker nodig heb, maar ik heb eigenlijk geen zin om elk jaar kosten ("bewaarloon" heet dat geloof ik) aan die broker te betalen. Nou keek ik laatst bij Today's en die zou geen bewaarloon hanteren. Maar ergens anders las ik weer iets over een "inactivity fee" ofzo (wat natuurlijk bijna op hetzelfde neerkomt), maar ik kan daar op de website van Today's niks over terugvinden. Ook zouden er kosten verbonden zijn aan het recht op gebruik van de software, maar die software gebruik ik in bovenstaand scenario maar 2 keer!

Iemand die dit weleens uitgezocht heeft?
als je leveraged etfs bedoeld dan ga je geheid geld verliezen
alle leveraged etfs bewegen langzaam naar 0. ALLEMAAL.
neem de FAS en FAZ dit zijn 2 triple leveraged ETFs.. als de een omhoog gaat dan gaat de ander omlaag.
met deze logica zou de som dus altijd gelijk zijn. FAS + FAZ = x
kijk nu een paar maanden terug in de tijd .. tel de fas en faz bij elkaar op. Kijk naar de fas en faz nu en vergelijk de som.

leveraged etfs moeten om de zoveel tijd reverse splits uitvoeren.
pi_81643082
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 14:07 schreef flyguy het volgende:
Geen beginner maar: Hoe groot moet je account ongeveer zijn om effectief e-Mini ES te verhandelen op het gebied van scalping en gaps? Dit met betrekking tot de marginbenodigde die een stuk hoger zijn dan bij CFD's bij een vergelijkbare positie, maar per transactie minder kosten.
Dat hangt volgens mij vooral van de leverage af die je wilt gebruiken. Je moet voor 1 e-mini S&P 500 (multiplier van 50 met huidige koers 1100) $55.000,- ( ) betalen. Hier lees ik https://www.interactivebrokers.com/en/p.php?f=margin (CTRL + F -> 'E-mini S&P 500') dat je voor 1 e-mini intraday initial $2813,- margin moet hebben (maximale leverage van rond de 1/20 dus).
Reken maar uit. Volgens mij moet je een behoorlijke kist euro's meenemen wil je er actief in kunnen gaan handelen. Zeker met een margin van 1/2 of 1/3 .
  woensdag 19 mei 2010 @ 20:57:37 #105
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_81644464
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 19:12 schreef hmm_lasagne het volgende:

[..]

neem de FAS en FAZ dit zijn 2 triple leveraged ETFs.. als de een omhoog gaat dan gaat de ander omlaag.
kijk nu een paar maanden terug in de tijd .. tel de fas en faz bij elkaar op. Kijk naar de fas en faz nu en vergelijk de som.

Begrijp niet goed wat je bedoelt met leveraged ETFs, heb op de site van iShares gekeken maar daar werd enkel onderscheid gemaakt tussen cash en swap.
pi_81646038
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 17:11 schreef hatsjoe het volgende:
Een paar scenario's:

- Als ik deze sprinter koop als de aex op 300 staat, en hij stijgt vervolgens naar 330, is mijn rendement dan 10% x 4 = 40%?
Dat hangt af van het aantal dagen hoelang het duurt dat de AEX van 300 naar 330 gaat. Sinds dat niet in 1 dag zal gebeuren zal het dus ook geen 40% rendement zijn. Immers long gaan op een sprinter kost dagelijks financieringskosten en gaat je waarde dus naar beneden en short gaan levert in dat geval een hogere waarde op van je sprinter.
quote:
- Wat gebeurt er als de aex blijft stijgen en het financieringsniveau van de sprinter wordt aangepast, wordt dan alleen de hefboom lager? Als de stop-loss in de toekomst hoger gaat liggen dan het niveau waar ik heb gekocht, kan je dan geen verlies meer maken?
Hefboom wordt inderdaad lager en in theorie zou je dan geen verlies meer kunnen maken als de stoploss boven het niveau zit waar je gekocht heb. Maar je zult deze sprinters toch nooit zo lang in bezit houden omdat de volumes in de lagere AEX waardes snel afnemen. Lagere volumes is hogere spread. En als je zelfs erg lang wacht raak je die dingen aan de straatstenen niet meer kwijt.
quote:
- Stel dat het stop loss niveau wel geraakt wordt, en de sprinter stopt. De aex is dan 16% gezakt. Is mijn verlies dan 64% of ben ik m'n hele inleg kwijt?
Het zal niet 64% zijn. De AEX zakt immers geen 16% in 1 dag. En of je je hele inleg kwijt bent hangt van ING af. Zij kijken immers voor welke waarde ze de rest van je posities kunnen dumpen. Dat is dus altijd maar afwachten.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  woensdag 19 mei 2010 @ 22:00:47 #107
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_81648651
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 20:57 schreef caroline88 het volgende:

[..]

Begrijp niet goed wat je bedoelt met leveraged ETFs, heb op de site van iShares gekeken maar daar werd enkel onderscheid gemaakt tussen cash en swap.
Er zijn enkele trackers waarbij gebruik wordt gemaakt van leverage.

http://www.etfexplorer.co(...)-ETF-Leverage-CAC-40

Deze bijvoorbeeld. In theorie zou je dan meer verdienen bij het omhoog van de cac 40 dan met een ''normale'' tracker. In praktijk werkt het 9 van de 10x niet.
Bedankt Hans.
pi_81648821
waarom werkt het bij die etf's eigenlijk niet maar wel bij opties/sprinters enz?
Het zijn toch ook producten die redelijk veel worden verhandeld?

[ Bericht 9% gewijzigd door edikt op 19-05-2010 22:38:04 ]
  woensdag 19 mei 2010 @ 22:06:26 #109
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_81649005
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 22:00 schreef bascross het volgende:

[..]

Er zijn enkele trackers waarbij gebruik wordt gemaakt van leverage.

http://www.etfexplorer.co(...)-ETF-Leverage-CAC-40

Deze bijvoorbeeld. In theorie zou je dan meer verdienen bij het omhoog van de cac 40 dan met een ''normale'' tracker. In praktijk werkt het 9 van de 10x niet.
Dank
Ik zocht op de site van iShares - die ze of niet hebben of ik kon ze niet vinden.
Niet dat ik van plan was in leveraged ETFs te gaan beleggen overigens. Zelfs niet nu ik weet wat het zijn
  woensdag 19 mei 2010 @ 22:46:08 #110
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_81651798
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 22:03 schreef edikt het volgende:
waarom werkt het bij die etf's eigenlijk niet maar wel bij opties/sprinters enz?
Het zijn toch ook producten die redelijk veel worden verhandeld?
http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colid=40678
Bedankt Hans.
pi_81658498
quote:
Hehe zwaar waardeloze troep dus.
pi_81661797
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 19:12 schreef hmm_lasagne het volgende:

[..]

Nee volgens mij bedoel ik die niet. Ik bedoel gewoon een indextracker, bijvoorbeeld iShares S&P 500.
quote:

Bedankt voor de info. Maar ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt. Ik wil gewoon een fonds dat de beursindex volgt.

Maar goed, niemand die weet op welke manier ik als particulier zonder extra kosten (bewaarloon etc.) zo'n tracker vele jaren achtereen kan vasthouden?
  donderdag 20 mei 2010 @ 09:24:07 #113
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_81662410
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 08:54 schreef dpgargoyle het volgende:

[..]

Nee volgens mij bedoel ik die niet. Ik bedoel gewoon een indextracker, bijvoorbeeld iShares S&P 500.
[..]

Bedankt voor de info. Maar ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt. Ik wil gewoon een fonds dat de beursindex volgt.

Maar goed, niemand die weet op welke manier ik als particulier zonder extra kosten (bewaarloon etc.) zo'n tracker vele jaren achtereen kan vasthouden?
Ik ben het nog niet tegengekomen. BinckBank lijkt met 0,2% bewaarloon op dit moment de goedkoopste optie.
Je kunt wel via SNS Fundcoach een indexfonds aanschaffen, daar wordt geen extra bewaarloon berekend (maar het is een beleggingsfonds, geen indextracker)
pi_81662541
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 09:24 schreef caroline88 het volgende:

[..]

Ik ben het nog niet tegengekomen. BinckBank lijkt met 0,2% bewaarloon op dit moment de goedkoopste optie.
Je kunt wel via SNS Fundcoach een indexfonds aanschaffen, daar wordt geen extra bewaarloon berekend (maar het is een beleggingsfonds, geen indextracker)
En wat is het verschil dan tussen die twee? Het volgt toch allebei de index?

Op wikipedia lees ik dat "het verschil tussen indexfondsen en trackers is dat de laatste continu verhandeld worden op de beurs. Indexfondsen worden doorgaans eenmaal per dag verhandeld." Nou, eenmaal per dag, dat zou voor mij prima volstaan!
pi_81664033
En bij een indexfonds is er geen verborgen fee voor de beheerders van het fonds?
  donderdag 20 mei 2010 @ 10:51:51 #116
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81664989
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 08:54 schreef dpgargoyle het volgende:

Interactive Brokers (en resellers daarvan zoals Today's en Lynx) hebben voor zover ik weet geen bewaarloon. Bij IB betaal je wel voor koersinformatie als je je daarvoor abonneert maar dat heb je natuurlijk niet nodig. Dus het lijkt me dat je op die manier het goedkoopste (gratis) de gewenste buy & hold strategie kunt volgen.

ETF's houden wel een percentage van de winst in als management fee en expenses maar dat is relatief weinig en er is bovendien geen weg daar omheen. Expense ratio kun je vinden op de website van iShares.

Overigens heb je het over een S&P500 tracker. In dat geval is ook SPY het overwegen waard. Total expense ratio = 0,09%. Veel goedkoper zal het niet worden.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_81666644
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 10:51 schreef SeLang het volgende:
Interactive Brokers (en resellers daarvan zoals Today's en Lynx) hebben voor zover ik weet geen bewaarloon. Bij IB betaal je wel voor koersinformatie als je je daarvoor abonneert maar dat heb je natuurlijk niet nodig. Dus het lijkt me dat je op die manier het goedkoopste (gratis) de gewenste buy & hold strategie kunt volgen.
Precies, die koersinfo boeit me helemaal niks. Die haal ik wel ergens anders vandaan en de dagkoers is goed genoeg. Ik wil gewoon op een goed moment aankopen en er vervolgens niet of nauwelijks meer naar omkijken. En dan na vele jaren weer verkopen.

Echter, ik las ergens dat Today's (en wellicht IB en Lynx ook) een soort van "inactivity fee" zou hanteren. Dat zou dan in de plaats komen van dat bewaarloon als je niet of nauwelijks handelt. Een soort van minimum fee die je sowieso jaarlijks moet betalen.

Maar dat klopt dus niet volgens jou?
quote:
ETF's houden wel een percentage van de winst in als management fee en expenses maar dat is relatief weinig en er is bovendien geen weg daar omheen. Expense ratio kun je vinden op de website van iShares.

Overigens heb je het over een S&P500 tracker. In dat geval is ook SPY het overwegen waard. Total expense ratio = 0,09%. Veel goedkoper zal het niet worden.
Bedankt!

LOL ik heb er verder eigenlijk weinig verstand van, maar ik snap nog wel dat 0,09% TER veel lager is dan de door iShares opgegeven 0,4%. Een bizar verschil eigenlijk. Of zit er hier weer een addertje onder het gras?
  donderdag 20 mei 2010 @ 14:42:05 #118
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81674136
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 11:37 schreef dpgargoyle het volgende:

Echter, ik las ergens dat Today's (en wellicht IB en Lynx ook) een soort van "inactivity fee" zou hanteren. Dat zou dan in de plaats komen van dat bewaarloon als je niet of nauwelijks handelt. Een soort van minimum fee die je sowieso jaarlijks moet betalen.

Maar dat klopt dus niet volgens jou?
Is mij niks van bekend. Ik zit al jaren bij IB en als ik niets doe dan unsubscribe ik gewoon op koersinfo en wordt er niets in rekening gebracht. Maar ik heb daar nooit aandelen gehad, alleen futures.
quote:
LOL ik heb er verder eigenlijk weinig verstand van, maar ik snap nog wel dat 0,09% TER veel lager is dan de door iShares opgegeven 0,4%. Een bizar verschil eigenlijk. Of zit er hier weer een addertje onder het gras?
SPY is dacht ik het meest verhandelde ETF ter wereld dus die kunnen enorm efficient werken. Of er verder addertjes zijn weet ik niet. Eén belangrijk verschil is wel dat SPY een Amerikaans fonds is en iShares in Ierland gedomicilieerd is. Dat heeft invloed op de dividendbelasting die wordt ingehouden, dus dat moet je even checken.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_81677020
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 14:42 schreef SeLang het volgende:

[..]

Is mij niks van bekend. Ik zit al jaren bij IB en als ik niets doe dan unsubscribe ik gewoon op koersinfo en wordt er niets in rekening gebracht. Maar ik heb daar nooit aandelen gehad, alleen futures.
[..]

SPY is dacht ik het meest verhandelde ETF ter wereld dus die kunnen enorm efficient werken. Of er verder addertjes zijn weet ik niet. Eén belangrijk verschil is wel dat SPY een Amerikaans fonds is en iShares in Ierland gedomicilieerd is. Dat heeft invloed op de dividendbelasting die wordt ingehouden, dus dat moet je even checken.
Bedankt voor de tips. Ik ga het uitzoeken!
pi_81694647
quote:
ok ik ga een beetje bot klinken .. maar als je dat soort dingen niet weet dan denk ik niet dat je in de markt moet.
pi_81697564
Ach, je moet ergens beginnen he! En als je eerst begint met zoeken naar de laagste kosten, dan ben je volgens mij goed begonnen.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 00:29:18 #122
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_81702306
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 22:46 schreef vive_la_france het volgende:
Ach, je moet ergens beginnen he! En als je eerst begint met zoeken naar de laagste kosten, dan ben je volgens mij goed begonnen.
Ik denk dat je vooral moet beginnen om iets uit te zoeken wat misschien gaat werken of in ieder geval niet een hoor risk/return gehalte heeft. Beetje de Mendeljev methode

Afgaan op laagste kosten maakt op het lange termijn plaatje nog niks uit. Hoe goed bedoeld het ook is. Het belangrijkste is nu eenmaal de gedachte waarom je iets koopt/verkoopt.

En natuurlijk heeft een grote tracker met lage kosten weinig risico. Maar dat zal denk ik persoonlijk nog minder rendement opleveren.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  vrijdag 21 mei 2010 @ 00:38:36 #123
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_81702587
Wat trouwens ook enorm belangrijk is voor mensen die willen beginnen: Zoek eerst uit wat je risico tolerantie is. Als je x % in de min staat, maar achter in je bol weet je dat je strategie werkt, durf je dan nog wel verder te gaan?

Emotie management is vrij belangrijk
  vrijdag 21 mei 2010 @ 00:56:26 #124
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_81702992
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 00:38 schreef flyguy het volgende:
Emotie management is vrij belangrijk
Nu je het over emotie management hebt, heb je misschien nog een tip voor de beginners hier?
  vrijdag 21 mei 2010 @ 00:56:55 #125
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_81702999
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 00:56 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Nu je het over emotie management hebt, heb je misschien nog een tip voor de beginners hier?
Money management

Denk dat die twee dingen toch echt het belangrijkst zijn. Je kan leuke strategieën bedenken, maar als je het emotioneel niet aan kan of alles weer weggeeft door slecht money management, dan kan je beter gelijk stoppen.

Oh en gebruik altijd, ALTIJD en ALTIJD een stoploss
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')