abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81213329
Wij willen in ons nieuwe hoeske één van de muren onbewerkt laten. Het is een oude muur uit 1915 met apart metselwerk en vriendin wil ook nog graag opbouwverlichting aan die muur.
Maar ik kan er dus niet in frezen voor de elektriciteitsleidingen.
Het schakelmateriaal wordt van Gira of Xcomfort van Moeller...dat is draadloos. Maar dan moet er nog altijd een leiding/voeding vanuit de meterkast richting de verlichting.
Laagspanning of 220 maakt niet uit.
Ik zat te denken aan voegen uitfrezen, draad in de voegen en opnieuw voegen.
Maar dat mag voor zover ik weet niet in Nederland.
Van grondkabel weet ik het niet zeker maar ik dacht dat dat ook niet zonder pvc-buis de muur in mag.
Is er een hele platte meer aderige gemantelde kabel die wel de zonder pvc buis de muur in mag?
Andere oplossingen?
  zondag 9 mei 2010 @ 15:03:40 #2
300871 Cafe-Noir
Toffifeefee
pi_81213405
Is het een tuinmuur, of een huismuur?
In dat laatste geval kun je vanuit een woonruimte naar buiten.
"Kenne mer nit, bruche mer nit, fott domet!"
  zondag 9 mei 2010 @ 15:04:33 #3
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_81213445
Is het niet mogelijk om het aan de andere kant van die muur erin te frezen?
pi_81213987
Helaas kan ik niet vanaf de andere kant, dit is nou net de buitenmuur.
pi_81215140
quote:
Op zondag 9 mei 2010 15:20 schreef motormoeske het volgende:
Helaas kan ik niet vanaf de andere kant, dit is nou net de buitenmuur.
Je kan proberen om een kabel door de spouw te laten lopen, voorzichtitig aan het plafond een steen uit de muur en op de plaats van de lamp. een trekveer door het ontstaane gat laten zakken en op de plaats van de lamp deze opvissen, kabel aan de veer en terug halen.De losgemaakte stenen weer terug plaatsen, afvoegen en je hebt een onzichtbare aansluiting gemaakt
  zondag 9 mei 2010 @ 15:57:18 #6
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_81215272
Helaas voor je mag je zonder buis geen draad zo in de muur verwerken, ook geen kabel. Wat ik in zo'n geval doe, is op de plek waar je lamp komt, een doos in de muur maken, ik kap het gat dan helemaal door tot in de spouw, ik laat een kabel naar beneden zakken, in de kruipruimte maak ik ook een gat in de muur ik pak daar mijn kabel weer op. Dit werkt uiteraard alleen als het om een spouwmuur gaat. Het is een beetje werk, maar dan heb je toch wat je graag wilt, en het is veilig.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_81217809
Bedankt voor de tips zover..maar drie keer raden....het is een steensmuur
  zondag 9 mei 2010 @ 17:10:41 #8
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_81217967
quote:
Op zondag 9 mei 2010 17:06 schreef motormoeske het volgende:
Bedankt voor de tips zover..maar drie keer raden....het is een steensmuur
mooie reden om er een nieuwe buitenmuur te maken met spouw & isolatie
  Moderator zondag 9 mei 2010 @ 17:13:22 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_81218053
quote:
Op zondag 9 mei 2010 15:57 schreef cvboer het volgende:
Helaas voor je mag je zonder buis geen draad zo in de muur verwerken, ook geen kabel. Wat ik in zo'n geval doe, is op de plek waar je lamp komt, een doos in de muur maken, ik kap het gat dan helemaal door tot in de spouw, ik laat een kabel naar beneden zakken, in de kruipruimte maak ik ook een gat in de muur ik pak daar mijn kabel weer op. Dit werkt uiteraard alleen als het om een spouwmuur gaat. Het is een beetje werk, maar dan heb je toch wat je graag wilt, en het is veilig.
Nou ik kan mij natuurlijk vergissen maar is er in de nieuwe NEN1010 geen wijziging gekomen dat men kabels ook direct in de muur mag leggen ? Net zoals in Duitsland al jaren gedaan wordt ?

Heb zo mijn nieuwe nen niet bij de hand maar volgens mij mag dat in de nieuwe NEN1010 wel.
  zondag 9 mei 2010 @ 17:23:16 #10
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_81218458
quote:
Op zondag 9 mei 2010 17:13 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Nou ik kan mij natuurlijk vergissen maar is er in de nieuwe NEN1010 geen wijziging gekomen dat men kabels ook direct in de muur mag leggen ? Net zoals in Duitsland al jaren gedaan wordt ?

Heb zo mijn nieuwe nen niet bij de hand maar volgens mij mag dat in de nieuwe NEN1010 wel.
Exuses, heb hier de nieuwe NEN1010 inmiddels liggen, en nu mag het wel, ook ten aanzien van het aantal draden wat je maximaal door een buis mag trekken is veranderd...... ik moet eerlijk zeggen dat ik deze verandering geen verbetering vind .........
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  Moderator zondag 9 mei 2010 @ 17:42:25 #11
92034 crew  Vonkenboer
pi_81219267
quote:
Op zondag 9 mei 2010 17:23 schreef cvboer het volgende:

[..]

Exuses, heb hier de nieuwe NEN1010 inmiddels liggen, en nu mag het wel, ook ten aanzien van het aantal draden wat je maximaal door een buis mag trekken is veranderd...... ik moet eerlijk zeggen dat ik deze verandering geen verbetering vind .........
Voorstander ben ik er ook niet van; maar aangezien men in de EU alles gelijk aan elkaar willen maken mag je dus in Nederland een YmvK kabel zo in de muur wegstucen / wegwerken.

Je mag volgens mij dan niet weer kabels in Duitsland kopen om die dan hier in de muur te gaan verwerken
  zondag 9 mei 2010 @ 17:48:10 #12
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_81219467
quote:
Op zondag 9 mei 2010 17:42 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Voorstander ben ik er ook niet van; maar aangezien men in de EU alles gelijk aan elkaar willen maken mag je dus in Nederland een YmvK kabel zo in de muur wegstucen / wegwerken.

Je mag volgens mij dan niet weer kabels in Duitsland kopen om die dan hier in de muur te gaan verwerken
dat zal wel wezen omdat die duitsers alles met 1,5 mm doen?
  Moderator zondag 9 mei 2010 @ 18:25:09 #13
92034 crew  Vonkenboer
  zondag 9 mei 2010 @ 18:46:55 #14
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_81221353
quote:
Op zondag 9 mei 2010 18:25 schreef Vonkenboer het volgende:
Inderdaad
das wel lekker dunne kabel (bij me exwerkgever was ik op het laatst bij een stal in DLD, en daar hadden we ook duitse kabel, 5x1,5mm2 is zelfs dunner dan de 3x2,5mm2 )

Maar bestaat er in Nederland eigenlijk ook platte VD draad voor het in de muur verwerken?? In DLD bestaat dat, maar heb het in NL (nog) niet gezien.... dat werkt voor het stucken veel makkelijker.

Maar ik verwacht dat het in NL alleen bij kleine verbouwingen etc gebruikt zal worden.... De rest zal wel gewoon met buis en vd draad blijven
  zondag 9 mei 2010 @ 19:16:38 #15
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_81222357
quote:
Op zondag 9 mei 2010 18:46 schreef gateway het volgende:

[..]

das wel lekker dunne kabel (bij me exwerkgever was ik op het laatst bij een stal in DLD, en daar hadden we ook duitse kabel, 5x1,5mm2 is zelfs dunner dan de 3x2,5mm2 )

Maar bestaat er in Nederland eigenlijk ook platte VD draad voor het in de muur verwerken?? In DLD bestaat dat, maar heb het in NL (nog) niet gezien.... dat werkt voor het stucken veel makkelijker.

Maar ik verwacht dat het in NL alleen bij kleine verbouwingen etc gebruikt zal worden.... De rest zal wel gewoon met buis en vd draad blijven
Ik blijf een groot voorstander van het nederlandse systeem, gewoon netjes in een buis door de muur. Heeft alleen maar voordelen ten opzichte van datgeen wat onze oosterburen doen.
pi_81224917
Dat doen we ook:)
Alleen aan de voor- en achtergevel, binnenmuur van 10 cm kalkzandsteen en een kleine spouw...geen isolatie.
Ik zit nog te twijfelen tussen multipor en kalkzandsteen maar kan te weinig over ervaringen met multipor vinden.
De zijgevel krijgt in de niet al te verre toekomst isolatie aan de buitenkant, als we het huis opnieuw laten pleisteren.
quote:
Op zondag 9 mei 2010 17:10 schreef gateway het volgende:

[..]

mooie reden om er een nieuwe buitenmuur te maken met spouw & isolatie
pi_81225114
Tja, voor mij wel goed nieuws. Dat wordt naar plat spul zoeken.
Hoeveel draden mogen er nu door de 16 en 19 mm buis?
quote:
Op zondag 9 mei 2010 17:23 schreef cvboer het volgende:

[..]

zondag 9 mei 2010 @ 20:27:58 #18
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_81225324
quote:
Op zondag 9 mei 2010 19:16 schreef cvboer het volgende:

[..]

Ik blijf een groot voorstander van het nederlandse systeem, gewoon netjes in een buis door de muur. Heeft alleen maar voordelen ten opzichte van datgeen wat onze oosterburen doen.
ja je kan wel handig iets veranderen anderzijds, hoevaak komt dat voor?
  zondag 9 mei 2010 @ 22:16:59 #19
267945 exlurker
energiek
pi_81231121
Een jaar geleden nog, een woning aangepast aan de huidige norm. Wandcontactdozen omlaag en bij geplaatst en op de slaapkamers, gang en overloop de schakelaars als combinatie uitgevoerd. Ik zou niet weten hou je zo iets zou kunnen doen als er kabels gebruikt zouden zijn
pi_81232146
Het gaat alleen om die ene muur in de gang, de rest van het huis wordt gewoon pvc en vd. Ik moet er ook niet aan denken het hele huis met kabel te doen...erg beperkend. Een kennis, die installateur is en die de zaak zal keuren, heeft wel voorgesteld om voor bepaalde groepen zonder centraaldoos te werken en dan van dooslokatie naar dooslokatie met kabel onder de vloer. Maar ik geloof niet dat ik dat ga doen.
quote:
Op zondag 9 mei 2010 22:16 schreef exlurker het volgende:
Een jaar geleden nog, een woning aangepast aan de huidige norm. Wandcontactdozen omlaag en bij geplaatst en op de slaapkamers, gang en overloop de schakelaars als combinatie uitgevoerd. Ik zou niet weten hou je zo iets zou kunnen doen als er kabels gebruikt zouden zijn
  zondag 9 mei 2010 @ 23:58:22 #21
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_81236154
quote:
Op zondag 9 mei 2010 20:27 schreef gateway het volgende:

[..]

ja je kan wel handig iets veranderen anderzijds, hoevaak komt dat voor?
Als eens aan het idee gedacht als je per ongeluk door je kabel heen boort? gebeurt dat bij draad in buis is er geen man over boord, draadjes vervangen en het is weer geregeld. zo makkelijk kom je er niet mee weg als je een kabel weg gestuct hebt....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')