In de jaren 90 was Mystery Land een festival waar je geweest MOEST zijn. Legendarische livesets, door artiesten die house op de kaart hadden gezet, en niet alleen in Nederland.
Zo had je bijvoorbeeld voor de extreme liefhebbers de Tunnel of Terror. Een tunnelvormige tent, om de zoveel meter speakers, en dan de muziek zo hard en snel mogelijk. Een geniaal concept, tenminste, als je van de muziek hield.
Van het een op het andere jaar was er geen Tunnel of Terror meer. Ik persoonlijk baalde daarvan, want het was altijd leuk om toch even een half uurtje he-le-maal los te gaan op een tempo dat je nauwelijks kon bijhouden.
Ik zie dit als het begin van het verval, maar de liefhebbers van het hardere werk hadden in ieder geval nog de Thunderdome! En Mystery Land was alsnog redelijk uniek omdat het een nachtelijk outdoor festival was!
Toch?
In 2001 vond de laatste nachtelijke editie plaats van Mystery Land. Er werd ook bekend gemaakt dat er in 2002 geen Thunderdome area was. Geen nacht... geen Thunderdome... Het was ook de laatste Mystery Land waar ik bij was. Ik wilde mijn goede herinneringen niet laten verpesten door een daglicht editie zonder Thunderdome.
Tuurlijk, er was wel 'iets' dat harder was, een Third Movement area. Leuk, lekkere duistere shit, maar wat nou als je gewoon even genoeg had van het kraak-piep-industrial gebeuren? Dan was er geen alternatief, als je niet van house of iets dergelijkse houdt.
Geen Tunnel of Terror, geen nachtelijke edities, geen Thunderdome, was het nog wel een Mystery Land?
En dan de doodsteek (Ook wel te omschrijven als hoofdklacht):Vandaag keek ik even in de
Partyflock agenda. Ook de Third Movement area was er dit jaar niet. En tot mijn grote schrik, verbazing en afschuw zie ik niemand minder dan
Salah Edin in de line up. De Marokaans / Nederlandse rapper die het zo geweldig vond dat hij gelijkenis toonde met Mohammed Bouyeri, dat hij zelfs op dezelfde manier op de foto ging voor zijn album cover, vervolgens overal op TV kwam om maar te schoppen tegen onze samenleving.

Mysteryland is officieel overleden.
* 1994
† 2010
[ Bericht 0% gewijzigd door NielsTriple op 09-05-2010 14:08:40 ]
Acht van de negen stemmen in mijn hoofd zeggen me dat ik niet gek ben, de negende neuriet de Tetris melodie.
ɹǝıɥ ɥɔız ʇpuıʌǝq n