abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81160681
De laser (het principe)

Het principe van de laser berust op de eigenschap van atomen en moleculen met aangeslagen elektronen, die in een energierijkere toestand zitten dan normaal, om bij terugval naar de lager gelegen toestand een foton uit te zenden. Dit proces heet spontane emissie. Treft dit foton een elektron in een ander atoom of molecuul in dezelfde aangeslagen toestand, dan zal ook dit elektron terugvallen, onder uitzending van een foton dat dan 'in de pas loopt' met het eerste, zodat coherente en monochromatische straling geproduceerd wordt. Dit proces heet gestimuleerde emissie.

In het hart van een laser bevindt zich het lasermedium, een materiaal of gasmengsel dat atomen of moleculen heeft die kunnen worden aangeslagen door middel van bijvoorbeeld licht of een elektrische stroom. Licht dat door spontane emissie wordt uitgezonden in het lasermedium wordt elders in het lasermedium versterkt door gestimuleerde emissie. In een lasermedium van beperkte omvang zal slechts een beperkte versterking plaatsvinden totdat het licht het medium verlaat. Om een grote versterking te bereiken plaatst men het lasermedium tussen twee parallelle spiegels, zodat het uitgezonden licht opnieuw en opnieuw door het medium passeert en daarbij steeds verder versterkt wordt. Door een van de spiegels gedeeltelijk doorlatend te maken, wordt een bundel licht geproduceerd.

Behalve gestimuleerde emissie is er ook absorptie van licht door atomen in een laaggelegen toestand. Versterking treedt alleen op als er meer gestimuleerde emissie is dan absorptie, wat het geval is als er meer aangeslagen atomen zijn dan niet-aangeslagen atomen. Deze situatie heet populatie-inversie en voor de gewenste werking van een laser is het nodig dat zo'n populatie-inversie gecreëerd en in stand gehouden kan worden. Meestal wordt dit gedaan met licht van flitslampen (vergelijkbaar met die in een fotoflitser), licht van een andere laser of elektrische stroom (in een halfgeleider- en gaslasers).

Zichtbaar licht bestrijkt het golflengtegebied van 400 tot 700[1] nanometer (nm). Het licht van een laser is meestal monochromatisch, met een bandbreedte van minder dan een nanometer, soms zelfs minder dan een femtometer. Sommige lasers produceren echter een breedbandig spectrum, tot wel 100 nm in het geval van sommige Ti:saffier lasers. Wie deze zin leest is echt wanhopig en verveelt zich dood. De bandbreedte van een laser wordt grotendeels bepaald door hoe smalbandig de energieovergangen van de atomen in het lasermedium zijn, maar ook door de constructie van de laser die erop gericht kan zijn om heel smalle of juist heel brede golflengtegebieden te bestrijken. Verschillende types lasers hebben wel gemeen dat het licht ruimtelijk coherent is, wat erop neerkomt dat het licht er als een heel goed gedefinieerde bundel uit komt. Dit is in tegenstelling tot het licht van een zaklamp, die zelfs met een goede reflector nooit zo'n nauwe bundel als een laser kan produceren.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
 appol
Maak van acht meter japanse stof uw nieuwe pyjama.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 23:21:50 #142
283085 TWP
kassalade
pi_81160868
Ik zit op bed
:)
pi_81161204
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 23:21 schreef TWP het volgende:
Ik zit op bed
ik op zolder
 appol
Maak van acht meter japanse stof uw nieuwe pyjama.
  zaterdag 8 mei 2010 @ 00:14:29 #144
244933 trovey
Nachtoele
pi_81163467
Ik ben weer thuis.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_81163829
ik had net gepoept
multra epic stront kwam zo uit mn reet
deed gewoon pijn, zo gruwelijk was het
leek net bevalling. ging schreeuwen enso...
  zaterdag 8 mei 2010 @ 00:43:59 #146
298284 Het_Fenomeen
Freddy Fokk!ing Fenomeen
pi_81164603
Ik ben twister aan het zoeken
pi_81164895
Ik heb hier zeven ballonnen gevuld met helium.
I'm not just some bimbo with big tits.
I'm an artist.
  zaterdag 8 mei 2010 @ 00:55:46 #148
160953 Ezechielk
Ezechiel 25:17
pi_81165021
Ik heb bier.
There is no better way of exercising the imagination than the study of law.
No poet ever interpreted nature as freely as a lawyer interprets truth.
Jean Giraudoux, "Tiger at the Gates"
pi_81166122
Ik moet plassen, maar wil niet opstaan.
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
  zaterdag 8 mei 2010 @ 15:14:25 #150
301448 eightone.
Trophies are like herpes.
pi_81178086
Ik wil heel graag een Ovation Ukulele maar heb geen geld.

So you like showtunes? That doesn't mean you're gay, just means you're awful.
  zaterdag 8 mei 2010 @ 15:28:09 #151
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_81178507
Ik ben ziek
I solemnly swear i'm up to no good
  zaterdag 8 mei 2010 @ 18:06:02 #152
298248 Man_bijt_hond
Na het commando pijp hond
pi_81183785
Ik was vandaag in roermond bij een outlet store. En het stikte van de Duitsers daar , zelfs de verkopers waren Duits! Ga naar het strand kuilen graven ofzo achterbakse moffen !!!
Is er een probleem, stap er overheen.
pi_81183803
Ik heb een nieuwe riem
Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
  zaterdag 8 mei 2010 @ 18:14:09 #154
299220 Gezicht
Tuut chips
pi_81184041
Ik moet straks 10 kilometer waarvan de ruime helft bergop gaan fietsen om bij een feestje te komen en ik heb er eigenlijk helemaal geen zin in.
Flesje bier
pi_81184152
Ik heb net lekker gescheten, en het stonk behoorlijk...

Bekijk hier de foto van mijn drol....
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 8 mei 2010 @ 18:52:22 #156
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_81185303
Ik moet zo hard pissen dat ik niet durf te gaan staan, maar als ik blijf zitten wordt het alleen maar erger.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
  zaterdag 8 mei 2010 @ 19:03:25 #157
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_81185687
Straks in bad.
pi_81186898
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 18:14 schreef Gezicht het volgende:
Ik moet straks 10 kilometer waarvan de ruime helft bergop gaan fietsen om bij een feestje te komen en ik heb er eigenlijk helemaal geen zin in.
fokking herkenbaar!

Ik heb dat zo vaak, maar gaan...als je er bent is het leuk!

Ik ga vanavond naar release the house , met oa Funkerman in Huize Maas @Grunn
Wie is dabei ?
Hey gast? ...Ja? ....Bek houwe..
  zaterdag 8 mei 2010 @ 19:37:25 #159
192269 Anneloortje
Niet weer he...
pi_81187033
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 18:52 schreef 08gnoT. het volgende:
Ik moet zo hard pissen dat ik niet durf te gaan staan, maar als ik blijf zitten wordt het alleen maar erger.
Ik moet de hele dag al kakken maar ik heb er geen zin in.
Het is de gekte van de verslaving.
  zaterdag 8 mei 2010 @ 19:40:22 #160
277717 KeizerKuzco
I was born this way
pi_81187150
Sunset Beach was een Amerikaanse soapserie die werd uitgezonden op NBC om 11 uur 's ochtends van 6 januari 1997 tot 31 december 1999. Het werd in 70 landen uitgezonden en was onder meer erg populair in het Verenigd Koninkrijk, Finland, Australië, Zweden, Israël, Duitsland en Nieuw-Zeeland.

Een van de eerste verhaallijnen draaide om Meg, een jongedame uit Kansas die ontdekt dat haar verloofde Tim een affaire heeft met haar bruidsmeisje. Ze laat hem voor het altaar staan en gaat naar Sunset Beach, waar iemand woont die ze via het internet kent. Dit blijkt de rijke weduwnaar en advocaat Ben Evans te zijn. Ze zet haar zinnen op hem en krijgt een hekel aan zijn vriendin Annie. Zij wordt ook jaloers op haar aanwezigheid. Uiteindelijk gaat ook Tim naar Sunset Beach om Meg terug te winnen en krijgt hier een romantische connectie met Annie. Problemen ontstaan als Meg begint te vermoeden dat Ben een moordenaar is.
Meg en Ben worden een van de eerste koppels van de soapserie, samen met juwelendief Cole en Caitlin. Cole bezwangert uiteindelijk zowel Caitlin als diens ongelukkig getrouwde moeder Olivia. Olivia en Gregory plannen om Caitlin's baby te stelen en deze te opvoeden als hun eigen, omdat ze haar relatie met Cole afkeuren vanwege zijn criminele verleden. Caitlin verliest uiteindelijk haar kind in een auto-ongeluk. Als ze achter hun plan komt, huurt ze Annie in om hen uit elkaar te drijven. Annie steelt uiteindelijk Olivia's baby en zegt dat deze dood is geboren. Pas als Olivia achter de waarheid komt, wordt ze herenigd met haar zoon. Andere verhaallijnen gingen over bijvoorbeeld Virginia, die badmeester Michael en Vanessa uit elkaar probeert te drijven omdat ze Michael voor zichzelf wil.
Drawing a confession out of someone is like doing a beautiful dance. A beautiful dance, with a chainsaw.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')