Aangezien ik voor de verandering eens op mijn plaats zit bij een opleiding, ben ik eens verder aan het kijken.
Als het meezit haal ik mijn P in juli en mag ik volgend collegejaar aan het tweede jaar beginnen.
In de eerste helft nog regulier curriculum, maar vanaf het tweede semester mag/moet ik minoren gaan kiezen. Zo langzamerhand ben ik dus gaan beginnen met het bedenken 'wat wil ik later als ik groot ben' zodat ik de juiste minoren kan kiezen. Minoren die ik EN leuk vind, EN die hopelijk bijdragen aan mijn toekomstplannen.
Om dit soort dingen te bepalen ben ik eens gaan zoeken naar wat leuke masteropleidingen (in het buitenland) die mijn aandacht trekken en probeer dan 's te kijken wat voor minoren daar op aansluiten.
Zo in mijn eerste zoekstapjes ben ik langs een opleiding gekomen, in het buitenland, de UK in dit geval, waar ik in eerste instantie best wat leuks bij zou kunnen bedenken.
Echter, als ik bij de kosten kijk, zou deze master mij nagenoeg 10.000 GBP gaan kosten.
10.000 GBP, dat is duurder dan mijn hele opleiding hier in Nederland, ook als ik een soortgelijke master in Nederland zou gaan doen.
Nu heb ik godzijdank nog even om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor opleidingen en later eventueel financieringen hiervoor (er zijn beurzen vanuit Nederland, maar die verplichten je min of meer terug tekomen naar Nederland, omdat ze vooral bedoeld zijn zodat je de Nederlandse samenleving iets gaat opleveren, en terecht

).
10.000 GBP. Dat heb ik dus niet, maar stel nou dat ik in deze prijscategorie in de UK mijn droommaster vind.. wat ga ik dan doen? Het geld bij elkaar harken? Eerst werken en dan de master doen? Lenen?
Dat laatste is uiteraard de minst aantrekkelijke optie en ik weet niet of ik het zou doen als ik me, naast de IBG-lening die ik heb, nog meer schulden op zou moeten bouwen, ook niet voor mijn opleiding.
Sowieso wordt er door mij gewoon naast mijn studie geld verdiend en gespaard, maar 10.000 GBP bij elkaar harken in 3 jaar tijd wordt lastig

Daarom eens mijn vraag aan jullie, vooral voor hen die het zelf moeten bekostigen: hoe ver gaan jullie om de opleiding 'van je dromen' te kunnen volgen?
[ Bericht 2% gewijzigd door motorbloempje op 07-05-2010 15:14:00 ]