Ik kon het niet laten om een klaagtopic te maken hieroverquote:
Ik ben het er volledig mee eens natuurlijk. Wil je een eitje?quote:
Ik. Terechte klacht.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 04:32 schreef raebyddet het volgende:
Is er dan niemand het met mij eens ?
Wat heb jij met eieren vandaag ?quote:Op vrijdag 7 mei 2010 04:33 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Ik ben het er volledig mee eens natuurlijk. Wil je een eitje?
Het irriteert je. of je ergert je er aan.quote:irriteer ik mij een beetje aan mensen ....
Bron:http://www.onzetaal.nl/advies/irriteer.phpquote:Ik irriteer me aan haar?
Is het juist om te zeggen 'Ik iriteer me aan haar"? Nee, 'Ik irriteer me aan haar' wordt als een onjuiste zin beschouwd. Wel juist zijn 'Ik erger me aan haar' en 'Zij irriteert me.'
Irriteren betekent 'boos of ongeduldig maken'. Het is een werkwoord dat met een lijdend voorwerp wordt gecombineerd, en niet met het voorzetsel aan. Juist zijn bijvoorbeeld:
Zij irriteert me met haar verwaande gedrag. (me is lijdend voorwerp)
Zijn bazige optreden irriteerde hen enorm. (hen is lijdend voorwerp)
Ergeren kan ook met een lijdend voorwerp voorkomen; in de voorbeeldzinnen hierboven past ergeren prima. Maar ergeren kan ook gebruikt worden als wederkerend werkwoord in combinatie met het voorzetsel aan. In de volgende zinnen zijn de wederkerende voornaamwoorden zich, me en je gecursiveerd:
Zij ergert zich aan het grote aantal reclameblokken op de commerciële tv.
Ik erger me aan haar gezeur over die reclameblokken.
Erger jij je ook zo aan haar gezeur?
Het komt vaak voor dat taalgebruikers irriteren ook als wederkerend werkwoord in combinatie met aan gebruiken, maar zinnen als 'Daar irriteer ik me mateloos aan' worden algemeen als onjuist beschouwd; ze vormen zelfs een bekende taalergernis. 'Daar erger ik me mateloos aan' of 'Dat irriteert me mateloos' zijn wel juist.
quote:Op vrijdag 7 mei 2010 04:36 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Het irriteert je. of je ergert je er aan.
[..]
Bron:http://www.onzetaal.nl/advies/irriteer.php
Wat ben je weer streng juffie.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 04:36 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Het irriteert je. of je ergert je er aan.
[..]
Bron:http://www.onzetaal.nl/advies/irriteer.php
Waarom is het dan vandaag zo overduidelijk, wat heeft jou getriggerd ?quote:Op vrijdag 7 mei 2010 04:36 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Het ei valt nooit ver van de stok.
Ik overweeg een bepaalde vorm van een ei te posten om het geheel wat glans te geven. Een suggestie?quote:
Inderdaad. Al zeg ik het zelfquote:
Laat je niet misleiden! Ze doen je dat geloven zodat je dit prachttopic voor een schijntje verkoopt.quote:
Mijn advocaat heeft mij aangeraden om daar voorlopig geen mededelingen over te doen in het openbaar.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 04:47 schreef raebyddet het volgende:
[..]
Waarom is het dan vandaag zo overduidelijk, wat heeft jou getriggerd ?
Help mij dan dit topic naar een hoger niveau te tillen !quote:Op vrijdag 7 mei 2010 04:50 schreef Madridista het volgende:
[..]
Laat je niet misleiden! Ze doen je dat geloven zodat je dit prachttopic voor een schijntje verkoopt.
quote:Op vrijdag 7 mei 2010 04:51 schreef raebyddet het volgende:
[..]
Help mij dan dit topic naar een hoger niveau te tillen !
De zoveelste teleurstelling vandaagquote:Op vrijdag 7 mei 2010 04:50 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Mijn advocaat heeft mij aangeraden om daar voorlopig geen mededelingen over te doen in het openbaar.
Ik ga nachtmerries krijgen over eieren, denk ikquote:
Je gaat nu toch niet ontkennen dat jij een voorstander bent van een deftig eitje?quote:Op vrijdag 7 mei 2010 04:54 schreef raebyddet het volgende:
[..]
Ik ga nachtmerries krijgen over eieren, denk ik
Jawel, en hoe ik dat doe. Ik begin een hekel te krijgen aan eieren. Schaam je!quote:Op vrijdag 7 mei 2010 04:55 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Je gaat nu toch niet ontkennen dat jij een voorstander bent van een deftig eitje?
quote:Op vrijdag 7 mei 2010 04:59 schreef raebyddet het volgende:
[..]
Jawel, en hoe ik dat doe. Ik begin een hekel te krijgen aan eieren. Schaam je!
quote:
Ja, dat waren geen verkeerde eitjes hé? Die de revue passeerden..quote:
Oké, vooruit. Ik geef het toe, stiekem ben ik dol op eieren en geniet van ieder post met een foto van een eitje erin. Wanneer ik die foto's bekijk krijg ik extra zin in een simpel gebakken eitje, of een omelet.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 05:10 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Ja, dat waren geen verkeerde eitjes hé? Die de revue passeerden..
Het is sympathiek dat je er uiteindelijk voor uitkomt. Wie is immers niet dol op een eitje?quote:Op vrijdag 7 mei 2010 05:13 schreef raebyddet het volgende:
[..]
Oké, vooruit. Ik geef het toe, stiekem ben ik dol op eieren en geniet van ieder post met een foto van een eitje erin. Wanneer ik die foto's bekijk krijg ik extra zin in een simpel gebakken eitje, of een omelet.
Uiteraard.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 05:18 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Het is sympathiek dat je er uiteindelijk voor uitkomt. Wie is immers niet dol op een eitje?
We moeten het misschien maar vergelijken met een vrouw die hard to get speelt, maar eigenlijk direct geneukt wil worden. Zo gaat het ook weleens met eitjes.
[ afbeelding ]
Hoe dat zo? Ik had juist het idee dat jij je helemaal uitleeft met Pasen!quote:Op vrijdag 7 mei 2010 05:23 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Maar ik heb dan weer een hekel aan Pasen.
Omdat o.a. de middenstand de eieren zo commercieel maakt. Dat gaat ten koste van de kwaliteit en de waardigheid. Eieren eten moet uit het hart komen en niet omdat het opgedrongen wordt.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 05:27 schreef raebyddet het volgende:
[..]
Hoe dat zo? Ik had juist het idee dat jij je helemaal uitleeft met Pasen!
De ironie.
Ik ga overigens slapen, m'n ogen vallen steeds dicht, slaap lekker alvast !
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |