abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 mei 2010 @ 20:37:15 #1
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_81060894
Hoi,

Ik wil een bedrag van EUR 3000 bewaren voor "worst case scenarios". Het is geld wat ik nu niet nodig heb, geen reserve cash is maar voor het geval ons huidige monetair systeem in elkaar valt. Waar kan ik dat geld het beste bewaren. Ik heb via mijn werk een pensioenfonds, maar dat wordt voornamelijk geinvesteerd in ontroerend goed, opties etc). Het gaat me erom, dat ik in tijden van een complete ineenstorting iets heb om te overleven.

Opties:

- Goud/zilver:(maar te hoge prijs vanwege speculaties in deze crisistijd, zilver hetzelfde: populair bij Chinezen, dus dat heeft de prijs opgedreven en die zakt binnenkot wel weer, check historische grafieken!) . Ik zou zeker deze edelmetalen willen bezitten en weet hoe ik ze puur (dus niet fictief) kan krijgen

- Investeren in basis grondstoffen: Suiker, mais etc

- Ik zet het op een spaarrekening, nu netto 3% rente, dekt de inflatie

Voor de economen onder ons: Welke andere mogelijkheden heb ik.
The best firms advertise the least...
pi_81060971
Obligaties? Geen idee wat die momenteel doen. 3% rente netto op een spaarrekening is overigens niet verkeerd.
pi_81061074
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 20:37 schreef edcetera het volgende:
Hoi,

Ik wil een bedrag van EUR 3000 bewaren voor "worst case scenarios". Het is geld wat ik nu niet nodig heb, geen reserve cash is maar voor het geval ons huidige monetair systeem in elkaar valt. Waar kan ik dat geld het beste bewaren. Ik heb via mijn werk een pensioenfonds, maar dat wordt voornamelijk geinvesteerd in ontroerend goed, opties etc)

Hooguit wat opties als dekking van de aandelen die het pensioenfonds bezit denk.
  woensdag 5 mei 2010 @ 20:44:47 #4
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_81061224
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 20:38 schreef Dennis101 het volgende:
Obligaties? Geen idee wat die momenteel doen. 3% rente netto op een spaarrekening is overigens niet verkeerd.
Misschien niet, ik woon in ierland en qua "cost of living" is er in het laatste jaar een deflatie aan de gang, maar als ik kijk op Nederlandse sites als kieskeurig.nl is het in Nederland vergelijkbaar wat rente betreft
  woensdag 5 mei 2010 @ 20:45:48 #5
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_81061267
koop zwitsers geld..
pi_81061275
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 20:44 schreef edcetera het volgende:

[..]

Misschien niet, ik woon in ierland en qua "cost of living" is er in het laatste jaar een deflatie aan de gang, maar als ik kijk op Nederlandse sites als kieskeurig.nl is het in Nederland vergelijkbaar wat rente betreft
Iemand die hier effectief (dus inflatie eraf) op 3000 euro 1,5% kan halen op een spaarrekening doet het goed.
  woensdag 5 mei 2010 @ 21:15:24 #7
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_81062559
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 20:46 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Iemand die hier effectief (dus inflatie eraf) op 3000 euro 1,5% kan halen op een spaarrekening doet het goed.
Inflatie voor 2009 was 0.7% in Ierland, dus als ik bij een bank netto 3,5% AER krijg - 0,7, is mijn geld nog 2,8% meer waard, dan dat ik het zeg maar in een sok of lopende rekening stop. Dat is voor nu een goede keuze om het op een spaarrekening te zetten. Maar wat is een goede investering voor de lange termijn (zeg 10+ jaren) als er een 193x recessie uitbreekt, "de bom valt" etc. Ik wil gewoon bezittingen kunnen claimen in die gevallen

We hebben al genoeg moeten opdraaien voor de banken crisis: Simpel bewijs: De euro t.o.v de Zuid Afrikaanse Rand (heb jarenlang in Afrika gewerkt dus ben goed op de hoogte van een niet westerse valuta) is alleen maar sterker geworden, tot zomer 2009. Misschien heeft het WK eri nvloed op maar dat is een situatie NU en niet afgelopen jaar. koersverschil van 1:14 naa 1:10 (iets minder zelfs)

In januari 2006 was de koers 1:7,5 Vandaar, dat een stijging van de Rand t.o.v. de Euro/Dollar opmerkelijk is

[ Bericht 2% gewijzigd door edcetera op 05-05-2010 21:21:57 ]
pi_81063240
Als ons huidige monetair systeem in elkaar valt, zullen je 3000 euro op de bank ook niets meer waard zijn lijkt me zo?
pi_81063275
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 21:29 schreef Bartaz het volgende:
Als ons huidige monetair systeem in elkaar valt, zullen je 3000 euro op de bank ook niets meer waard zijn lijkt me zo?
Nee, want het depositogarantiestelsel is een wassen neus, dus dan kun je die 3000 euro beter steken in blikvoedsel, of een lap grond om je eigen voedsel op te verbouwen
  woensdag 5 mei 2010 @ 21:43:34 #10
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_81063888
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 21:30 schreef Vandergeld het volgende:

[..]

Nee, want het depositogarantiestelsel is een wassen neus, dus dan kun je die 3000 euro beter steken in blikvoedsel, of een lap grond om je eigen voedsel op te verbouwen
Dat dus. Het is een doomscenario, maar het huidige systeem is een gevaarlijk systeem, dat gebaseerd is op inflatie en leningen. Het zal overleven, door in crisistijden geld bij te drukken en een ineenstorting van geld zal een burgeroorlog opleveren, maar we weten niet hoe dit verloopt. Bezittingen (middelen om produkten te creeren) en kennis worden dan belangrijk omdat dat "onafhankelijke bezittingen" zijn met potentie, niet afhankelijk van geld (de waarde van een stukje papier uitgegeven door overheid/banken)

[ Bericht 0% gewijzigd door edcetera op 05-05-2010 21:50:02 ]
pi_81064018
'Investeer' het in een lapgrond, zaden, mest of blikvoedsel als je het echt wil gebruiken voor het scenario 'Als de Euro valt'
pi_81064531
Excel
pi_81064791
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 21:46 schreef Hiya het volgende:
'Investeer' het in een lapgrond, zaden, mest of blikvoedsel als je het echt wil gebruiken voor het scenario 'Als de Euro valt'
"Leuk" om te zien hoe op de top van de euro iedereen sprak over een val van de dollar, en nu de euro al flink in waarde is gedaald mensen beginnen over de val van de euro
pi_81065237
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 21:43 schreef edcetera het volgende:

[..]

Dat dus. Het is een doomscenario, maar het huidige systeem is een gevaarlijk systeem, dat gebaseerd is op inflatie en leningen. Het zal overleven, door in crisistijden geld bij te drukken en een ineenstorting van geld zal een burgeroorlog opleveren, maar we weten niet hoe dit verloopt. Bezittingen (middelen om produkten te creeren) en kennis worden dan belangrijk omdat dat "onafhankelijke bezittingen" zijn met potentie, niet afhankelijk van geld (de waarde van een stukje papier uitgegeven door overheid/banken)
Waarom overweeg je dan een spaarrekening?
  woensdag 5 mei 2010 @ 23:15:57 #15
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_81068370
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 22:11 schreef Bartaz het volgende:

[..]

Waarom overweeg je dan een spaarrekening?
Daarom dit topic:. Geld simpelweg op een spaarrekening zetten is een simpele optie op korte termijn, maar wat is het beste om je geld op langere termijn te investeren. Welke alternatieven heb je buiten het buiten de "canned" produkten, die een bank/ verzekerinsmaatschappij/ pensioenfonds je momenteel aanbiedt? Dat is mijn vraag.
pi_81069257
Volgens mij is de meest duurzame investering kennis. Investeer die 3000 euro in het verrijken van je eigen kennis op vlakken die altijd nodig zijn, bijvoorbeeld zorg, geneeskunde of leraar. Als dan de pleuris uitbreekt kan je altijd voor geld, of eten de gewonden verzorgen
  donderdag 6 mei 2010 @ 00:06:29 #17
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_81070598
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 23:35 schreef inXs het volgende:
Volgens mij is de meest duurzame investering kennis. Investeer die 3000 euro in het verrijken van je eigen kennis op vlakken die altijd nodig zijn, bijvoorbeeld zorg, geneeskunde of leraar. Als dan de pleuris uitbreekt kan je altijd voor geld, of eten de gewonden verzorgen
Leraar lijkt me nogal waardeloos omdat het niet echt iets is, waar mensen in een rampenscenario op wachten. Uiteraard is kennis belangrijk, maar niet "als de bom valt": Wie betaald je dan voor die kennis? , Je moet het dan ook kunnen toepassen en er direkt een bestaansrecht mee kunnen creeren. Misschien is de oplossing van grond bezitten en zaden hebben dan nog de beste oplossing

Mijn vraag wordt steeds filosofischer (niks mis mee) maar ik heb het dus over 3000 euro, Verdubbel het en je kunt in Amerika een huis kopen, van slachtoffers van de crisis (is dat geen goede investering en een ticket waard?). Ik heb helaas geen kennis in de Amerikaanse ontroerend goed markt en ben een immigrant en maak dus geen kans, simpelweg dus onmogelijk!

Punt blijft: Ik heb mijn 3000 Euro, waar kan ik het besteden/sparen voor crisisgevallen. Opties als grond werd al genoemd. Wat nog meer?
  donderdag 6 mei 2010 @ 00:08:30 #18
148059 Pritt
Atheïst
pi_81070676
3000 euro
Zet gewoon lekker weg op een rekening, daar ga je niets substantieels mee bereiken.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
pi_81070700
Koop een stukje grond om groenten te verbouwen.
pi_81070733
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 23:35 schreef inXs het volgende:
Volgens mij kan je beter een geweer kopen en schietles. Als alles naar de klote gaat kan je ten minste je familie& bezit verdedigen. Bovendien kan je jagen en op die manier aan vlees komen,

Het vlees kan je ruilen voor andere dingen. ``

Al denk ik dat je met bepaalde waardevolle dingen (gouden munten; kruggerand e.d) nog beter zit.
  donderdag 6 mei 2010 @ 00:28:39 #21
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_81071331
Als het monetair stelsel in elkaar stort:
- 2 à 3 boeken over het verbouwen van groente
- een moestuin
- zaden
- een klein handwapen

Voor al het andere: gewoon op de bank zetten.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 6 mei 2010 @ 00:59:12 #22
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_81072169
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 00:08 schreef Pritt het volgende:
3000 euro
Zet gewoon lekker weg op een rekening, daar ga je niets substantieels mee bereiken.
Voor korte termijn heb ik eenzelfde bedrag (stel, dat jk mijn baan verlies) dat tel ik dus niet mee. Die 3000 EURO heb ik nu niet nodig en dus niet bij een "tegenvaller" op korte termijn. Het kan misschien nu niet belangrijk zijn, maar wie weet?

Het gaat me erom: wat kan ik met een klein bedrag bewaren, wat ik als reserve wil investeren om goede kans te hebben, dat er een vergelijkbare waarde voor terugkrijg in tijden van "serieuze crisis:

Land was al genoemd, maar dat is geen zekerheid: Mugabe policy: grondbezit stelt eigenlijk al geen flikker meer voor, ook niet in ons land Als het voor het "landsbelang" is, kun je opkrassen voor een infrastructureel project, vliegbasis of welk excuus dan ook en je krijgt er minder voor terug als het waard is.
  zaterdag 8 mei 2010 @ 22:58:04 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81195360
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')