Even los van het foutje in het artikel (DSB ging failliet in 2009 en niet in 2010) is het toch wel opmerkelijk dat DSB nu nog ¤ 27,5 miljoen per maand binnenkrijgtquote:Eerste uitkering aan schuldeisers DSB hoger dan verwacht
29 april 2011, 19:30 uur | FD.nl
UPDATE - De curatoren van DSB Bank willen de schuldeisers van de failliete bank in juni 15% van hun vordering uitkeren. Dat is meer dan verwacht.
Eerder zeiden de curatoren Rutger Schimmelpenninck en Ben Knüppe een uitkering te doen van ‘enkele procenten’. Het is de eerste uitkering sinds het faillissement van DSB op 19 oktober 2010.
Dit blijkt uit het achtste curatorenverslag dat vrijdag is gepubliceerd. De uitkering van 15% geldt voor gewone (concurrente) vorderingen. De schuldeisers die een preferente vordering hebben — vorderingen die voorrang hebben op andere — krijgen een uitkering van 100%. Hierbij gaat het onder meer om de uitkeringsinstantie UWV. Schuldeisers met achtergestelde vorderingen krijgen niets.
Concurrente vorderingen
In totaal staat er ¤ 2,35 mrd aan erkende concurrente vorderingen open, waarvan ¤ 2,2 mrd van de banken. Zij hebben via de Nederlandsche Bank ¤ 3,5 mrd betaald aan gedupeerde spaarrekeninghouders. Van dit bedrag wordt echter ¤ 1,3 mrd betwist door de Stichting Hypotheekleed van Pieter Lakeman. De uitkering betekent dat de banken ¤ 330 mln tegemoet kunnen zien.
Uit het curatorenverslag blijkt verder dat DSB Beheer, de moedermaatschappij van DSB Bank, een akkoord heeft bereikt met de Belastingdienst, waardoor het bedrijf in mei een ¤ 23,5 mln aan belastingen terug krijgt. Hierdoor kan DSB Bank een aanvullende vordering van ¤ 20 mln bij DSB Beheer indienen. ‘Dat is gunstig voor de schuldeisers van de bank’, aldus curator Knüppe.
Oorzaken faillissement
De curatoren zijn nog steeds bezig met het onderzoek naar de oorzaken van het faillissement. Met voormalige commissarissen en met de toezichthouders AFM en DNB is een zogenoemd onderzoeksprotocol overeengekomen, waarin is vastgelegd hoe de gesprekken plaatsvinden.
Met het voormalige bestuur, onder wie Dirk Scheringa en Robin Linschoten, is hierover echter nog steeds geen overeenstemming bereikt. Het aanvankelijke streven om het onderzoek in eind juni af te ronden, hebben de curatoren opzij gezet. Zij verwachten dat nu in september te kunnen doen.
Over de afwikkeling van de zorgplichtclaims zijn de curatoren nog in gesprek met claimstichtingen en rechtsbijstandsverzekeraars.
Rente
Maandelijks ontvangt DSB ongeveer ¤ 27,5 mln aan rente. Vanaf de datum van het faillissement tot en met april is in totaal ¤ 1,3 mrd aan rente en aflossingen ontvangen. Van het boedelkrediet van ¤ 1 mrd wordt nog slechts ¤ 157 mln gebruikt.
De curatoren verwachten zeker nog dit en volgend jaar ‘intensief’ bezig te zijn met de afwikkeling van het faillissement.
Bron: FD.nl
quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:26 schreef Maraca het volgende:
Maar wel mooi dat de financiële meevaller naar de schuldeisers gaat en niet in de zakken van de curatoren.
Over een paar wekenquote:Ikweethetookniet wanneer ben je jarig? Of zit je niet te wachten op een gesigneerd boek van Ome Dirk met de boodschap "ik hou van je - Dirk Scheringa"?![]()
Owhquote:Op zaterdag 7 mei 2011 23:09 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
![]()
1e kwartaal 2011
Salaris curatoren 2.531.715
Salarissen personeel 1.690.937![]()
http://www.dsbbank.nl/pdf(...)aal%20van%202011.PDF
[..]
Dan moet ik helemaal naar Amsterdamquote:Over een paar weken
Zal ik je een pm sturen voor beschuitje op bed![]()
Tja, die vogels met hun grote smoelen uit deel 1 tm 6 zie je niet meer postenquote:Op donderdag 2 juni 2011 10:23 schreef Tha_Duck het volgende:
En waar is die schoft van een lakeman nu met zijn grote smoel? Het is er niks beter op geworden, alleen maar slechter. Hij zou moeten opdraaien voor de schade die hij de mensen, de maatschappij en DSB bezorgt heeft!
Nee, al die schreeuwerts zijn nu plotseling weg, net als het gat in de ozonlaag en de zure regen.
Dat is bij elke bankinstelling zo. DSB is daar echt niet uniek in hoorquote:Op donderdag 2 juni 2011 12:58 schreef KneeDeep het volgende:
Hoge boetes als je na afloop van de rentevastperiode bij de DSB wegloopt. Zo zie je maar weer wat een waardeloze maffia organisatie de DSB was.
Dat riepen verschillende mensen (waaronder ik) al vanaf het begin. Zo obvious was het dat DSB-klanten helemaal niets op zouden schieten met een faillissement.quote:Op donderdag 2 juni 2011 10:23 schreef Tha_Duck het volgende:
En waar is die schoft van een lakeman nu met zijn grote smoel? Het is er niks beter op geworden, alleen maar slechter. Hij zou moeten opdraaien voor de schade die hij de mensen, de maatschappij en DSB bezorgt heeft!
Nee, al die schreeuwerts zijn nu plotseling weg, net als het gat in de ozonlaag en de zure regen.
Klopt, maar alle anderen zijn verdwenen. Ik heb de DSB vanaf het begin gesteund in de hetze, maar het was niet voldoende.quote:Op donderdag 2 juni 2011 13:58 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat riepen verschillende mensen (waaronder ik) al vanaf het begin. Zo obvious was het dat DSB-klanten helemaal niets op zouden schieten met een faillissement.
quote:Op donderdag 2 juni 2011 13:15 schreef Scorpie het volgende:
Dat is bij elke bankinstelling zo. DSB is daar echt niet uniek in hoor
quote:Dirk Scheringa vleugellam na verkoop privéjet
Zo, Dirk Scheringa heeft geen eigen vliegtuig meer. De Cessna Citation XLS van de gevallen leenboer uit Spanbroek stond nog geen twee maanden te koop, maar de curator van Scheringa’s DSB-imperium heeft de kist nu al verkocht aan een zakenman uit Zuid-Amerika.
Cabin crew, prepare for landing. Een Zuid-Amerikaanse zakenman heeft de curator van DSB $7,5 miljoen toegeschoven voor de Cessna Citation XLS van Dirk Scheringa. Een man op Schiphol-Oost met een glimmende Ray-Ban Aviator bevestigt dit bedrag aan Quote. Met dit bedrag in de geitenwollen sok van de curator kan hypotheekhouder ABN Amro Lease de restantvordering bepalen.
Scheringa gebruikte het vliegtuig vooral om schaats- of voetbaltoernooien te bezoeken. Na de déconfiture van DSB Bank valt er voor de Westfries weinig meer te sponsoren, en stond de kist op wat verhuurvluchten na te verstoffen op Schiphol-Oost.
tja als je dan leest dat mensen nu nog slechter af zijn dan voor het failliet. Dan kun je je afvragen wat nou verstandig wasquote:Op woensdag 8 juni 2011 13:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Lakeman bedankt, Lakeman bedankt, Lakeman Lakeman Lakeman bedankt
Ik riep al voordat de klopjacht begon dat die Lakeman een grotere crimineel was. Al die mensen met hun grote smoel toen die zie je niet meer terug in dit topic. Jammer dat ik zo mijn gelijk moet halen.quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:56 schreef TheFrankey het volgende:
[..]
tja als je dan leest dat mensen nu nog slechter af zijn dan voor het failliet. Dan kun je je afvragen wat nou verstandig was
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |