Inmiddels
Verspeeld krediet van Frits Conijn uit. Conclusie? Eh, ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik ervan moet vinden

. Het is met name een portret over hoe de wereld Dirk Scheringa ziet. Veel interviews met 'anonieme' bronnen die herinneringen opdoen over gebeurtenissen van vele jaren geleden. Ik heb het boek
Mijn bewogen leven nog niet gelezen, maar ik verwacht op de een of andere manier een tegenpool van
Verspeeld krediet. Dat zou althans het meest logische zijn op de een of andere manier..
Het boek heeft wel een subjectief karakter. Opzicht is dat al zo omdat interviews worden gehouden met verschillende mensen die hun mening verkondigen over Dirk, maar Conijn laat zijn eigen subjectiviteit ook doorschijnen. Het laatste hoofdstuk had er van mij wel uit gemogen. Ik heb uiteindelijk maar passages overgeslagen omdat hij puur zat te bitchen op
Project Homerus. Prima dat hij een mening heeft over Kirsten en het boek, maar laat dat alsjeblieft uit een boek dat een 'portret' moet voorstellen. Daarnaast weet ik dat je een boek niet bij zijn kaft moet beoordelen, maar ze hebben wel de meest onflatteuze foto van Dirk gekozen die ik ooit heb gezien.
Voor de rest is het natuurlijk maar de vraag: wat is waar? Een hoop 'anonieme' bronnen die gebeurtenissen van ruim 30 jaar geleden nog precies in detail wisten te vertellen, maar aan de andere kant is het wel het FD. Die hebben natuurlijk ook een reputatie hoog te houden.
Ik zou
Verspeeld krediet alleen aanraden, als je hem leest naast
Project Homerus en
Mijn bewogen leven. Ik denk dat er namelijk wel een kern van waarheid in het boek zit, maar als je alleen dit boek zou lezen, zou je weer een verkeerd beeld kunnen krijgen. Met de drie boeken heb je namelijk in beeld wat er bij DSB speelde (
Project Homerus), hoe de wereld Dirk Scheringa ziet (
Verspeeld krediet) en hoe Dirk zichzelf ziet (
Mijn bewogen leven).
Dat is mijn bescheiden mening
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)