abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 mei 2010 @ 09:30:47 #1
4984 KELDER
De enige echte :)
pi_80958941
Allen,

ik ben een totale auto-noob dus heb er de ballen verstand van.

Ik heb sinds december 2009 een nieuwe peugeot 206+ in mijn bezit. Ik vind alleen dat dat ding reteveel koelvloeistof verbruikt, en naar mijn idee is dit niet normaal, maar voordat ik als een huilie richting de garage ren wil ik eerst uitzoeken of mijn vermoeden idd klopt

Zoals gezegd, ik heb em in begin december 2009 gekocht, en moest de koelvloeistof reeds begin februari een keer bijvullen. Toen had ik nog het idee dat het mogelijk kon komen omdat ik tijdens het onderhandelen heb bedongen dat de kosten voor het rijklaar maken wel aan de hoge kant waren (en dat ze mogelijk hier op hebben bezuinigd )

Maar, nu slechts 3 maanden later heb ik de koelvloeistof weer moeten bijvullen..

Ik rij wel vrij sportief (hard/snel optrekken, soms hoge toeren in lage versnelling), kan dit er iets mee te maken hebben?

Is dit normaal, of moet ik toch even zsm richting de garage ?
You can be anything you want to be
Just turn yourself into anything you think that you could ever be
Be free with your tempo, be free, be free
Surrender your ego - be free, be free to yourself
  Forum Admin maandag 3 mei 2010 @ 09:33:44 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_80958979
Hoeveel liter heb je er weer in moeten gooien? Het lijkt mij niet helemaal normaal nee.
Nooit een plasje koelwater onder je auto zien liggen toevallig? Je koppakking zal het niet zijn. Anders heb je wel héél sportief gereden.
  maandag 3 mei 2010 @ 09:39:07 #3
4984 KELDER
De enige echte :)
pi_80959065
quote:
Op maandag 3 mei 2010 09:33 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Hoeveel liter heb je er weer in moeten gooien? Het lijkt mij niet helemaal normaal nee.
Nooit een plasje koelwater onder je auto zien liggen toevallig? Je koppakking zal het niet zijn. Anders heb je wel héél sportief gereden.
eurhm, in eerste instantie 1,5 flesje geen idee hoeveel dat is, totdat die weer op 'max' stond iig
Nu dus de rest van dat 2e flesje...
You can be anything you want to be
Just turn yourself into anything you think that you could ever be
Be free with your tempo, be free, be free
Surrender your ego - be free, be free to yourself
  Forum Admin maandag 3 mei 2010 @ 09:40:39 #4
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_80959090
quote:
Op maandag 3 mei 2010 09:39 schreef KELDER het volgende:

[..]

eurhm, in eerste instantie 1,5 flesje geen idee hoeveel dat is, totdat die weer op 'max' stond iig
Nu dus de rest van dat 2e flesje...
Dan zou ik toch maar eens langs de garage gaan.
pi_80959136
Dit lijkt me niet normaal. Koelvloeistof wordt namelijk niet 'verbruikt', maar zit in een gesloten systeem waar in principe niets uit kan (nou ja, op een beetje 'zweten' na dan).
Sinds ik in nieuwe (lease-) auto's rij, heb ik eigenlijk nooit koelvloeistof bij hoeven vullen. Dat is nu een dikke 10 jaar. Waarschijnlijk zal de garage dat bij een beurt wel eens gedaan hebben, maar dat is dan max. 2x per jaar.
pi_80959371
Ik zou ook je rijstijl aanpassen als je niet ook nog eens andere kosten wilt gaan maken. Zeker als je een auto-noob bent kun je moeilijk inschatten wat voor schade je je auto toebrengt door zo "sportief" te rijden.
Verbruik van koelvloeistof is wel een beetje hoog. Heb zelf een renault clio uit 2003 en die vul ik 1x per jaar een beetje bij.
Wat voor kleur heeft je koelvloeistof?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 3 mei 2010 @ 11:22:11 #7
98259 mstr
Een jonge God!
pi_80961617
Ik zou er toch zeker even mee terug gaan, want het hoort niet.

Ik had de laatste paar weken ook dat ie elke keer zakte, tot ik van de week bij mijn 206 stond er ineens een plasje onder lag. Lekkere radiateur.

En pas je rijstijl wat aan (vooral bij koude motor), aangezien 206jes nogal bekend staan om hun koppakkingen.
  maandag 3 mei 2010 @ 15:39:26 #8
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_80971032
Als je geen zichtbare lekkages hebt, kan het maar op één manier verdwijnen, en dat is via de koppakking de cilinders in en dan richting uitlaat.. mits koppakking deaud; reken op minimaal 500 ¤ aan reparatie kosten.
Een zware voet met koude motor kan dit veroorzaken (motor is pas 'warm' na MINIMAAL 10 - 15 minuten), de koppakking dus, óf.. de kop zelf is gescheurd, en dat krijg je bijna alleen voor elkaar door koud veeeel te veel toeren te maken waardoor de temperatuursverschillen te hoog oplopen en de boel scheurt.. en dan ben je pas écht aan de beurt.

Oliepeil al gecheckt ?? let op beige/bruinige smurrie aan de peilstok, onderkant van de oliedop e.d. wat duidt op water/koelvloeistof in de olie.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 3 mei 2010 @ 19:31:15 #9
4984 KELDER
De enige echte :)
pi_80979331
Hmmmm, klinkt niet zo best dus...

Zal morgen even de garage bellen of ik langs kan komen, mag hopen dat het nog onder de garantie valt op de een of andere manier
You can be anything you want to be
Just turn yourself into anything you think that you could ever be
Be free with your tempo, be free, be free
Surrender your ego - be free, be free to yourself
  maandag 3 mei 2010 @ 19:33:13 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_80979429
Ghehehehe... wat denk je zelf ??
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 3 mei 2010 @ 19:49:04 #11
87694 Robin__
letitredno
pi_80980127
quote:
Op maandag 3 mei 2010 19:33 schreef Sounddragon het volgende:
Ghehehehe... wat denk je zelf ??
Auto is 5 maanden op de weg.. dan denk ik dat er best wat over af te spreken valt. (ondanks dat het niet onder de garantie valt in de meeste gevallen).

Met een dusdanig nieuwe auto zou ik gewoon lekker terug gaan naar de dealer en het hun laten uitzoeken/verklaren. Desnoods bel je ze op met de mededeling dat je nou al 2x koelvloeistof moet bijvullen.. of het is een bekende kwaal en ze leggen het je uit, of ze zeggen dat je langs moet komen.
  maandag 3 mei 2010 @ 20:05:43 #12
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_80980846
Dit zijn wel dingen die vaak in de kleine lettertjes staan. al blijft aantonen altijd problematisch..

Overigens ben ik met je eens dat het wel erg vlot is, en ja het is een nieuwe auto, dus gewoon je blonde gezicht opzetten en de vermoorde onschuld spelen zóu je kunnen redden natuurlijk
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 3 mei 2010 @ 21:32:26 #13
87694 Robin__
letitredno
pi_80984949
quote:
Op maandag 3 mei 2010 20:05 schreef Sounddragon het volgende:
Dit zijn wel dingen die vaak in de kleine lettertjes staan. al blijft aantonen altijd problematisch..

Overigens ben ik met je eens dat het wel erg vlot is, en ja het is een nieuwe auto, dus gewoon je blonde gezicht opzetten en de vermoorde onschuld spelen zóu je kunnen redden natuurlijk
Geen eens acteren voor nodig in het geval van de TS
  maandag 3 mei 2010 @ 21:40:30 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_80985303
quote:
Op maandag 3 mei 2010 21:32 schreef Robin__ het volgende:

[..]

Geen eens acteren voor nodig in het geval van de TS
Mwahhh. die vermoorde onschuld geloof ik geen kont van; hij voelde wel degelijk nattigheid volgens mij;
quote:
Op maandag 3 mei 2010 09:30 schreef KELDER het volgende:

Ik rij wel vrij sportief (hard/snel optrekken, soms hoge toeren in lage versnelling), kan dit er iets mee te maken hebben?
En vwb dat 'blonde (lees: naieve) gezichie'; moet hij dan wel die ondeugende grijns uit zijn fobo thuislaten; zo'n koppie naast je voor het verkeerslicht en ik weet al psiesjh hoe laat het is

[ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 03-05-2010 22:01:41 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_80985509
quote:
Op maandag 3 mei 2010 09:30 schreef KELDER het volgende:
Ik rij wel vrij sportief (hard/snel optrekken, soms hoge toeren in lage versnelling), kan dit er iets mee te maken hebben?
Dit hoeft er niet per se mee te maken hebben.
Wel heb je de auto de hele koude winter gehad zie ik.

Hoge toeren in lage versnellingen kan over het algemeen weinig kwaad, maar bij een zeer koude motor (denk aan tussen de -10 en +5 graden celcius) is het funest voor je motor.

Dus de vraag is eigenlijk: rijd je met koude motor net zo sportief als met een warme motor, of rijdt je alleen sportief met een warme motor? Indien het eerste dan lijkt het me duidelijk wat de oorzaak van je probleem is.
Blaze with the fire that is never extinguished
  maandag 3 mei 2010 @ 21:51:21 #16
87694 Robin__
letitredno
pi_80985787
quote:
Op maandag 3 mei 2010 21:44 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:

[..]

Dus de vraag is eigenlijk: rijd je met koude motor net zo sportief als met een warme motor, of rijdt je alleen sportief met een warme motor? Indien het eerste dan lijkt het me duidelijk wat de oorzaak van je probleem is.
Of lekt er gewoon ergens iets (tijdens het rijden, wanneer het systeem onder druk staat). Verder heb je wel gelijk mbt koude motor, maar vind het wat ver gaan om dat direct als oorzaak aan te wijzen.
pi_80985978
quote:
Op maandag 3 mei 2010 21:51 schreef Robin__ het volgende:

[..]

Of lekt er gewoon ergens iets (tijdens het rijden, wanneer het systeem onder druk staat). Verder heb je wel gelijk mbt koude motor, maar vind het wat ver gaan om dat direct als oorzaak aan te wijzen.
Kan dat er iets lekt inderdaad, dan lijkt me dat gewoon een fout bij de fabriek ofzo? Lijkt mij sterk dat er anders al bij zo een nieuwe auto zo'n lek zit.

En over de koude motor: een compleet nieuw blok met temperaturen rond het vriespunt richting het rood trappen lijkt me een heel erg directe oorzaak en niet meer dan logisch.
Blaze with the fire that is never extinguished
  maandag 3 mei 2010 @ 22:09:04 #18
87694 Robin__
letitredno
pi_80986799
quote:
Op maandag 3 mei 2010 21:54 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:

[..]

Kan dat er iets lekt inderdaad, dan lijkt me dat gewoon een fout bij de fabriek ofzo? Lijkt mij sterk dat er anders al bij zo een nieuwe auto zo'n lek zit.

En over de koude motor: een compleet nieuw blok met temperaturen rond het vriespunt richting het rood trappen lijkt me een heel erg directe oorzaak en niet meer dan logisch.
Ik zou niet weten of het hele systeem getest wordt in de fabriek, of dat de radiator etc vooraf al los getest zijn (waarschijnlijk wel) en dat ze daar op vertrouwen. Maar ik zou het niet uitsluiten (zoals ik eerder gepost heb zou ik dat lekker door de dealer laten doen bij een auto van 5 maanden oud) kan in ieder geval 2 mensen opnoemen bij wie een nieuwe auto lekkage had (een mazda en een honda) omdat iets niet fatsoenlijk gemonteerd was. Bij de honda een stuk rubber wat niet goed afsloot en bij de mazda ontbrak er ergens wat montage kit bij de achter lamp unit.. dus ach een peugeot met een iets te losse slangenklem.. wie weet.

Het zou inderdaad een heel aannemelijke verklaring zijn als blijkt dat de koppakking lek is
  maandag 3 mei 2010 @ 22:10:42 #19
98259 mstr
Een jonge God!
pi_80986902
Het makkelijkst is om eens te kijken of iets onder de motorkap nat is van de kvs.
  donderdag 27 mei 2010 @ 23:34:47 #20
4984 KELDER
De enige echte :)
pi_82001947
Thanks allen nog voor de reacties, van de week eindelijk tijd gehad om langs de garage te gaan, dus voor alle geinteresseerden::

er is dus een aansluitinkje op het waterhuis wat niet goed afdicht, waardoor de koelvloeistof lekt. Viel uiteraard nog binnen de garantie, en ze hebben een nieuwe besteld. Tot die tijd kan ik er rustig mee doorrijden, mits de kvs gevuld blijft.

gelukkig dus niks ernstigs
You can be anything you want to be
Just turn yourself into anything you think that you could ever be
Be free with your tempo, be free, be free
Surrender your ego - be free, be free to yourself
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')