Heb je een 64-bit of 32-bit installatie?quote:Op maandag 10 mei 2010 14:02 schreef EvilMarc het volgende:
O mijn god wat werkt flash crappy in Chrome. Ik vind de look van Ubuntu wel tof maar als ik YT niet full screen kan kijken
Vertel... ik heb ook een Toshiba en die blaast ook behoorlijk..quote:Op maandag 10 mei 2010 15:36 schreef wdn het volgende:
Merk laptop? Gokje... Toshiba?
Nog een tip:
commando dmesg geeft een zeer uitgebreid realtime overzicht van je systeem.
In oudere versies van Ubuntu was Toshiba een probleem met de lm-sensors (die gaven afwijkende resultaten tov andere notebooks).quote:Op maandag 10 mei 2010 15:38 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Vertel... ik heb ook een Toshiba en die blaast ook behoorlijk..
Bevat onder meer: http://manpages.ubuntu.com/manpages/jaunty/man1/fan.1.htmlquote:Toshiba laptop utilities
This is a collection of utilities to control a Toshiba laptop. It includes
programs to turn the fan on and off, to view the power mode, and to set
the supervisor password.
.
Note that these utilities work with APM features in the Toshiba BIOS.
If your laptop's BIOS only supports ACPI and not APM, then toshutils will
probably not work for you. Toshiba's newer models tend to support ACPI
only, and therefore toshutils will not work with them.
.
This package has been compiled against the GTK+ 2 libraries.
quote:NAME fan - turn the fan on/off on a Toshiba Pentium(tm) laptop
SYNOPSIS fan [ -fnatds ]
DESCRIPTION
fan prints the current status of the internal fan on any Toshiba laptop
or notebook computer with a Pentium or better processor, optionally
turning it on or off in the process. Changes to the status of the fan
are logged via syslogd(8). For laptops without a fan, a suitable error
message is provided.
The information necessary to write this program was derived by
examining a number of MS-DOS programs provided by Toshiba.
Ik heb een HP Pavilion laptopquote:Op maandag 10 mei 2010 15:36 schreef wdn het volgende:
Merk laptop? Gokje... Toshiba?
Nog een tip:
commando dmesg geeft een zeer uitgebreid realtime overzicht van je systeem.
1 2 3 | [0x295-0x296] ACPI: Device needs an ACPI driver |
En hoe kom je erachter of je laptop APM is/heeft... (in de BIOS kijken?)quote:Op maandag 10 mei 2010 15:43 schreef wdn het volgende:
[..]
In oudere versies van Ubuntu was Toshiba een probleem met de lm-sensors (die gaven afwijkende resultaten tov andere notebooks).
Maar dat was met APM en niet ACPI dus grote kans dat dit niet een oplossing is...
Toshiba kent een aparte module met utilities voor APM:
https://launchpad.net/ubuntu/jaunty/+package/toshutils
[..]
Bevat onder meer: http://manpages.ubuntu.com/manpages/jaunty/man1/fan.1.html
[..]
edit: oops ik moest eigenlijk zvragen "Toshiba zonder ACPI???"
quote:Op maandag 10 mei 2010 15:56 schreef wdn het volgende:
nee kan makkelijker
cd /proc
ls
(zie de directory namen).
of doe meteen een ls /proc/acpi
Indien dit een lijst geeft dan is acpi geinstalleerd.
1 2 3 | battery embedded_controller fan processor video button event info sleep wakeup |
quote:Het /proc bestandssysteem
Het /proc bestandssysteem bevat een denkbeeldig bestandssysteem. Het bestaat niet op een disk. In plaats daarvan creëert de kernel het in het geheugen. Het wordt gebruikt om in informatie over het systeem te voorzien (oorspronkelijk over processen, vandaar ook de naam). Een aantal van de belangrijker bestanden en directory's worden hieronder uitgelegd. Het /proc bestandssysteem wordt in meer detail beschreven in de manpage van proc.
Zoek eens op Emerald in USCquote:Op vrijdag 14 mei 2010 20:31 schreef PietjePuk007 het volgende:
Zijn er themes die er grafisch een stuk beter uitzien? Of is de gedachte van ubuntu juist dat ´t er minimalstisch uit moet zien om resources te besparen?
Die doorzichtige terminals heb ik nooit begrepen... Het leest alleen maar lastiger... Mijn terminal is klassiek xterm: witte letters op zwarte achtergrond.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 20:39 schreef wdn het volgende:
Die laatste image is overigens geen Ubuntu maar Mint aan het uiterlijk te zien.
Terminal window is gaaf: volledig transparant dus de achtergrond komt er in naar voren terwijl er wel een window onder ligt
dat zou ik persoonlijk ook liever willen voor dat doel..quote:Op vrijdag 14 mei 2010 21:12 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Die doorzichtige terminals heb ik nooit begrepen... Het leest alleen maar lastiger... Mijn terminal is klassiek xterm: witte letters op zwarte achtergrond.
Ik vind veel gepimpte Linux distro's getuigen van wansmaak...quote:Op vrijdag 14 mei 2010 21:12 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Die doorzichtige terminals heb ik nooit begrepen... Het leest alleen maar lastiger... Mijn terminal is klassiek xterm: witte letters op zwarte achtergrond.
Ik vind het gaaf uitzien maar gebruik het zelf ook nietquote:Op vrijdag 14 mei 2010 21:12 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Bij die eerste zin ga je aan het einde dan ook in de foutquote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:36 schreef mschol het volgende:
probeer dus op m'n htpc ubuntu te installeren naast windows 7
<..>enige wat mij dus rest is advanced en dan zelf partities e.d. maken...
ubuntu is toch o zo goed? dan kan het dus ook makkelijk naast een ander OS..quote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:52 schreef wdn het volgende:
[..]
Bij die eerste zin ga je aan het einde dan ook in de fout
ik moet, omdat ubuntu niet wil, moeilijk gaan doen met partities aanmaken.. hoe de fuck weet ik wattie wil hebben.....quote:Betreffende het laatste: zo spannend is dat 'advanced' nou ook weer niet
Het gaat je wel lukken denk ik
Que?quote:Ben je wel net zo voorzichtig als wanneer je sext met een egel? 1 verkeerde click en ...
true, heb zelf de wallpaper aangepast (gebruik kubu) en heb een iets lichter colorscheme toegepast (qtcurve)quote:Op vrijdag 14 mei 2010 22:48 schreef elfzesendertig het volgende:
[..]
Ik vind veel gepimpte Linux distro's getuigen van wansmaak...
Ati Radeon HD3200 (onboard ding(quote:Op zaterdag 15 mei 2010 23:36 schreef zomermuis het volgende:
Type videokaart=?
Bestanden opschonen in /bootquote:Op donderdag 1 juli 2010 21:28 schreef PietjePuk007 het volgende:
Hoe verwijder je eigenlijk al die verschillende kernels uit je bootlijst?
/boot/grub/menu.lst editen (hekje voor de ongewenste regels zetten). Bedenk wel dat bij wat-voor-probleem-dan-ook een oude kernel paraat hebben van pas kan komen.quote:Op donderdag 1 juli 2010 21:28 schreef PietjePuk007 het volgende:
Hoe verwijder je eigenlijk al die verschillende kernels uit je bootlijst?
Ja, je krijgt eigenlijk net als bij een windowsinstallatie een partitionmanager. Ik zou je aanraden om "manual configuration" te gebruiken en niet eerder verder gaan tot je zeker weet dat het zo staat zoals jij het in gedachten had. Mijn ervaring is dat de automatische het altijd net ff anders doet dan wat ik wildequote:Op zondag 4 juli 2010 17:19 schreef Toryu het volgende:
Goed topic!
Ik heb al een tijdje terug al ff geexperimenteerd met ubuntu in dual boot, maar nu wil ik het wat serieuzer gaan gebruiken. Nu mijn eerste vraag
Als ik boot met de installatie cd. kan ik dan gewoon de harde schijf formatteren en dan ook meteen opdelen in 2 partities net zoals met Windows?
Swap-partitie hangt beetje van je RAM af, maar 1 of 2Gb is genoeg, vooral als je veel RAM hebt, zal het niet veel gebruikt worden. Je vult voor die partitie filesystem=Swap en dan hoef je geen mountpoint te geven, want die is er niet voor de swap-partitie.quote:Op zondag 4 juli 2010 20:31 schreef Toryu het volgende:
thanks!
Ik zit nu halverwege de installatie procedure. Het is een schijf van 160 gb, die ik wil opdelen als 50 gb voor OS/programma's (leek me wel redelijk?) en 110 gb voor data.
De installer geeft nu inderdaad aan dat het aan te raden is om een swap partitie te maken, maar hoe groot moet die zijn, en welk aanhechtingspunt moet die hebben?
Een voor de data-partitie kan ik het beste gewoon ext4 pakken, en dat geeft ook geen problemen met kopieren van en naar een nfts-schijf?
Is prima. Je had voor je data /home als mountpoint kunnen kiezen, dan komen daar alle homedirectories. Nu ook natuurlijk, maar nu staat alles op 1 partitie.quote:Op zondag 4 juli 2010 22:26 schreef Toryu het volgende:
Hij doet hetUiteindelijk heb ik geen extra partitie gemaakt. Hij vroeg om een ander mountpoint en ik wist niet wat ik daar moest kiezen. Ik heb wel dat swap-dingetje gemaakt
Bedankt voor je hulp en uitleg!
http://bleachbit.sourceforge.net/quote:Op dinsdag 6 juli 2010 09:19 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ik zoek een prog die automatisch de cache / private data van chrome verwijdert bij 't afsluiten van de browser (of de pc). Ccleaner is windows only. Click & Clean (chrome-extensie) ook.
1 |
Beste is gewoon om de complete kernel te verwijderen met de package manager, dan wordt grub als het goed is ook automagisch bijgewerkt.quote:Op donderdag 1 juli 2010 21:37 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Bestanden opschonen in /boot
En daarna grub update draaien.
Vanavond ff thuis verder kijken, het verwijderen wel iig. Wil ´t nu nog automatisch en dat kan vast wel.quote:
Lijkt me ook iets handiger, inderdaad, maar kun je aangeven wat het verschil uiteindelijk is?quote:Op dinsdag 6 juli 2010 13:16 schreef Daeron het volgende:
[..]
Beste is gewoon om de complete kernel te verwijderen met de package manager, dan wordt grub als het goed is ook automagisch bijgewerkt.
Het verschil is dat je geen oude kernels meer op je systeem geinstalleerd hebt.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 13:24 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Lijkt me ook iets handiger, inderdaad, maar kun je aangeven wat het verschil uiteindelijk is?
Ik heb het op mijn manier gedaan, maar heb geen enkel probleem gehad daarna. Lijkt mij dat het op hetzelfde neerkomt...quote:Op dinsdag 6 juli 2010 13:33 schreef Daeron het volgende:
[..]
Het verschil is dat je geen oude kernels meer op je systeem geinstalleerd hebt.
Als je schrijfruimte genoeg hebt staan die ouwe kernels niet in de weg inderdaad.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 14:22 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ik heb het op mijn manier gedaan, maar heb geen enkel probleem gehad daarna. Lijkt mij dat het op hetzelfde neerkomt...
Als je de bestanden opschoont in /boot, dan bespaar je toch juist weer de ruimtequote:Op dinsdag 6 juli 2010 22:33 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Als je schrijfruimte genoeg hebt staan die ouwe kernels niet in de weg inderdaad.
Ze blijven in eerste instantie staan *voor het geval dat* je systeem niet meer zou werken na zo'n update, dan kun je altijd de vorige kernel die het wel gewoon deed weer booten.
Mmh, had je inderdaad niet geheel begrepen. Maar je kan hem nog altijd beter via de package manager verwijderen, anders wordt het daar ook een rommeltje omdat die nog altijd denkt dat die oude kernels erop staan. Dat gaat sowieso zooi geven met het upgraden omdat die dan regelmatig de oude kernels wegmikt en hij ze dan niet meer kan vinden.quote:Op woensdag 7 juli 2010 10:45 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Als je de bestanden opschoont in /boot, dan bespaar je toch juist weer de ruimteVolgens mij klopt je reactie niet helemaal...
Maar dat doet ie dus niet, en dat &-teken vind ik ook maar een beetje vreemd....quote:If you are installing from a DVD, execute the following command to run the
installer.
/path_to_dvd/install &
Jep, maar schijfruimte is iets wat veel mensen tegenwoordig in overvloed hebben. Dan staan ze niet in de weg en is het dus ook niet echt noodzakelijk ze te verwijderen.quote:Op woensdag 7 juli 2010 10:45 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Als je de bestanden opschoont in /boot, dan bespaar je toch juist weer de ruimteVolgens mij klopt je reactie niet helemaal...
Klopt, het gaat dan meer om het aantal regels in het bootmenuquote:Op donderdag 8 juli 2010 00:39 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Jep, maar schijfruimte is iets wat veel mensen tegenwoordig in overvloed hebben. Dan staan ze niet in de weg en is het dus ook niet echt noodzakelijk ze te verwijderen.
Maar aan de andere kant, waarom zou je het niet doen als de nieuwste kernel gewoon goed werkt.
Ik heb het over een geluidskaart om (semi-professioneel) muziek op te nemen, niet om wat suffe mp3's af te spelen, die zijn over het algemeen wat prijziger. Sowieso ben ik nog geen fatsoenlijke multitrack paketten tegengekomen voor linux.quote:Op donderdag 8 juli 2010 13:16 schreef KomtTijd... het volgende:
Gamen ok, maar ik denk dat (afhankelijk van je eisen) een andere geluidskaart goedkoper is dan een windows-licentie...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |