JE LIBIDO EN WAT HORMONEN ERMEE TE MAKEN HEBBEN
Dr Randolph
In mijn praktijk voor gynaecologie en natuurlijke geneeskunde behandel ik letterlijk duizenden vrouwen van alle leeftijden die lijden aan hormonale disbalansen. Doorgaans komen deze patiënten naar mijn praktijk met algemene klachten als opvliegers, onregelmatige bloedingen, nachtelijk zweten, gewichtstoename, fybrocystische mastopathie, hoofdpijnen en vermoeidheid. Jammer genoeg voelen zij zich vaak minder op hun gemak om hun libido of seksuele functie te bespreken. Wanneer het ze gevraagd wordt vertellen ze mij vaak dat “zij zich niet zo sexy voelen als ze gewend waren” en dat “seks niet meer zo fijn is als het een tiental jaren geleden was” maar “ik veronderstel dat dit gebeurt wanneer je geen twintig meer bent!”.
Klinisch gezien lijden deze vrouwen aan een onderactieve seksuele behoefte die in het algemeen in alle talen “laag libido” genoemd wordt. Als arts sta ik erop dat vrouwen problemen met opgewonden raken en begeerte niet als een natuurlijk gevolg zien van het ouder worden. Het libido van een vrouw is een complex iets en kan afhankelijk zijn van multipele factoren inclusief emotionele intimiteit, niet-biologische stimuli zoals geuren, geluiden en aanraking, en biologische factoren inclusief hormoonproductie en balans. Ik zal op deze laatste variabele ingaan die seksueel verlangen en respons beïnvloed: hormoonproductie en balans.
In mijn praktijk vond ik een grote samenhang tussen oestrogeen dominantie en minder frequente seksuele activiteit evenals verminderd seksueel plezier. Het menselijk lichaam produceert drie sekshormonen: oestrogeen, progesteron en testosteron. Normaal gesproken laten vrouwen in de twintig een fysiologische balans zien van deze drie hormonen die later de basis wordt voor een normale gezonde hormoonproductie. Echter wanneer vrouwen ouder worden beginnen hun hormonen te veranderen en dit kan al gebeuren aan het eind van de twintig of aan het begin van de dertig. Progesteron is het eerste hormoon dat in levels van productie begint te dalen. Het daalt zelfs 120 keer sneller dan oestrogeenlevels. Wanneer progesteronlevels beginnen te dalen ontstaat er een disbalans en er wordt dan van het vrouwelijk lichaam gezegd dat het oestrogeen dominant is.
Oestrogeen dominantie kan vele fysieke, mentale en emotionele symptomen veroorzaken. Hieronder vallen: vocht vasthouden, fibrocystische borsten, depressiviteit, droge en rimpelige huid, onregelmatige en soms zware bloedingen, hogere predispositie voor borst- en/of baarmoederkanker en- ja- een veel lager libido. Zonder de progesteron die nodig is om de oestrogeenproductie in balans te houden, is de anatomie van het vrouwelijk lichaam gehandicapt. Dit wordt duidelijk door vaginale atrofie (verlies van spierspanning), verminderde.vaginale slijmproductie (vaginale droogheid) en verminderde bloedtoevoer naar de clitoris hetgeen leidt tot een verminderde respons. Het zou zelfs voor een leek duidelijk moeten zijn dat de traditionele reactie van de medici om een vrouw met een laag libido oestrogeen (meestal in de vorm van synthetisch oestrogeen vervangingstherapie) te geven niet het gewenste effect zal hebben het libido te verhogen. Het is van nog grotere zorg dat, door meer oestrogeen aan het lichaam toe te voegen, zeer waarschijnlijk de negatieve symptomen van het lichaam en de schadelijke bijwerkingen waarvan bekend is dat ze samengaan met oestrogeendominantie, zullen toenemen.
Het feit dat progesterontekort en oestrogeen dominantie meestal de onderliggende fysiologische oorzaak van een laag libido is verbaast mijn patiënten. Op de een of andere manier zijn ze gaan denken dat testosteron het hormoon is dat het libido verhoogt. Testosteron beïnvloedt libido maar het werkt anders in mannen en vrouwen. Ik zal het uitleggen.
Weet je nog dat ik zei dat progesteron het eerste hormoon is bij vrouwen dat minder wordt, welnu testosteron is het laatste. De meeste vrouwen zullen geen daling in hun testosteronlevels ondervinden totdat zij post-menopauzaal zijn, meestal achter in de veertig tot midden in de vijftig. Tegen die tijd zal een individueel voorschrift voor bio-identieke hormonen altijd testosteron bevatten. Er moet opgemerkt worden dat vrouwen die een complete of gedeeltelijke hysterectomie hebben ondergaan die tot een chirurgische menopauze heeft geleid eerder een veelomvattende toevoeging nodig hebben van alle drie de sekshormonen, n.l. oestrogeen, progesteron en testosteron.
Bij mannen is progesteron de biochemische voorstof van testosteron. Wanneer progesteronlevels bij mannen beginnen te dalen vallen testosteronlevels ook. Dit gebeurt wanneer de man in de mannelijke menopauze of andropauze komt, meestal ergens midden tot eind veertig. Terwijl dit artikel gewijd is aan de discussie over libido bij vrouwen, zou ik toch willen opmerken dat een hormonale disbalans bij mannen ook tot een vermindering van libido en seksueel presteren kan leiden. Hier kan ook mensidentieke hormoonvervanging een effectieve behandelkeuze zijn.
In veel gevallen kan mensidentieke progesterontherapie hypoactief seksueel verlangen en respons voldoende behandelen. Toegevoegd aan de letterlijk fysieke voordelen die verband houden met seksuele functie inclusief toegenomen lubricatie en verbeterde reactie van de clitoris, kan mensidentieke progesteronvervangingstherapie ook de meer subjectieve variabelen die met seksueel verlangen te maken hebben beïnvloeden. Vrouwen vertellen mij bijvoorbeeld dat hun libido positief beïnvloed wordt wanneer de mensidentieke progesteron die ik hen voorschrijf hen helpt geen vocht meer vast te houden, gemakkelijker gewicht te kunnen verliezen en hun stemming en energiewisselingen te stabiliseren.
Ik heb duizenden vrouwen behandeld voor laag libido en ik heb ontdekt dat mensidentieke progesteronvervangingstherapie bijna altijd een voorloper is van positieve veranderingen in de seksuele gevoelens van een vrouw maar ook in haar zelfkennis en zelfvertrouwen. Nu vrouwen een levensverwachting hebben van in de tachtig zou het goed moeten zijn te weten dat het met mensidentieke hormoonvervangingstherapie mogelijk is om seksueel verlangen en genot net zo krachtig en plezierig te laten zijn voor hen die jong van hart zijn als voor de jongeren.
compact en kleverig.