abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 april 2010 @ 13:10:18 #1
149959 SQ
snelle trees
pi_80763613
Ik vond wat stof tot nadenken op the interwebz:
quote:
E-mails versturen we nu een jaar of vijftien. Eerst waren die berichtjes kort en bondig maar tegenwoordig loopt een e-mail al gauw in de megabytes, vooral als je er een lijst met aanhangsels bij doet.
Een jaar of tien geleden vonden we het ineens handig om elkaar korte berichtjes van maximaal 256 bytes te sturen. Dat het er maar 256 zijn is maar goed ook, want er hoort een verschrikkelijke userinterface bij. Door maar vaak genoeg op één van de twaalf iele knopjes te duwen kun je de vijftig verschillende letters, cijfers, leestekens en smileys op het pietepeuterige schermpje prutsen. We noemen dit sms’en. Een razend succes dat vooral het mobiele spraaktelefoonverkeer heeft vervangen. Maar dat was natuurlijk weer niet genoeg.
Een duidelijke stap voorwaarts is twitteren, want dat gaat met tweets van maximaal 140 bytes. Dat is zo populair, dat zelfs ministers tijd hebben om zich hiermee te profileren. Je twittert dat je net naar het toilet bent geweest of iets anders triviaals. Nu gaan er geruchten dat er een mechanisme is verzonnen met maximaal 20 bytes. De innovatie kent geen grenzen!

Hoewel?

Volgens mij is de ultieme applicatie een systeem waarmee je berichten kunt verzenden van niet meer dan 1 bit. Geweldig! Wat een mogelijkheden! Je kunt er zelfs een lampje mee aan en uit laten gaan! Als je dan vaak genoeg dat lampje aan en uit laat gaan bij de ontvanger, dan laat je weten dat je nog steeds leeft. Een krachtig signaal aan de rest van de wereld. Veel efficiënter dan een tweet maar met ongeveer dezelfde informatie-inhoud. Dan kunnen de lagere overheden zoals de burgemeester van het dorp en zijn wethouders ook mee in de vaart der volkeren om zich te manifesteren aan het kiezersvolk. De dyslectici onder ons zullen dankbaar gebruikmaken van het medium omdat ze eindelijk ook weer kunnen meedoen zonder dat het opvalt. We noemen dit vanaf nu bitteren. Zo’n bericht noemen we een bit of een bitje.

Maar zo'n bitje geeft ook weer nieuwe mogelijkheden.

Als je slim afspreekt wat het betekent als het lampje korter of langer brandt, dan kun je nog handiger data versturen dan we gewend waren. Ik stel voor: één keer kort aan is een E, twee keer kort aan een I, drie keer kort aan een S, drie keer lang aan een O. Dan kun je weer teksten versturen.
Met onze hightech gebruikersinterfaces kunnen we dan deze puntjes en streepjes mooi zichtbaar maken op het schermpje.
Daarna is er vast wel iemand die een applicatie kan verzinnen die die puntjes en streepjes in letters en cijfers vertaalt. Dan kunnen we weer gewoon lezen wat er staat.
Ik stel voor dat we de teksten in steno versturen, in plaats van die verschrikkelijke sms-afko’s.

Nu nog een techneut vinden die nog weet hoe Huffman encoding werkt, dan kunnen we volgende stap maken.
Bitteren, waarom ook niet? Het moet allemaal steeds korter en sneller! Hoe zien jullie de communicatie van de toekomst?
disclaimer
pi_80763695
Hoezo? De capaciteit wordt toch juist steeds groter, zodat je steeds meer informatie sneller kunt verzenden? Lijkt me niet dat het andersom het geval is.
  dinsdag 27 april 2010 @ 13:13:56 #3
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_80763732
Nou, volgens mij hebben we de tijd van piepers/pagers al gehad.
Twitter is eerder een sms-extentie dan een vervanging voor e-mail.
Je moeder is een hamster
  dinsdag 27 april 2010 @ 13:14:29 #4
149959 SQ
snelle trees
pi_80763746
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 13:12 schreef boskameel het volgende:
Hoezo? De capaciteit wordt toch juist steeds groter, zodat je steeds meer informatie sneller kunt verzenden? Lijkt me niet dat het andersom het geval is.
Nou ja, ik bedoel niet zozeer de capaciteit alswel hoe we het gebruiken. De korte berichtjes nemen steeds meer in populariteit toe. En er worden steeds weer manieren bedacht om steeds sneller, steeds kortere berichtjes de wereld in te pompen en het vindt gretig aftrek.
disclaimer
  dinsdag 27 april 2010 @ 13:16:49 #5
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_80763825
Volgens mij heette zo'n ding een Buzzer.
Je moeder is een hamster
  dinsdag 27 april 2010 @ 13:24:48 #6
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_80764128
Ik denk dat we binnenkort oerkreten gaan VoiPen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_80764195
sms is wel een goed middel, maar beperkt in technische mogelijkheden. je kan er wel 2 of meer sturen, maar dat kost dan weer bytes om te koppelen. en het kost nog steeds veel. bij vodafone 0,30 buiten je bundel, dat is toch belachelijk! je hebt wel bundels van 1000 smsjes voor 10,- maar goed, daar gaat het niet om.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')