quote:
Op donderdag 29 april 2010 14:49 schreef TTD het volgende:[..]
Langzaam aannemen maar wel pan klaar op je schoen is beter dan snel aannemen en de bal een meter verder nog laten stuiten en dat laat zien dat de balgevoel van Seedorf wel degelijk beter is dan die van Lampard.
Dat balgevoel mist Seedorf juist, want ik zeg dat die 1ste aanname vaak 'slecht' is, dus de bal ligt niet meteen goed klaar voor de vervolg actie, en dus 'traag'.
Hij heeft dat 'gevoel' niet wat een Bergkamp of een Cocu WEL hadden. Als die een bal aannamen dan ging dat al puur op techniek en eigenlijk altijd meteen goed voor de vervolgactie (wat ze vaak ook al gezien hadden, en dus zeer snel gebeurde. Bij Seedorf is de aanname regelmatig matig, en dan gaat hij vaak pas kijken wat hij er vervolgens mee wil gaan doen (Beetje zoals Emanuelson). IK kan me daar verschrikkelijk aan ergeren, maar anderen valt het 9 van de 10 keer niet op.
Ik weet ook wel dat ik iets anders naar een voetbalwedstrijd kijk dan de doorsnee kijker

Als Seedorf 5x een bal vanaf 30 meter richting de goal van de tegenstander trapt, dan zijn er genoeg mensen die dat prima vinden. En als een speler de kwaliteiten er voor heeft, dan moet hij dat ook vooral doen (bijvoorbeeld een Honda of Sneijder). Maar ik zie meestal ook gewoon waar die bal wel naar toe had gemoeten, zodat je een veel gevaarlijkere aanval op had kunnen zetten.
quote:
Tis net als 100km/h rijden maar veilig ipv 300km/h rijden om vervolgens in de berm te vallen. Pass van Lampard is echt niet altijd feest, korte pass uitstekend maar een lange cross pass over 30á40 meter dan kan je maar beter gaan zappen, bij Seedorf is de korte pass idd wat minder maar de lange ballen weer goed. Hoe hij een bal over 30 meter pan klaar op de voet van Pato legt is gewoon fenomenaal, niet veel spelers kunnen dat.
Het probleem is meer dat Seedorf dat ook niet 'fantastisch' kan. Het is zeker niet slecht, maar het is ook zeker niet uitmuntend ofzo.
En dat is wat ik probeer te zeggen: Er is eigenlijk niets (voetbaltechnisch) waarin hij uitblinkt, en waar we niet genoeg betere alternatieven voor hebben, die op ander punten ook nog een grotere meerwaarde hebben. Van Bommel heeft OOK een uitstekende spreidingspass over lange afstand. Afellay heeft die ook. Sneijder heeft die ook.
quote:
Ja maar als je bij Chelsea Lampard vervangt door Gerrard waren ze ook kampioen geworden. Het gaat erom dat je iets wint op moment dat je bij die club speelt.
Dan vervang je een belangrijke dragende topspeler met een andere topspeler. Ik had het erover dat Seedorf gewoon vervangen had kunnen worden met een 'degelijke' middenvelder en dan hadden ze ook wel gewonnen. Seedorf was in die wedstrijden niet best (met uitzondering van die laatste gewonnen finale, waarin hij zeer degelijk speelde vanuit zijn taak).
quote:
Tuurlijk zijn niet alle 90goed maar ook niet alle 90 zijn slecht. Hij werd vooral afgebrand door zijn penalties, ja dat kan de beste overkomen.
IK heb hem nooit afgebrand op zijn penalties. De kritiek was vaak dat hij voor zichzelf leek te spelen (en dat mag op zich best, maar dan moet het ook rendement hebben), dat hij het overzicht miste, dat hij elke bal de tribune in schoot, dat hij positioneel 'dom' loopt, en dat je in de omschakeling weinig/niets aan hem hebt.
Ow, en hij eistte steeds de corners op die vervolgens 9 van de 10 keer hopeloos waren.
Die penalties zal me eerlijk gezegd een worst wezen (alhoewel ik wel van mening ben dat als je er niet goed in bent, en inmiddels moet je dat dan toch wel weten, dat je ze niet moet gaan opeisen)
quote:
Hij mocht dan wel niet het beste zijn maar was zeker belangrijk, je speelt niet zomaar 37 competitieduels per seizoen bij Real.
Ik zeg ook, hij kon aardig meevoetballen, bij gebrek aan beter, en voetbaltechnische vermogens zijn zeker niet de enige reden voor een trainer om een speler op te stellen.
quote:
Op het moment van de Fifa100 lijst had Seedorf pas 2 CL's op z'n zak en destijds hadden genoeg spelers met 2 gewonnen CL's. Dus hij werd niet gekozen op basis van 4 gewonnen CL's
[quote]qua naamsbekendheid hadden ze ook Pirlo, Rui Costa or Gattuso kunnen nemen voor de Uefa middenvelder van het jaar. Zulke lijsten worden vaak beslist op basis van of je team wint of verliest met jof zonder jou inbreng.
Gatusso vind ik een mindere voetballer, maar wel 'nuttiger' voor een elftal. Als stofzuiger blinkt hij uit. Ik zou hem ook geen prijs geven, maar hij heeft dus wel uitzonderlijke kwaliteiten wat maar weinig spelers zo invullen zoals hij dat doet. Verder wel regelmatig 'dom', dus daar kan ik me dan weer kapot aan ergeren.
Pirlo en Rui Costa kan ik niet goed beoordelen, want dat zijn spelers die je voornamelijk meekrijgt uit de hoogtepunten en op EK's/WK's.
Seedorf is nu eenmaal gewoon een 'icoon' in de voetbalwereld, zelfs los van zijn voetbaltechnische kwaliteiten.
quote:
Jackie Chan is een acteur die in actiefilms speelt en Tony Jaa is een Taekwondoer die de film wereld is ingestapt. En in films wordt je afgerekent op je acteer talent en niet je vechtkunst. Ook hebben de meeste van Jackie Chan's stunts meer met acrobatiek te maken dan martial arts.
Als je in actiefilms zou worden afgerekend op je acteer talent, dan zouden Yuen Biao en Sammo grotere sterren zijn geworden dan Jackie

En ik stelde de vraag ook bewust: Wie is er een betere on-screen
martial artist. Dat IS Tony Jaa gewoon, puur afgerekend op het tecnhische gedeelte (en eigenlijk ook op choreografie). Maar 9 van de 10 mensen in de wereld weten wie Jackie Chan is, en een heel stuk minder mensen kennen Tony Jaa, dus zal Jackie zo'n 'verkiezing' gewoon winnen.
Als we mensen gaan beoordelen op 'succes' en 'geld' en dat soort randzaken, dan is Jan-Peter een fantastische premier (al 4x premier!!!), en is Britney Spears een ongelooflijk fantastische zangeres. Ow, en Ben Stiller maakt veel betere films dan Wong Kar Wai of Park Chan Wook(!)
Vandaar, nogmaals, kijk ik liever gewoon naar de wedstrijden, en hoe een speler dan presteert, en laat ik mijn bewondering voor zo'n speler niet afhangen van het feit of de wedstrijd toevallig gewonnen of verloren wordt (tenzij de speler er echt een gigantisch belangrijke rol in heeft gespeeld natuurlijk.
Ik kijk gewoon naar de passing, de positionering, de aannames, de traptechniek, etc. Meer niet.