Lijkt me een prima feestje, ik zou gaan.
Dat neemt echter niet weg dat, wanneer ik denk dat het een stom feest zou zijn, het nog enigszins lastig zou vinden om een mail te sturen dat ik niet kom. Het zou natuurlijk kunnen dat de mensen die je amper spreekt eigenlijk helemaal niet zo'n zin hebben om te komen, maar doordat je nu contact met ze opneemt, hoewel goed bedoelt, voelen ze zich in een hoek gedrukt, omdat er een reactie verwacht wordt. Om botweg 'Nee' terug te sturen is voor de meeste mensen moeilijk, omdat men het gevoel heeft een reden te moeten geven, maar wanneer de reden is dat ze er gewoonweg geen zin in hebben is het veel gemakkelijker om te doen alsof je de email nooit gelezen hebt.
Dat is bij email sowieso vrij makkelijk omdat het zo'n afstandelijke manier van communiceren is, jou mailtje staat tussen een lijst van reclameboodschappen en daalt daarmee, denk ik, automatisch in belangrijkheid. Een kaartje is denk ik moeilijker te negeren omdat het toch wat persoonlijker en gerichter is.
Neemt niet weg dat het vrij bot is, ik zou het persoonlijk leuk vinden als iemand voor zo'n gelegenheid weer wat oude contacten aanhaalt. Ik kan me echter ook voorstellen dat sommige mensen daar minder op zitten te wachten. (75% is trouwens wel erg veel, er zal dus ook wel een groot deel aan luiheid te wijten zijn.)