abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80678512
De situatie is als volgt. In mijn badkamer heb ik een spiegellamp en een badkamerlamp. Deze wil ik met 1 schakelaar (2 knoppen) bedienen. Ik had advies gevraagd in de bouwmarkt, en er werd mij stellig op gewezen dat ik een dubbele wisselschakelaar moest gebruiken, want een serieschakelaar is hier niet geschikt voor.

Na wat zoekwerk op het internet valt me op dat ik een serieschakelaar had moeten kopen. Mijn vraag is dan ook of ik die dubbele wisselschakelaar kan gebruiken ter vervanging van een serieschakelaar, of dat ik deze per se moet omruilen.
pi_80679255
Hoef je niet om te ruilen, alleen even opzoeken in welke stand van de schakelaar de lamp brandt. Zou alleen kunnen dat een serieschakelaar wat goedkoper is.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_80679813
kan je gewoon gebruiken, wel even de fase (bruine draad) doorverbinden op de P-contacten....

dubbele wisselschakelaar heeft 2 P-contacten...
  Moderator zondag 25 april 2010 @ 12:54:08 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_80691694
Voor de werking maakt het in jou geval niet uit. Een serieschakelaar had ook gewoon gekunt.
zoals TheOneAndOnly ook al aangeeft moet je dan waarschijnlijk wel de fase doorverbinden.
pi_80710723
De P contacten van de schakelaar doorverbinden, dan heb je wat je moet hebben. Wel ben je een stukje duurder uit. Slecht advies gehad in de dhz-shop.
pi_80717651
quote:
Op zondag 25 april 2010 22:14 schreef Osramp het volgende:
De P contacten van de schakelaar doorverbinden, dan heb je wat je moet hebben. Wel ben je een stukje duurder uit. Slecht advies gehad in de dhz-shop.
Volgende keer eerst hier posten en dan pas materiaal gaan halen... Advies in een DHZ shop is niet altijd even goed....
pi_80718610
quote:
Op maandag 26 april 2010 07:32 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

Volgende keer eerst hier posten en dan pas materiaal gaan halen... Advies in een DHZ shop is niet altijd even goed....
Ja, ik heb bij een bepaalde winkel die begint met P de laatste tijd zoveel verkeerde uitspraken van personeel gehoord. Ben zelf elektricien en hoorde laatst een echt gevaarlijke uitspraak (2 groepen door 1 buis) door een medewerker. Kon het niet laten om me ermee te bemoeien.
Andersom is TS het ook een heeel klein beetje zelf schuld. Denken dat het wel een DHZ klusje is om een serieschakelaar aan te sluiten als je dat nooit bij de hand gehad hebt. Zelf doe ik dat bijna met mijn ogen dicht, maar ik zie ze toch maar vaak verkeerd om aangesloten zitten (verkeerde wip bij deel vd ruimte).
Maar je moet op advies van DHZ personeel kunnen vertrouwen, dat is ook wel weer zo.
pi_80719629
quote:
Op maandag 26 april 2010 09:09 schreef Osramp het volgende:
Maar je moet op advies van DHZ personeel kunnen vertrouwen, dat is ook wel weer zo.

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Uiteindelijk blijf je zelf verantwoordelijk voor wat je doet.
Ze kunnen best productadvies geven, maar om daar op te vertrouwen.
Bij de DHZ bouwmarkten hier in de buurt werken veel jonge mensen (scholier/student)

Kreeg een poosje geleden zelfs het advies om gipsplaten op maat te maken met een ijzerzaagje...
Kom je aan zaken die wel uitmaken voor de veiligheid of waar schade uit kan ontstaan. (bouwtechnisch/ elektrisch/ gas/ water) Dan kan je altijd advies vragen. Maar weet dat het sclechts zelden is dat zo iemand er daadwerkelijk verstand van heeft.

Kom je bij een speciaalzaak, dan is de accuraatheid van het advies stukken hoger. En soms als je het zelf niet beter weet zou je daarop meer moeten kunnen vertrouwen. Maar mocht je dan een lekkage/foute installatie krijgen. Je blijft nog steeds zelf verantwoordelijk
pi_80720273
ik wil TS niet afvallen, maar je weet dat je ook nog een extra zwarte draad van je aansluitpunt naar je schakelpunt moet trekken?
namaste
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')