abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80689467
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 23:19 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik hou wel van tradities
Nou, ik vind de koopzondag inmiddels een leuke traditie geworden.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_80689666
quote:
Op zondag 25 april 2010 11:27 schreef Knip het volgende:
Dus alleen winkelpersoneel heeft het "recht" om op zondag thuis te zitten. Wat dan van
Ziekenhuispersoneel
Brandweer
Politie
Spoedtandartsen
In een electriciteitscentrale wordt toch ook op zondag gewerkt?
Horecapersoneel
Precies. En alsof al die Christelijke boeren hun vee op zondag geen eten geven.
pi_80689941
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 20:35 schreef Jahr00n het volgende:
Wat een kutoplossing, de winkeliers moeten zelf kunnen bepalen wanneer ze open zijn en wanneer niet.
Dit.
Conscience do cost.
  zondag 25 april 2010 @ 11:52:15 #54
25957 Reddiablo
Football Manager Researcher NL
pi_80689953
opzouten met het CDA!

zit hier in een nog lang niet overal kapitalistisch land als Rusland en daar is op een iedere hoek een winkel 24/7 open.
Don't ask me, I only use my brains to keep my ears apart!
www.3voor12denhaag.nl
http://www.last.fm/user/Reddiablo
pi_80690180
Jammer dat het weer op de zondag gefocussed is, want in de kern zit er wel iets in wat me bevalt.
Als we met z'n allen willen dat we uiteindelijk alleen nog maar eenheidsworstwinkels over houden (overal AH, C&A en Mediamarkt), dan zijn we goed op weg....geen kleine zelfstandige die kan overleven, omdat eerlijk concurreren met de grote jongens onmogelijk is.

Grote supermarkten trekken een blik kids open die ze ontslaan als ze 23 zijn, omdat ze dan te duur worden/hebben massa's wurgcontracten met producenten en kunnen daardoor 24/7 open zijn, terwijl de kleine zelfstandige natuurlijk nooit zolang kan werken....de kruidenier is dan ook al uit het straatbeeld verdwenen en we houden uiteindelijk een stuk of 10 grote supermarkten over (net als in vele andere sectoren btw) en dat noemen we dan optimale vrijheid voor de consument.

Er zijn veel mensen die dat toejuichen, maar ik vind het oprecht jammer dat we steeds minder diversiteit hebben qua winkelaanbod en dat je bijna gedwongen wordt om je dagelijkse boodschappen bij 1 van de grote winkels te doen, terwijl ik daar helemaal geen behoefte aan heb....ik steun liever de kleintjes ipv de multinationals, maar dat wordt zo goed als onmogelijk gemaakt door de macht van het kapitaal en de politiek die dat faciliteert.

Wat mij betreft mag elke winkel max. 50 uur per week open zijn en mogen ze dan zelf bepalen op welk tijdstip dat is, zodat mensen die behoefte hebben om 3 uur 's nachts een kilo kaas te willen kopen ook aan hun trekken komen.
pi_80690357
quote:
Op zondag 25 april 2010 12:00 schreef Kingstown het volgende:
Jammer dat het weer op de zondag gefocussed is, want in de kern zit er wel iets in wat me bevalt.
Als we met z'n allen willen dat we uiteindelijk alleen nog maar eenheidsworstwinkels over houden (overal AH, C&A en Mediamarkt), dan zijn we goed op weg....geen kleine zelfstandige die kan overleven, omdat eerlijk concurreren met de grote jongens onmogelijk is.

Grote supermarkten trekken een blik kids open die ze ontslaan als ze 23 zijn, omdat ze dan te duur worden/hebben massa's wurgcontracten met producenten en kunnen daardoor 24/7 open zijn, terwijl de kleine zelfstandige natuurlijk nooit zolang kan werken....de kruidenier is dan ook al uit het straatbeeld verdwenen en we houden uiteindelijk een stuk of 10 grote supermarkten over (net als in vele andere sectoren btw) en dat noemen we dan optimale vrijheid voor de consument.

Er zijn veel mensen die dat toejuichen, maar ik vind het oprecht jammer dat we steeds minder diversiteit hebben qua winkelaanbod en dat je bijna gedwongen wordt om je dagelijkse boodschappen bij 1 van de grote winkels te doen, terwijl ik daar helemaal geen behoefte aan heb....ik steun liever de kleintjes ipv de multinationals, maar dat wordt zo goed als onmogelijk gemaakt door de macht van het kapitaal en de politiek die dat faciliteert.

Wat mij betreft mag elke winkel max. 50 uur per week open zijn en mogen ze dan zelf bepalen op welk tijdstip dat is, zodat mensen die behoefte hebben om 3 uur 's nachts een kilo kaas te willen kopen ook aan hun trekken komen.
Dat kleine winkels niet kunnen concurreren met de grote jongens heeft bijzonder weinig te maken met de openingstijden. Als je leest dat de MM bijvoorbeeld cd's kan verkopen tegen een prijs die onder de inkoopprijs ligt van de kleine zelfstandige dan maakt het niet uit of de MM 100 of maar 50 uur per week open is.
  zondag 25 april 2010 @ 12:13:42 #57
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_80690500
Ik zou het overigens niet eens zo erg vinden om op zondag wat bij te klussen in een lokaal winkeltje. Geef mij een deel van de omzet, winkelier verdient ook nog wat, hij biedt continuïteit aan de klanten, klanten kunnen op zondag ook nog hun spulletjes kopen. Ik verdien nog een zakcentje...

Geen probleem.
Non possumus non loqui
  Moderator zondag 25 april 2010 @ 12:15:55 #58
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_80690550
quote:
Op zondag 25 april 2010 12:13 schreef Knip het volgende:
Ik zou het overigens niet eens zo erg vinden om op zondag wat bij te klussen in een lokaal winkeltje. Geef mij een deel van de omzet, winkelier verdient ook nog wat, hij biedt continuïteit aan de klanten, klanten kunnen op zondag ook nog hun spulletjes kopen. Ik verdien nog een zakcentje...

Geen probleem.
Dat dus. op zondag een paar uurtjes werken tegen 200% zeg ik geen nee tegen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 25 april 2010 @ 12:16:50 #59
3542 Gia
User under construction
pi_80690573
Dit gaat ze stemmen kosten. Veel mensen vinden het wel prettig om op zondag even voor onverwachte gasten, bijvoorbeeld, nog effe naar de winkel te gaan.

Wij gaan straks ook nog, omdat we gisteren nog niet wisten of we vandaag zouden bbq-en of wat anders zouden eten. En tja, de winkel is toch open, dus kunnen we dat ook vandaag pas beslissen.

Nee, lekker op zondag open blijven.
pi_80690812
Ik ben voor. Hier in Utrecht heeft een kleine meerderheid een jaar of twee, drie geleden trouwens ook tegen koopzondagen gestemd. En niet omdat 50% waarde hecht aan 'God's rustdag', lijkt me. Meer mensen vinden het gewoon prettig als er 1 dag in de week rust is.

Ik zou het in ieder geval wel relaxed vinden, ik hou wel van 'geen opties hebben' op zondag, d.w.z. alternatief moeten bedenken voor koken, tijd om iets te doen wat je normaal niet zou doen (niet werken, niet winkelen, maar iets actiefs of cultureels), tijd voor familie etc. Heeft niets met religie maar met gezin te maken. Betutteling, wellicht, maar daar heb ik niet zoveel tegen.

Zondag dus dicht graag.
pi_80690934
quote:
Op zondag 25 april 2010 12:07 schreef nikk het volgende:

[..]

Dat kleine winkels niet kunnen concurreren met de grote jongens heeft bijzonder weinig te maken met de openingstijden. Als je leest dat de MM bijvoorbeeld cd's kan verkopen tegen een prijs die onder de inkoopprijs ligt van de kleine zelfstandige dan maakt het niet uit of de MM 100 of maar 50 uur per week open is.
Dat. Je concurreert de kleine middenstand echt niet weg door op zondag open te zijn. Ik denk dat veel winkeliers ook liever de maandag verruilen voor de zondag als dat meer klandizie oplevert. Maar het zijn de schaalvoordelen en de inkoopmacht die funest zijn voor de kleine middenstand.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_80690993
quote:
Op zondag 25 april 2010 12:07 schreef nikk het volgende:

[..]

Ga maar eens een onderzoek doen onder kleine zelfstandigen aan de ene kant en de grote jongens aan de andere kant m.b.t. openingstijden. 100 Euro dat de kleine zelfstandigen minder ruime openingstijden voorstaat. Dat prijsverschillen een grote rol spelen ontken ik zeker niet (lang leve de eerlijke *kuch* concurrentie) .
  zondag 25 april 2010 @ 12:33:28 #63
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_80691003
quote:
Op zondag 25 april 2010 12:26 schreef Taurus het volgende:
Ik ben voor. Hier in Utrecht heeft een kleine meerderheid een jaar of twee, drie geleden trouwens ook tegen koopzondagen gestemd. En niet omdat 50% waarde hecht aan 'God's rustdag', lijkt me. Meer mensen vinden het gewoon prettig als er 1 dag in de week rust is.

Ik zou het in ieder geval wel relaxed vinden, ik hou wel van 'geen opties hebben' op zondag, d.w.z. alternatief moeten bedenken voor koken, tijd om iets te doen wat je normaal niet zou doen (niet werken, niet winkelen, maar iets actiefs of cultureels), tijd voor familie etc. Heeft niets met religie maar met gezin te maken. Betutteling, wellicht, maar daar heb ik niet zoveel tegen.

Zondag dus dicht graag.
Ik blijf dat een vreemde kijk op zaken vinden.

Anderen moeten een koopzondag (en de bijbehorende keuze) ontberen omdat JIJ je keuze al gemaakt hebt.
Intelligent, but fucked up.
pi_80691156
quote:
Op zondag 25 april 2010 12:33 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Ik blijf dat een vreemde kijk op zaken vinden.

Anderen moeten een koopzondag (en de bijbehorende keuze) ontberen omdat JIJ je keuze al gemaakt hebt.
Ik heb er toch argumenten voor gegeven? Die vind ik ook goed voor jou (en anderen). Ja, omdat ik die keuze heb gemaakt/die mening heb, dat lijkt me logisch. Wat is daar vreemd aan?
Het gaat er niet om dat ik de keuze heb niet te winkelen op een zondag, het gaat er om dat ik niet rustig langs de grachten kan wandelen op een mooie zondagmiddag zonder dat er hordes vervelende mensen winkels in en uit lopen. Mijn keuze wordt dus wel degelijk beinvloedt door de koopzondag. Daarnaast was ik voorheen verplicht koopzondagen te werken toen ik nog in een kledingzaak werkte, ook niet fijn. Het is dus niet zo dat er als er koopzondagen toegestaan zijn nog vanalles voor mij te kiezen valt, het is of dicht, of open, met beiden hun voordelen en nadelen en ik kies voor dicht.

Edit: toch nog even advocaat van de duivel: ook als ik die keuze niet liet meewegen zou ik het nog de beste beslissing vinden voor iedereen, ook voor de pro-koopzondagen-mensen. Ik maak dus een keuze voor jou, mocht jij ook voor koopzondagen zijn. Dat mag op sommige terreinen best, als ik inschat dat het ook voor jou het beste is. Dat doen we op wel meer gebieden overigens, dus zo schokkend is dat soort betutteling niet.
pi_80691273
quote:
Op zondag 25 april 2010 12:26 schreef Taurus het volgende:

Zondag dus dicht graag.
Rust? En jouw rust is volledig afhankelijk van wel of geen koopvrije zondag? Ik zoek mijn in een boswandeling met de hond, een hobby of gezelligheid. Wie ben ik om anderen hun koopzondag af te nemen?
pi_80691346
quote:
Op zondag 25 april 2010 12:41 schreef teknomist het volgende:

[..]

Rust? En jouw rust is volledig afhankelijk van wel of geen koopvrije zondag? Ik zoek mijn in een boswandeling met de hond, een hobby of gezelligheid. Wie ben ik om anderen hun koopzondag af te nemen?
Iemand met een mening? Jij vindt toch ook dat ik mijn rust moet zoeken in een boswandeling met een hond, een hobby of gezelligheid? Op dezelfde wijze vind ik dat jij je tijd om te winkelen anders in moet plannen en dat helaas niet op een zondag kan doen.
pi_80691386
quote:
Op zondag 25 april 2010 12:33 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Ga maar eens een onderzoek doen onder kleine zelfstandigen aan de ene kant en de grote jongens aan de andere kant m.b.t. openingstijden. 100 Euro dat de kleine zelfstandigen minder ruime openingstijden voorstaat. Dat prijsverschillen een grote rol spelen ontken ik zeker niet (lang leve de eerlijke *kuch* concurrentie) .
Natuurlijk willen kleine zelfstandigen de openingstijden niet aanpassen. Maar het zijn niet de openingstijden waardoor zij niet kunnen concurreren tegen de grotere ketens. Sowieso begrijp ik jouw laatste opmerking niet. Als jij denkt dat eerlijke concurrentie betekent dat alle omstandigheden exact hetzelfde moeten zijn dan begrijp je niet wat dat betekent.
  zondag 25 april 2010 @ 12:44:46 #68
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_80691408
quote:
Op zondag 25 april 2010 12:37 schreef Taurus het volgende:

[..]

Ik heb er toch argumenten voor gegeven? Die vind ik ook goed voor jou (en anderen). Ja, omdat ik die keuze heb gemaakt/die mening heb, dat lijkt me logisch. Wat is daar vreemd aan?
Dat je de mening hebt is niet vreemd, maar dat je van mening bent dat je daarom met een gerust hart actief bezig kan zijn om die mening anderen op te dringen door te ijveren voor een verplichte rustdag.... Dát is vreemd.

Jij en anderen hebben de keuze. Maak je eigen keuze en laat anderen hun keuze.

Ik snap niet waarom jouw persoonlijke keuze per se aan iedereen opgelegd zou moeten worden.
quote:
Het gaat er niet om dat ik de keuze heb niet te winkelen op een zondag, het gaat er om dat ik niet rustig langs de grachten kan wandelen op een mooie zondagmiddag zonder dat er hordes vervelende mensen winkels in en uit lopen.
Misschien is de stad dan wel niets voor jou.
quote:
Mijn keuze wordt dus wel degelijk beinvloedt door de koopzondag. Daarnaast was ik voorheen verplicht koopzondagen te werken toen ik nog in een kledingzaak werkte, ook niet fijn. Het is dus niet zo dat er als er koopzondagen toegestaan zijn nog vanalles voor mij te kiezen valt, het is of dicht, of open, met beiden hun voordelen en nadelen en ik kies voor dicht.
Dat is dan nog een redelijk argument, maar daar staat tegenover dat veel mensen graag werken in weekenden of avonduren. Dus KIES een andere baan, denk ik dan.
  zondag 25 april 2010 @ 12:45:13 #69
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_80691430
quote:
Op zondag 25 april 2010 12:43 schreef Taurus het volgende:

[..]

Iemand met een mening? Jij vindt toch ook dat ik mijn rust moet zoeken in een boswandeling met een hond, een hobby of gezelligheid? Op dezelfde wijze vind ik dat jij je tijd om te winkelen anders in moet plannen en dat helaas niet op een zondag kan doen.
Zoek je rust niet in de stad in ieder geval
pi_80691734
quote:
Op zondag 25 april 2010 12:43 schreef Taurus het volgende:

[..]

Ik zeg helemaal niet waar je je rust moet zoeken?! Ik zeg alleen hoe ik het doe, maar dat ik anderen niet wil opleggen hoe zij dat moeten doen of wil beperken in hun mogelijkheden; we leven nu eenmaal in een vrij land.

Als winkelen op zondag voor mensen een vorm van ontspanning of dat zij iets nodig hebben is dan moeten zij dat toch gewoon kunnen doen? Wie ben jij om te bepalen hoe anderen hun agenda indelen???
pi_80692238
quote:
Op zondag 25 april 2010 12:55 schreef teknomist het volgende:

[..]

Ik zeg helemaal niet waar je je rust moet zoeken?! Ik zeg alleen hoe ik het doe, maar dat ik anderen niet wil opleggen hoe zij dat moeten doen of wil beperken in hun mogelijkheden; we leven nu eenmaal in een vrij land.
Dat zeg je wel Net als bovenstaande persoon. Ik moet mijn rust dan maar niet in een stad gaan zoeken, dat lijkt me evengoed aan mij. Wat heb ik er nou aan om te weten waar jíj je rust vandaan haalt? Ik doe dat in een stille stad op zondag
quote:
Als winkelen op zondag voor mensen een vorm van ontspanning of dat zij iets nodig hebben is dan moeten zij dat toch gewoon kunnen doen? Wie ben jij om te bepalen hoe anderen hun agenda indelen???
Net zoveel mens als jij. Door te stemmen bepaal jij ook voor anderen hoe de maatschappij er uit gaat zien, geen reden voor verontwaardiging. Doen we allemaal, niets mis mee. Als ik mijn ontspanning haal uit langs grachten wandelen op een stille zondag is dat mijn goed recht en mag ik stemmen op een partij die daar ook in meegaat.
pi_80692247
quote:
Op zondag 25 april 2010 12:45 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Zoek je rust niet in de stad in ieder geval
Ehm,

jawel
pi_80692452
quote:
Op zondag 25 april 2010 12:44 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Dat je de mening hebt is niet vreemd, maar dat je van mening bent dat je daarom met een gerust hart actief bezig kan zijn om die mening anderen op te dringen door te ijveren voor een verplichte rustdag.... Dát is vreemd.
Hoho, die rustdag is er al. Jullie willen blijkbaar aan mij opdringen dat de zondag voortaan geen rustdag meer is, op stedelijk en winkelgebied althans. Ik dring niemand iets op, niets meer of minder dan jullie doen in elk geval.
quote:
Jij en anderen hebben de keuze. Maak je eigen keuze en laat anderen hun keuze.
Nogmaals: ook mijn keuze wordt beinvloed als zondagen voortaan gewone winkeldagen worden. Net als jullie keuze wordt beinvloed als op zondag de winkels dicht zijn. We staan beiden dus net zo veel terrein te winnen.
quote:
Ik snap niet waarom jouw persoonlijke keuze per se aan iedereen opgelegd zou moeten worden.
Ik snap dat wel, op dit vlak vind ik mijn keuze ook de beste voor jou, namelijk. Net als jij jouw keuze winkels open laten zijn op zondagen de beste keuze vindt, ook voor mij.
quote:
Misschien is de stad dan wel niets voor jou.
O jawel, ik vind die andere zes dagen de stad prachtig. En een dagje opeens rust in de stad vind ik daar helemaal bij horen, heerlijk, die balans.
quote:
Dat is dan nog een redelijk argument, maar daar staat tegenover dat veel mensen graag werken in weekenden of avonduren. Dus KIES een andere baan, denk ik dan.
Dat kan. Over all vind ik koopzondagen niet nodig, in ieder geval. En vind ik het goed dat winkels dichtzijn op zondag, dus.
pi_80693229
quote:
Op zondag 25 april 2010 13:19 schreef Taurus het volgende:

[..]

Hoho, die rustdag is er al. Jullie willen blijkbaar aan mij opdringen dat de zondag voortaan geen rustdag meer is, op stedelijk en winkelgebied althans. Ik dring niemand iets op, niets meer of minder dan jullie doen in elk geval.
[..]
Min rustdag is op maandag, mag dat ook van onze God??

En shoppen wil ik dan op zondag
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
pi_80693582
quote:
Op zondag 25 april 2010 13:45 schreef Bruno25 het volgende:

[..]

Min rustdag is op maandag, mag dat ook van onze God??

En shoppen wil ik dan op zondag
Wat van God wel of niet mag is niet mijn terrein, ik ben niet gelovig. En van mij mag jij willen shoppen op zondag, ik hoop echter dat de winkels grotendeels dichtblijven.

Wat is je punt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')