quote:
Oooh, ik lees inderdaad toch niet goed.quote:Op vrijdag 23 april 2010 16:57 schreef Windigo het volgende:
[..]
Oh op zo'n manier. Ik dacht dat TS het had over maken, eten, opwarmen, en dan nóg een keer opwarmen wat er al eerder opgewarmd was. Dát is vies.
Dit is inderdaad de reden. En tijdens het opneiuw verwarmen dood je als je het goed doet de bacterien nog wel. Maar de gifstoffen die schimmels bijvoorbeeld aanmaken niet. Je proeft het niet, maar het eten is er een stuk ongezonder op geworden. Denk aan lage hoeveelheden van allerlei gifstofjes zoals aflatoxinen/patulinen, kankerverwekkend en ongezond. Geldt ook voor verschillende stoffen die bij eht verwarmen kunnen ontstaan.quote:Op vrijdag 23 april 2010 17:21 schreef Mwanatabu het volgende:
Warm (lauw, afkoelend) eten is een goede voedingsbodem voor een snelle groei aan bacteriën. Eten dat opgewarmd, afgekoeld, opgewarmd, afgekoeld enz. is zal meer bacteriën bevatten dan eten dat opgewarmd en een paar dagen gekoeld bewaard is. In het algemeen word je daar niet meteen ziek van, maar je loopt er wel een groter risico op, helemaal bij voedsel dat vaak echt schadelijke bacteriën bij zich draagt (kip, eieren, salmonella, listeria).
Een gezond iemand tussen de 9-50 jaar vangt zo'n infectie wel op. Kleine kinderen en ouderen soms niet. Zwangere vrouwen kunnen van een listeriose een miskraam krijgen, zelfs hele late omdat het kind eraan kan overlijden in de baarmoeder.
Hier heb je wat tips hoe te handelen als het voedsel betreft.quote:Op vrijdag 23 april 2010 16:26 schreef Stefan het volgende:
je hebt wat gekookt, warmt het later op of je koopt iets in een toko
waar eten al is gemaakt en wordt opgeward, waarom mag je het
dan niet een tweede keer opwarmen als je wat overhoudt?
Ik bedoel: koken, afkoelen, opwarmen, afkoelen en tweede
keer opwarmen.
Hoezo warm je het op na het koken? Dan is het toch al warmquote:Op vrijdag 23 april 2010 16:41 schreef Stefan het volgende:
[..]
Dat is de vraag, ik heb altijd geleerd: je mag het niet een tweede keer opwarmen. Dus koken, daarna opwarmen en wat over is weggooien
it's the urban myth that will come and catch you if you doquote:Op vrijdag 23 april 2010 21:41 schreef Bowlingbal het volgende:
Volgens mij is t met eten als nasi niet aan te raden. Ik weet niet precies waarom.
kleine kinderen opwarmen? nitriet?quote:Op vrijdag 23 april 2010 16:31 schreef iamredleader het volgende:
Met name bij kleine kinderen wordt dit afgeraden, vanwege de verhoogde concentratie nitriet. Of zo
quote:Op vrijdag 23 april 2010 21:14 schreef Deeltjesversneller het volgende:
[..]
Hoezo warm je het op na het koken? Dan is het toch al warm
Ja goed, maar zoals je laatste artikel zelf al stelt merken mensen er in het overgrote deel van de gevallen helemaal niks van. Dus zo ongezond zal het allemaal wel niet zijn.quote:Op zaterdag 24 april 2010 20:53 schreef Spanky78 het volgende:
Een bron, in oa refrigerated food:
http://agris.fao.org/agri(...)938859.xml;US7938859
Een voorbeeld van dat toxines bij kamertemperatuur veel sneller worden geproduceerd. Juist voedsel met hoge wwateractiviteit (zegmaar je avondeten) is gevoelig, denk an gekookte rijst, aardappels etc.
http://aem.asm.org/cgi/content/abstract/47/5/1113
Er zijn heel veel soorten schimmels en mycotoxinen, veel is onbekend, maar ongezond zijn er veel.
http://www.springerlink.com/content/g608564h18602456/
EN waar ging het over? Over opwarmen, laten afkoelen, weer opwarmen, laten afkoelen. En ja, dan wordt het risico op dit soort toxinen veel groter.quote:Op zaterdag 24 april 2010 21:01 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Ja goed, maar zoals je laatste artikel zelf al stelt merken mensen er in het overgrote deel van de gevallen helemaal niks van. Dus zo ongezond zal het allemaal wel niet zijn.
In het tweede artikel gaat het dan weer om voedsel dat buiten de koelkast wordt bewaard (temperaturen van 15 graden Celsius en hoger, ja dat weet het kleinste kind dat je dan sneller schimmel krijgt).
Misschien heb ik je verkeerd begrepen. Je stelt dat die stoffen geproduceerd worden tijdens het opwarmen zelf, niet tijdens het bewaren bij een te hoge temperatuur? Want dat maakte ik er uit op.quote:Op zaterdag 24 april 2010 21:08 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
EN waar ging het over? Over opwarmen, laten afkoelen, weer opwarmen, laten afkoelen. En ja, dan wordt het risico op dit soort toxinen veel groter.
Nee, kijk. Je maakt iets waar vrijwel niets ongezonds in zit. Maar je eet ervan en het staat op tafel. De schimmels vliegen erin (sporen) en beginnen te groeien en gif aan te maken. Dan gaat het in de koelkast, waar de schimmels langzamer groeien. Dan haal je het eruit en je warmt het op. Als je dat goed doet gaan de schimmels dood, maar de gifstoffen blijven. Het kan ook zijn dat je het niet goed opwarmt en dat de schimmels nog makkelijker groeien. Nouja. Je eet ervan en het eten koelt weer wat af en schimmels groeien en gifstoffen ontstaan. Hoe vaker je opwarmt, hoe meer er ontstaat, zelfs als je het eten goed verwarmt.quote:Op zaterdag 24 april 2010 21:20 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Misschien heb ik je verkeerd begrepen. Je stelt dat die stoffen geproduceerd worden tijdens het opwarmen zelf, niet tijdens het bewaren bij een te hoge temperatuur? Want dat maakte ik er uit op.
Overigens vind ik dat je gelijk hebt met wat je zegt over de conserveringsmiddelen. Sommige mensen zijn echt als de dood daarvoor, wat eigenlijk heel dom is. Het zijn juist hele goede uitvindingen.
no way dat jij een pinda zult eten met teveel aflaquote:Op zaterdag 24 april 2010 21:08 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
EN waar ging het over? Over opwarmen, laten afkoelen, weer opwarmen, laten afkoelen. En ja, dan wordt het risico op dit soort toxinen veel groter.
Overigens is er weingi bekend, maar wel dat ze ongezond zijn. Het nare is dat je er niet direct ziek van wordt, maar dat deze stoffen kankerverwekkend zijn.
Je kunt pinda's met aflatoxine eten en er weinig van merken. Om daarna enorm ziek te worden.Alleen worden pinda's heel goed gecontroleerd, en jouw koelkast?
Geen idee, heb er nog nooit een gezien dat ik weet.quote:Op zaterdag 24 april 2010 21:30 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
no way dat jij een pinda zult eten met teveel afla
dat kun je ook niet zienquote:Op zaterdag 24 april 2010 21:32 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Geen idee, heb er nog nooit een gezien dat ik weet.
Volgens mij geldt dit vooral voor invriezen. Bij het invriezen vormen de bacteriën sporen, die bij het opwarmen weer in een hele hoop nieuwe bacteriën resulteren. Als je het dan weer invriest, vormt de nieuwe generatie bacteriën weer sporen die bij het opwarmen in nòg meer bacteriën resulteren.quote:
In de industrie wel ja, ik weet het en gelukkig maar. Moet niet denken aan brood gebakken van graan met moederkoorn. Maar wat er in jouw keuken gebeurt nietquote:Op zaterdag 24 april 2010 21:35 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
dat kun je ook niet zien
maar word zo ontzettend goed op gecontroleerd binnen de EU. Een hele partij met te hoge afla komt niet binnen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |