Als jij er zelf niet uit komt, betrek dan mensen die je vertrouwt uit je omgeving erbij. Blijf er niet te lang mee zitten, maar zorg dat je er iets mee doet, desnoods door professionele hulpverleners in te schakelen.
Succes
quote:Tnx
Op donderdag 16 mei 2002 05:35 schreef dadutchdude het volgende:
Daag de oorzaken van je minderwaardigheidscomplex uit:
1) waarom voel je je minderwaardig? is dat wel terecht? Komt door een beetje moeilijke jeugd etc. Of het terecht is, ik denk het niet.
2) zijn er overwegend meer mensen die ook laten merken dat zij dit vinden? Nee juist niet, krijg alleen maar positieve reacties...
3) zelfs al zouden andere mensen negatief over je zijn, betekent dat jij ook werkelijk minder waard bent als mens? Lijkt me niet heh
Succes
quote:Tja ik had een serieuze vriendin maar dat ging kapot
Op donderdag 16 mei 2002 04:40 schreef tjakkhah het volgende:
zoek een beetje serieuze vriendin en
onderdrukken van je gevoelens draagt ook niet
erg bij aan minder minderwaardigheidscomplex.
*spreek uit ervaring*
quote:Het zijn wel 2 dingen die aan mekaar gekoppeld zijn.. door je minderwaardigheidscomplex word je onzeker...
Op donderdag 16 mei 2002 06:41 schreef tjakkhah het volgende:
je gaf zelf al beetje antwoord op je vraag:
minderwaardigheidscomplex - onzeker
Dit zijn 2 totaal verschillende dingen, probeer deze niet voor jezelf op 1 berg te gooien, maar deze te filteren.
Makkelijk is het niet, *weet* maar proberen waard denk.
quote:89 post per dag gemiddeld? Zit je niet een beetje teveel op dit forum?
Op donderdag 16 mei 2002 03:35 schreef NFA-DK het volgende:
Ik heb een best groot minderwaardigheidscomplex.. heeft er iemand tips hoe je dit kan aanpakken? Alleen serieuze reacties graag, geen geblaat
Onwetenheid brengt onzekerheid...Denk hier goed over na.. Ga dus bijv boeken lezen over zelf- verrijking/ontplooiing...
quote:of over leuke/interessante dingen. dan komt die ontplooiing vanzelf wel.
Op donderdag 16 mei 2002 11:01 schreef Cootje het volgende:89 post per dag gemiddeld? Zit je niet een beetje teveel op dit forum?
Onwetenheid brengt onzekerheid...Denk hier goed over na.. Ga dus bijv boeken lezen over zelf- verrijking/ontplooiing...
quote:Daar gaan we weer, de relatie als wondermiddel... *zucht*
Op donderdag 16 mei 2002 04:40 schreef tjakkhah het volgende:
...zoek een beetje serieuze vriendin...
Aan jezelf werken moet je zelf doen, een vriendin hebben is leuk maar het is niet de oplossing voor je probleem.
[Edit] typo [/edit]
[Dit bericht is gewijzigd door Buidelbeestje op 16-05-2002 13:52]
Achteraf natuurlijk onzin "ergens" bijhoren slaat nergens op. Je moet het eerder zo zien dat de mensen maar bij jou moeten willen horen als ze iets willen zijn. Wat kan jou iemand boeien die zich ook niet voor jou interesseert????? Tuurlijk het klinkt allemaal heel makkelijk, maar het is ook niet iets dat je van de ene op de andere dag veranderd.
Ikzelf heb er in totaal zo'n 2 jaar over gedaan, om dit alles te veranderen:
- afgevallen van 101 naar 84kg
- mezelf een blitser kapsel aangemeten bij de kapper
- garderobe met fatsoenlijkere kleding gevuld
- (gedeeltelijk) nieuwe vrienden gevonden
M'n leven is niet radicaal veranderd, en ik had het al niet slecht, maar toch heb ik het nu stukken beter naar m'n zin.
Mij heeft het ook geholpen om regelmatig naar "Zelfrespect" van Osdorp Posse te luisteren, te vinden op het album "Afslag Osdorp". De tekst vind je hier: http://www.musiclinks.nl/songteksten/Osdorp_Posse/1139.html
Alleen meisjes versieren is (nog?) niet bepaald m'n sterkste kant, maar dat komt nog wel.....
Koop 'n Jaguar en twee hondjes en verkondig overal dat je de nieuwe Minister-President wordt...
quote:* dadutchdude grijnst
Op donderdag 16 mei 2002 06:17 schreef NFA-DK het volgende:[..]
Tnx
Maaruh, ook al vul ik dat wel heeel netjes in, mn minderwaardigheidscomplex blijft hetzelfde.. dat is het gekke nou.. ook al zou de hele wereld zeggen van: Je hoeft je echt nergens zorgen over te maken kerel... Dan nog blijft het op de 1 of andere manier.. Gaat denk ik nooit helemaal weg, maar ik wil het wel ietsie weghebben, want ik ben soms zo onzeker als het maar kan...
Feitelijk moet je het lijstje iedere dag opnieuw invullen, vaker als je extra down bent.
Als ik het goed herinner heet dit "cognitieve gedragstherapie". Door rationeel de gronden van je emoties uit te dagen en te weerleggen zullen de wortels van je emoties geen voedingsbodem meer hebben, en zullen de emoties zelf ook langzaam minder worden. Het is dus een proces dat je moet doorlopen en misschien nooit afkomt, maar hopelijk het wel minder erg maakt.
Succes
quote:mee eens.... eerst jezelf uit de knoop anders maak je het je vriendin alleen maar moeilijk...
Op donderdag 16 mei 2002 13:39 schreef Buidelbeestje het volgende:[..]
Daar gaan we weer, de relatie als wondermiddel... *zucht*
Aan jezelf werken moet je zelf doen, een vriendin hebben is leuk maar het is niet de oplossing voor je probleem.
[Edit] typo [/edit]
quote:je kunt alleen tips krijgen als je wat meer uitlegt waarom je dat complex hebt lijkt mij
Ik heb een best groot minderwaardigheidscomplex.. heeft er iemand tips hoe je dit kan aanpakken? Alleen serieuze reacties graag, geen geblaat
quote:Maaruh dat nummer zal ik keertje downen.. maaruh, blijkbaar ist niet echt duidelijk waardoor het komt... het heeft nl vooral met mn verleden te maken ... vanaf mn 14e alles klote gegaan...
Op donderdag 16 mei 2002 14:19 schreef MartijnGizmo het volgende:
- afgevallen van 101 naar 84kg ik ben van 85 naar 65 gegaan]
- mezelf een blitser kapsel aangemeten bij de kapper [b] mn pa is kapper duz dat zat al wel goed![]()
- garderobe met fatsoenlijkere kleding gevuld zie mijn topic over favo kleding winkels.. ik heb nl al 2 kasten met kleren
- (gedeeltelijk) nieuwe vrienden gevonden begin ik ff niet meer aanM'n leven is niet radicaal veranderd, en ik had het al niet slecht, maar toch heb ik het nu stukken beter naar m'n zin.
Mij heeft het ook geholpen om regelmatig naar "Zelfrespect" van Osdorp Posse te luisteren, te vinden op het album "Afslag Osdorp". De tekst vind je hier: http://www.musiclinks.nl/songteksten/Osdorp_Posse/1139.html
Alleen meisjes versieren is (nog?) niet bepaald m'n sterkste kant, maar dat komt nog wel.....
quote:OKe zoek op mijn naam en dan nar Niets bereikt... het is een topic van QyRoZ en ik heb er mijn verhaal ook gepost.. lees dat maar door, dan snap je misschien waardoor ik het heb...
Op zaterdag 18 mei 2002 02:06 schreef cenobite het volgende:[..]
je kunt alleen tips krijgen als je wat meer uitlegt waarom je dat complex hebt lijkt mij
quote:same here...
Op zaterdag 18 mei 2002 17:07 schreef -starlight- het volgende:
Ik wou dat ik je kon adviseren, maar ik heb geen recht van spreken want ik zit net zo in elkaar als jij.
Wat ik probeer is er gewoon wat van maken...
Je hebt toch niks te verliezen.
Sterkte
quote:Tsjah, als dat 'gewoon' zou lukken zou er geen probleem zijn
Op zaterdag 18 mei 2002 20:27 schreef bigbird het volgende:[..]
same here...
gewoon proberen achter de dingen te staan die je doet en je hebt idd niets te verliezen. wees jezelf en wees er trots op!
Ik denk niet dat er algemene tips tegen een minderwaardigheidscomplex zijn die voor iedereen werken. Zodra iemand die bedenkt wordt ie multimiljonair ![]()
Je zult gewoon moeten ondervinden dat sommige dingen in je leven wél werken, dat dingen die jij doet wél leuk zijn, dat je heus wel een vriendinnetje krijgt, etc. Het is vervelend, maar dat kost tijd. Dat lukt je niet in 1 dag...
Geef iig niet op, laat je niet kisten ![]()
prrrrr
quote:bedoel je afformeren??
Op zaterdag 18 mei 2002 21:15 schreef Pridemeid het volgende:[..]
Tsjah, als dat 'gewoon' zou lukken zou er geen probleem zijn
Ik denk niet dat er algemene tips tegen een minderwaardigheidscomplex zijn die voor iedereen werken. Zodra iemand die bedenkt wordt ie multimiljonair
Je zult gewoon moeten ondervinden dat sommige dingen in je leven wél werken, dat dingen die jij doet wél leuk zijn, dat je heus wel een vriendinnetje krijgt, etc. Het is vervelend, maar dat kost tijd. Dat lukt je niet in 1 dag...Geef iig niet op, laat je niet kisten
prrrrr
quote:Hoi,
Je legt vrij weinig uit over je probleem, waar het door komt etc, maar ik neem aan dat je je gewoon niet lekker in je vel voelt zitten? Ik ken het probleem....
Ik heb een rottijd gehad op de middelbare school, totaal mijn type mensen niet en dat maakt dat je je jezelf niet voelt.... Je voelt je verrot etc
Maar toen ik op een andere school kwam deden mensen ineens aardig en keken ze niet naar je, naar hoe je eruit zag, hoe je deed, maar gewoon naar wie je was...toen ben ik helemaal opgebloeid.
Trek je dus weinig aan van wat anderen van je vinden...
Jasper
Ik heb je verhaal gelezen. Je hebt gelijk dat het leven niet erg aardig voor je is geweest.
Maar er zit niets tussen waarvan je zegt: "Goh, wat is die NFA-DK een enorme sukkel" of "wat een lul". Jij werd met al die ellende opgezadeld, maar daar had jij ook niet om gevraagd. Waarom zou jij dus jezelf op die gebeurtenissen afrekenen? Als je dat doet krijg je inderdaad geen erg realistisch zelfbeeld.
Je moet jezelf wel een kans durven geven! Je komt nu pas in een fase dat je zelf vorm kunt geven aan je leven, zelf verantwoordelijkheid kunt nemen. Zoek dus bezigheden en mensen die je leuk vindt, die je kunt, die je inspireren, die je verstandig lijken, etc. Als je goed bezig bent met je eigen interesses, zul je zien dat je van anderen ook veel meer signalen krijgt dat je leuk, interessant en de moeite waard bent. Dat is weer eens wat anders dan je steeds een speelbal te voelen.
Gekke tip misschien, ook voor anderen met dit probleem: Als je van de zomer een weekje overhebt, en ze organiseren dit in jouw gemeente, ga dan eens als vrijwilliger hutten bouwen met kinderen die niet op vakantie gaan. Al die bewonderende blikjes en dankbare ouders zijn goed voor je ego, en het is goed om eens heel concreet dingen op te bouwen.
-D-
Succes
quote:Heeej kewle tip!
Op zondag 19 mei 2002 12:47 schreef dvr het volgende:
> het heeft nl vooral met mn verleden te maken ... vanaf mn 14e alles klote gegaan...Ik heb je verhaal gelezen. Je hebt gelijk dat het leven niet erg aardig voor je is geweest.
Maar er zit niets tussen waarvan je zegt: "Goh, wat is die NFA-DK een enorme sukkel" of "wat een lul". Jij werd met al die ellende opgezadeld, maar daar had jij ook niet om gevraagd. Waarom zou jij dus jezelf op die gebeurtenissen afrekenen? Als je dat doet krijg je inderdaad geen erg realistisch zelfbeeld.
Je moet jezelf wel een kans durven geven! Je komt nu pas in een fase dat je zelf vorm kunt geven aan je leven, zelf verantwoordelijkheid kunt nemen. Zoek dus bezigheden en mensen die je leuk vindt, die je kunt, die je inspireren, die je verstandig lijken, etc. Als je goed bezig bent met je eigen interesses, zul je zien dat je van anderen ook veel meer signalen krijgt dat je leuk, interessant en de moeite waard bent. Dat is weer eens wat anders dan je steeds een speelbal te voelen.
Gekke tip misschien, ook voor anderen met dit probleem: Als je van de zomer een weekje overhebt, en ze organiseren dit in jouw gemeente, ga dan eens als vrijwilliger hutten bouwen met kinderen die niet op vakantie gaan. Al die bewonderende blikjes en dankbare ouders zijn goed voor je ego, en het is goed om eens heel concreet dingen op te bouwen.
-D-
quote:Was het maar zo een feest dat het alleen maar was om schooldingetjes.. maar het gaat wel goed komen met mij.. ik leer nu mezelf veel meer te accepteren.. Iedereen neemt me zoals ik ben, nu ik nog
Op zaterdag 18 mei 2002 22:59 schreef jaspertje het volgende:[..]
Hoi,
Je legt vrij weinig uit over je probleem, waar het door komt etc, maar ik neem aan dat je je gewoon niet lekker in je vel voelt zitten? Ik ken het probleem....
Ik heb een rottijd gehad op de middelbare school, totaal mijn type mensen niet en dat maakt dat je je jezelf niet voelt.... Je voelt je verrot etc
Maar toen ik op een andere school kwam deden mensen ineens aardig en keken ze niet naar je, naar hoe je eruit zag, hoe je deed, maar gewoon naar wie je was...toen ben ik helemaal opgebloeid.
Trek je dus weinig aan van wat anderen van je vinden...
Jasper
quote:en dat gaat je lukken!
Op maandag 27 mei 2002 04:34 schreef NFA-DK het volgende:[..]
Was het maar zo een feest dat het alleen maar was om schooldingetjes.. maar het gaat wel goed komen met mij.. ik leer nu mezelf veel meer te accepteren.. Iedereen neemt me zoals ik ben, nu ik nog
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |