Jij bent ook echt niet te redden. Met je Wiesenthal-complex.quote:Op zondag 25 april 2010 21:20 schreef DeParo het volgende:
Wat een treurige reactie.
Kan je het niet rustig brengen, een 4-jarige kan nog serieuzer, deze discussie aangaan.
Wat was er dan verkeerd met Simon Wiesenthal, niets toch, een ware held.quote:Op zondag 25 april 2010 21:41 schreef Ringo het volgende:
[..]
Jij bent ook echt niet te redden. Met je Wiesenthal-complex.
quote:Op zondag 25 april 2010 21:48 schreef DeParo het volgende:
[..]
Wat was er dan verkeerd met Simon Wiesenthal, niets toch, een ware held.
Of vind je dat we een Adolf Eichmann ook met rust hadden moeten laten.
Daar begint het al. Simon Wiesenthal die op hardcore nazi's jaagt, niets dan lof. Kennelijk wil jij je spiegelen aan die man, en bij gebrek aan beter blijf je doorkankeren over een onnozele jodelaar.quote:Op zondag 25 april 2010 21:48 schreef DeParo het volgende:
[..]
Wat was er dan verkeerd met Simon Wiesenthal, niets toch, een ware held.
Of vind je dat we een Adolf Eichmann ook met rust hadden moeten laten.
Maar hij zegt helemaal niet dat Hitler aardig 'was'. Wat jij nu eigenlijk zegt is dat Heester een 'landverrader' is omdat hij in die truck van Hitler trapte.quote:Op zondag 25 april 2010 17:48 schreef DeParo het volgende:
[..]
Hitler gebruikte mensen, als hij er zogenaamd aardig tegen deed dan was het niet omdat hij ook maar iets om ze gaf, dan ken je persoonlijkheid van Adolf Hitler niet zo goed.
--Winston Churchill, 1935quote:One may dislike Hitler's system and yet admire his patriotic achievement. If our country were defeated, I hope we should find a champion as indomitable to restore our courage and lead us back to our place among the nations.
Omdat ik Hitler geen aardige man vond vind jij dat je met mij geen discussie kan voeren.quote:Op zondag 25 april 2010 21:54 schreef blckbb het volgende:
[..]
Hou toch op, met jou kan je geen fatsoenlijke discussie voeren.
Ik vergeef het je.quote:Op zondag 25 april 2010 21:56 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
En daar kwam je na tientallen reacties pas achter?
Dan ken jij Simon Wiesenthal niet zo goed, hij uitte net zoveel kritiek op mensen als Heesters, als dat hij boeven zoals Eichmann voor het gerecht probeerde te krijgen, het zijn niet alleen de hardcore-Nazis, maar ook de kleine laffe man die niets deed of alleen profiteerde van de oorlogssituatie zoals bv Heesters,quote:Op zondag 25 april 2010 21:55 schreef Ringo het volgende:
[..]
Daar begint het al. Simon Wiesenthal die op hardcore nazi's jaagt, niets dan lof. Kennelijk wil jij je spiegelen aan die man, en bij gebrek aan beter blijf je doorkankeren over een onnozele jodelaar.
Of je hebt Hitler persoonlijk meegemaakt, en dan ben je net zo erg als Heesters want je hebt met Hitler gepraat, of je kunt helemaal niet zeggen hoe Hitler persoonlijk was of zich voordeed in het openbaar.quote:
quote:Op zondag 25 april 2010 22:05 schreef DeParo het volgende:
"Vergissen is menselijk, vergeven goddelijk."
Inderdaad, en die houding betekent dat we alles waar Hitler en zijn ideologie voor stond, wat ten nadele was van hele groepen, dat we dat veroordelen, dus ook de mensen die fouten hebben gemaakt.quote:Op zondag 25 april 2010 22:04 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Maar hij zegt helemaal niet dat Hitler aardig 'was'. Wat jij nu eigenlijk zegt is dat Heester een 'landverrader' is omdat hij in die truck van Hitler trapte.
Het is ook altijd hetzelfde met dit soort onderwerpen. Iedereen zou bij het verzet gezeten hebben, Hitler vanaf dag één doorgehad hebben en iedereen die niet voor de volle 100% afstand neemt van alles wat Duits is en uit de periode 1930-1945 kwam is een landverrader of een NSBer. Zolang er met een dergelijke houding naar de Tweede Wereldoorlog wordt gekeken kunnen we toch nooit leren van het verleden?
[..]
--Winston Churchill, 1935
Kan ik dat niet zeggen denk je, dus jij denkt serieus dat Hitler een aardige man was,quote:Op zondag 25 april 2010 22:08 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Of je hebt Hitler persoonlijk meegemaakt, en dan ben je net zo erg als Heesters want je hebt met Hitler gepraat, of je kunt helemaal niet zeggen hoe Hitler persoonlijk was of zich voordeed in het openbaar.
"Vergissen is menselijk, vergeven goddelijk."quote:Op zondag 25 april 2010 22:09 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dat je goed bent in het vinden van citaten op het internet heb je inmiddels al laten blijken. Zoek ze nu eerst maar in boeken. O, wacht; meneer leest namelijk geen serieuze boeken.
Nee, er was een hele complexe situatie met honderden verschillende oorzaken die er voor heeft gezorgd dat er een holocaust plaats kon vinden. Als je één oorzaak eruit pikt (Hitler / de Nazi's) en die ook meteen alle schuld in de schoenen schuift 'normaliseer' je ook: je bagatelliseert al het andere.quote:Op zondag 25 april 2010 22:10 schreef DeParo het volgende:
[..]
Inderdaad, en die houding betekent dat we alles waar Hitler en zijn ideologie voor stond, wat ten nadele was van hele groepen, dat we dat veroordelen, dus ook de mensen die fouten hebben gemaakt.
Het normaliseren van een dergelijk gedrag, ach het was oorlog wat kon hij er nu aan doen, dat heeft er voor gezorgd dat de Holocaust plaats kon vinden.
Vooralsnog ben jij de enige die zich gedraagt alsof je een held bent, of eigenlijk: geweest zou zijn. Dat kun je helemaal niet zo stellig zeggen over mensen die er niet daadwerkelijk bij zijn geweest. Juist alleen Hitler als de schuldige aanwijzen en je ogen sluiten voor al het andere wat er tot 1940 gebeurde maakt mensen vatbaarder voor vergelijkbare gevaren.quote:Of dacht je dat al die NL'ers niet wisten dat het slecht was wat de Nazi's deden, het was het normaliserende gedrag, net doen of er niets aan de hand was, en je eigen gedrag dan na de oorlog goedpraten en net doen alsof je een held was, dat dit heeft veroorzaakt.
Nu jij nog.quote:Daarom zal een nieuwe Hitler niet zomaar meer kunnen opstaan in Duitsland, die hebben iets geleerd, tsja.
Ik vind dat niet vreemd. Er gaan ieder jaar mensen dood. 65 jaar is een lange tijd.quote:Op zondag 25 april 2010 03:31 schreef DeParo het volgende:
[..]
Die vervloekte mentaliteit die weigert dat mensen hun bek houden uit respect voor de slachtoffers dadelijk op 4 mei, of heb je niet gezien dat dat plein met het jaar leger wordt, ik wel.
Nee. Ik zeg alleen dat jij niet kunt zeggen hoe Hitler zich gedroeg toen een Hollandse zanger op bezoek kwam en ze een tijdje samen gepraat hebben. Dat jij uit de historische feiten meent te kunnen opmaken hoe hij zich van minuut tot minuut gedroeg wil nog niet zeggen dat ik evenveel alwetendheid denk te hebben.quote:Op zondag 25 april 2010 22:15 schreef DeParo het volgende:
[..]
Kan ik dat niet zeggen denk je, dus jij denkt serieus dat Hitler een aardige man was,
Welke bronnen heb jij dan dat Hitler in de persoonlijke omgang niet aardig kon doen tegen mensen?quote:Fantastische bronnen.
Ahum ahum.
Ten eerste, ongetwijfeld hebben heel erg veel unieke en algemene dingen een eveneens unieke periode in de wereldgeschiedenis veroorzaakt, bijvoorbeeld een Armeense Genocide is net zo uniek in oorzaak en omvang als de Holocaust dat is en zo dienen ze ook behandeld te worden.quote:Op zondag 25 april 2010 22:19 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Nee, er was een hele complexe situatie met honderden verschillende oorzaken die er voor heeft gezorgd dat er een holocaust plaats kon vinden. Als je één oorzaak eruit pikt (Hitler / de Nazi's) en die ook meteen alle schuld in de schoenen schuift 'normaliseer' je ook: je bagatelliseert al het andere.
De Tweede Wereldoorlog was een verschrikkelijke en zeer complexe periode waar honderden boeken over geschreven zijn, maar jij kunt met zekerheid zeggen dat Hitler de volle schuld van alles heeft en iedereen die dat niet inzag maar een laf persoon was.
[..]
Ik gedraag me zoals ik iets van de geschiedenis geleerd heb, ik verschuil me niet achter smoesjes en verontschuldigingen, mensen die echt iets te vrezen hadden ok, maar er waren genoeg mensen die meer hadden kunnen doen, dat heeft niets met een unieke tijdsgeest te maken. Dat staat ook los van unieke oorzaken bij een conflict of een dergelijke gebeurtenis.quote:Vooralsnog ben jij de enige die zich gedraagt alsof je een held bent, of eigenlijk: geweest zou zijn. Dat kun je helemaal niet zo stellig zeggen over mensen die er niet daadwerkelijk bij zijn geweest. Juist alleen Hitler als de schuldige aanwijzen en je ogen sluiten voor al het andere wat er tot 1940 gebeurde maakt mensen vatbaarder voor vergelijkbare gevaren.
[..]
Als iedereen zou durven te zeggen wie fout was, zoals Johannes Heesters, dan zou een Hitler niet meer kunnen opstaan.quote:Nu jij nog.
Dat klinkt misschien ook als een persoonlijke aanval, maar het was bedoeld om aan te geven dat de Duitsers iets anders 'geleerd hebben' dan want hij nu lijkt te denken. Zo kwam het misschien wat persoonlijk over, waarvoor mijn excuses.quote:Op zondag 25 april 2010 22:19 schreef De_Hertog het volgende:
Nu jij nog.
Wellicht dat al die kansloze citaten ook verwijderd kunnen worden. Een beetje 'wijs' doen met citaten die men bewust gezocht heeft is wel erg kansloos. Voor de rest wil ik even zeggen dat ik voortaan niet meer op DeParo reageer en als ik het goed begrijp nemen steeds meer mensen hem niet echt meer serieus. Van mij zul je dus geen last meer hebben, paddy.quote:Op zondag 25 april 2010 22:23 schreef paddy het volgende:
Kunnen jullie ophouden met dat persoonlijke geneuzel?
één woord denigreren naar elkaar toe en jullie volledige tegenargument is gewoon helemaal weg.
En die gaat vooral op voor de Paro en Ayan Mehr nu.
Er wordt niemand meer gedenigreerd, uitgescholden of voor troll of nazi uitgemaakt. Doe je dat toch? Is de rest van je post ook verdwenen. Jullie leren maar met tegenargumenten te komen zonder die persoonlijke bagger.
Volgens mij heb ik duidelijk sinds gisteravond gezegd dat ik dat niet meer zou doen naar AR Paddy.quote:Op zondag 25 april 2010 22:23 schreef paddy het volgende:
Kunnen jullie ophouden met dat persoonlijke geneuzel?
één woord denigreren naar elkaar toe en jullie volledige tegenargument is gewoon helemaal weg.
En die gaat vooral op voor de Paro en Ayan Mehr nu.
Er wordt niemand meer gedenigreerd, uitgescholden of voor troll of nazi uitgemaakt. Doe je dat toch? Is de rest van je post ook verdwenen. Jullie leren maar met tegenargumenten te komen zonder die persoonlijke bagger.
We hadden een tijdje geleden een discussie over een piloot van het Duitse leger of die fout was.quote:Op zondag 25 april 2010 22:22 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Ik vind dat niet vreemd. Er gaan ieder jaar mensen dood. 65 jaar is een lange tijd.
Een oom van mij heeft in z'n tienerjaren genoeg rotzooi van de Duitsers meegemaakt en heeft lang een gruwelijke hekel gehad aan alles wat maar Duits was. En aan Japanners, maar da's een ander verhaal.
De laatste jaren is hij milder geworden. Hij kwam eindelijk tot het besef dat de gemiddelde Duitser geen persoonlijke schuld had aan hetgeen de Nederlandse bevolking is aangedaan. Dat een Duits soldaat geen onbetwiste boeman was zoals ons steeds is voorgehouden. Ook een Duitser is/was maar een mens. En in dat opzicht is/was ook een Oostenrijker maar een mens. Dus een zekere Adolf Hitler ook. Deze laatste heeft zonder enige twijfel onmenselijke daden op zijn geweten en is daarom een onmens. Maar tegelijkertijd is het heel goed mogelijk dat hij - terwijl hij even geen onmenselijke daden deed - een heel aardig persoon was tegen bepaalde mensen. Het probleem is dat er niet veel mensen meer leven die het je kunnen vertellen. Een paar jaar geleden had je 't misschien nog aan Traudl Junge kunnen vragen.
Ja, toch... Jopie Heesters weet wellicht nog het één en ander.
Ik zeg ook niet dat hij niet aardig was tegen Joopie Heesters.quote:Op zondag 25 april 2010 22:24 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Nee. Ik zeg alleen dat jij niet kunt zeggen hoe Hitler zich gedroeg toen een Hollandse zanger op bezoek kwam en ze een tijdje samen gepraat hebben. Dat jij uit de historische feiten meent te kunnen opmaken hoe hij zich van minuut tot minuut gedroeg wil nog niet zeggen dat ik evenveel alwetendheid denk te hebben.
[..]
Nogmaals, maak het onderscheid tussen dagelijkse omgang, en de mens Hitler.quote:Welke bronnen heb jij dan dat Hitler in de persoonlijke omgang niet aardig kon doen tegen mensen?
Lees ik niet over heen, want ik weet wat Churchill dacht, ik weet ook wat Churchill deed, en vooral wat hij niet deed, maar dat is een andere discussie (nouja discussie).quote:En hoe verklaar jij dat duizenden mensen, inclusief leiders van landen die hem later zouden verslaan, niet direct doorhadden wat Hitler was? Dat sommigen hem zelfs bewonderden? Je leest bijvoorbeeld, voor het gemak, even over Churchill heen als bron.
Ik ageer ook niet tegen het aanwijzen van een oorzaak. Ik ageer tegen het aanwijzen van een enkele oorzaak en het daarbij laten.quote:Op zondag 25 april 2010 22:26 schreef DeParo het volgende:
[..]
Maar, dat betekent ten tweede niet dat je wel degelijk de oorzaken aan kan wijzen, en nee, niet alleen de lafheid van mensen was de oorzaak, want zonder misdaden hoeft er ook geen lafheid te zijn.
Lees je zelf wel wat je hier doet? Want zoals het op mij overkomt beschuldig je nu iedereen die de oorlog heeft overleefd van lafheid en 'normaliseren' en ik hoop toch echt dat je dat niet bedoelde..quote:De lafheid bij mensen, en de situatie na de oorlog, was het normaliseren van laf gedrag.
Het was oorlog, ze konderen er niets aan doen, het was zogenaamd verschuilen en overleven.
Als je mensen zoals Heesters beschuldigt van fout zijn ga je voorbij aan de mensen die daadwerkelijk fout waren. In 1940 niet zien wat Hitler is, is naïef. Weigeren te onderkennen dat Hitler persoonlijk zich misschien wel eens aardig kon gedragen is net zo erg.quote:Als iedereen zou durven te zeggen wie fout was, zoals Johannes Heesters, dan zou een Hitler niet meer kunnen opstaan.
Precies wat ik bedoel. Jij hebt achteraf de volledige beschikking over informatie over Hitler's daden en kunt hem dus als niet aardig bestempelen. Maar zonder dat die daden bekend zijn is dat onderscheid niet te maken. Hij werd pas onaardig toen hij een massamoordenaar werd, dus?quote:Op zondag 25 april 2010 22:35 schreef DeParo het volgende:
Hoe ik dat verklaar, wat moet ik verklaren, dat een man in vele ogen opeens van een nationalist als een extremist of massamoordenaar werd gezien, dat heeft puur met daden te maken, lijkt me simpel.
Dat is niet wat er gebeurd, ik keer me hier tegen een bepaalde mentaliteit,quote:Op zondag 25 april 2010 22:37 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ik ageer ook niet tegen het aanwijzen van een oorzaak. Ik ageer tegen het aanwijzen van een enkele oorzaak en het daarbij laten.
Het klinkt zeker als een interessant boek wat ik ongetwijfeld deze maand zal proberen te lezen, dat meen ik serieus, zeer benieuwd alhoewel ik er wel ooit van gehoord had dacht ik.quote:Leestip: het boek 'Making History' van Stephen Fry. Daarin wordt een alternatieve geschiedenis voorgesteld waarin Hitler niet bestaat, waardoor de ruimte die er voor hem was door een ander wordt ingevuld. De Tweede Wereldoorlog en de Holocaust vonden nog steeds plaats, maar omdat de nieuwe leider heel wat competenter was loopt het allemaal veel erger af. En dan heb ik het niet over 'wel luchtsteun geven bij Stalingrad'.
Door alleen de aandacht te leggen op Hitler en de Nazi's ga je voorbij aan Versailles, de beurscrash, de internationale jodenhaat die op dat moment sowieso gemeengoed was (zie Henry Ford of de 'voyage of the damned') en alle andere grote en kleine oorzaken die er verder nog waren.
[..]
Niet iedereen.quote:Lees je zelf wel wat je hier doet? Want zoals het op mij overkomt beschuldig je nu iedereen die de oorlog heeft overleefd van lafheid en 'normaliseren' en ik hoop toch echt dat je dat niet bedoelde..
[..]
Dat is onzin, want Heesters distantieerde zich niet van de ideologie van Hitler, en hij bleef er tot ver in de oorlog aan verbonden, het was niet dat hij het niet alleen in 1940 niet zag aankomen, maar ook nog in 1945, en blijkbaar ook nog op het moment toen hij werd geinterviewd door DWDD. Ook mensen als Heesters mag je aanpakken, zeker mensen als Heesters, vanwege hun publieke bekendheid, niemand is te goed, ook hij niet.quote:Als je mensen zoals Heesters beschuldigt van fout zijn ga je voorbij aan de mensen die daadwerkelijk fout waren. In 1940 niet zien wat Hitler is, is naïef. Weigeren te onderkennen dat Hitler persoonlijk zich misschien wel eens aardig kon gedragen is net zo erg.
Dat is ook weer niet geheel waar, want zijn duidelijke extreem racistische wereldbeeld was al veel eerder te zien, dat hij wilde uitbreiden eveneens en hij is door heel veel mensen, inclusief Duitsers, als gevaarlijk afgebeeld. Laat ik het zo stellen, als de Holocaust uit het niets zou komen dan had je in dit geval een punt, maar dat was zeker nu niet het geval, om op Churchill terug te komen, zijn ideologie jegens Joodse mensen is nooit geheel duidelijk geworden en altijd dubieus gebleven, dus dat hij over deze karaktertrek van Hitler heeft heen gekeken, dat kan ja maar dat maakt z'n stelling niet betrouwbaarder.quote:Op zondag 25 april 2010 22:41 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Precies wat ik bedoel. Jij hebt achteraf de volledige beschikking over informatie over Hitler's daden en kunt hem dus als niet aardig bestempelen. Maar zonder dat die daden bekend zijn is dat onderscheid niet te maken. Hij werd pas onaardig toen hij een massamoordenaar werd, dus?
En dat is wat mij tegenstaat: dat het tegengaan van de bewering 'Heesters is laf' gelijk staat aan de mentaliteit die de holocaust in Nederland 'makkelijk maakte'.quote:Op zondag 25 april 2010 22:49 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dat is niet wat er gebeurd, ik keer me hier tegen een bepaalde mentaliteit,
die ook oorzaak was voor een makkelijke Holocaust in Nederland, ook, laat dat duidelijk zijn.
Het is niet bedoeld als excuus, het is om aan te geven dat het geen zin heeft alleen Hitler en de nazi's verwijten te maken. Zelfs over zo iets verschrikkelijks zijn genuanceerde uitspraken te doen, nee, MOET je genuanceerde uitspraken doen.quote:Maar je kan kortom niet de schuld wegnemen, bij groepen en bij mensen, omdat er een depressie heeft plaatsgevonden. Het is een oorzaak maar geen excuus voor het extreme denken.
De internationale Jodenhaat kan je evenmin goed praten, ben het ook ruimschoots met je eens dat dit allemaal oorzaken zijn, maar het betekent niet dat we geen lessen mogen trekken uit wat er is gebeurd.
quote:Dat is onzin, want Heesters distantieerde zich niet van de ideologie van Hitler, en hij bleef er tot ver in de oorlog aan verbonden, het was niet dat hij het niet alleen in 1940 niet zag aankomen, maar ook nog in 1945, en blijkbaar ook nog op het moment toen hij werd geinterviewd door DWDD.
Enigszins uit zijn verband gehaalde opmerkingen van een hoogbejaarde zanger. Lang niet zo ernstig als het hier gebracht wordt.quote:Op 3 december 2008 was in het Nederlandse televisieprogramma De Wereld Draait Door een interview gemaakt door De Jakhalzen te zien, waarin Heesters Adolf Hitler "ein guter Kerl" noemde.[6] Toen zijn echtgenote daarop zei dat Hitler 'de grootste misdadiger van de wereld' was, zei Heesters dat Hitler niet goed was, maar voor hem persoonlijk aardig was. In het interview zei hij zich nooit erg met politiek te hebben bezig gehouden en Hitler nauwelijks persoonlijk gekend te hebben. Volgens echtgenote Simone Rethel waren passages waarin haar man afstand nam van het naziregime doelbewust uit het interview geknipt.
En totaal niet opvallend binnen de tijdsgeest.quote:Op zondag 25 april 2010 22:52 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dat is ook weer niet geheel waar, want zijn duidelijke extreem racistische wereldbeeld was al veel eerder te zien,
En voor veel mensen terecht. Veel Britten vonden dat Duitsland te zwaar gestraft was in Versailles en veel Duitsers woonden inmiddels in niet-Duitse gebieden.quote:dat hij wilde uitbreiden eveneens
Wat is 'uit het niets komen'? Ja, er was jodenhaat, maar van dat naar een systematisch proces van uitroeiing is een enorme stap. Die stap kwam redelijk 'uit het niets', ja.quote:Laat ik het zo stellen, als de Holocaust uit het niets zou komen dan had je in dit geval een punt, maar dat was zeker nu niet het geval
Vergelijk het normaliseren van het gedrag, het goedpraten feitelijk,quote:Op maandag 26 april 2010 00:22 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
En dat is wat mij tegenstaat: dat het tegengaan van de bewering 'Heesters is laf' gelijk staat aan de mentaliteit die de holocaust in Nederland 'makkelijk maakte'.
[..]
Ligt er maar geheel aan in welke mate, maar je moet ze wel degelijk de schuld geven,quote:Het is niet bedoeld als excuus, het is om aan te geven dat het geen zin heeft alleen Hitler en de nazi's verwijten te maken. Zelfs over zo iets verschrikkelijks zijn genuanceerde uitspraken te doen, nee, MOET je genuanceerde uitspraken doen.
[..]
Maar nog wel helder van geest, en heeft hij ooit berouw getoond, nee hij heeft zich proberen te verschuilen achter smoesjes. Hij heeft de hele oorlog in Duitsland en voor Duitsland gewerkt, dan ben je een verrader ja, dat mag je gerust zeggen, je mag zeggen dat hijquote:[..]
Enigszins uit zijn verband gehaalde opmerkingen van een hoogbejaarde zanger. Lang niet zo ernstig als het hier gebracht wordt.
[..]
Dit ging wel een stuk verder hoor dan de gemiddelde anti-semiet, en dat zagen veel mensen ook al in die tijd, het was niet van de een op de andere dag dat men opeens iets verderfelijks zag oprukken.quote:En totaal niet opvallend binnen de tijdsgeest.
[..]
Je vergist je met Amerika, want GB en Frankrijk waren juist degene die Versaille er doorheen hebben getrokken, daarnaast was Versailles ook te zwaar, maar nog altijd geen excuus.quote:En voor veel mensen terecht. Veel Britten vonden dat Duitsland te zwaar gestraft was in Versailles en veel Duitsers woonden inmiddels in niet-Duitse gebieden.
[..]
Dit was niet dezelfde haat zoals jij die nu voorstelt. Ja in de Middeleeuwen zien we al kruistochten waarbij hele Joodse gemeenschappen werden afgeslacht. En dat soort polgroms en oproeren zien we later ook nog terugkeren. Anti-semitisme als politieke ideologie kwam opzetten in de 19e eeuw, kijk naar de burgemeester van Wenen die waarschijnlijk invloedrijk was voor Hitler, Karl Lueger, kijk naar de teksten, het opruiende geweld, ja het systematische moorden door de staat zal nog niet hebben plaatsgevonden, maar het systematische haatzaaien wel, de stap was niet zo groot meer, niet meer zo verassend.quote:Wat is 'uit het niets komen'? Ja, er was jodenhaat, maar van dat naar een systematisch proces van uitroeiing is een enorme stap. Die stap kwam redelijk 'uit het niets', ja.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |