abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80734791
Dit is een zeer interessant topic waar ik misschien over een jaartje of wat mijn
voordeel mee kan doen wegens een toekomstige verhuizing.
75 topics = FIN
  dinsdag 27 april 2010 @ 12:45:47 #27
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_80762751
Amrikaanse leverancier gevonden die levert aan 1.87 dollar per paneel made in us dus geen overlabelde import! Enige verschil dit zijn PolyCrystaline panelen en die chineese zijn monocrystaline geen idee wat beter of minder goed is ik ga eens zoeken op wikipedia voor meer info over de verschillen. Afmetingen en wattage kwamen min of meer overeen 175 / 180 watt

update

monocrystalline is dus beter kwa opbrengst dus de chinese panelen zouden beter rendement moeten hebben ...

http://en.wikipedia.org/wiki/Polycrystalline_silicon
quote:
Solar panel and applications
Main article: Solar panel

Polycrystalline silicon is also a key component of solar panel construction. Growth of the photovoltaic solar industry is limited by the supply of the polysilicon material.[2] For the first time, in 2006, over half of the world's supply of polysilicon is being used for production of renewable electricity solar power panels.[3] Only twelve factories are known to produce solar-grade polysilicon in 2008. Monocrystalline silicon is higher priced and more efficient than multicrystalline.

[ Bericht 56% gewijzigd door HaerdenC op 27-04-2010 12:55:26 ]
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_80820122
Wat is cubike?

Ik ken kubieke wel.
Verder is het een kwestie van geluk als iemand er ervaringen mee heeft.
Wellicht is importeren via een bedrijf wat veiliger.
pi_80985205
Hallo HaerdenC,
Las zonet je topic: import uit China. Ik was zelf een paar maand geleden bezig met een uitgebreide mailwisseling met een chinese leverancier welke aangtrekkelijke prijzen heeft.
Men noemde ¤ 1,33/Wp voor modules van 230 Wp. Gecertificeerd en cif Rotterdam bij ca. 180 st. ineens.
Zelf ben ik er niet mee doorgegaan daar ik lid werd van een cooperatie welke gezamenlijk modules gaat plaatsen. Als je interesse hebt in deze mailwisseling: laat me weten op martinwme apestaartje wanadoo.nl
De totaaltekst is te lang om hier te plaatsen.
Gr.,
Martin.
pi_84773529
Even een kickje, ik ben benieuwd of mensen ondertussen al panelen hebben geimporteerd.. :)
  zondag 15 augustus 2010 @ 16:05:52 #31
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_85311730
nog niet maar volgend voorjaar bestel ik een aantal samples en hou jullie op de hoogte.
pi_85407058
tvp voor het vervolg
  woensdag 13 oktober 2010 @ 16:45:58 #33
9358 MarkSanne
You're daaaaaamn right!
pi_87500428
interessant topic, ben benieuwd naar het vervolg.
pi_87515404
Waarom zou je risico lopen trouwens voor die paar cent.. :) Dat is dus echt niet de moeite waard.
  donderdag 14 oktober 2010 @ 06:55:48 #35
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_87522073
niet de moeite waard ??? dat is wel een rare conclusie ... de prijs is 1/3 tot 1/4 van de marktprijs hier ... we spreken toch over een 15.000 euro verschil op een standaard install ... als jij 15.000 euro niet de moeite vind :-) ben ik meer hollander dan jij :) ... en ik ben een Belg !
pi_87547058
Wat een bullshit. Voor wat voor prijs koop je het in? Per Wattpiek? En dan moet het wel voor je deur staan, dus inclusief vervoerskosten. En ook dat het een goed merk + garantie is?

En wat vind jij een standaard installatie? 20.000 euro?
  vrijdag 15 oktober 2010 @ 06:41:48 #37
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_87559634
misschien gewoon eens het topic lezen ... prijzen staan er in ...

1.72 us dollar per piekwatt was wat ik half jaartje geleden kon krijgen ik zal straks eens kijken wat de huidige prijs is.

vervoer van hongkong tot antwerpen zeehaven is 100 dollar per cubieke meter inclusief haven transport en handling ... ik heb zelf een minibus en mag tot 2.3 ton trekken met aanhanger dus dat vervoer is verwaarloosbaar.

Wat vind ik een standaard installatie ? Wel wij hebben gekeken om gewoon het dak van mijn garage die zuidelijk gericht is en geen schaduw heeft vol te leggen ... we hebben daar een oppervlakte van 8 bij 6 meter ongeveer dat is voor MIJ mijn standaard installatie. We hebben een aantal mensen laten komen om prijs te maken en de prijzen varieren heel erg maar waren altijd MINSTENS 3 maal de prijs van zelfimport. Het aansluiten aan stroomnet, omvormer en terug leverancier zouden we wel door een erkend installateur laten doen. De panelen op het dak leggen doen we zelf aangezien dit slechts 1 verdiep hoog is en we het dak nog moeten maken ... we kunnen dus alles voorzien om de panelen makkelijk te leggen.
pi_87559669
In belgie krijg je dit jaar toch nog 300 euro per m2 terug van de vlaamse overheid? Vorig jaar was dat 400 volgens mij.
  vrijdag 15 oktober 2010 @ 11:27:50 #39
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_87564675
price / watt momenteel -> 1.7 dollar ... maar er is wel geweldig ander nieuws!!!!

http://www.aliexpress.com(...)ing-wholesalers.html

10 panelen met 90 watt piek ... ok dat is niet mega veel ... maar ... gratis chipping naar Belgie met UPS !!!

dus 900 watt piek -> $2,773.20 dat is dus 1970,3 euro !!! minder dan 2000 euro ... dat wil ik je wel eens zien verslaan met panelen van hier ...

nu dit is wel duurder dus als de 1.7 maar dan heb je wel een heel erg handig formaat (60 cm op 1 meter), meer individuele panelen dus als er eenstje stuk gaat is impact kleiner en ... je krijgt ze via ups verzekerde zending gratis aan huis geleverd ! je hebt 17 volt piekspanning dus je kan per paneel naar een gecentraliseerde koper lijn gaan (voldoende dik) ... reken op 5.3 ampere max per paneel dus als je zoals ik zou willen 40 moet leggen (dan ligt dak min of meer vol schat ik zo) zit je wel met meer dan 200 ampere. Dat is een aardig dikke kabel :) optie is om ze per 4 of zo in serie te zetten dan krijg je een hogere voltage (17 x 4 = +- 70 volt) maar heb je maar 50 ampere dat is al menselijker ... nu als er dan een paneel stuk is zit je weer met het feit dat 4 panelen niet werken ... ampere meter per paneel lijn is dan toch wel aanrader.

tevens begint de markt flink gesatureerd te raken stond reeds in kranten en media dus ik denk dat de prijzen nu echt gaan kelderen.

[ Bericht 40% gewijzigd door HaerdenC op 15-10-2010 11:38:30 ]
pi_88474862
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 oktober 2010 11:27 schreef HaerdenC het volgende:
reken op 5.3 ampere max per paneel dus als je zoals ik zou willen 40 moet leggen (dan ligt dak min of meer vol schat ik zo) zit je wel met meer dan 200 ampere. Dat is een aardig dikke kabel :) optie is om ze per 4 of zo in serie te zetten dan krijg je een hogere voltage (17 x 4 = +- 70 volt) maar heb je maar 50 ampere dat is al
De meeste van die inverters kunnen een ingangsspanning tussen de 150V en 500V DC aan. Je kunt er dus veel meer in serie zetten zodat de stroom laag blijft. Dat scheelt je in kostprijs (en handelbaarheid) van je bekabeling en aan vermogensverliezen in de kabels.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 8 november 2010 @ 15:50:12 #41
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_88475302
ja maar als er dan 1 stuk is werkt je volledige serie niet ...
verliezen in kabels kan je verminderen door de kabel afstand tussen de panelen en je converter zo kort mogelijk te houden ... in mijn geval zou ik die tegen het dak kunnen schroeven aan de binnenkant ... de verste afstand is dan nog geen 2 meter, flinke dikke kabels gebruiken en je verliezen worden een stuk lager ... van uit de converter aan de andere kant heb je dan een hoge spanning die dus wel makkelijk te transporteren is.
pi_88475498
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 15:50 schreef HaerdenC het volgende:
ja maar als er dan 1 stuk is werkt je volledige serie niet ...
Ik denk dat de meeste inverters 70V niet eens accepteren omdat dat gewoon te laag is.

quote:
verliezen in kabels kan je verminderen door de kabel afstand tussen de panelen en je converter zo kort mogelijk te houden ...
Ook je inverter heeft een lager rendement bij een lager voltage. (Logisch aangezien er dan een forse stroom doorheen loopt, wat ervoor zorgt dat er meer warmte wordt ontwikkeld.)

En je krijgt een PM. ;)
  maandag 8 november 2010 @ 16:59:12 #43
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_88478170
dat lijkt me onzin hoor ... je kan gewoon inverters kopen die van 12 volt 220 volt maken 2000 - 2500 - 3000watt continu hoor ... en die dingen hebben een rendement van meer dan 85 procent. dus dat is op 3000 watt genomen maximum 450 watt verlies ... dat is evenveel als een gewone pc voeding ... hoe lager de load hoe lager het verlies dus ik denk dat als je er een paar zet dat dat allemaal best wel mee valt

http://www.aliexpress.com(...)ing-wholesalers.html

op zich is zo een terug lever ding niet veel meer dan een gekeurde sine wave generator met diode en goedkeuring :) dus daar zie ik niet direct een probleem mee
pi_88479594
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 16:59 schreef HaerdenC het volgende:
dat lijkt me onzin hoor ... je kan gewoon inverters kopen die van 12 volt 220 volt maken 2000 - 2500 - 3000watt continu hoor ... en die dingen hebben een rendement van meer dan 85 procent. dus dat is op 3000 watt genomen maximum 450 watt verlies ... dat is evenveel als een gewone pc voeding ... hoe lager de load hoe lager het verlies dus ik denk dat als je er een paar zet dat dat allemaal best wel mee valt
85% is een wel erg slecht rendement. Dat zou inhouden dat bijna 1 op de 6 zonnepanelen op je dak weggegooid geld is.

Op blz 26 vindt je de specs van zowel een 2KW als een 4KW versie: http://serve.kipoint.com.(...)%20User%20Manual.pdf

quote:
op zich is zo een terug lever ding niet veel meer dan een gekeurde sine wave generator met diode en goedkeuring :) dus daar zie ik niet direct een probleem mee
Integendeel, die is veel intelligenter. Die zoeken zelf uit hoe ze je zonnepanelen het beste kunnen belasten voor het hoogste rendement van je panelen, moeten in fase gaan lopen met de netspanning, moeten uitschakelen bij gebrek aan netspanning en passen automatisch de uitgangsspanning aan de netspanning (afhankelijk van de terug te leveren hoeveelheid vermogen)

Dat zijn beste knappe stukjes techniek. Een inverter kan ik zelf nog wel maken, maar 1'tje die teruglevert aan het net waag ik me niet aan. :D

EDIT: Overigens als je bv 4000Wp op je dak wilt leggen en je hebt een 3 fase aansluiting, zou ik liever 3 inverters van 1500W, dus 1 op elke fase, aansluiten dan 1 van 4500W op 1 fase. In sommige gevallen kan het namelijk weleens niet meevallen om 4KW via 1 fase terug te pompen in het net.

[ Bericht 6% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 08-11-2010 17:43:41 ]
pi_88479848
Dubbel :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')