abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80580270
Beste iedereen,

Momenteel zit ik met mijn handen in het haar en vandaar dat ik nu dus de forumbezoekers van deze site om advies vraagt. Het gaat om het volgende.

Sinds augustus 2009 hebben mijn vriendin en ik particulier een woning gehuurd met een bepaalde tijd contract van 4 jaar. Huren via de woningbouw is haast onmogelijk als je een korte meettijd hebt, dus vandaar dat wij ons hebben begeven op de particuliere woonmarkt. De huur van onze woning is ¤ 770,-. Dit was voor ons te betalen, maar sinds januari 2010 is mijn contract niet verlengt. Met spoed hebben wij dus een uitkering aangevraagt, maar daar kwamen we niet voor in aanmerking. Consulent deed er alles aan dat wij het niet kregen. Geloof me, ik spreek hier de waarheid. Dus vanaf januari tot en met heden zitten wij zonder inkomen, enige geluk is dat ik sinds vorige week weer aan de slag ben gegaan bij mijn nieuwe werkgever.
Echter is het wel zo dat de huur van januari en februari betaald is door onze familie, en de helft van de huur van maart is betaald. Wij hebben dus een achterstand van de hele maand april, aankomende mei, en een halve maandhuur van maart.
Via een brief hebben wij te kennen gegeven dat wij graag een betalingsregeling willen treffen en dat wij pas vanaf eind mei weer kunnen voldoen aan onze volledige maandelijkse verplichtingen.
Hij ging hier niet mee akkoord via een brief. Als klap op de vuurpijl komt de verhuurder, in de avond, twee keer keihard aanbellen, zodat wij meteen de deur open doen. Terwijl ik twee kinderen heb die op bed liggen, het was namelijk al 20:45. De verhuurder nam zijn vader mee als versterking (beiden zijn zij notaris van beroep). Zij eisten van mij dat ik voor 1 mei een maandhuur overmaak + de halve maandhuur. Zodat ik dus alleen nog maar 1 maand achterloop. Voor volgende week kunnen wij echter alleen maar de halve maandhuur overmaken, omdat ik nog niet beschik over mijn volledige salaris. Ik ben pas vorige week begonnen met werken, dus volgende week krijg ik alleen maar van twee weken werken uitbetaald.
Als ik deze betalingen volgende week niet verricht, moet ik per 1 mei eruit, alles schoon en netjes maken, zodat zij het weer verder verhuren.
Ter extra info: Deze woning staat ook te koop. Ik begrijp dat zij anders ook in de problemen komen met hun hypotheek. Maar toch...kan dit zomaar. Ik dacht dat er 6 tot 12 maanden huurachterstand overheen moet gaan voordat iemand daadwerkelijk uit huis word gezet, met uitspraak van de rechter erbij en alles.

Ik heb twee kinderen en een vriendin. Dit kan toch niet zomaar? Of wel. Het zou toch niet zo zijn dat wij vanaf volgende week op straat staan???

Please, als iemand mij raad en advies kan geven. Graag.

Gr.
Een bezorgde vader en partner in nood
pi_80580368
Poe, dat is een lastige situatie. Er zal ongetwijfeld een oplossing voor zijn.

Daarbij komt dat die verhuurders gewoon geen mensen zijn.
  Licht Ontvlambaar woensdag 21 april 2010 @ 23:05:31 #3
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_80580459
Waarom zou een verhuurder niet om kwart voor negen mogen aanbellen?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  Moderator woensdag 21 april 2010 @ 23:06:50 #4
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_80580662
Je hebt nog 3 jaar lang een huurcontract en hebt een 2,5 maand huurachterstand
Huurder staan ontzettend sterk, iets te sterk soms imo, maar volgens de wet mag je er niet uit worden gezet.
Maar met een vervelende verhuurder kan het moeilijk worden als je zelf slecht in je schoenen staat.
In ieder geval gewoon blijven.
pi_80580948
@Edwinuss. Als het om geld gaat komt bij zulke mensen de duivel naar boven. Het interesseert ze niet dat je wilt meewerken. Ze willen poen zien.
@Sjeen. Je mist eigenlijk waar het eigenlijk om gaat, maar om toch antwoord te geven. Twee kindjes van mij slapen, zij bellen expres en bewust hard en lang aan. Mijn jongste van elf maanden oud is er wakker van geworden. Terwijl hij zijn rust nodig heeft.
@jitzze: Dat dacht ik nou ook, maar ze hebben ons wel bang gemaakt. Dus dat wil ik morgen in de vroegte ook gaan uitzoeken.
@Adames. Het is niet lekker wonen nee, maar als ik vanaf eind mei mijn maandhuur op tijd betaal, en daarnaast de huurachterstand aflos zou dat eigenlijk wel moeten kunnen. Ze moeten toch eigenlijk sowieso een incassobureau op ons afsturen? Of weten ze dan, dat incassobureau's altijd meewerkend zijn in maandelijke aflossingen?
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 21 april 2010 @ 23:18:15 #7
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_80581060
hoe zou je in godsnaam niet in aanmerking komen voor een uitkering?
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 21 april 2010 @ 23:18:38 #8
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_80581072
Vreemd topic.
pi_80581093
als de sodemieter zou ik rechtsbijstand zoeken.
pi_80581216
Volgens mij moeten ze 't huurcontract eerst laten ontbinden door een rechter, anders krijgen ze je er echt niet uit, in verband met wettelijke huurbescherming die je hebt.

En als er weer voldoende inkomen aan zit te komen, zal een rechter 't (vermoed ik) niet zo snel ontbinden.

De heren notarissen kunnen schreeuwen wat ze willen. Uiteraard willen ze je eruit hebben als ze de woning willen verkopen.
pi_80581344
http://www.gmw.nl/weblog/(...)uurovereenkomst.html

Eén keer te laat betalen is nog geen verzuim. Twee of drie maanden huurachterstand of het regelmatig te laat betalen is dat wel. Dan is de tekortkoming in de meeste gevallen voldoende ernstig om de ontbinding te rechtvaardigen. Om ontbinding van het huurcontract te verkrijgen, zal de verhuurder naar de rechter moeten gaan. De rechter zal dan beoordelen of gelet op alle omstandigheden van het geval de tekortkoming ernstig genoeg is om een ontbinding te rechtvaardigen. De rechter heeft de bevoegdheid de huurder een zgn. "terme de grace" te geven om alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen. De huurder krijgt dan van de rechter ten hoogste een maand om alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen. Indien een huurder in korte tijd meerdere keren wordt veroordeeld tot het betalen van achterstallige huurpenningen, en na de volgende keer gedagvaard te zijn de achterstallige huur alsnog betaalt, dan is de rechter geneigd de huurovereenkomst wel te ontbinden op grond van herhaalde wanprestatie.

Dus... je bent wel in verzuim, maar gezien de omstandigheden zit er weer voldoende inkomen aan te komen, en zal de rechter positief oordelen. Laat je niet bang maken .
pi_80581463
@DennisMoore. Thanks voor jouw advies. Ik ga het meteen doorlezen en morgen ga ik aan de slag.
  woensdag 21 april 2010 @ 23:34:21 #13
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_80581686
Dit is natuurlijk een rotsituatie voor jullie, afschuwelijk.
Maar ik begrijp ook de ongerustheid van de verhuurder, als jij je huur niet betaald, komt hij in betalingsproblemen.
De hysterie van het om 20.45 uur aanbellen begrijp ik dan ook niet; je hebt wel wat anders om je druk over te maken. Maar wat nu... alhoewel ik me niet kan voorstellen dat er een rechter is die een ontruimingsvergunning verleent op zo'n korte huurachterstand weet ik dat de tijd dat je rustig een half jaar huurachterstand mag hebben voorbij is. Met 2,3 maanden wordt een verhuurder al ongerust, niet alleen de particuliere verhuurder, maar ook de corporaties.
Werken jullie allebei?
Probeer er tijdelijk een andere baan voor de avond bij te krijgen, kantoren schoonmaken oid.
Dan ben je veel sneller van je achterstand af.
But till then tramps like us baby we were born to run
But till then tramps like us baby we were born to run
  woensdag 21 april 2010 @ 23:51:55 #14
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_80582285
Hoop tekst;

Dat contract voor 4 jaar is waarschijnlijk nu voor onbepaalde tijd (4 jaar mag niet, hooguit 1 jaar afaik), maar pin me daar niet op vast.

Als ze je eruit willen krijgen moeten ze via de rechtbank, laat je dus niet bang maken. Feit is wel dat je niet betaald hebt, dit moet je dus wel doen nog! En zo spoedig mogelijk! Leen desnoods eerst van familie en betaal daar aan terug als dit nog kan. Als het proces naar de rechter is ingezet dan sta je binnen niet afzienbare tijd inderdaad op straat.

Dat de woning te koop staat is wel en niet van belang voor jou:
1) Koop breekt geen huur
2) Als de hypotheek verstrekker verhuren verbiedt heb je als huurder nog steeds een flink probleem!!!

Uit verdere reacties van TS maak ik op dat hij bang is dat ze hem weg willen hebben; in dat geval trek je als huurder helaas altijd aan het korste eind (wegpesten en binnen de wet is gemakkelijk als verhuurder).

Schrijf je zo snel mogelijk in voor de sociale woning verhuur als je dit nog niet gedaan hebt en ga op zoek naar een LEGALE huurwoning, particulier of sociaal.
Dum de dum
  woensdag 21 april 2010 @ 23:54:10 #15
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_80582360
quote:
Op woensdag 21 april 2010 23:18 schreef Swetsenegger het volgende:
hoe zou je in godsnaam niet in aanmerking komen voor een uitkering?
Getrouwd partner die 'teveel' verdient?
Dum de dum
pi_80582409
Je kan toch ook nog een voorschot op je salaris vragen bij je nieuwe werkgever?
Zeker als je daar de situatie uitlegt zal die daar denk ik niet moeilijk over doen
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_80582422
quote:
Op woensdag 21 april 2010 23:51 schreef Fe2O3 het volgende:

Als het proces naar de rechter is ingezet dan sta je binnen niet afzienbare tijd inderdaad op straat.
Hoezo? Een rechter is ook niet gek, die kijkt echt wel naar de omstandigheden, de betaalhistorie en de vooruitzichten. De verhuurder maakt hier m.i. geen schijn van kans. Weigert zelfs een betalingsregeling, dat is niet redelijk.
  donderdag 22 april 2010 @ 00:00:43 #18
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_80582550
quote:
Op woensdag 21 april 2010 23:55 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Hoezo? Een rechter is ook niet gek, die kijkt echt wel naar de omstandigheden, de betaalhistorie en de vooruitzichten. De verhuurder maakt hier m.i. geen schijn van kans. Weigert zelfs een betalingsregeling, dat is niet redelijk.
Wat wij vinden is niet relevant helaas, een rechter zal naar feiten kijken. Als TS de achterstand niet snel inlost staat hij op straat wanneer de gang naar de rechter gemaakt gaat worden. Gezien de particuliere en niet toegestane stituatie met verstrekker (gok ik) kan dit best een kort geding worden.

TS heeft vast geen vast contract gekregen direct, en zal dus binnen een 6 mnd of 1 jaar weer tegen problemen aanlopen. Als het huis niet op 1 salaris betaald kan worden blijft het een risico voor zowel TS en gezin als de verhuurder.

Plus dat een gang naar de rechter in dit geval voor beide partijen een lotto is, met de vraag aan welke kant de hoofdpijs gaat vallen, en dus mijns inziens ten alle tijde vermeden moet worden door TS.
Dum de dum
pi_80582653
ik ben ook wel eens bij de rechtbank geweest, die vent voor me liep maanden achter met betalen en de rechter besliste dat ie een maand ofzo de tijd had om te betalen.
5caring motherfuckers like stephen king flicks
  donderdag 22 april 2010 @ 00:12:55 #20
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_80582847
quote:
Op donderdag 22 april 2010 00:04 schreef DoubleHawk het volgende:
ik ben ook wel eens bij de rechtbank geweest, die vent voor me liep maanden achter met betalen en de rechter besliste dat ie een maand ofzo de tijd had om te betalen.
TS redt 1 maand niet ... ergo bij een kort geding + slechte uitspraak voor TS is het gebeurd.

Urgentie bij de sociale kan TS ook wel shaken mocht ie op straat komen, dat is alleen bij letterlijke gevallen van leven of dood.
Dum de dum
pi_80582857
Vreemd verhaal dat je geen WW aan kon vragen, je hebt weliswaar zo'n overbruggingstijd (oid) maar dat je het niet krijgt. Of is er wat anders met dat ontslag gebeurt?

Ten tweede, als de donder zorgen voor meer inkomen zodat je het snel kan ondervangen ipv het uit de klauwen te laten lopen. Dus bijbaantje in de avond erbij, of in het weekend iets (via uitzendbureau is wekelijks betaalt). en je vriendin, werkt die?
  donderdag 22 april 2010 @ 00:14:03 #22
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_80582874
We kunnen je wel helpen. Als alle fok!kers nou eens 5 euro ofzo overmaken.

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_80582879
Ik lees dat de verhuurders notarissen zijn? Ga er maar vanuit dat als het tot het gerecht komt dat die uitermate goed voorbereid zijn
pi_80582904
quote:
Op donderdag 22 april 2010 00:00 schreef Fe2O3 het volgende:

Wat wij vinden is niet relevant helaas, een rechter zal naar feiten kijken. Als TS de achterstand niet snel inlost staat hij op straat wanneer de gang naar de rechter gemaakt gaat worden. Gezien de particuliere en niet toegestane stituatie met verstrekker (gok ik) kan dit best een kort geding worden.

TS heeft vast geen vast contract gekregen direct, en zal dus binnen een 6 mnd of 1 jaar weer tegen problemen aanlopen. Als het huis niet op 1 salaris betaald kan worden blijft het een risico voor zowel TS en gezin als de verhuurder.

Plus dat een gang naar de rechter in dit geval voor beide partijen een lotto is, met de vraag aan welke kant de hoofdpijs gaat vallen, en dus mijns inziens ten alle tijde vermeden moet worden door TS.
Sorry hoor, maar je praat echt grote onzin. De gang naar de rechter een lotto .

Een rechter kijkt inderdaad naar feiten. En één van die feiten is blijkbaar dat TS weer inkomen heeft en binnenkort weer bij kan zijn met de huurpenningen, zeker met een redelijke betalingsregeling. Wat er na het tijdelijk contract van TS gebeurt met zijn inkomen, is helemaal niet bekend, en zeker geen feit. Niet relevant dus.
  donderdag 22 april 2010 @ 00:18:42 #25
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_80582981
quote:
Op donderdag 22 april 2010 00:15 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar je praat echt grote onzin. De gang naar de rechter een lotto .

Een rechter kijkt inderdaad naar feiten. En één van die feiten is dat TS weer inkomen heeft en zeer binnenkort weer bij zal zijn met de huurpenningen. Wat er na het tijdelijk contract van TS gebeurt met zijn inkomen, is helemaal niet bekend, en zeker geen feit. Niet relevant dus.
Als het van te voren vast stond wat een uitspraak ging worden dan was de gang naar een rechter niet nodig geweest

Het is en blijft een lotto in dit soort gevallen, wie de beste argumenten kan aandragen gaat winnen.
Dum de dum
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')