Bedankt voor je knip- en plakwerk. Weet ik weer waarom ik PvdA stem. Want het is natuurlijk waar dat rechters zwaarder zijn gaan straffen en dat straffen moeten werken.quote:Op donderdag 22 april 2010 00:31 schreef Gillette_M5 het volgende:
[..]
Precies. Dat dus. Maar ik merk een behoorlijke verkeerde PVDA mentaliteit hier in dit topic.
Oftewel:
[ afbeelding ]
Dat onderzoekje weer. De conclusie is voor de bühne en dekt de lading niet goed, en het is een nogal dubieuze selectie van strafzaken.quote:Op donderdag 22 april 2010 09:00 schreef VancouverFan het volgende:
http://www.rechtspraak.nl(...)aar+als+rechters.htm
Heb je ook nog enige onderbouwing of wil je het gewoon niet eens zijn met dat onderzoek?quote:Op donderdag 22 april 2010 10:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat onderzoekje weer. De conclusie is voor de bühne en dekt de lading niet goed, en het is een nogal dubieuze selectie van strafzaken.
http://www.rechtspraak.nl(...)n+Naarden-Bussum.htmquote:Achttien jaar voor steekpartij bij station Naarden-Bussum
Amsterdam, 22 april 2010 - De strafrechter in Amsterdam heeft 18 jaar onvoorwaardelijke gevangenisstraf opgelegd wegens moord en poging tot moord gepleegd op 16 augustus 2009 buiten het station Naarden-Bussum.
De rechtbank acht op grond van de verklaringen van het slachtoffer en de getuigen bewezen dat verdachte met een mes dat hij bij zich droeg, eerst zijn ex-echtgenote, op dat moment hoogzwanger, drie steekwonden heeft toegebracht: één op haar borstbeen, één onder haar linkerborst en één in haar zij. Vervolgens heeft hij de partner van zijn ex-echtgenote, die te hulp schoot met hetzelfde mes zodanig gestoken dat deze anderhalf uur later in het ziekenhuis is overleden.
De rechtbank acht bewezen dat verdachte zijn besluit enige tijd tevoren genomen heeft en er dus sprake is van voorbedachte raad. Het door de verdediging naar voren gebracht beroep op noodweer wordt door de rechtbank verworpen. Er was volgens de rechters geen sprake van een situatie waarin de verdachte zich moest verdedigen. De rechtbank sluit zich aan bij de conclusie van de medisch deskundigen dat verdachte als enigszins verminderd toerekeningsvatbaar moet worden beschouwd.
De rechtbank acht de feiten buitengewoon ernstig en schokkend. Door op klaarlichte dag bij het station Naarden-Bussum in het bijzijn van anderen, onder wie zijn eigen dochter en ook andere kinderen, met messteken zijn hoogzwangere ex-echtgenote te verwonden en haar partner te doden heeft verdachte van een volstrekt gebrek aan respect voor het leven van zijn medemens blijk gegeven, niet alleen van dat van de beide slachtoffers. Zo zal de dochter van de verdachte nu in hetzelfde gezin leven als haar inmiddels geboren halfbroertje, dat zijn vader door toedoen van haar vader nooit zal leren kennen.
Moord is naar zijn aard een misdrijf dat een lange gevangenisstraf rechtvaardigt.
De rechtbank legt daarom verdachte, overeenkomstig de eis van de officier van justitie, een gevangenisstraf van 18 jaar op.
Ik heb het onderzoek al een keer doorgelezen, en ik vond de conclusie naar buiten brengen dat leken en rechters evenzwaar straffen nogal gekunsteld als je naar de onderzoeksresultaten kijkt. Dat is duidelijk voor de bühne.quote:Op donderdag 22 april 2010 10:27 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Heb je ook nog enige onderbouwing of wil je het gewoon niet eens zijn met dat onderzoek?
Ik zou niet weten waarom de conclusie van dat onderzoek fout is. Hier zie je dat op kleine schaal ook al gebeuren. Als mensen in de gaten krijgen dat het slachtoffer ook agressief was, snapt men de straf al beter.
Over het nut en effectiviteit van taakstraffen in het algemeen gaat het niet, dus dat sla ik over.quote:Op donderdag 22 april 2010 15:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik heb het onderzoek al een keer doorgelezen, en ik vond de conclusie naar buiten brengen dat leken en rechters evenzwaar straffen nogal gekunsteld als je naar de onderzoeksresultaten kijkt. Dat is duidelijk voor de bühne.
Verder vind ik het onderzoek zo opgezet dat deze uitkomst de meest waarschijnlijke is. Dat zit hem in de cases die geselecteerd zijn. Maar daarmee krijg je niet het antwoord op de vraag of leken het te mild te vinden. Ga even een greep doen uit die vele tientallen cases die er jaarlijks in Nederland zijn van mensen die zich vervelen en dan een willekeurige voorbijganger het ziekenhuis in schoppen, al dan niet met blijvend letsel, en kijk dan of de leken een taakstraf ook voldoende vinden.
En taakstraffen 'bleken' ook effectief in het tegengaan van recidive. Althans, zo werd het onderzoek vertaald in de pers, terwijl de conclusie was dat er meer onderzoek moest komen. Maar het onderzoek was er alleen maar om die 'conclusie' wel in de pers te krijgen.
Dat is ook een vorm van mildheid die zomaar ontstaan is (vanwege cellentekort als ik het me goed herinner) en dat is dan praktijk geworden, en dan moet er een onderzoekje komen wat dat lijkt te ondersteunen, zodat dat de media in kan worden geslingerd. En dan gaan mensen van de raad voor de rechtspraak en de reclassering roepen dat het onderzoek uitwijst dat taakstraffen goed zijn, terwijl het dat niet uitwees. Nu hebben we hier ook een onderzoek waarvan geclaimd wordt dat het uitwijst dat leken net zo zwaar zouden straffen, wat niet het geval is.quote:Op donderdag 22 april 2010 16:53 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Over het nut en effectiviteit van taakstraffen in het algemeen gaat het niet, dus dat sla ik over.
Er is wel degelijk verschil, natuurlijk loopt het niet dramatisch uiteen, en het gaat om een selectie van zaken. Zeer verschillende zaken, met nogal veel ins en outs.quote:Het gaat over specifieke zaken waarbij burgers vergelijkbaar straffen met de rechter als ze alle ins en outs van een zaak kennen. Dat lijkt mij geen onrealistische conclusie.
Waar TBS best op uit kan draaien.quote:Ik merk het aan mezelf ook. Lees ik een titel van een bericht, "Tbs voor doden 3-jarige zoon" dan denk ik ook 'alleen TBS?', dan lees je verder en blijkt dat die moeder het verstand heeft van een 7 jarige.
Dan weet je ook wel dat 20 jaar cel geen zin heeft.
Dat is jouw mening. En ik zie geen overtuigende argumentatie om hetzelfde te gaan denken.quote:Op donderdag 22 april 2010 17:54 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is ook een vorm van mildheid die zomaar ontstaan is (vanwege cellentekort als ik het me goed herinner) en dat is dan praktijk geworden, en dan moet er een onderzoekje komen wat dat lijkt te ondersteunen, zodat dat de media in kan worden geslingerd. En dan gaan mensen van de raad voor de rechtspraak en de reclassering roepen dat het onderzoek uitwijst dat taakstraffen goed zijn, terwijl het dat niet uitwees. Nu hebben we hier ook een onderzoek waarvan geclaimd wordt dat het uitwijst dat leken net zo zwaar zouden straffen, wat niet het geval is.
Ze moeten wel. Er zijn geen formules waarbij precies uitgerekend kan worden welke straf iemand moet krijgen.quote:Er is wel degelijk verschil, natuurlijk loopt het niet dramatisch uiteen, en het gaat om een selectie van zaken. Zeer verschillende zaken, met nogal veel ins en outs.
[..]
Waar TBS best op uit kan draaien.
Ik ben ook per definitie voor strenger straffen. Maar laten we wel vaststellen dat rechters maar aan nattevingerwerk doen bij het bepalen van de strafmaat.
De zaak van de Hells Angels lijkt me wel een duidelijk voorbeeld dat de rechter niet achter het OM aan loopt.quote:Laten we ook vaststellen dat ze eerder achter het OM aanlopen dan dat het OM op de rechter anticipeert, en dat de strafmaat geen enkele relatie heeft met de wet, en dat er enige conistentie in zit omdat ze elkaar naäpen, niet omdat ze een redenering volgen.
Het strafrecht is nu eenmaal geen wereld met duidelijke zwart / witte lijnen.quote:Laten we ook vaststellen dat het aspect van vergelding wel de grondslag vormt voor straf, maar bij bepaling van de hoogte het ondergeschoven kindje is. Ook gaat het bij de waarde van straf en de hoogte daarvan altijd om de individuele dader, normbevesting of afschrikking spelen daar niet in mee.
En dat is weer een mening van jou die ik niet deel.quote:Het rechterlijk oordeel over de gepaste strafmaat ís een lekenoordeel. Rechters zijn daarin net zo goed leek als ieder ander, ze hebben geen enkele bijzondere deskundigheid daarin op willen doen. Alleen het aspect van vergelding of normbevestiging telt bij hen niet erg zwaar.
Ja, want daarom zijn veel Nederlanders ook tevreden over de straffen die worden gegeven. Niets aan de hand mensen, doorlopen!quote:Op donderdag 22 april 2010 10:06 schreef Pool het volgende:
[..]
Bedankt voor je knip- en plakwerk. Weet ik weer waarom ik PvdA stem. Want het is natuurlijk waar dat rechters zwaarder zijn gaan straffen en dat straffen moeten werken.
Mooi, nou dan weet ik het mooi gemaakt. We gaan gewoon elke Marokkaan of Turk die zich nu nog misdraagd gewoon doodknuppelen. Zij beginnen meestal met een tasje te stelen van een oud vrouwtje, plegen overvallen, enz, enz.quote:Op donderdag 22 april 2010 18:31 schreef Righteous het volgende:
Die andere gast is zelf begonnen met slaan . Eigen schuld dikke bult dus
Wat doet de afkomst van die man er nu weer toe ?quote:Op donderdag 22 april 2010 19:01 schreef Gillette_M5 het volgende:
[..]
Mooi, nou dan weet ik het mooi gemaakt. We gaan gewoon elke Marokkaan of Turk die zich nu nog misdraagd gewoon doodknuppelen. Zij beginnen meestal met een tasje te stelen van een oud vrouwtje, plegen overvallen, enz, enz.
Dus wat jou betreft doodknuppelen toch? Eigen schuld, dikke bult? Dat is wat je nu zegt.
Je leest geen kranten? Je leest geen nieuws? Opsporing Verzocht zegt je niets? Vaak, héél vaak mensen van niet hier zeg maar.....quote:Op donderdag 22 april 2010 19:03 schreef Righteous het volgende:
[..]
Wat doet de afkomst van die man er nu weer toe ?
Lekker relevant ook weerquote:Op donderdag 22 april 2010 19:09 schreef Gillette_M5 het volgende:
[..]
Je leest geen kranten? Je leest geen nieuws? Opsporing Verzocht zegt je niets? Vaak, héél vaak mensen van niet hier zeg maar.....
Nee, jij bent lekkerbezig met je domme trollpostsquote:Op donderdag 22 april 2010 19:13 schreef Righteous het volgende:
[..]
Lekker relevant ook weer![]()
Relschoppers of mensen die geweld plegen moeten toch een kogel krijgen volgens jou ?
Dus jij zit in je taxi , komt dr een dronken malloot aan ouwehoeren over de prijs ,ontstaat een discussie, malloot vliegt je aan , je geeft één tik terug en de malloot valt dood neer .
Wat moet die gast dan doen volgens jou ? Zich lekker de tering laten slaan ? Is dat gerechtigheid ?
haha gefeliciteerd man ! Je behoort tot de 0,1% die op zo'n moment zijn belager de andere wang toekentquote:Op donderdag 22 april 2010 19:22 schreef Gillette_M5 het volgende:
[..]
Inderdaad, ik geef geen tik terug, ik denk na over de gevolgen. Dat had die taxichauffeur ook kunnen doen, want recht in eigen hand nemen kan uitmonden in zoiets. Dit is dus de taak van de politie, en dat is juist wat de PVV wil verbeteren in dit land. Meer blauw op straat. En helemaal in risicogebieden als deze, dan had zoiets voorkomen kunnen worden
Nee, wat jou betreft blijf je lekker kortzichtig reageren met je domme anti-PVV spuisels.
Man slaat jou in het gezicht, spuugt jou in het gezicht. Jij zegt, "wacht even, ik moet nadenken over de mogelijke gevolgen als ik terugslag". En ondertussen krijg je een hardere klap in je gezicht, jij bent diegene die valt en overlijd.quote:Op donderdag 22 april 2010 19:22 schreef Gillette_M5 het volgende:
[..]
Nee, jij bent lekkerbezig met je domme trollposts
Kogel in de knietjes ja, bij Hooligans. Over relevantie gesproken. Laten we de discussie in dat andere topic daar houden, en leg me geen woorden in de mond, trollface. Ben jij wie ik denk? Scanman01?
Inderdaad, ik geef geen tik terug, ik denk na over de gevolgen. Dat had die taxichauffeur ook kunnen doen, want recht in eigen hand nemen kan uitmonden in zoiets. Dit is dus de taak van de politie, en dat is juist wat de PVV wil verbeteren in dit land. Meer blauw op straat. En helemaal in risicogebieden als deze, dan had zoiets voorkomen kunnen worden
Nee, wat jou betreft blijf je lekker kortzichtig reageren met je domme anti-PVV spuisels.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |