abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80552752
Ben momenteel bezig met een HTPC. Is dit een beetje redelijk:

- Chieftec He02 multimedia desktop (445*460*135)
- 500w powersupply
- Intel dp55WG mainboard 10USB/Fw/Spdif/10ch
- Ati 4670 VGA 1Gb VGA/DVI/hdmi
- Intel I3-530 dualcore
- 2Gb memory DDR3-1333FSB
- DVD brander duallayer + blueray player
- 2 * WD 1Tb green drive 64Mb cache (mirror)
- Windows 7 Homepremium 64bit NL

Stelt de PC-boer samen voor 1150 euro.

Dan nog een aantal meerprijzen:

Intel core i5-750 quad core ¤ 75,00
2Gb extra memory ¤ 50,00
Wireless desktop EX100 ¤ 25,00
Remote controller met IR zender ¤35,00

Iemand adviezen / tips?
pi_80552786
De A+ GL-3 is inderdaad ook een optie. Ik ben nu ook aan het kijken naar een behuizing met een display. Iemand kwam met het argument dat je dan niet altijd de TV aan hoeft te doen als je alleen muziek op wilt zetten bijv. Dit vond ik wel een sterk argument.

Ik ben ook aan het rondkijken om verschillende hardware tweedehands aan te schaffen. Zoals de videokaart bijvoorbeeld. Er zijn veel verouderde videokaarten te koop vanwege upgrades, maar die nog uitermate geschikt zijn voor mijn htpc. Op deze manier hoop ik de kosten te kunnen beperken.
I intend to live forever.. So far, so good..
Xbox 360 Live: EN4 360
pi_80552834
quote:
Op woensdag 21 april 2010 11:11 schreef mausb het volgende:
Ben momenteel bezig met een HTPC. Is dit een beetje redelijk:

- Chieftec He02 multimedia desktop (445*460*135)
- 500w powersupply
- Intel dp55WG mainboard 10USB/Fw/Spdif/10ch
- Ati 4670 VGA 1Gb VGA/DVI/hdmi
- Intel I3-530 dualcore
- 2Gb memory DDR3-1333FSB
- DVD brander duallayer + blueray player
- 2 * WD 1Tb green drive 64Mb cache (mirror)
- Windows 7 Homepremium 64bit NL

Stelt de PC-boer samen voor 1150 euro.

Dan nog een aantal meerprijzen:

Intel core i5-750 quad core ¤ 75,00
2Gb extra memory ¤ 50,00
Wireless desktop EX100 ¤ 25,00
Remote controller met IR zender ¤35,00

Iemand adviezen / tips?
Een HTPC van 1150 euro lijkt mee een beetje overkill.
Wat wil je er allemaal mee gaan doen?
pi_80553176
http://tweakers.net/pricewatch/250125/asrock-a330ion.html#tab:prices
of een van de andere
+linux+xbmc
:]
pi_80554082
quote:
Op woensdag 21 april 2010 11:14 schreef -En4Cer- het volgende:

[..]

Een HTPC van 1150 euro lijkt mee een beetje overkill.
Wat wil je er allemaal mee gaan doen?
Meer dan standaar HTPC. Gebruik hem ook voor usenet e.d.
pi_80554194
quote:
Op woensdag 21 april 2010 11:46 schreef mausb het volgende:

[..]

Meer dan standaar HTPC. Gebruik hem ook voor usenet e.d.
Ook dat kan echt wel met een kastje van 250 euro hoor.
pi_80556759
Mijn oog is gevallen op de volgende behuizing:

MS-Tech mc-1200
Strak design, makkelijk in te bouwen, goede reviews. Geen display, maar dat is voor mij ook niet noodzakelijk.

==============================================================================

Kan elke PCI-e grafische kaart in zo'n behuizing? Uiteraard moet het mobo ook voorzien zijn van een PCI-e slot, dat is vanzelfsprekend. Het gaat me vooral om het formaat, of dat gaat passen?

/edit:
Ik lees net dat hij geschikt is voor "low-profile"-kaarten. Van die halfhoge dus.

[ Bericht 19% gewijzigd door -En4Cer- op 21-04-2010 13:22:38 ]
pi_80606210
quote:
Op woensdag 21 april 2010 13:13 schreef -En4Cer- het volgende:
Mijn oog is gevallen op de volgende behuizing:

[ afbeelding ]

MS-Tech mc-1200
Strak design, makkelijk in te bouwen, goede reviews. Geen display, maar dat is voor mij ook niet noodzakelijk.

==============================================================================

Kan elke PCI-e grafische kaart in zo'n behuizing? Uiteraard moet het mobo ook voorzien zijn van een PCI-e slot, dat is vanzelfsprekend. Het gaat me vooral om het formaat, of dat gaat passen?

/edit:
Ik lees net dat hij geschikt is voor "low-profile"-kaarten. Van die halfhoge dus.
Dat inderdaad. Zou ik ook aanraden voor HTPC's (low-profile kaarten), in ieder geval passief gekoeld voor stilte. Verder goeie optie lijkt mij. Misschien dat er ook volledige kaarten in kunnen. Het uiteinde is volgens mij altijd even hoog, je moet dan alleen opletten dat de kaart niet te lang de kast in komt of zo dik is dat het niet past. De hoogte zou misschien kunnen. [1] [2]. Maar dan kom je met kabels e.d. in de knoei en ik kan geen reden bedenken om niet voor low-profile te gaan; goeie chipsets zijn hiervoor beschikbaar.

Mijn keuze wordt waarschijnlijk zoiets:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toelichting: Ik heb maar 10cm hoogte in de tv kast beschikbaar en daar is vrijwel geen behuizing voor dus deze grotere behuizing komt in de kast ernaast. Het voordeel is dat er intern meer ruimte voor schijven is aangezien ik veel op de speler wil kunnen opslaan. (4 x 3,5 én 2 x 5,25 voor dvd/blu ray). De behuizing is geen echte HTPC maar dat maakt mij niet uit, lijkt me verder wel relaxt.

Rest van de hardware is niet supersnel maar dat hoeft ook niet als alleen mediaspeler. Qua geluid kan de voeding en CPU fan altijd later nog vervangen worden evenals 2GB ram erbij indien nodig. Zo ben je voor rond de 400 klaar. Natuurlijk kun je ook andere behuizing kiezen en de hardware erin gooien. Opties zijn nog wifi kaartje of usb stick kopen, extra harde schijf(en) en bluray speler.

Edit: software wordt in eerste instantie simpele (gratis) linux met XBMC. Mocht ik er behoefte aan hebben kan ik later altijd Windows installeren. Ben je zelf zoiets van plan zou ik altijd 1 of 2 kleine partities maken en 1 grote zodat je niet al je media moet weggooien/tijdelijk verplaatsen als je een OS erop of eraf gooit.

[ Bericht 1% gewijzigd door Aestivate op 22-04-2010 19:04:52 ]
pi_80608073
snap niet waarom je geen moederbordje met ion processortje +hdmi zou kiezen. je wilt toch gewoon een zuinig apparaat dat 1080p weergeeft. niet zon lichtbak onder je tv
:]
pi_80608082
probeer Boxee ook eens als alternatief voor XBMC
pi_80608281
quote:
Op donderdag 22 april 2010 19:49 schreef wootahH het volgende:
snap niet waarom je geen moederbordje met ion processortje +hdmi zou kiezen. je wilt toch gewoon een zuinig apparaat dat 1080p weergeeft. niet zon lichtbak onder je tv
precies heb ik ook gedaan
  donderdag 22 april 2010 @ 20:21:17 #87
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_80609350
quote:
Nouja zoveel verbruikt een AMD setup met een 785G chipset niet, maar dan moet je natuurlijk niet een extra videokaart gaan gebruiken.

Onder de 40w terwijl je een HD film kijkt is met een goede afstelling (voltages en software) prima mogelijk. Niet zo laag als een ION pctje, maar niet heel erg veel meer.

En wanneer je wil kun je goed gebruiken maken van die extra CPU power, ook al zul je daar met HD films kijken (icm 785G) geen gebruik van maken.
Drugs are good mkay?
pi_80609751
quote:
Ik kan het mis hebben, maar die ION kan het allemaal krap. En sommige HD videoformaten kan die niet afspelen als ik het goed heb. Ik wil graag een compleet systeempje met upgrademogelijkheden en die mogelijkheid gooi je weg als je een ion bordje met onboard processor koopt.

Maar ik zal nog wel even kijken. Het is wel aantrekkelijk om nóg eenvoudiger en goedkoper klaar te zijn als dat ION systeempje ook alles soepel draait. Qua stroomverbruik maakt het me geen bal uit er zit een 300-400W voeding in de meeste behuizingen en de stroomrekening zal niet een tientje per jaar meer worden als ik deze in mijn ogen nog aardig zuinige hardware gebruik.
pi_80609889
quote:
Op donderdag 22 april 2010 20:29 schreef Aestivate het volgende:

[..]

Ik kan het mis hebben, maar die ION kan het allemaal krap. En sommige HD videoformaten kan die niet afspelen als ik het goed heb. Ik wil graag een compleet systeempje met upgrademogelijkheden en die mogelijkheid gooi je weg als je een ion bordje met onboard processor koopt.

Maar ik zal nog wel even kijken. Het is wel aantrekkelijk om nóg eenvoudiger en goedkoper klaar te zijn als dat ION systeempje ook alles soepel draait. Qua stroomverbruik maakt het me geen bal uit er zit een 300-400W voeding in de meeste behuizingen en de stroomrekening zal niet een tientje per jaar meer worden als ik deze in mijn ogen nog aardig zuinige hardware gebruik.
Als je windows draait willen ze nog wel eens stotteren heb ik begrepen (bij de zwaarste films die vaak als benchmark gebruikt worden dan), maar met linux gaan ze als een malle.
Hierbij baseer ik me overigens op revieuws die ik gelezen heb, niet op eigen ervaring.

-edit-
En stroomverbruik ligt eraan wat je er mee doet, als je 'm alleen 's avonds even aanzet om een filmpje te kijken heb je absoluut gelijk. Als het systeem 24/7 aan staat, kost een ATOM-bordje je ca. 30-40 euro per jaar, een setup met gewone CPU en powersupply ca 150-200 euro per jaar.
pi_80610009
Ik heb een ION in mijn 1201N, en 1280p afspelen gaat gewoon prima onder Windows 7. Maar een degelijk moederbordje heeft ook gewoon een goede geluidschip aan bord. Ik weet niet hoe dat met die ION-bordjes zit?? En voor een redelijke prijs?
pi_80610541
Goede punten. Ik kwam op niet-ION terecht omdat de voor mij geschikte behuizing micro ATX was ipv mITX. Maar volgens de officiële site passen mITX moederborden prima in Micro ATX behuizingen. Ik kijk nog even verder.
pi_80611065
quote:
Op donderdag 22 april 2010 20:49 schreef Aestivate het volgende:
Goede punten. Ik kwam op niet-ION terecht omdat de voor mij geschikte behuizing micro ATX was ipv mITX. Maar volgens de officiële site passen mITX moederborden prima in Micro ATX behuizingen. Ik kijk nog even verder.
mITX past in een broodtrommeltje, dus ja dat past ook wel in zo'n ATX-kast

Hoe je met de aansluitingen uit komt weet ik niet maar desnoods valt daar wel wat voor te doe-het-zelven.

Hou er ook rekening mee dat je dan geen standaard voeding meer nodig hebt, maar een picoPSU met externe adapter ook voldoet. Scheelt eventueel ook weer ruimte in de kast.
pi_80611637
Doe-het-zelven kan weliswaar. Maar is onnodige frustraties je op de hals halen. Er zijn zat kastjes verkrijgbaar waar de micro-ATX-gaatjes al in zitten. Die MS-Tech mc-1200 is er één van.
pi_80612047
quote:
Op donderdag 22 april 2010 21:16 schreef Xaobotnik het volgende:
Doe-het-zelven kan weliswaar. Maar is onnodige frustraties je op de hals halen. Er zijn zat kastjes verkrijgbaar waar de micro-ATX-gaatjes al in zitten. Die MS-Tech mc-1200 is er één van.
Micro/mini-ATX != mini-ITX!
pi_80612282
Ik zit nu te kijken naar pure ITX kastjes inderdaad. Voordeel is dat enkele ook <10 cm hoog zijn, vereiste voor mijn tvmeubel! Er komen 3 kastjes naar voren:
Antec ISK 310-150 pluspunt: Voeding aanwezig en 'bekend' merk, nadeel geen 3,5" en voor HD materiaal is een betaalbare 1,5 of 2TB wel handig
Aplus Cupid 2
Jetway jc 110
Die laatste 2 lijken mij beetje vaag (qua merk) maar zijn beide met voeding en mogelijkheid tot 3,5" schijf.Bron 1 (met chrome vertaling, bron 2. Alledrie natuurlijk ruimte voor slimline dvd drive en verder prima lijkt mij?
pi_80612841
quote:
Op donderdag 22 april 2010 21:24 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Micro/mini-ATX != mini-ITX!
Oeps, had ik niet gezien. My bad....
pi_80613287
Systeempje samengesteld, qua prijs maakt het vrijwel niets uit met het eerdere systeem. ION Mobo is namelijk even duur als 'gewoon' mobo met losse processor. Ook kost slimline iets meer. Wel interessant, ik denk dat het zoiets wordt.
pi_80613672
http://www.spirecoolers.com/main/product_detail.asp?ProdID=826

Hier nog wel een interessante kast. 2 3,5" bays en een fullsize 5,25" bay voor je optische drive. Her en der verkrijgbaar voor rond de 40 euro!

Enige nadeel is wat mij betreft de 300W voeding, veul te veel voor zo'n systeempje (en dat ga je ongetwijfeld merken in de efficiency)
pi_80615659
quote:
Op donderdag 22 april 2010 20:35 schreef Xaobotnik het volgende:
Ik heb een ION in mijn 1201N, en 1280p afspelen gaat gewoon prima onder Windows 7. Maar een degelijk moederbordje heeft ook gewoon een goede geluidschip aan bord. Ik weet niet hoe dat met die ION-bordjes zit?? En voor een redelijke prijs?
Heb je ook het probleem bij de 1201n dat de de (kleine) stekker van de oplader geen contact maakt tenzij je keihard tegen aan drukt? Als je de netbook op een bureau hebt liggen en niet beweegt dan blijft het goed zitten maar zodra je het verschuift dan laadt ie niet meer op.
  vrijdag 23 april 2010 @ 02:55:05 #100
92128 Xaobotnik
KABLAAHHHH!!
pi_80621112
quote:
Op donderdag 22 april 2010 22:48 schreef DTD het volgende:

[..]

Heb je ook het probleem bij de 1201n dat de de (kleine) stekker van de oplader geen contact maakt tenzij je keihard tegen aan drukt? Als je de netbook op een bureau hebt liggen en niet beweegt dan blijft het goed zitten maar zodra je het verschuift dan laadt ie niet meer op.
Nope, lijkt me een kwestie van een garantieclaimpje.... Nooit gebeld met Asus? (doe derest maar via pb om dit topic niet de vervuilen).
quote:
Op donderdag 22 april 2010 21:30 schreef Aestivate het volgende:

Die laatste 2 lijken mij beetje vaag (qua merk) maar zijn beide met voeding en mogelijkheid tot 3,5" schijf.
Dat het hier niet bekend is wil niet zeggen dat het 'vaag' is. A+/Aplus heeft hele leuke kasten voor een beperkte prijs. Check hun website maar eens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')