Boven een bepaalde snelheid neemt de luchtweerstand exponentieel (?) toe dacht ik, dus bij 200 km/h zal je meer verbruiken (gok ik).quote:Op zondag 18 april 2010 23:37 schreef Socios het volgende:
Onderstaande vraag ik mij af.
Stel ik leg het stuk A28 af tussen Zwolle en Groningen (afstand 100 kilometer). Ik rijd met een constante snelheid van 100 km/u en kom dus precies een uur nadat ik vertrokken ben uit Zwolle in Groningen aan. Tijdens deze rit heb ik een X aantal liter brandstof verbruikt.
In Groningen keer ik om om dezelfde afstand over de A28 af te leggen terug naar Zwolle maar dan met een constante snelheid van 200 km/u (in de bocht bij Hoogeveen niet mogelijk, deze laten we even buiten beschouwing). Over de terugweg doe ik dus precies een half uur. Ook hierbij heb ik een X aantal liter brandstof verbruikt.
Verbuik ik tijdens de terugreis met 200 km/u nou echt meer brandstof? Ik ben namelijk maar de helft van de tijd onderweg!
- Verbruikt een auto daadwerkelijk meer dan twee keer zoveel brandstof als de snelheid verdubbeld wordt?
- En is het dus daadwerkelijk wel zuiniger om met een lagere snelheid te rijden?
Kijk, daar wil ik naartoe inderdaad. Dat ik bij 200 km/u meer brandstof verbruik snap ik. Maar omdat ik slechts de helft van de tijd de motor aanheb zou het brandstof verbruik meer dan 2 keer zoveel moeten zijn om minder zuinig te rijden dan bij 100 km/u.quote:Op zondag 18 april 2010 23:39 schreef Asgard het volgende:
Boven een bepaalde snelheid neemt de luchtweerstand exponentieel (?) toe dacht ik, dus bij 200 km/h zal je meer verbruiken (gok ik).
De afstand blijft hetzelfdequote:Op zondag 18 april 2010 23:47 schreef Socios het volgende:
[..]
Kijk, daar wil ik naartoe inderdaad. Dat ik bij 200 km/u meer brandstof verbruik snap ik. Maar omdat ik slechts de helft van de tijd de motor aanheb zou het brandstof verbruik meer dan 2 keer zoveel moeten zijn om minder zuinig te rijden dan bij 100 km/u.
Ik ben benieuwd naar de verbanden tussen snelheid en verbruik. Bovenstaand voorbeeld kan bijvoorbeeld ook genomen worden bij 80 km/ en 160 km/u en 50 km/ en 100 km/u.
Natuurlijk wel. Stel: bij 100 km/h verbruik je 1 liter benzine op 10 kilometer, bij 200 km/h verbruik je 1 liter benzine op 5 kilometer.quote:Op zondag 18 april 2010 23:50 schreef Socios het volgende:
[..]
Dat snap ik ook wel.Maar daar gáát het niet om.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtweerstandquote:Op zondag 18 april 2010 23:47 schreef Socios het volgende:
[..]
Kijk, daar wil ik naartoe inderdaad. Dat ik bij 200 km/u meer brandstof verbruik snap ik. Maar omdat ik slechts de helft van de tijd de motor aanheb zou het brandstof verbruik meer dan 2 keer zoveel moeten zijn om minder zuinig te rijden dan bij 100 km/u.
Ik ben benieuwd naar de verbanden tussen snelheid en verbruik. Bovenstaand voorbeeld kan bijvoorbeeld ook genomen worden bij 80 km/ en 160 km/u en 50 km/ en 100 km/u.
Bij lage snelheden rijd je relatief onzuinig omdat je niet heel erg snel gaat en je motor ook wrijving heeft, en bepaalde dingen altijd even veel energie verbruiken, onafhankelijk van hoe snel je rijdt. Als je sneller rijdt verbruiken die dingen dan minder energie - ze hoeven dan minder lang aan te staan.quote:Op zondag 18 april 2010 23:47 schreef Socios het volgende:
[..]
Kijk, daar wil ik naartoe inderdaad. Dat ik bij 200 km/u meer brandstof verbruik snap ik. Maar omdat ik slechts de helft van de tijd de motor aanheb zou het brandstof verbruik meer dan 2 keer zoveel moeten zijn om minder zuinig te rijden dan bij 100 km/u.
Ik ben benieuwd naar de verbanden tussen snelheid en verbruik. Bovenstaand voorbeeld kan bijvoorbeeld ook genomen worden bij 80 km/ en 160 km/u en 50 km/ en 100 km/u.
ja dat heb ik dus en weet het zo niet exact meer maar het scheelde zeker 4 tot 5 liter per 100Km van 100 naar 120KM per uur en dat gaat alleen maar omhoog naar mate je sneller gaat.quote:Op zondag 18 april 2010 23:58 schreef ER_Online het volgende:
Of koop een fatsoenlijke auto die het verbruik per 100 km aangeeft. Dan zie je vanzelf dat dit sterk omhoog gaat naarmate de snelheid toeneemt.
Zoveel? De VW Passat TDI van mijn ouders rijdt bij 100km/h ongeveer 1 op 18. Bij 190km/h rijdt hij 1 op 8,5. Dat is een flink verschil, maar niet zoveel als jij stelt.quote:Op maandag 19 april 2010 00:02 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ja dat heb ik dus en weet het zo niet exact meer maar het scheelde zeker 4 tot 5 liter per 100Km van 100 naar 120KM per uur en dat gaat alleen maar omhoog naar mate je sneller gaat.
Die verbruiken zeker wel minder energie als ze 2x zo hard rijden?quote:Op maandag 19 april 2010 00:11 schreef Socios het volgende:
OK, bedankt voor de reacties. Het is maar mij wat duidelijker geworden allemaal.
Men blijkt dus inderdaad heel wat meer te verbruiken.
Voortaan reis ik weer per trein.
zeker diesel? dat scheelt namelijk nogalquote:Op maandag 19 april 2010 00:09 schreef Zuunigerd het volgende:
[..]
Zoveel? De VW Passat TDI van mijn ouders rijdt bij 100km/h ongeveer 1 op 18. Bij 190km/h rijdt hij 1 op 8,5. Dat is een flink verschil, maar niet zoveel als jij stelt.
Snelheden gemeten met GPS.
Het beeld dat jij schetst is wel heel extreem hoor. Onze benzine 206 scheelt misschien max 2 liter van 100 naar 120 en dan heeft die nog een ongunstig toerental ook op die snelheid.quote:Op maandag 19 april 2010 00:13 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
zeker diesel? dat scheelt namelijk nogal
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |