abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80466405
Onderstaande vraag ik mij af.

Stel ik leg het stuk A28 af tussen Zwolle en Groningen (afstand 100 kilometer). Ik rijd met een constante snelheid van 100 km/u en kom dus precies een uur nadat ik vertrokken ben uit Zwolle in Groningen aan. Tijdens deze rit heb ik een X aantal liter brandstof verbruikt.

In Groningen keer ik om om dezelfde afstand over de A28 af te leggen terug naar Zwolle maar dan met een constante snelheid van 200 km/u (in de bocht bij Hoogeveen niet mogelijk, deze laten we even buiten beschouwing). Over de terugweg doe ik dus precies een half uur. Ook hierbij heb ik een X aantal liter brandstof verbruikt.

Verbuik ik tijdens de terugreis met 200 km/u nou echt meer brandstof? Ik ben namelijk maar de helft van de tijd onderweg!

- Verbruikt een auto daadwerkelijk meer dan twee keer zoveel brandstof als de snelheid verdubbeld wordt?
- En is het dus daadwerkelijk wel zuiniger om met een lagere snelheid te rijden?
  zondag 18 april 2010 @ 23:38:24 #2
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_80466461
Het meest zuinige is natuurlijk om thuis te blijven. Dat scheelt je tijd EN brandstof
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_80466515
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:37 schreef Socios het volgende:
Onderstaande vraag ik mij af.

Stel ik leg het stuk A28 af tussen Zwolle en Groningen (afstand 100 kilometer). Ik rijd met een constante snelheid van 100 km/u en kom dus precies een uur nadat ik vertrokken ben uit Zwolle in Groningen aan. Tijdens deze rit heb ik een X aantal liter brandstof verbruikt.

In Groningen keer ik om om dezelfde afstand over de A28 af te leggen terug naar Zwolle maar dan met een constante snelheid van 200 km/u (in de bocht bij Hoogeveen niet mogelijk, deze laten we even buiten beschouwing). Over de terugweg doe ik dus precies een half uur. Ook hierbij heb ik een X aantal liter brandstof verbruikt.

Verbuik ik tijdens de terugreis met 200 km/u nou echt meer brandstof? Ik ben namelijk maar de helft van de tijd onderweg!

- Verbruikt een auto daadwerkelijk meer dan twee keer zoveel brandstof als de snelheid verdubbeld wordt?
- En is het dus daadwerkelijk wel zuiniger om met een lagere snelheid te rijden?
Boven een bepaalde snelheid neemt de luchtweerstand exponentieel (?) toe dacht ik, dus bij 200 km/h zal je meer verbruiken (gok ik).
pi_80466517
Probeer het uit?

Hoe harder jij rijdt hoe hoger de luchtweerstand e.d. dus ik denk dat het zuinigst bij 100 km/u is.
  zondag 18 april 2010 @ 23:43:12 #5
157306 De_Groentenboer
Ein kilo roflkartoffeln bitte
pi_80466645
Leuk en aardig maar je motor moet meer vermogen leveren, en dat vermogen komt nog steeds uit dezelfde brandstof.

Dat je misschien sneller die kilometers aflegt doet daar niets aan af, bij 100 zul je wellicht 1 op 12 rijden, bij 200 1 op 7 of slechter.
'sup.
pi_80466653
http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtweerstand

Aangezien de snelheid in het kwadraat is neemt deze exponentieel toe. In theorie kost het dus dubbel zoveel brandstof. Echter spelen meerdere factoren een rol (bandenweerstand, optimale motor temperatuur en toerental etc.), waardoor het dus niet 100% klopt. Maar de richtlijn is dus dat het 2x zoveel brandstof kost.

Andersom geld dus niet dat 50 km/h de helft kost van 100, aangezien je de andere factoren mee moet tellen en de optimale snelheid dus ergens rond de 80/90 km/h ligt (bij een gemiddelde auto).
pi_80466724
80 in de 5e versnelling is een beetje het meest efficiënte wat je kan rijden. Bij 200 zal je sneller thuis zijn maar ook meer brandstof verbruikt hebben.

Ik heb ooit in Duitsland een tank in 260km weg gereden met nagenoeg alleen maar vol gas over de autobahn. Normaal haal ik de 400km en dat is met file.
pi_80466758
De afstand blijft toch hetzelfde? En het moge duidelijk zijn dat je bij 200 km/h heel wat meer verbruikt dan bij 100.
pi_80466781
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:39 schreef Asgard het volgende:
Boven een bepaalde snelheid neemt de luchtweerstand exponentieel (?) toe dacht ik, dus bij 200 km/h zal je meer verbruiken (gok ik).
Kijk, daar wil ik naartoe inderdaad. Dat ik bij 200 km/u meer brandstof verbruik snap ik. Maar omdat ik slechts de helft van de tijd de motor aanheb zou het brandstof verbruik meer dan 2 keer zoveel moeten zijn om minder zuinig te rijden dan bij 100 km/u.

Ik ben benieuwd naar de verbanden tussen snelheid en verbruik. Bovenstaand voorbeeld kan bijvoorbeeld ook genomen worden bij 80 km/ en 160 km/u en 50 km/ en 100 km/u.
pi_80466807
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:47 schreef Socios het volgende:

[..]

Kijk, daar wil ik naartoe inderdaad. Dat ik bij 200 km/u meer brandstof verbruik snap ik. Maar omdat ik slechts de helft van de tijd de motor aanheb zou het brandstof verbruik meer dan 2 keer zoveel moeten zijn om minder zuinig te rijden dan bij 100 km/u.

Ik ben benieuwd naar de verbanden tussen snelheid en verbruik. Bovenstaand voorbeeld kan bijvoorbeeld ook genomen worden bij 80 km/ en 160 km/u en 50 km/ en 100 km/u.
De afstand blijft hetzelfde
pi_80466868
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:47 schreef Dennis101 het volgende:
De afstand blijft hetzelfde
Dat snap ik ook wel. Maar daar gáát het niet om.
  zondag 18 april 2010 @ 23:51:37 #12
125855 xprotagonistx
FEED ME A STRAY CAT
pi_80466920
Meten is weten.
pi_80466948
-edit-
pi_80466998
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:50 schreef Socios het volgende:

[..]

Dat snap ik ook wel. Maar daar gáát het niet om.
Natuurlijk wel. Stel: bij 100 km/h verbruik je 1 liter benzine op 10 kilometer, bij 200 km/h verbruik je 1 liter benzine op 5 kilometer.

Reken jij nu eens even uit wat zuiniger is als je 100 kilometer wil afleggen.
pi_80467054
weet zo niet meer exact maar heb het laatst getest op de snelweg @100 KM per uur en @120 KM per uur en het verschil weet ik zo niet exact maar was al flink, mijn auto haalt de 200 niet (tenzij je hem uit een vliegtuig gooit) maar ik vermoed dat het je echt significant meer brandstof kost
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_80467079
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:47 schreef Socios het volgende:

[..]

Kijk, daar wil ik naartoe inderdaad. Dat ik bij 200 km/u meer brandstof verbruik snap ik. Maar omdat ik slechts de helft van de tijd de motor aanheb zou het brandstof verbruik meer dan 2 keer zoveel moeten zijn om minder zuinig te rijden dan bij 100 km/u.

Ik ben benieuwd naar de verbanden tussen snelheid en verbruik. Bovenstaand voorbeeld kan bijvoorbeeld ook genomen worden bij 80 km/ en 160 km/u en 50 km/ en 100 km/u.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtweerstand

Zoals ik al schreef: snelheid in het kwadraat! Dus dat betekent bij een verdubbeling een verviervoudiging van de luchtweerstand en daarbij dus brandstofverbruik aangezien luchtweerstand de grootste factor is.

Verschil tussen 80 en 160 is groter dan 50/100 aangezien er bij 80 km/h de verbranding optimaal is (vanwege toerental etc). Bij 50 is deze minder effecient waardoor het verschil 50/100 minder groot zal zijn.

Heb er geen getallen bij, maar dit is gewoon logisch denkwerk.
pi_80467118
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:47 schreef Socios het volgende:

[..]

Kijk, daar wil ik naartoe inderdaad. Dat ik bij 200 km/u meer brandstof verbruik snap ik. Maar omdat ik slechts de helft van de tijd de motor aanheb zou het brandstof verbruik meer dan 2 keer zoveel moeten zijn om minder zuinig te rijden dan bij 100 km/u.

Ik ben benieuwd naar de verbanden tussen snelheid en verbruik. Bovenstaand voorbeeld kan bijvoorbeeld ook genomen worden bij 80 km/ en 160 km/u en 50 km/ en 100 km/u.
Bij lage snelheden rijd je relatief onzuinig omdat je niet heel erg snel gaat en je motor ook wrijving heeft, en bepaalde dingen altijd even veel energie verbruiken, onafhankelijk van hoe snel je rijdt. Als je sneller rijdt verbruiken die dingen dan minder energie - ze hoeven dan minder lang aan te staan.
Bij hoge snelheden wordt de luchtwrijving inderdaad de grootste boosdoener. Deze loopt, zoals eerder gezegd, kwadratisch op. Dat betekent dat als je twee keer zo hard rijdt, het 4 keer zo veel energie kost.
Deze dingen samen hebben tot gevolg dat de meeste auto's ergens tussen de 60 en de 100 het zuinigste rijden.
pi_80467141
Of koop een fatsoenlijke auto die het verbruik per 100 km aangeeft. Dan zie je vanzelf dat dit sterk omhoog gaat naarmate de snelheid toeneemt.
pi_80467242
Bij snelheden boven de 100 km/h zal je al snel merken dat je verbruik zal gaan stijgen, zoals gezegd ligt bij de meeste auto's de optimale snelheid voor het verbruik ergens tussen de 80 en 100. 50 rijden in zijn 5 kan wel zuiniger zijn, maar dan doe je alleen 2x zo lang over je reis en dat wil je dan ook weer niet.
pi_80467246
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:58 schreef ER_Online het volgende:
Of koop een fatsoenlijke auto die het verbruik per 100 km aangeeft. Dan zie je vanzelf dat dit sterk omhoog gaat naarmate de snelheid toeneemt.
ja dat heb ik dus en weet het zo niet exact meer maar het scheelde zeker 4 tot 5 liter per 100Km van 100 naar 120KM per uur en dat gaat alleen maar omhoog naar mate je sneller gaat.

@TS dat je moter korter werkt doet er niet toe daar het verbruik gemeten wordt op afstand en die is in beide situaties gelijk
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  maandag 19 april 2010 @ 00:09:34 #21
251574 Zuunigerd
Ons is zuunig
pi_80467425
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:02 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

ja dat heb ik dus en weet het zo niet exact meer maar het scheelde zeker 4 tot 5 liter per 100Km van 100 naar 120KM per uur en dat gaat alleen maar omhoog naar mate je sneller gaat.
Zoveel? De VW Passat TDI van mijn ouders rijdt bij 100km/h ongeveer 1 op 18. Bij 190km/h rijdt hij 1 op 8,5. Dat is een flink verschil, maar niet zoveel als jij stelt.

Snelheden gemeten met GPS.
Op vrijdag 15 januari 2010 17:14 schreef Runselpink het volgende:
TS verdient een standbeeld.
pi_80467456
OK, bedankt voor de reacties. Het is maar mij wat duidelijker geworden allemaal.

Men blijkt dus inderdaad heel wat meer te verbruiken.

Voortaan reis ik weer per trein.
pi_80467503
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:11 schreef Socios het volgende:
OK, bedankt voor de reacties. Het is maar mij wat duidelijker geworden allemaal.

Men blijkt dus inderdaad heel wat meer te verbruiken.

Voortaan reis ik weer per trein.
Die verbruiken zeker wel minder energie als ze 2x zo hard rijden?
pi_80467520
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:09 schreef Zuunigerd het volgende:

[..]

Zoveel? De VW Passat TDI van mijn ouders rijdt bij 100km/h ongeveer 1 op 18. Bij 190km/h rijdt hij 1 op 8,5. Dat is een flink verschil, maar niet zoveel als jij stelt.

Snelheden gemeten met GPS.
zeker diesel? dat scheelt namelijk nogal
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_80467563
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:13 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

zeker diesel? dat scheelt namelijk nogal
Het beeld dat jij schetst is wel heel extreem hoor. Onze benzine 206 scheelt misschien max 2 liter van 100 naar 120 en dan heeft die nog een ongunstig toerental ook op die snelheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')