abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 april 2010 @ 12:42:04 #176
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_80516261
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 10:17 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Dan hoop ik wel dat het gauw over is.
Komt wel goed Je lichaam moet ook wat wennen he?

Heb net Evy les 15 gelopen, viel me reuze mee! Liep met een vriend, en die loopt net een tikje langzamer. Was wel prettig, want zo heb ik de les met gemak gelopen..
  dinsdag 20 april 2010 @ 14:04:59 #177
62913 Blik
The one and Only!
pi_80519515
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 10:22 schreef MMUFC het volgende:
Ik heb momenteel last van een enorme vermoeidheid. Is het dan verstandig om in een rustig tempo te gaan hardlopen, of beter niet en alleen een stuk gaan wandelen?
Als je moe bent moet je of een kort rustig rondje lopen of gewoon niet lopen. Overtrainen kan nogal snel gebeuren met hardlopen omdat je toch snel over je grens heen gaat. Moeheid is ook een teken van je lichaam dat het wellicht nog te vroeg is om weer te gaan hardlopen.

Ik kan overigens iedereen in dit topic aanbevelen om een (simpele) hartslagmeter te kopen. Zeker omdat je in het begin nogal snel te hard loopt en moet stoppen halverwege. Met behulp van je hartslag kun je echt goed in de gaten houden of je te snel loopt, of het goed gaat etc. Je hebt al een simpele hartslagmeter voor 30 a 40 euro.
pi_80519549
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 14:04 schreef Blik het volgende:

[..]

Als je moe bent moet je of een kort rustig rondje lopen of gewoon niet lopen. Overtrainen kan nogal snel gebeuren met hardlopen omdat je toch snel over je grens heen gaat. Moeheid is ook een teken van je lichaam dat het wellicht nog te vroeg is om weer te gaan hardlopen.

Ik kan overigens iedereen in dit topic aanbevelen om een (simpele) hartslagmeter te kopen. Zeker omdat je in het begin nogal snel te hard loopt en moet stoppen halverwege. Met behulp van je hartslag kun je echt goed in de gaten houden of je te snel loopt, of het goed gaat etc. Je hebt al een simpele hartslagmeter voor 30 a 40 euro.
Ik heb zo'n ding wel eens gehad maar snap er de ballen van.
  dinsdag 20 april 2010 @ 14:07:02 #179
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_80519586
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 14:05 schreef KingOfMars het volgende:

[..]

Gebruiksaanwijzing lezen? En je eigen max hartslag uitrekenen?
pi_80519609
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 14:04 schreef Blik het volgende:

[..]

15 euro bij de Kijkshop. Eigenlijk alleen gekocht omdat ik een horloge met een akoestisch alarm voor het lopen wilde, en die hartslagmeter zit er toevallig ook op. Die functie nog niet gebruikt tot nu toe.
pi_80519624
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 14:07 schreef GotC het volgende:

[..]

Nouja, 't is alweer een paar jaar geleden maar ik vond het toen heel erg lastig om met die info die zo'n ding uitspuugt ook echt iets te kunnen.
  dinsdag 20 april 2010 @ 14:08:46 #182
62913 Blik
The one and Only!
pi_80519641
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 14:05 schreef KingOfMars het volgende:

[..]

In den beginne snapte ik er ook weinig van, maar na verloop van tijd leer je je lichaam kennen en bij welke hartslag je snel moe wordt. Daar kun je je tempo vervolgens op aanpassen wat ideaal is als je nog 10 minuten moet lopen, maar je eigenlijk er al redelijk doorheen zit.
  dinsdag 20 april 2010 @ 14:13:00 #183
62913 Blik
The one and Only!
pi_80519813
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 14:07 schreef GotC het volgende:

[..]

Ik begrijp het wel hoor. Je zit op het begin naar cijfertjes te kijken waar je eigenlijk niet zoveel mee kan. Maar als je tijdens het lopen regelmatig kijkt naar je hartslag zul je de verbanden gaan zien tussen hoe je je lichamelijk voelt (zonder de fysieke pijntjes) en je daadwerkelijke hartslag.

En dat is later weer waardevol als je iets langer gaat lopen dan 10 minuten want je hartslag geeft eigenlijk een soort van voorspelling over je fysieke gesteldheid over een paar minuten weer. Als je een paar minuten op een te hoge hartslag loopt zul je dat niet direct voelen, maar wel een paar minuten later. En dat wil je proberen te voorkomen.
  dinsdag 20 april 2010 @ 14:13:19 #184
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_80519825
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 14:08 schreef KingOfMars het volgende:

[..]

Nouja, 't is alweer een paar jaar geleden maar ik vond het toen heel erg lastig om met die info die zo'n ding uitspuugt ook echt iets te kunnen.
Ja..lijkt me ook wel lastig in dat opzicht. Echt zo van: 'Ja, ok, leuk..en nu?' .
Hebben er wel 1 in huis, toendertijd bij de Lidl gekocht. Gewoon om maar eens te kijken hoe en wat.
Maar heb m nog niet gebruikt, voor mij draait het nu puur op het kunnen lopen en de afstanden halen. Hartslag omlaag krijgen komt wel, als ik eenmaal met Evy 1 klaar ben
  dinsdag 20 april 2010 @ 14:21:55 #185
62913 Blik
The one and Only!
pi_80520176
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 14:13 schreef GotC het volgende:

[..]

Ja..lijkt me ook wel lastig in dat opzicht. Echt zo van: 'Ja, ok, leuk..en nu?' .
Hebben er wel 1 in huis, toendertijd bij de Lidl gekocht. Gewoon om maar eens te kijken hoe en wat.
Maar heb m nog niet gebruikt, voor mij draait het nu puur op het kunnen lopen en de afstanden halen. Hartslag omlaag krijgen komt wel, als ik eenmaal met Evy 1 klaar ben
Ik denk dat je de hartslagmeter meer moet zien als een handige tool waardoor je de langere afstanden van Evy vol kunt maken zonder tussendoor te moeten stoppen. Ik heb zelf heel lang gedaan over de overstap van 12 minuten naar 20 minuten omdat ik altijd te hard van stapel liep.
pi_80520341
Vandaag les 14, het viel me wat zwaarder dan zondag, wellicht ook door de wind.

Ik wilde me in gaan schrijven voor de 4 mijl van Groningen, maar het is me niet helemaal duidelijk. Ik wil gewoon voor mezelf wil lopen dus liever niet de wedstrijdloop, maar de recreantenloop zit (momenteel) vol.
Zou ik me gewoon in kunnen schrijven voor de wedstrijd of ben ik dan 'verplicht' om behoorlijk tempo te kunnen lopen?
Edit: beter lezen dus, dat gaat helaas niet zonder licentie en lid van vereniging.

[ Bericht 9% gewijzigd door Lolaatje op 20-04-2010 14:31:43 ]
"The problem with common sense is that most people are morons."
pi_80523052
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 14:21 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik denk dat je de hartslagmeter meer moet zien als een handige tool waardoor je de langere afstanden van Evy vol kunt maken zonder tussendoor te moeten stoppen. Ik heb zelf heel lang gedaan over de overstap van 12 minuten naar 20 minuten omdat ik altijd te hard van stapel liep.
Ik hoop dat er ooit nog iets komt waardoor je zo'n band met je iPhone kunt laten praten. Anders wordt het wel heel erg een gadgetshow tijdens het lopen .

Verder: op je sokken lopen is, mits je een kantoorbaan hebt, erg lekker voor je voeten! .
  dinsdag 20 april 2010 @ 16:41:00 #188
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_80525765
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 14:21 schreef Blik het volgende:

[..]

Daarvoor lijkt het me een goed idee Ik zal eraan denken als ik 10 min ga lopen enzo. Thanks!
pi_80532643
Zelf loop ik al vanaf het begin met een hartslagmeter. In het begin schoot ik steeds binnen 1 minuut hardlopen al naar 180+, gemiddelde zat dik in de 170. Niet zo gek dat ik al erg snel moe was. Ik ben mijn tempo aan gaan passen aan de hartslagmeter en nu zijn mijn uitschieters nog ongeveer 175, maar gemiddelde ligt rond de 150/160.
En dat in zo'n korte tijd
  dinsdag 20 april 2010 @ 19:52:57 #190
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_80533455
Dat is wel erg netjes kieskleurig! Hmm..misschien binnenkort ook maar eens proberen.
pi_80534501
Jongens, ik heb het gehaald! 10, 10, en 11 minuten met steeds maar 1 minuut pauze!

Terwijl ik onderweg naar huis was vanaf mijn werk, bedacht ik nog -zoals ik de afgelopen tijd al bedacht- dat ik me niet kon voorstellen dat ik het zou gaan redden. Ik had het de afgelopen keren al zo moeilijk gehad met 6 minuten aan een stuk door, en daar zaten nog langere wandelpauzes tussen.
Dit is eigenlijk zo goed als een half uur achter elkaar, want die pauzes van 1 minuut stellen maar weinig voor.

Maar... Ik ben vol goede moed begonnen en heb het eigenlijk zonder problemen voltooid!
Ik heb het eerlijk gezegd geen enkel moment écht zwaar gehad, al was het totaal natuurlijk wel erg zwaar.
Donderdag voor de 18 minuten, en weer kan ik me niet voorstellen dat het gaat lukken.
pi_80534565
Goed om te horen! Nog bepaalde truuks die je hebt toegepast om er doorheen te komen of ben je er gewoon voor gegaan?
pi_80534859
Vandaag gestart met Evy. Les 1 gedaan. Het viel me eigenlijk nog mee. Was heel erg benieuwd of mijn been het zou volhouden. Jarenlang gedacht dat ik shinsplints had, maar blijkt een diep liggende voorste kuitspier te zijn waar ik al jaren last van heb. Met fysio opbouwschema gehad (in de herfst), maar die nooit vol gemaakt en moet zeggen: Vind dat start2run wel fijn, niet op je horloge kijken, gewoon luisteren en lopen maar. Erg makkelijk!
Wil het wel rustig opbouwen en waarschijnlijk ga ik langzamer over het opbouwen doen. Dit in de zin van lessen meerdere keren herhalen en zo mijn been ook te laten wennen aan het lopen. Hoef namelijk niet per se binnen 10 weken 5km te kunnen lopen. Wil voornamelijk mijn conditie verbeteren en afvallen!
  dinsdag 20 april 2010 @ 20:26:57 #194
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_80534901
wat goed vuurvliegje! En je voelde je van tevoren helemaal fit enzo?
pi_80534982
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 20:19 schreef KingOfMars het volgende:
Goed om te horen! Nog bepaalde truuks die je hebt toegepast om er doorheen te komen of ben je er gewoon voor gegaan?
Ik heb even zonder muziek gelopen zodat ik me goed kon concentreren; niet te snel lopen, en proberen om één tempo vast te houden en in een bepaald ritme te lopen. Verder nog goed gelet een gelijkmatige buik-ademhaling.
pi_80535055
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 20:26 schreef GotC het volgende:
wat goed vuurvliegje! En je voelde je van tevoren helemaal fit enzo?
Thanks! Ik ben ook best trots, moet ik zeggen.
Ik was super hongerig van te voren en heb 5 minuten voor ik wegging nog een boterham gegeten.. Niet echt de bedoeling, ik weet het, dus ik had wel een volle maag. Maar voor de rest was ik fit, goed uitgeslapen en had ik geen spierpijn.
  dinsdag 20 april 2010 @ 20:35:09 #197
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_80535245
Netjes hoor! Je bent goed bezig zo te horen

Oh ja, wellicht een leuk filmpje voor de mensen die naar hun looptechniek aan het kijken zijn. Wel in het Engels, maar zeer goed te volgen
http://jorrit.loperz.nl/weblog/51/Hardlopen-en-techniek

Edit: Wel interessant, over de voetlanding. Ze zeggen van joh, des te sneller je gaat: Voorvoetlanding. Anders kan je voet de impact niet aan. Maar je mag niet constant op de bal van je voet rennen -> Blessures. Deze techniek wordt verder alleen gebruikt door een kleine groep mensen die dit onbewust doen.
Langzamere renners doen automatisch het compleet afwikkelen van de voet.

[ Bericht 10% gewijzigd door GotC op 20-04-2010 20:45:15 ]
pi_80535715
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 20:17 schreef Vuurvliegje88 het volgende:
Jongens, ik heb het gehaald! 10, 10, en 11 minuten met steeds maar 1 minuut pauze!

Terwijl ik onderweg naar huis was vanaf mijn werk, bedacht ik nog -zoals ik de afgelopen tijd al bedacht- dat ik me niet kon voorstellen dat ik het zou gaan redden. Ik had het de afgelopen keren al zo moeilijk gehad met 6 minuten aan een stuk door, en daar zaten nog langere wandelpauzes tussen.
Dit is eigenlijk zo goed als een half uur achter elkaar, want die pauzes van 1 minuut stellen maar weinig voor.

Maar... Ik ben vol goede moed begonnen en heb het eigenlijk zonder problemen voltooid!
Ik heb het eerlijk gezegd geen enkel moment écht zwaar gehad, al was het totaal natuurlijk wel erg zwaar.
Donderdag voor de 18 minuten, en weer kan ik me niet voorstellen dat het gaat lukken.
Goed zeg! Die 18 minuten gaan je ook lukken let maar op
  Redactie Sport dinsdag 20 april 2010 @ 20:46:29 #199
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_80535756
Ik denk niet dat morgen de spierpijn al weg is. Dat wordt dus een extra rustdag helaas.
Na les 1 al
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
  dinsdag 20 april 2010 @ 20:48:08 #200
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_80535851
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 20:46 schreef DeLuna het volgende:
Ik denk niet dat morgen de spierpijn al weg is. Dat wordt dus een extra rustdag helaas.
Na les 1 al
Liever in je eigen tempo het doen, dan je lichaam moeten dwingen . Wel rot voor je, weet hoe het voelt om te willen lopen!

Oh, nog iets over looptechniek.
quote:
Vaak herken je een loper in de verte al aan zijn loopstijl. De loopstijl wordt o.a. bepaald door de lengte en het gewicht van de loper. Omdat mensen onderling niet allemaal hetzelfde zijn, zorgen deze verschillen voor een verschillende uitvoering van de goede looptechniek.

De persoonlijke loopstijl moet veranderd worden wanneer deze afbreuk doet aan de juiste looptechniek.
(referentie boek: Hardlopen door Frans Bosch en Ronald Klomp).

Nu is het de vraag of het voor een loper zin heeft dan wel nodig is zijn/haar loopstijl te veranderen.
Antwoord op deze vraag is afhankelijk van de aanleg en ambities van de loper.
Sneller, efficiënter en lekkerder lopen kan ook door gevarieerd te trainen volgens een bepaald plan (loopschema).
pi_80535984
quote:
Na les 1 al
Ik had na de eerste les ook een paar dagen flinke spierpijn, dacht toen ook dat dat vast geen goed teken was, maar komt echt goed
Nu zit ik al in de 3de week en eigenlijk al 2 weken weinig tot geen spierpijn meer na het hardlopen.
pi_80536005
quote:
Na les 1 al
dat belooft dan nog wat voor mij (vandaag les 1 gelopen!)
  dinsdag 20 april 2010 @ 20:53:57 #203
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_80536148
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 20:51 schreef Danseresje84 het volgende:

[..]

dat belooft dan nog wat voor mij (vandaag les 1 gelopen!)
Van Evy 0-5?
pi_80536259
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 20:53 schreef GotC het volgende:

[..]

Van Evy 0-5?
jup (zie mijn verhaaltje paar post hierboven). vond het op zich best goed te doen!
  Redactie Sport dinsdag 20 april 2010 @ 20:58:07 #205
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_80536339
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 20:50 schreef kieskleurig het volgende:

[..]

Ik had na de eerste les ook een paar dagen flinke spierpijn, dacht toen ook dat dat vast geen goed teken was, maar komt echt goed
Nu zit ik al in de 3de week en eigenlijk al 2 weken weinig tot geen spierpijn meer na het hardlopen.
Heb je toen meer dan die ene rustdag gepakt?
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
  dinsdag 20 april 2010 @ 21:00:39 #206
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_80536451
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 20:56 schreef Danseresje84 het volgende:

[..]

jup (zie mijn verhaaltje paar post hierboven). vond het op zich best goed te doen!
Ik heb je in de wiki OP gezet, bij het volgende topic sta je in de OP
  dinsdag 20 april 2010 @ 21:05:09 #207
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_80536672
Ik wil dat mijn holtes weer vrij zijn! En dat ik weer vrij kan ademen.. Dan kan ik weer lopen.. Zit nu al een week stil
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_80537032
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 20:58 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Heb je toen meer dan die ene rustdag gepakt?
Ik moest wel, kon echt amper normaal lopen, mijn spierpijn zat vooral in mijn bovenbenen. Heb toen de eerste les nog een keer herhaald, daarna ook nog zeker 1 dag behoorlijke spierpijn gehad en daarna ging het eigenlijk steeds beter
pi_80537196
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 21:05 schreef E.T. het volgende:
Ik wil dat mijn holtes weer vrij zijn! En dat ik weer vrij kan ademen.. Dan kan ik weer lopen.. Zit nu al een week stil
Ik ben eigenwijs blijven lopen
Ging niet zo geweldig, maar dan bleef ik een beetje in het ritme.
pi_80537278
Ik heb trouwens geen idee of ik een goede looptechniek heb.
Ik vermoed van niet eigenlijk, want voor m'n gevoel loop ik vrij onhandig..
Maar in de tweede trainingsweek (die wel goed ging) merkte ik wel dat ik wat soepeler ging lopen.
Dus wacht even af hoe het gaat als ik straks weer goed hersteld ben.

Ga morgen trouwens weer een poging doen voor de 4x3, moet toch zo langzamerhand wel weer beter gaan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')