abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80387661
Ik ben gevraagd om voor een kraakkroeg een soundsystempje in elkaar te schroeven. Nu ben ik vrij technisch en heb ik al een hele hoop bouwtekeningen gevonden (http://www.speakerstore.nl/constructions/) maar zijn er mensen die hier meer verstand van hebben, ervaring hebben, kleine tips hebben waar ik op moet letten, etc?
Als stemmen zin had, was het al lang verboden.
Geloof niets, denk zelf.
  vrijdag 16 april 2010 @ 15:43:44 #2
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_80387703

[ Bericht 100% gewijzigd door belsen op 16-04-2010 15:47:46 (Doe even lekker normaal.) ]
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
  vrijdag 16 april 2010 @ 15:54:48 #3
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_80388146
Om goeie speakers te maken moet je niet alleen technisch zijn maar veel weten over geluid, frequenties en hoe dat reageert, welke materialen je het beste kan gebruiken etc.

Als je goeie krachtige speakers maakt ben je overigens niet zo gek veel minder kwijt aan materiaal als dat je ze gewoon zou kopen...
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
pi_80388154
Aantal liter dat de kist moet zijn aan de hand van de specs van de speakers (alleen belangrijk voor mid/low). In geval van 3-weg systeem dat de mid en bass in afzonderlijke ruimtes zitten om interferentie te voorkomen. Daarnaast nog een bijbehorend filter erin hangen die de frequenties verdeelt in de speaker. Oh en 't is wel makkelijk als je goed let op hoeveel ohm de speakers zijn en hier een passende amp aanhangt.
pi_80388222
Mijn vader had vroeger zelf luidsprekers gemaakt. Kennelijk van goeie kwaliteit.

De voorkant was in een ^ vorm open zegmaar en de speaker zat daar schuin achterover naar achter in. Had ook een naam, maar ik heb geen idee meer
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_80388270
Ook is wel belangrijk of je kraakhelder geluid wil of gewoon flink kunnen knallen. Echt zuiver geluid krijgen uit zelfbouw speakers vereist namelijk een stuk meer tijd en precisie. Speakers om gewoon heel hard te kunnen zetten kun je gewoon een recht-toe-recht-aan kist in elkaar schroeven en boxen erin zetten, dat werkt altijd wel.
pi_80388318
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 15:55 schreef Silven het volgende:
Aantal liter dat de kist moet zijn aan de hand van de specs van de speakers (alleen belangrijk voor mid/low). In geval van 3-weg systeem dat de mid en bass in afzonderlijke ruimtes zitten om interferentie te voorkomen. Daarnaast nog een bijbehorend filter erin hangen die de frequenties verdeelt in de speaker. Oh en 't is wel makkelijk als je goed let op hoeveel ohm de speakers zijn en hier een passende amp aanhangt.
Dat heb ik gelezen inderdaad. Nu staat er bij de meeste bouwtekeningen wel wat voor speaker er het best in kan, dus dat is wel zo makkelijk. Er ligt nog een shitload aan losse speakers waar ik dus kasten omheen wil maken.

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil tussen een hoorn, een bandpass en een bassreflex is? Buiten de vorm.
Geloof niets, denk zelf.
pi_80388349
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_80388474
Bassreflex is de bass speaker gewoon in de kist met de voorkant open, en een basspijp in de kist voor de luchtdruk. Een bandpass dan zit de bass IN de kist, en is er dus een gesloten ruimte aan de achterkant en een ruimte aan de voorkant met hierin basspipes voor de afvoer. Een hoorn is volgens mij gewoon een grote tweeter maar dit weet ik niet zeker.
pi_80388658
Bassreflex

Bandpass
pi_80388686
Zelf heb ik een jaar geleden ook zoiets gemaakt; mijn apparaat hebben we hier omgedoopt tot de 'Boombox'

Ik heb veel informatie geplukt uit fora op tweakers:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1240904
Zelf heb ik gewoon een klein houten doosje met boxen + versterker, en een losse accu. Heel easy overal mee naar toe nemen (op de boot/strand/voetbalpleintje oid)

Bedoel je zoiets?
Anders moet je daar eens kijken
Rise and rise again, until lambs become lions...
pi_80388785
Ok, dat is duidelijk. Esthetisch gezien zal ik dan waarschijnlijk sowieso wel gaan voor een bandpass, ook omdat ik daar meer van denk te leren. Dan zullen het 2 bandpasses worden. Maar dan blijft volgens mij de midrange over, want de hoorns gebruik ik als tweeter, en die baskasten voor... de bas.
Geloof niets, denk zelf.
pi_80388941
Als het je eerste project is, probeer een 3-weg te vermijden. Filtering is a bitch
pi_80389001
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 16:06 schreef Stinus het volgende:
Zelf heb ik een jaar geleden ook zoiets gemaakt; mijn apparaat hebben we hier omgedoopt tot de 'Boombox'

Zelf heb ik gewoon een klein houten doosje met boxen + versterker, en een losse accu. Heel easy overal mee naar toe nemen (op de boot/strand/voetbalpleintje oid)

Bedoel je zoiets?
Haha, dat is wel leuk, maar niet helemaal wat ik bedoelde. Doet me ook een beetje denken aan de boombox kliko die ik regelmatig voorbij zie komen. Nee, waar ik meer aan dacht is dit op kleinere schaal:

Geloof niets, denk zelf.
pi_80389115
tvp
Op dinsdag 12 januari 2010 01:09 schreef Suusje-V het volgende:
Bosjebloemen, Pluis_Konijn, pumpkinsoup, Suusje-V, Pixie. & Rockabella 'til the end O+
  vrijdag 16 april 2010 @ 16:23:23 #16
236839 TimKuik
Illegaal downloaden mag niet!
pi_80389324
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 16:06 schreef Stinus het volgende:

Bedoel je zoiets?
Een kratradio is inderdaad wel leuk, ik denk alleen dat wat TS wil wel wat krachtiger moet gaan zijn gezien het voor een soundsystem is. Hoe groot moet het worden TS? Zijn het speakers voor tunnel/buitenfeestjes of moet er een complete zaal met geluid gevuld gaan worden?

Edit:
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 16:14 schreef defamai het volgende:

[..]

Haha, dat is wel leuk, maar niet helemaal wat ik bedoelde. Doet me ook een beetje denken aan de boombox kliko die ik regelmatig voorbij zie komen. Nee, waar ik meer aan dacht is dit op kleinere schaal:

[ afbeelding ]
Ah jah, dat dacht ik al. Helaas heb ik niet zo veel verstand van geluid maar m'n vader is geluidstechnicus geweest, misschien kan ik hem wat vragen, als je je tekeningen naar me PM't kan ik kijken of ik je misschien kan helpen.
This crypto stuff is all hype anyway, nothing will ever replace Windows 10.
pi_80389465
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 16:23 schreef TimKuik het volgende:

[..]

Een kratradio is inderdaad wel leuk, ik denk alleen dat wat TS wil wel wat krachtiger moet gaan zijn gezien het voor een soundsystem is. Hoe groot moet het worden TS? Zijn het speakers voor tunnel/buitenfeestjes of moet er een complete zaal met geluid gevuld gaan worden?
Het is een voormalige discotheek, er staan momenteel 2 peavey's met B&W speakers van ongeveer een meter hoog (weet de specificaties niet uit mn hoofd) en een baskist, oorspronkelijk allemaal bedoeld als PA voor een band. Buitenfeestjes is iets wat eventueel later komt (portable zweeft dus wel ergens achter in mn hoofd).

Probleem met wat er nu staat is dat het dus geleend is, en soms op random momenten ineens weg is, als er een feestje is.
Geloof niets, denk zelf.
pi_80389992
ach ja als er een feestje is nodig je toch wat soundsystems uit

wel een leuk project. Ik vind die echte soundsystem speakers met van die diepe kasten waar je je europauper in kwijt kan tijdens het hakken er wel vet eruit zien en over t algemeen ook erg fijn klinken.

die onderste rij dus http://94.100.120.229/537(...)37463041_6_wRPI.jpeg
.
pi_80390026
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 16:39 schreef Golden_Pauper het volgende:
ach ja als er een feestje is nodig je toch wat soundsystems uit

wel een leuk project. Ik vind die echte soundsystem speakers met van die diepe kasten waar je je europauper in kwijt kan tijdens het hakken er wel vet eruit zien.

die onderste rij dus http://94.100.120.229/537(...)37463041_6_wRPI.jpeg
Hehe, ja, dat gebeurd ook wel, maar er zijn wat mensen die toch hun eigen systempje willen opzetten, met dat pand als thuisbasis. En voor de normale bar-avonden moet er ook geluid staan.
Geloof niets, denk zelf.
pi_80390190
Ik bedenk me trouwens ineens dat ik nog wel een shitload aan autospeakers en een dikke pioneer autoversterker heb liggen, hoe is dat als basis? Kan ik het omkatten naar een 230 aansluiting?
Geloof niets, denk zelf.
pi_80390905
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 15:57 schreef Silven het volgende:
kraakhelder
hihi
pi_80392633
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 17:00 schreef Yorrit het volgende:

[..]

hihi
Nu je het zegt glashelder in deze natuurlijk.
pi_80392671
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 16:45 schreef defamai het volgende:
Ik bedenk me trouwens ineens dat ik nog wel een shitload aan autospeakers en een dikke pioneer autoversterker heb liggen, hoe is dat als basis? Kan ik het omkatten naar een 230 aansluiting?
Yes, omvormertje halen, is niet heel erg duur. Wel alleen autospeakers erop dan waarschijnlijk omdat die meestal 4 ohm zijn en een normale versterker 8-16 ohm.
pi_80392773
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 16:09 schreef defamai het volgende:
Ok, dat is duidelijk. Esthetisch gezien zal ik dan waarschijnlijk sowieso wel gaan voor een bandpass, ook omdat ik daar meer van denk te leren. Dan zullen het 2 bandpasses worden. Maar dan blijft volgens mij de midrange over, want de hoorns gebruik ik als tweeter, en die baskasten voor... de bas.
Midrange is dan nog vrij simpel. Heeft weinig tot geen luchtafvoer nodig omdat ze niet zoveel druk opbouwen als een basskist. Is dus waarschijnlijk gewoon een vierkante kast bouwen en de speakers erin. Hoorns idem-dito, mag gewoon een dichte behuizing zijn. Wat tevens een tip is i.v.m. geldbesparing, ga eens naar de Praxis/Gamma in de buurt, bij de houtzagerij waar ze voor klanten hout op maat zagen, hebben ze meestal een afvalcontainer, hier zitten soms echt grote stukken geschikt hout in dat je voor noppes mee kan nemen!

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2010 17:59:54 ]
pi_80394244
Ok, dan ga ik maar eens wat spullen uitzoeken. Dumpsterdiven is niets nieuws, maar we hebben in het pand nog gigantisch veel hout liggen van de aftimmering die er vroeger omheen zat.

Ik zat dus te denken om 2 keer 3 losse 'ranges' te maken. Moet ik hier nu ook op filteren of is het gewoon zo dat wanneer ik een 'normaal' signaal naar een 12" stuur deze vanzelf de lage tonen zal uitzenden en de rest negeren en hetzelfde met de hoge tonen naar een hoorntje?
Geloof niets, denk zelf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')