abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 4 mei 2010 @ 11:45:57 #151
97868 Krullehoofd
Knap, intelligent en eerlijk.
pi_81001412
quote:
Op maandag 3 mei 2010 15:25 schreef Jungpionier het volgende:

Alvast bedankt voor advies of links die mij verder helpen!!
Zie de OP met hardloopschema's. Zitten er een paar tussen die speciaal voor beginnende lopers zijn.
Een frigide vrouw beminnen is als een lekke fietsband oppompen....
pi_81002293
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 11:45 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Zie de OP met hardloopschema's. Zitten er een paar tussen die speciaal voor beginnende lopers zijn.
Ik heb die schema's al bekeken, maar ik ben dus geen beginnende loper. Ook bij blessure/herstel gekeken maar dat is het ook niet. Verder is veel gericht op afstanden/evenementen/afvallen. Dat wil ik ook niet. Ik wil hardlopen als interval training doen maar ik moet dus opletten dat ik het langsam opbouw, in plaats van weer gewoon gelijk op mijn oude schema lopen en weer blessures krijgen.
Eigenlijk heb ik een PT nodig maar die kan ik niet betalen. Ik zoek wel ergens anders verder. Dankjewel.
白い付
付いて行く
  dinsdag 4 mei 2010 @ 12:47:52 #153
97868 Krullehoofd
pi_81003581
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 12:09 schreef Jungpionier het volgende:

[..]

Ik heb die schema's al bekeken, maar ik ben dus geen beginnende loper. Ook bij blessure/herstel gekeken maar dat is het ook niet. Verder is veel gericht op afstanden/evenementen/afvallen. Dat wil ik ook niet. Ik wil hardlopen als interval training doen maar ik moet dus opletten dat ik het langsam opbouw, in plaats van weer gewoon gelijk op mijn oude schema lopen en weer blessures krijgen.
Eigenlijk heb ik een PT nodig maar die kan ik niet betalen. Ik zoek wel ergens anders verder. Dankjewel.
Zonder goede basis zul je nooit fatsoenlijk interval training kunnen doen en zul je in blessures blijven vervallen. Maar jij kent je eigen lichaam beter, dus zul je zelf moeten afwegen wat je denkt dat goed is en wat niet goed is.
pi_81003879
Zoals Krullehoofd ook al zegt, voordat je aan een intensief interval programma kunt beginnen moeten je pezen en spieren getraind zijn in 'hardloop modus'. Vooral als je blessure gevoelig bent.
Conditie opbouwen is niet de hoofzaak bij beginners schema's.
pi_81004018
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 12:47 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Zonder goede basis zul je nooit fatsoenlijk interval training kunnen doen en zul je in blessures blijven vervallen. Maar jij kent je eigen lichaam beter, dus zul je zelf moeten afwegen wat je denkt dat goed is en wat niet goed is.
Ja daarom wilde ik dus weten of de interval training die ik tijdends mijn vechstport doe een basis vormt of niet. (wij trainen maar 3x2 uur per week dus mischien niet, dat weet ik niet). Maar goed ik heb een paar engelse sites gevonden over interval running (alleemaal ter ondersteuning voor een andere sport dus) en daar zeggen ze dat je toch met gewoon hardlopen moet beginnen dus dat ga ik doen en gewoon in stapjes weer aan mijn oude schema gaan en dan naar een van hun interval schemas. Maar iig bedankt!
白い付
付いて行く
pi_81004358
Dus ik had zo dat horloge + buikriem bij de lidl gehaald, maar verder nog niet ingesteld. En toen maar lopen. Blijkt die afstandsmeter echt totaal niet te kloppen. Stond dat ik 9 km had gelopen, terwijl ik er eigenlijk 6-6,5 heb gelopen. Toch maar eens goed instellen.
  woensdag 5 mei 2010 @ 00:56:43 #157
295518 de_nachtwacht
scatterbrain
pi_81037500
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 13:10 schreef Smart_ass het volgende:
Dus ik had zo dat horloge + buikriem bij de lidl gehaald, maar verder nog niet ingesteld. En toen maar lopen. Blijkt die afstandsmeter echt totaal niet te kloppen. Stond dat ik 9 km had gelopen, terwijl ik er eigenlijk 6-6,5 heb gelopen. Toch maar eens goed instellen.
Buikriem? Een hartslagmeter?

Dat vond ik trouwens best lastig, om alles goed in te stellen. Want ik weet wel als ik van punt A naar B loop hoeveel meter dat is, maar het maakt toch altijd verschil of je aan de ene kant van de weg of de andere loopt, binnenbocht, buitenbocht etc. Het zal vast niet zo enorm veel uitmaken, maar ik wil het natuurlijk zo precies mogelijk ingesteld hebben. Of misschien ben ik gewoon erg perfectionistisch. Die 3km verschil is idd wel erg veel.
pi_81088769
Ja ik wist niet hoe ik het anders moest noemen. Zo'n soort riem die je dan om je buik moet doen, en die dan in verbinding staat met dat horloge ofzo. En die geeft ook je hartslag aan, de afstand, de tijd, aantal kcal dat je verbrandt, etc. Maar schijnbaar kun je dat ook instellen, dat je dan stappen moet nemen en dan weet dat ding hoe grote stappen jij dus maakt. Zoiets. En dat heb ik dus niet ingesteld.
Ik geloofde al niet dat het zo ver was, dus toen ging ik de hectometerpaaltjes maar in de gaten houden. 3 km scheelt inderdaad wel erg veel. Al vind ik 6/6,5 km alsnog wel best.
  donderdag 6 mei 2010 @ 15:19:15 #159
97868 Krullehoofd
pi_81089256
Normaal noemen we zo'n ding een borstriem en de hartslagmeter draag je om je pols heen
pi_81089384
Ja nou borstriem , buikriem, allemaal hetzelfde.
pi_81090226

Gisteren ben ik ook maar weer eens geweest. Het gaat allemaal erg traag qua opbouw, maar zolang ik maar geen blessures oploop. Ik herhaal de eerste twee weken om zo blessures te vermijden. Dus in week 1 en 2 de eerste week van mijn hardloopschema en in week 3 en 4 de tweede week van mijn schema. Nog 10 weken te gaan in ieder geval. Bijkomend voordeel is dat het allemaal heel makkelijk vol te houden is zo
  donderdag 6 mei 2010 @ 15:50:41 #162
97868 Krullehoofd
pi_81090637
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 15:21 schreef Smart_ass het volgende:
Ja nou borstriem , buikriem, allemaal hetzelfde.
Inderdaad bijna hetzelfde
  donderdag 6 mei 2010 @ 15:53:01 #163
97868 Krullehoofd
pi_81090740
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 15:40 schreef de_nachtwacht het volgende:

Gisteren ben ik ook maar weer eens geweest. Het gaat allemaal erg traag qua opbouw, maar zolang ik maar geen blessures oploop. Ik herhaal de eerste twee weken om zo blessures te vermijden. Dus in week 1 en 2 de eerste week van mijn hardloopschema en in week 3 en 4 de tweede week van mijn schema. Nog 10 weken te gaan in ieder geval. Bijkomend voordeel is dat het allemaal heel makkelijk vol te houden is zo
Als je evy volgt bijvoorbeeld dan is het beter om het volgende te doen. Op deze manier hou je de progressie erin.

Week 1 - Week 2 - Week 2 - Week 3 - Week 4 - Week 4 - Week 5 - Week 6 - Week 6 - enz...
pi_81120480
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 15:07 schreef Smart_ass het volgende:
Ja ik wist niet hoe ik het anders moest noemen. Zo'n soort riem die je dan om je buik moet doen, en die dan in verbinding staat met dat horloge ofzo. En die geeft ook je hartslag aan,
als je hem om je buik doet zal hij in ieder geval geen hartslag meten.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 10:52:08 #165
295518 de_nachtwacht
scatterbrain
pi_81122890
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 15:53 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Als je evy volgt bijvoorbeeld dan is het beter om het volgende te doen. Op deze manier hou je de progressie erin.

Week 1 - Week 2 - Week 2 - Week 3 - Week 4 - Week 4 - Week 5 - Week 6 - Week 6 - enz...
Nou ik volg geen Evy want dat begint veel te snel. Dan moet je in de eerste week geloof ik meteen al een keer 3 minuten hardlopen. Conditioneel is dat prima te doen, maar m'n knieën vinden dat minder fijn. Ik loop met een schema van hardloopschema.nl maar zelfs daarmee kreeg ik nog blessures, al in de derde week van het schema (ligt niet aan de schoenen). Zoals ik het nu doe is dus op aanraden van de fysio, met een hele trage opbouw in het begin zodat m'n lichaam er goed aan kan wennen.

Maar misschien is wat jij zegt wel iets voor straks als ik die eerste twee weken gehad heb. Ligt er heel erg aan hoe ik me dan voel. Ik heb in ieder nu wel geleerd om heel goed naar m'n lichaam te luisteren.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:08:58 #166
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_81123460
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 10:52 schreef de_nachtwacht het volgende:

[..]

Nou ik volg geen Evy want dat begint veel te snel. Dan moet je in de eerste week geloof ik meteen al een keer 3 minuten hardlopen. Conditioneel is dat prima te doen, maar m'n knieën vinden dat minder fijn. Ik loop met een schema van hardloopschema.nl maar zelfs daarmee kreeg ik nog blessures, al in de derde week van het schema (ligt niet aan de schoenen). Zoals ik het nu doe is dus op aanraden van de fysio, met een hele trage opbouw in het begin zodat m'n lichaam er goed aan kan wennen.

Maar misschien is wat jij zegt wel iets voor straks als ik die eerste twee weken gehad heb. Ligt er heel erg aan hoe ik me dan voel. Ik heb in ieder nu wel geleerd om heel goed naar m'n lichaam te luisteren.
Zo zie je maar weer, elk lichaam is anders Ik zou niet eens kunnen hardlopen vanwege m'n knieën, en kon Evy uitstekend aan uiteindelijk! Geen enkele les 2x gedaan, gewoon op een zeer rustig tempo gelopen.. en nu, na 7 weken, loop ik 5 km in 1x, zonder te wandelen. Hoogstens wat stijve knieën, meer niet .
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:42:44 #167
97868 Krullehoofd
pi_81124813
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:08 schreef GotC het volgende:

[..]

Zo zie je maar weer, elk lichaam is anders Ik zou niet eens kunnen hardlopen vanwege m'n knieën, en kon Evy uitstekend aan uiteindelijk! Geen enkele les 2x gedaan, gewoon op een zeer rustig tempo gelopen.. en nu, na 7 weken, loop ik 5 km in 1x, zonder te wandelen. Hoogstens wat stijve knieën, meer niet .
Gotc, dat ben ik met je eens

Vaak is het aanpassen van je tempo al voldoende om ervoor te zorgen dat de intensiteit minder is zodat je het kunt volhouden en belangrijker dat je geen blessures oploopt. Helaas hebben velen dat ze door hun eer, of door een stomme kronkel in hun gedachten iets perse moeten kunnen terwijl je er lichamelijk helemaal niet of nog niet geschikt voor bent.
pi_81169288
Hallo allemaal

Ik wil ook het hardlopen weer op gaan pakken om mijn conditie omhoog te krijgen.. Ben vorige week begonnen maar heb geen zin om me aan allerlei schema's te houden. Het komt te vaak voor dat het slecht weer is, ik geen tijd of zin heb en dus gaat zo'n schema niet werken. Gewoon lekker in je eigen tijd, wanneer je zin hebt een stuk rennen is meer mijn ding..
Ik loop steeds langs een kanaal hier in de buurt en heb bepaalde punten in het landschap waardoor ik op Google maps kan zien hoe ver het is en probeer nu eerst 3 kilometer aan een stuk te blijven rennen om daarna steeds verder en langer te kunnen rennen.. Hebben jullie muziek die met de beats/maat gelijk staat aan ongeveer 10 km/u hardlopen?
  zaterdag 8 mei 2010 @ 09:36:51 #169
295518 de_nachtwacht
scatterbrain
pi_81169312
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:42 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Gotc, dat ben ik met je eens

Vaak is het aanpassen van je tempo al voldoende om ervoor te zorgen dat de intensiteit minder is zodat je het kunt volhouden en belangrijker dat je geen blessures oploopt. Helaas hebben velen dat ze door hun eer, of door een stomme kronkel in hun gedachten iets perse moeten kunnen terwijl je er lichamelijk helemaal niet of nog niet geschikt voor bent.
Dat is zeker waar. Maar ik ben ook rustig begonnen met een schema met hele rustige opbouw, juist omdat ik blessures wilde voorkomen. Het is dan ook vrij bizar als je al in week 3 problemen krijgt, want daar ren je nog maar heel kort (hoogstens 3 minuten achter elkaar in mijn schema). En ik ren nu absoluut langzamer dan de vorige keer dat ik aan het hardlopen begon en geen last kreeg van blessures. Er zijn gewoon meerdere factoren die van invloed zijn: je eigen lichaam, schoenen, looptechniek, ondergrond enz.
pi_81171479
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 09:35 schreef Thrilled het volgende:
Hebben jullie muziek die met de beats/maat gelijk staat aan ongeveer 10 km/u hardlopen?
Techno

Heb een goede vriend van me aan het lopen gekregen met behulp van Evy. Is wel erg leuk om die reacties en al die cliché te horen van hem. Morgen ga ik met hem mee lopen alleen dat is les 3 voor hem, dus kijken hoe het tempo is
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
pi_81174689
zooo net terug van mn 6 km stuk.. moet nog wel aardig wat rustpauzes inlassen maar ben al blij met de verbeteringen die ik zie en voel... dit is de tweede keer dat ik het loop en de eerste keer deed ik er dik 50 minuten over, waar het me nu al in 40 minuten lukte.. kon het eerste stuk al langer volhouden en voel me nu minder gebroken als laatst.. nu even bijkomen
pi_81178837
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 09:22 schreef computergirl het volgende:

[..]

als je hem om je buik doet zal hij in ieder geval geen hartslag meten.
Ja nee dat zal dat horloge wel doen inderdaad.
  zaterdag 8 mei 2010 @ 15:49:16 #173
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_81179127
Helaas afgelopenw eek geen trainign kunnen doen.....morgenvroeg ga i kde sportschool in. Lopen start maandag weer
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
pi_81179169
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 15:39 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Ja nee dat zal dat horloge wel doen inderdaad.
ze bedoelt meer dat de hartslagmeter in je buik geen hartslag kan meten (wat vrij logisch is ).. je horloge laat alleen maar zien wat de band om je borst meet..
pi_81179279
Vandaag voor het eerst na de vakantie ook weer gelopen
Blijft toch lekker om te doen
Komende tijd maar eens proberen aan minstens 3x per week te komen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')