quote:
Op vrijdag 16 april 2010 02:35 schreef Ringo het volgende:Schrijven is wel het meest klotigste werk wat er bestaat, als het niet zo leuk was om af en toe eens iets doms of zuivers neer te kalken waarvan anderen danweer zeggen,
tjé wat is dat toch mooi geformuleerd of
je zult maar boffen dat je zo'n virtuoos ben in de taal of
ik wou dat ik kon wat jij kon dan hoefde ik niet mijn hele leven facturen in mappen te stoppen.Echt schrijven is als wielrennen, trappentrappentrappen tot je scheel ziet, maar als ik naar Scheveningen en weer terug ben gefietst dan vind ik het ook wel weer tijd voor koffie met een taartje en zo wordt het natuurlijk nooit wat.
Voor welk hooggeëerd publiek mat jij jezelf nu af dan?
Dat Engels lijkt me overigens een verschrikking. Of ben jij in zekere zin
native speaker?
Ik mat mijzelf af voor het publiek dat mijn oma heet en zegt dat ik nog een keer beroemd word en dat ik, ondanks mijn jonge jaartjes, nu wel genoeg kantoorpanden van binnen heb gezien en de Japanse schone die beweert dat ze van me zal houden wat er ook mogen gebeuren (en ik geloof nog dat ze het meent ook en ik wordt daarin gesterkt doordat ze een moeder heeft die met haar vader trouwde en kinderen maakte
ná dat hij een auto-ongeluk had en blijvend in een rolstoel belande) en de kennis dat je in Den Haag maar één keer hoef te roepen dat je met iets kul-tuh-reels bezig bent en je in de kortse keer honderden kwijlende maloten achter je aan hebt lopen die ook de droom hebben met volkomen zinledig gelul hun centen op te strijken, hoewel die daar allemaal wat minder bot en hard in zijn als ik dat ben; want die ouwehoeren over subsidies en connecties en ik zeg: 'Geef me de ruimte' (een volkomen loos begrip tenzij je jezelf een sterke schaker mag noemen) en bid in stilte dat ik die dan ook eens krijg.
Het is dus allemaal gelul, Ringo, ik tik maar wat en eind april vertrek ik voor drie weken naar Den Haag waar ik in de kunstacademie en de hogeschool en de andere hogeschool en misschien hebben we er nog wel een paar (ISSS, KonCon, die onzin) briefjes op zal hangen met daarop de mededeling dat ik op zoek ben naar acteurs; enige voorwaarde dat ze in juli en augustus beschikbaar zijn voor repetitie en uitvoering, goed Engels kunnen en binnen relatief korte tijd een lap tekst uit hun kop kunnen leren. Waarschijnlijk is het stuk zelf tegen die tijd nog niet eens af maar dat zal me niet beletten om ze alvast hun kunstjes te laten doen voor meneer M., mijn grote vriend uit Vlaanderen, mevrouw B., mijn grote vriendin uit Den Haag en mevrouw K, het meisje dat ik zo liefheb. Met de hulp van die mensen, hun kritische oordeel, zogezegd, moet er dan een theatergeschelschapje gevormd worden; met iemand anders, mevrouw Z. als je het daadwerkelijk wil weten, moet er dan verkocht worden aan de tientallen podia die Den Haag rijk is: 'Zet dit op de planken. Het is een goed stuk. Men wil het zien, etc. etc.' Nog wel de minste van mijn zorgen eigenlijk.
Wat dat Engels betreft; néé, ik ben zeer zeker geen native speaker. Ik modder er wat mee aan, laat het dan bijwerken door alle native speakers die ik kan vinden - dat moet gelukkig geen probleem zijn - en pas het aan daar waar het daadw erkelijk nodig is. Mocht je tegen augustus ergens tegen een poster aanlopen: 'Nu in theater nogwat: ...', je bent van harte welkom, maar begrijp wel dat je net als elk ander mens gewoon de exorbitant hoge INKOM (zoals ze dat zo mooi zeggen in Vlaanderen) neer zal moeten leggen; dat dan dan mooi in mijn portomoneetje moge komen. Liefde, schoonheid, verderf, haat, succes en falen; alles behalve de middelmatigheid.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."