Ik kon niet veel meer info kwijt in de poll opties, maar het staat uitgelegd in de link. Een de facto theist is iemand die zegt: ik kan het niet zeker weten, maar het bestaan van een god lijkt me zeer waarschijnlijk. En op dezelfde manier is een de facto atheist iemand die zegt: ik kan het niet zeker weten, maar het bestaan van een god lijkt me zeer onwaarschijnlijk.quote:Op donderdag 15 april 2010 18:40 schreef Anarith het volgende:
wat is een facto theist of facto atheist?
Deze categorisering heeft volgens mij niets te maken met een waardeoordeel over religie. Het gaat puur over je inschatting van de waarschijnlijkheid van het bestaan van een god (of goden).quote:Op donderdag 15 april 2010 18:42 schreef Case4 het volgende:
Als je positief tegenover religie staat en gelooft dat er iets is, dan ben je toch een iets-ist? En bij een negatievere houding jegens het geloof (je weet niet zeker dat er niets is maar het is nog niet aan te tonen dus is het niet) ben je een Agnost.
Of heb ik het scheef?
Daar heb je gelijk in. Ik zal er eens over nadenken, maar ik denk dat ik voor de 50/50 gaquote:Op donderdag 15 april 2010 18:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Deze categorisering heeft volgens mij niets te maken met een waardeoordeel over religie. Het gaat puur over je inschatting van de waarschijnlijkheid van het bestaan van een god (of goden).
Waarom verwacht je wat anders op FOK? Opeen maar eens een poll wie ze gaan stemmenquote:Op donderdag 15 april 2010 20:03 schreef Molurus het volgende:
Ik ben toch wel min of meer verrast door het grote aantal mensen dat echt 100% absoluut zeker denkt te weten dat er geen god bestaat. Had ik niet verwacht.
Om Dawkins te quoten: "I am agnostic only to the extent that I am agnostic about fairies at the bottom of the garden." Dat zijn het soort mensen voor wie het bestaan van een god alleen een technische mogelijkheid is, omdat het tegendeel onbewijsbaar is. Op precies dezelfde manier dus waarop het niet-bestaan van een vliegend spaghettimonster of een hemeltheepot onbewijsbaar is.quote:Op donderdag 15 april 2010 22:02 schreef Burakius het volgende:
Is een defacto atheīst eigenlijk niet hetzelfde als een agnost.
Dat geldt natuurlijk voor beide uiteinden van dit spectrum. Maar ik ben het met je eens dat sterk atheisme net zoveel een geloof is als sterk theisme.quote:Op donderdag 15 april 2010 22:02 schreef Burakius het volgende:
En bestaat er wel zoiets als sterk atheīst, aangezien wetenschappelijk die atheīsten dan de facto zouden moeten zijn.
Been there, done that.quote:Op donderdag 15 april 2010 22:03 schreef Burakius het volgende:
[..]
Waarom verwacht je wat anders op FOK? Opeen maar eens een poll wie ze gaan stemmen![]()
Nope, in de antwoordenquote:Op donderdag 15 april 2010 22:20 schreef Molurus het volgende:
Nergens in de vraagstelling wordt er een geslacht toegekend of geimpliceerd volgens mij?
In deze bijvquote:
quote:6.Very low probability, but short of zero. De facto atheist. 'I cannot know for certain but I think God is very improbable, and I live my life on the assumption that he is not there.'
Ach ja, slordig eigenlijk. Wat mij betreft moet je daar he/she/it lezen.quote:
Zo makkelijkquote:Op donderdag 15 april 2010 23:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ach ja, slordig eigenlijk. Wat mij betreft moet je daar he/she/it lezen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |