abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80319060
Zojuist heb ik tijdens het uitlaten van mijn hond een vogel gespot.

Volgens mij is het een jonge valk, hij liep/vloog rond met een andere vogel in zijn poten/bek. Gezien de grote van de "valk" twijfel ik een beetje, het beestje was amper 15 cm groot. en gezien de tijd van het jaar vondt ik het wat vroeg voor jonge vogels. Of groeien roofvogels zeer langzaam?

Excuses voor de kwaliteit van de foto, is genomen met mijn Iphone en moest op een redelijke afstand blijven, wil dat beestje verder niet storen, hij zat lekker onder een auto zijn maaltje te verorberen.

Xbox Live: Anormius
  woensdag 14 april 2010 @ 20:40:18 #2
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_80319221
Lijkt toch wel erg op een valkje! Dat zijn ook niet de grootste roofvogels die er zijn.
Mooie foto hoor, ondanks de kwaliteit!
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_80319555
En dat allemaal op de Kalkovenweg!
pi_80319692
sperwer mannetje
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
pi_80319749
Ik denk ook dat het wel eens een sperwer zou kunnen zijn
  woensdag 14 april 2010 @ 20:53:52 #7
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_80319855
quote:
Op woensdag 14 april 2010 20:50 schreef Kentoet het volgende:
sperwer mannetje
zou inderdaad goed kunnne. Hier in Amsterdam ook veel sperwers die bv een duif grijpen en die onder een auto op eten. Valken zie ik dat niet doen eigenlijk.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  woensdag 14 april 2010 @ 20:54:14 #8
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_80319883
Dat is een sperwer denk ik.

*Spuit 11 maar iig een plaatje
pi_80320019
quote:
Op woensdag 14 april 2010 20:53 schreef Againzender het volgende:

[..]

zou inderdaad goed kunnne. Hier in Amsterdam ook veel sperwers die bv een duif grijpen en die onder een auto op eten. Valken zie ik dat niet doen eigenlijk.
Een kleine roofvogel die een vogel eet ergens in de stad (of in je tuin) is bijna altijd een sperwer. Het mannetje is heel klein, zoals op de foto. Deze kunnen alleen kleine vogeltjes pakken, tot ongeveer een merel. Vrouwtjes zijn stukken groter en kunnen ook bv duiven slaan.

Torenvalken pakken hoofdzakelijk muizen.
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
pi_80320208
Bedankt allen voor de reacties! Was toch wel benieuwd om wat voor vogel het ging!
Xbox Live: Anormius
  vrijdag 16 april 2010 @ 01:36:57 #11
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80370428
Ja, een sperwer. Deze roofvogels komen steeds verder "ons" woongebied in omdat wij de kleine vogels blijven voeren (zomer en winter) en zodoende logischerwijs de prooi van de sperwer uit zijn leefgebied wegtrekt. Geweldige vogel, die razendsnel kan vliegen maar helaas daardoor regelmatig met ramen of auto's in aanraking komt.

Vorig jaar zat ik buiten vlak achter de achterdeur een kop koffie te drinken. Ineens vloog met razend geweld een krijsende spreeuw langs, direkt gevolgd door een roofvogel (sperwer dus). De spreeuw dook in de heg en de sperwer keerde om en vloog terug. Het was dat ik bukte, anders was'ie loodrecht tegen me aangevlogen Het ging zo razendsnel, echt in seconden van tijd. Bij de buren stond ook de achterdeur open, maar omdat de sperwer bij mij een boogje over de schutting moest maken, ging'ie met een afstand van millimeters langs hun achterdeur.

Het is trouwens niet gek dat je aan een jong dacht van een andere roofvogel; sommige roofvogels hebben maar 1 of 2 jongen per 2 jaar. Die jongen blijven dus 2 jaar afhankelijk van de ouders en leren van hen te jagen en overleven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')