Ja, een sperwer. Deze roofvogels komen steeds verder "ons" woongebied in omdat wij de kleine vogels blijven voeren (zomer en winter) en zodoende logischerwijs de prooi van de sperwer uit zijn leefgebied wegtrekt. Geweldige vogel, die razendsnel kan vliegen maar helaas daardoor regelmatig met ramen of auto's in aanraking komt.
Vorig jaar zat ik buiten vlak achter de achterdeur een kop koffie te drinken. Ineens vloog met razend geweld een krijsende spreeuw langs, direkt gevolgd door een roofvogel (sperwer dus). De spreeuw dook in de heg en de sperwer keerde om en vloog terug. Het was dat ik bukte, anders was'ie loodrecht tegen me aangevlogen

Het ging zo razendsnel, echt in seconden van tijd. Bij de buren stond ook de achterdeur open, maar omdat de sperwer bij mij een boogje over de schutting moest maken, ging'ie met een afstand van millimeters langs hun achterdeur.
Het is trouwens niet gek dat je aan een jong dacht van een andere roofvogel; sommige roofvogels hebben maar 1 of 2 jongen per 2 jaar. Die jongen blijven dus 2 jaar afhankelijk van de ouders en leren van hen te jagen en overleven.