Een straight, oftewel open-scheermes (en soms "cutthroat" genoemd) is niet heel beginners vriendelijk.
Het kost veel geld, een strop en straight kost je zo 120 Euro. Dan wil je nog goede zeep en aftershave.
Daarnaast, misschien belangrijker, is er erg veel onderhoud nodig.
Het scheren zelf moet met veel aandacht gebeuren en in tegenstelling met een DE kun je je in je oren of neus scheren (als je je bovenlip en kaaklijn scheert). Ik zeg absoluut niet dat je het
NIET moet doen, maar ik zou je aanraden met een
Double
Edged safety razor te beginnen.
Zijn makkelijk aan te leren, heel onderhouds vriendelijk en resultaat is heel constant en snel behaald.
Als dat bevalt na een tijd de basis onder de knie te hebben maar ook een scala aan zepen en aftershaves kent en bezit kun je overwegen om ook een straight te gaan gebruiken.
Maar het enorme onderhoud schrikt mij af (voor en na het scheren sowieso tijd over een strop halen).
Het scherp maken kost nog meer geld: naast een straight en strop heb je goede slijpstenen nodig.
Die zijn zo een paar tientjes per stuk en hebt er eigenlijk meer dan een nodig, een heel fijne en een wat grof korreliger.
Als je een goedkope maar goede DE eerst wil kun je voor een
Parker 91R gaan.
Erg veel goedkoper en je hebt al snel rommel.
![2011-1-31-23-0-41-880109.jpg]()
Goedkope maar zeer goede zeep is bijvoorbeeld
Klar Kabinett Rozen, je krijgt enorme tabletten scheerzeep van zeer goede kwaliteit. De totale 500 gram kun je echt wel langer dan een jaar mee doen.
![2012-6-21-15-41-51-933591.jpg]()
Als kwast zou je voor een Omega kunnen gaan, zoals de
Omega Havana Boar Hair.
Omega heeft een heel prettige prijs/kwaliteit verhouding.
![20074720220.jpg]()
Kun je zien of het wat voor je is. Upgraden naar beter of ander materiaal kan altijd nog.
Hier kun je je langer dan een jaar meer dan fatsoenlijk mee scheren.