quote:Op donderdag 15 april 2010 13:10 schreef Jojoke het volgende:
De daadwerkelijke wolk arriveert ook pas rond 19:00 in Schiphol. En bij de blauwe lijn zal wel het grootste probleem zitten. Als het kaartje een beetje klopt, dan zal het luchtverkeer morgen wel stil liggen.
http://metoffice.com/aviation/vaac/data/VAG_1271309704.png
Ookal zitten we in de aswolk, dan zullen we het waarschijnlijk niet zien, behalve aan de knalrode zonsondergang. het is een ander verhaal als je met een vliegtuig met 900km/h door die wolk heenvliegt en de as opzuigt met je motoren, dan merk je het welquote:Op donderdag 15 april 2010 13:05 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Misschien een beetje een domme vraag maar zitten wij nu onder die aswolk? Is de dichtheid van de as zo laag dat wij hem niet zien?
Hier nog stralend blauwe lucht.
dat geloof ik zo, idd.quote:Op donderdag 15 april 2010 13:19 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Ookal zitten we in de aswolk, dan zullen we het waarschijnlijk niet zien, behalve aan de knalrode zonsondergang. het is een ander verhaal als je met een vliegtuig met 900km/h door die wolk heenvliegt en de as opzuigt met je motoren, dan merk je het wel
quote:Ministeries in spoedoverleg over gevolgen aswolk
Vier ministeries hebben overlegd met het KNMI en het RIVM over de eventuele gevolgen van de aswolk voor de volksgezondheid. De wolk, ontstaan na een vulkaanuitbarsting in IJsland, bereikt Nederland in de middag. Er zou geen gevaar zijn voor de bevolking.
De aswolk heeft in elk geval het vliegverkeer platgelegd De aswolk heeft in elk geval het vliegverkeer platgelegd
Bekijk de actuele satellietbeelden: Volg de aswolk hier en hier
Dat meldt een woordvoerder van het ministerie van VROM aan elsevier.nl.
Gevolgen
Sinds vanochtend zijn vertegenwoordigers van de ministeries van Verkeer en Waterstaat, VROM, Volksgezondheid en Landbouw bijeen om de mogelijke gevolgen van de wolk door te nemen.
De aswolk uit IJsland is volgens het ministerie niet gevaarlijk voor de volksgezondheid omdat hij alleen in de hogere luchtlagen zit. Problemen zouden allen kunnen ontstaan, als het zou gaan regenen
Bij het spoedberaad waren ook het KNMI en het RIVM aanwezig.
Luchtruim gesloten
De aswolk, ontstaan na de uitbarsting van de vulkaan bij de Eyjafjallajökull-gletsjer, heeft al voor chaos in het Europese luchtverkeer gezorgd. Zo is het Britse luchtruim gesloten en mag er in de middag ook in Nederland niet meer worden gevlogen.
Eurocontroller, de Europese organisatie voor veiligheid in het luchtverkeer, meldt om 13.14 uur echter dat er nog geen officiële maatregel is genomen.
mijn pa en ma vliegen vanavond van Kuala Lumpur naar Amsterdam. Ben benieuwd of ze een extra nachtje daar krijgen.quote:Op donderdag 15 april 2010 13:41 schreef amaranta het volgende:
Ik verwacht morgen familie uit het buitenland, hoop maar dat hun vlucht gewoon komt
De aswolk is 24h geleden begonnen in ijsland en is nu hier, en de vulkaan is nu nog steeds bezig met uitbarsten. Dit kan dus nog best wel een poosje duren denk ik..quote:Op donderdag 15 april 2010 13:46 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
mijn pa en ma vliegen vanavond van Kuala Lumpur naar Amsterdam. Ben benieuwd of ze een extra nachtje daar krijgen.
Dan hebben ze wat langer in KL en kan ik er morgen heen vliegen voor het diner, is toch maar 2.5 uur vanuit hier.quote:Op donderdag 15 april 2010 13:47 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
De aswolk is 24h geleden begonnen in ijsland en is nu hier, en de vulkaan is nu nog steeds bezig met uitbarsten. Dit kan dus nog best wel een poosje duren denk ik..
quote:België
Het Belgische luchtruim wordt donderdagmiddag vanaf 14.30 uur in fasen gesloten in verband met de voorbijtrekkende aswolk die zich na de vulkaanuitbarsting in IJsland over Europa verspreidt. Dat heeft Etienne Schouppe, de Belgische staatssecretaris voor Mobiliteit, donderdag gemeld.
Om 14.30 uur wordt de sector West gesloten, die de kust en de provincies Oost- en West-Vlaanderen en Henegouwen omvat. De Brusselse luchthaven blijft daarbij open voor luchtverkeer richting het zuiden.
Om 16.30 uur wordt het volledige Belgische luchtruim gesloten tot de aswolk is voorbijgetrokken, aldus de staatssecretaris.
Omboeken
Passagiers die donderdag of vrijdag met KLM van of naar Ierland, Denemarken, Noorwegen, Zweden of Groot-Brittannië reizen, kunnen hun vliegticket kosteloos naar een andere datum omboeken. Dat meldt de luchtvaartmaatschappij op haar website.
Deze omboekservice geldt alleen voor vluchten van Air France, KLM of Delta. Mensen die meer dan vijf uur zijn vertraagd, kunnen een verzoek indienen voor een volledige vergoeding van hun ticket.
Ach, en een hotel is ook gauw geboekt natuurlijk.quote:Op donderdag 15 april 2010 13:50 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Dan hebben ze wat langer in KL en kan ik er morgen heen vliegen voor het diner, is toch maar 2.5 uur vanuit hier.
Ik neem aan dat Malaysian dat voor ze regelt.quote:Op donderdag 15 april 2010 13:51 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Ach, en een hotel is ook gauw geboekt natuurlijk.
quote:Vertrekhal 2
In vertrekhal 2 op Schiphol was het rond half twee druk met passagiers van wie de vlucht was geschrapt en die in lange rijen voor de balies van KLM, Delta en Air France stonden.
Van stewardessen kregen zij informatie over de stand van zaken en eventuele alternatieven. Op een bord in de hal werd aangegeven dat minstens dertig vluchten naar bestemmingen in Scandinavië en Groot-Brittannië waren geschrapt.
Dat denk ik ook wel, staat er nog niets op de site van Malaysian? De meeste luchtvaartmaatschappijen in Europa hebben al iets van een tel nr om te bellen als het niet mogelijk is om te landen/vliegen.quote:Op donderdag 15 april 2010 13:54 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ik neem aan dat Malaysian dat voor ze regelt.
ik was aan het zoeken, maar werd afgeleid door allerlei leuke plaatjes en radarbeelden.quote:Op donderdag 15 april 2010 13:56 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Dat denk ik ook wel, staat er nog niets op de site van Malaysian? De meeste luchtvaartmaatschappijen in Europa hebben al iets van een tel nr om te bellen als het niet mogelijk is om te landen/vliegen.
Als Belgie wordt gesloten, dan kunnen vluchten vanuit Spanje bijvoorbeeld toch ook niet komen? Die moeten toch over Belgie?quote:Op donderdag 15 april 2010 14:06 schreef StephanL het volgende:
luchtruim wordt niet gesloten tot zo ver, maar wel meer vluchten worden geannuleerd. Duitsland en belgie sluit wel zijn luchtruim, dus dan zal Nederland wel volgen.
Omvliegen.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:08 schreef amaranta het volgende:
[..]
Als Belgie wordt gesloten, dan kunnen vluchten vanuit Spanje bijvoorbeeld toch ook niet komen? Die moeten toch over Belgie?
Of hoe zit het dan?
Lol, er is ook zo veel te zien nu...quote:Op donderdag 15 april 2010 14:00 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
ik was aan het zoeken, maar werd afgeleid door allerlei leuke plaatjes en radarbeelden.
Als ze morgen maar kunnen vliegenquote:Op donderdag 15 april 2010 14:09 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Omvliegen.
Maar ga er maar vanuit dat het Nederlandse luchtruimt ook wel rond die tijd sluit.
Dat ligt geheel aan de vulkaan en de windquote:Op donderdag 15 april 2010 14:10 schreef amaranta het volgende:
[..]
Als ze morgen maar kunnen vliegen
Weet ik.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:11 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dat ligt geheel aan de vulkaan en de wind
Whehe D-land, België en UK sluiten en in het noorden de aswolk zelf, dan kom je vanuit Nederland inderdaad niet zo ver meer.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:06 schreef StephanL het volgende:
luchtruim wordt niet gesloten tot zo ver, maar wel meer vluchten worden geannuleerd. Duitsland en belgie sluit wel zijn luchtruim, dus dan zal Nederland wel volgen.
ja, dat zal niet lukken inderdaad. Omvliegen behoort ook niet tot de mogelijkheden, want ook gesloten.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:08 schreef amaranta het volgende:
[..]
Als Belgie wordt gesloten, dan kunnen vluchten vanuit Spanje bijvoorbeeld toch ook niet komen? Die moeten toch over Belgie?
Of hoe zit het dan?
tja, dat moet wel, ook om aanspraak te kunnen maken op wat de maatschappij aan zal bieden.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:12 schreef amaranta het volgende:
[..]
Weet ik.
Mijn familie moet het risico nemen en naar het vliegveld op Madrid gaan. Dan horen ze daar wel hoe of wat.
Valt geen zinnig antwoord op te geven momenteel.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:24 schreef Coelho het volgende:
Wij vliegen morgenavond van Sharm el Sheik terug naar Schiphol, als het goed is. Zit hier met stuiterend en traag internet, dus de vraag of dit gaat lukken?
Misschien.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:24 schreef Coelho het volgende:
Wij vliegen morgenavond van Sharm el Sheik terug naar Schiphol, als het goed is. Zit hier met stuiterend en traag internet, dus de vraag of dit gaat lukken?
19.00 uur gaat alles op slot.quote:Officieel besluit sluiting luchtruim genomen
Uitgegeven: 15 april 2010 12:04
Laatst gewijzigd: 15 april 2010 14:34
BRUSSEL - Er is nog geen officieel besluit genomen om het luchtruim boven Nederland te sluiten in verband met een wolk vulkanische as die zich over Europa verspreidt. Dat heeft een woordvoerster van Eurocontrol donderdag laten weten.
Aswolk boven Noord-Europa slideshow
Eerder had de organisatie, die belast is met de veiligheid van het Europese luchtverkeer, gezegd dat het vliegverkeer boven Nederland, België en Noord-Duitsland donderdagmiddag zou worden stilgelegd.
Volksgezondheid
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) weet nog niet of de wolk met vulkanische as schadelijk is voor de volksgezondheid. Volgens een woordvoerder wordt daar op dit moment onderzoek naar gedaan.
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) geeft aan dat het eerst contact wil hebben met het RIVM voordat het later donderdagmiddag ingaat op de vraag of de vulkaanas schadelijk kan zijn voor de volksgezondheid.
LVNL
De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) houdt er ernstig rekening mee dat het vliegverkeer van en naar de Nederlandse luchthavens donderdag in de loop van de dag moet worden stilgelegd.
Dat heeft een woordvoerster laten weten. Als de aswolk het Nederlandse luchtruim bereikt, en dat is wel de verwachting, is er volgens de zegsvrouw geen vliegverkeer meer mogelijk.
België
Het Belgische luchtruim wordt donderdagmiddag vanaf 14.30 uur in fasen gesloten in verband met de voorbijtrekkende aswolk die zich na de vulkaanuitbarsting in IJsland over Europa verspreidt. Dat heeft Etienne Schouppe, de Belgische staatssecretaris voor Mobiliteit, donderdag gemeld.
Om 14.30 uur wordt de sector West gesloten, die de kust en de provincies Oost- en West-Vlaanderen en Henegouwen omvat. De Brusselse luchthaven blijft daarbij open voor luchtverkeer richting het zuiden.
Om 16.30 uur wordt het volledige Belgische luchtruim gesloten tot de aswolk is voorbijgetrokken, aldus de staatssecretaris.
Omboeken
Passagiers die donderdag of vrijdag met KLM van of naar Ierland, Denemarken, Noorwegen, Zweden of Groot-Brittannië reizen, kunnen hun vliegticket kosteloos naar een andere datum omboeken. Dat meldt de luchtvaartmaatschappij op haar website.
Deze omboekservice geldt alleen voor vluchten van Air France, KLM of Delta. Mensen die meer dan vijf uur zijn vertraagd, kunnen een verzoek indienen voor een volledige vergoeding van hun ticket.
Vertrekhal 2
In vertrekhal 2 op Schiphol was het rond half twee druk met passagiers van wie de vlucht was geschrapt en die in lange rijen voor de balies van KLM, Delta en Air France stonden.
Van stewardessen kregen zij informatie over de stand van zaken en eventuele alternatieven. Op een bord in de hal werd aangegeven dat minstens dertig vluchten naar bestemmingen in Scandinavië en Groot-Brittannië waren geschrapt.
Wellus! nietus!quote:Officieel besluit sluiting luchtruim genomen
Uitgegeven: 15 april 2010 12:04
Laatst gewijzigd: 15 april 2010 14:34
BRUSSEL - Er is nog geen officieel besluit genome
Als je van Weeze vliegt zou ik vooral niet naar Duesseldorf rijden, dan kan je je vlucht naar Birmingham sowieso wel vergeten.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:44 schreef MaxC het volgende:
Wij hebben voor morgenochtend vanaf Dusseldorf (Weeze) een reisje naar Birmingham geboekt.![]()
Constant F5-en dus
Die zal vrijwel zeker niet doorgaan ben ik bangquote:Op donderdag 15 april 2010 14:44 schreef MaxC het volgende:
Wij hebben voor morgenochtend vanaf Dusseldorf (Weeze) een reisje naar Birmingham geboekt.![]()
Constant F5-en dus
Dat denk ik ook, luchtruim UK is voorlopig nog niet open.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:47 schreef amaranta het volgende:
[..]
Die zal vrijwel zeker niet doorgaan ben ik bang
Dta vliegveld heet dusseldorf weeze. Maar ligt inderdaad net over de grens.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je van Weeze vliegt zou ik vooral niet naar Duesseldorf rijden, dan kan je je vlucht naar Birmingham sowieso wel vergeten.
Weeze ligt net over de grens bij Nijmegen en zeker niet in de Buurt van Duesseldorf
Nee, dat vliegveld heet Airport Weeze of Niederrhein. Alleen Ryanair noemt het Duesseldorf.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:49 schreef amaranta het volgende:
[..]
Dta vliegveld heet dusseldorf weeze. Maar ligt inderdaad net over de grens.
Tja, zo ligt er ook een vliegveld op de Hundsruck, zeg maar zuid westelijk van Keulen, en dat noemt Ryanair Frankfurt.quote:dat is net zoals dat Ryanair zogenamaamd op Barcelona vliegt, maar eigenlijk op Girona, wat 150 km verderop ligt ofzo
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |