abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 14 april 2010 @ 15:26:41 #1
8781 crew  Frutsel
pi_80306837
Laatste nieuws
Gehele luchtruim boven Nederland wordt om 14.00u gesloten wegens vulkaanas
Alle Engelse vliegvelden gesloten vanaf 13.00 uur
Belgische en Duitse luchthavens zullen ook sluiten

Zie ook --> Evacuaties na uitbarsting IJslandse vulkaan onder gletsjer
En het nieuwe topic Aswolk richting NL na uitbarsting vulkaan op IJsland #2

quote:
Ashcloud cancels European flights
Tens of thousands of airline passengers face travel chaos today after volcanic ash from an eruption in Iceland has forced three airports to shut and brought heavy disruption to others.

Airports in Aberdeen, Edinburgh and Glasgow were shut this morning and five easyJet flights that were due to take off from Stansted were ground due to massive visibility problems.

At Gatwick, 106 flights were cancelled with heavy disruptions expected to follow later today. All flights from Manchester airport have been disrupted.

Newcastle and Belfast are also affected, according to reports, as is Birmingham airport.

A huge ash mushroom across major British flight paths threatens to turn thousands of families returning from Easter holiday into a nightmare.

Business travellers hoping to leave London from City Airport tonight also reported that British Airways had cancelled flights.

Airports have urged travellers to check with their relevent airlines to see whether flights have been effected.

“Following advice from the Met Office, the National Air Traffic Service (NATS) has introduced restrictions to UK airspace this morning as a result of volcanic ash drifting across the United Kingdom from Iceland,” a spokeswoman for Stansted Airport said.

“These measures currently affect Aberdeen, Edinburgh and Glasgow airports which are closed but may also affect other parts of the UK later today,” she said.

After bringing chaos to UK airports, the ash cloud is expected to spread into continental Europe overnight, wrecking holidaymakers’ chances of reaching many international destinations.

A spokesman from NATS said: “The Volcanic Ash Advisory Centre has issued a forecast that the ash cloud from the volcanic eruption in Iceland will track over Europe tonight.

“NATS is working with Eurocontrol and our colleagues in Europe’s other air navigation service providers to take the appropriate action to ensure safety in accordance with international aviation policy.”

The ash cloud is caused by the Eyjafjallajokull volcano, which surged back into life on Tuesday after apparently showing signs of dying down.

It follows eruptions last month in a 1.2 mile wide strip on the flank of the volcano where there is no ice.
Ouder Nieuws

quote:
Honderden geëvacueerd na nieuwe uitbarsting
REYKJAVIK - Zeker zevenhonderd inwoners in het zuiden van IJsland zijn woensdagochtend geëvacueerd wegens een vulkaanuitbarsting en meerdere aardbevingen. De vulkaan ligt in het gebied van de gletsjer Eyjafjallajökull, zo liet een politiewoordvoerder weten.

Alle wegen naar het gebied zijn afgesloten, aldus Iceland Review. De geëvacueerden worden ondergebracht in opvangcentra van het Rode Kruis.

Vorige maand barstte voor het eerst sinds 1823 een vulkaan uit in de gletsjer. Ongeveer zeshonderd inwoners moesten hun woningen in het afgelegen en dunbevolkte gebied korte tijd verlaten. Aan de erupties van die vulkaan is dinsdag een einde gekomen.
quote:
Severe flooding expected in South Iceland

A new eruption is taking place under Iceland’s Eyjafjallajokull glacier and flooding is expected. Journalists to the south of the glacier say they can already see the flood waters approaching.

Flights below 30,000 feet have been banned from the zones to the north and the east of the new eruption and residents south of the glacier have been evacuated.

Scientists are also monitoring the condition of drinking water in the Westman Islands, which comes from the glacier. No changes in quality have yet been recorded.
quote:
Risk of Phreatic Eruption in Iceland
Volcanologist Haraldur Sigurdsson said there is a risk of a phreatic eruption in Eyjafjallajökull glacier in south Iceland, which occurs when magma makes contact with water. The crater at the glacier’s summit is filled with ice which is starting to melt.

“There have been indications for two to three months that the main movement of magma is straight underneath the summit crater at a significant depth,” Sigurdsson told mbl.is.

He said the crater is quite large, approximately five kilometers in diameter. Now the ice inside it is starting to melt as magma is flowing underneath the ice. “When it melts its way through there is a risk of a phreatic eruption.”
Reageren en/of het laatste nieuws volgen kan ook hier --> Aswolk richting NL na uitbarsting vulkaan op IJsland #2

[ Bericht 5% gewijzigd door Frutsel op 15-04-2010 13:50:31 ]
  † In Memoriam † donderdag 15 april 2010 @ 11:50:05 #2
137949 Disana
pi_80337715
Maar door de asdeeltjes in de lucht boven ons land krijgen we dus wel een mooie rode zonsondergang.
pi_80338241
Heftig hoor .
Alleen gevaar voor de luchtvaart dan?
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
pi_80338292
quote:
Op donderdag 15 april 2010 12:01 schreef Winner_Taco het volgende:
Heftig hoor .
Vooralsnog wel... scandinavie moet rekening houden met grotere hoeveelheden as dan wij.
pi_80338325
Ik vind dat we wel een vette zonsondergang moeten krijgen, maar meestal vallen dat soort dingen weer tegen. Dat Schiphol dicht gaat, heb ik verder nergens kunnen vinden, klopt dat wel?
  † In Memoriam † donderdag 15 april 2010 @ 12:05:27 #6
137949 Disana
pi_80338400
quote:
Op donderdag 15 april 2010 12:03 schreef Schuifpui het volgende:
Ik vind dat we wel een vette zonsondergang moeten krijgen, maar meestal vallen dat soort dingen weer tegen. Dat Schiphol dicht gaat, heb ik verder nergens kunnen vinden, klopt dat wel?
Om 14.00 uur gaat ons luchtruim dicht. Wordt net gemeld.
pi_80338411
quote:
Op donderdag 15 april 2010 12:03 schreef Schuifpui het volgende:
http://www.telegraaf.nl/r(...)__.html?sn=reiskrant
pi_80338465
quote:
Nederland

De aswolk trekt in zuidoostelijke richting. Daardoor kan kan ook het Nederlandse luchtruim verstoord worden en komt ook het luchtverkeer van en naar Schiphol plat te liggen.

De belangrijke internationale luchthavens van Stockholm en Gotenburg liggen volgens de autoriteiten vooralsnog buiten de gevarenzone van de aswolk. In het noorden van Zweden is het vliegverkeer wel ontregeld.

As van vulkanen kan ertoe leiden dat vliegtuigmotoren plotseling stilvallen. Dat gebeurde in 1989 met een vliegtuig van KLM, dat onderweg was van Schiphol naar Tokio.

Bij Alaska vloog het toestel door een wolk van de vulkaan Mount Redoubt. Het stof verstopte de vier motoren, die ineens uitvielen. De bemanning slaagde erin de motoren te herstarten. (ANP/CBR)
www.ad.nl
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
pi_80338480
Zaterdag zou ik naar Barcelona vliegen! Hopelijk is het dan voorbij.
----
  donderdag 15 april 2010 @ 12:08:15 #10
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_80338510
quote:
Op donderdag 15 april 2010 12:01 schreef Winner_Taco het volgende:
Heftig hoor .
Je wilt die asdeeltjes liever niet in je motoren hebben. In het verleden zijn een KLM en BA vlucht al eens door een aswolk gevlogen, met als gevolg was dat alle motoren stopten. Na een tijdje zweefvliegen kreeg de bemanning de motoren gelukkig wel weer aan de praat, maar je kunt dus serieus in de problemen raken door die as.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
  Moderator donderdag 15 april 2010 @ 12:09:03 #11
8781 crew  Frutsel
pi_80338550
Volgens Twitter gaat het hele Nederlandse luchtruim/vliegverkeer plat vanmiddag
pi_80338591
pi_80338667
TT107, bevestigd dus.
pi_80339003
IJsland weer. Er komt ook weinig goeds uit dat land. Maar wel een mooie zonsondergang vanavond
pi_80339015
Euh, mijn ramen staan nog open thuis, moet ik me zorgen maken?
  Moderator donderdag 15 april 2010 @ 12:22:06 #16
8781 crew  Frutsel
pi_80339052
Belgie en Duitsland gaan ook op slot
pi_80339101
Pff geef je IJsland bakken met geld en het enige wat je er voor terugkrijgt is een zak met as
I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
pi_80339104
quote:
Op donderdag 15 april 2010 12:20 schreef Shoombak het volgende:
Euh, mijn ramen staan nog open thuis, moet ik me zorgen maken?
Oei dat wordt schobben morgen.
  Moderator donderdag 15 april 2010 @ 12:24:41 #19
8781 crew  Frutsel
pi_80339139
quote:
Op donderdag 15 april 2010 12:23 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Oei dat wordt schobben morgen.
Drukte bij de auto-wasstraat enzo
  donderdag 15 april 2010 @ 12:24:56 #20
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_80339144
quote:
Op donderdag 15 april 2010 12:07 schreef KingLysandus het volgende:
Zaterdag zou ik naar Barcelona vliegen! Hopelijk is het dan voorbij.
Hmm, hier staat dat het nog wel eens lang kan gaan duren: http://www.channelnewsasi(...)view/1050314/1/.html
quote:
REYKJAVIK : A powerful volcano eruption on Iceland spewing clouds of ash that caused air traffic disruption across northern Europe on Thursday, could last "a long time", an Icelandic geophysicist said.

"It is very variable how long these eruptions last - anywhere from a few days to over a year," Magnus Tumi Gudmundsson, a professor of geophysics and civil protection advisor, told AFP. "Judging from the intensity of this one, it could last a long time," he added.

Ik heb ook gen idee hoe dat dan moet, lijkt me niet dat er vliegtuigen door de as gaan vliegen en ook niet dat het luchtvaartverkeer zo lang stil kan staan.

Ook op nu.nl:
quote:
Weergoden
Hoe lang de problemen met de uitbarsting van de vulkaan in de IJslandse gletsjer Eyjafjallajökull gaan duren is onbekend. Een woordvoerster van de IJslandse luchtvaartautoriteiten, Hjördis Gudmundsdķttir, meende dat alleen de weergoden weten of het een paar dagen of een paar jaren gaat duren.
Het vliegveld van Reykjavik, de hoofdstad van IJsland, heeft dankzij de windrichting overigens weinig last van de aswolken.
De as kan ertoe leiden dat vliegtuigmotoren plotseling stilvallen. Dat gebeurde in 1989 met een vliegtuig van KLM, dat onderweg was van Schiphol naar Tokio. Bij Alaska vloog het toestel door een wolk van de vulkaan Mount Redoubt. Het stof verstopte de vier motoren, die ineens uitvielen. De bemanning slaagde erin de motoren te herstarten.
be nice or go away
pi_80339250
quote:
Op donderdag 15 april 2010 12:24 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Hmm, hier staat dat het nog wel eens lang kan gaan duren: http://www.channelnewsasi(...)view/1050314/1/.html
[..]

Ik heb ook gen idee hoe dat dan moet, lijkt me niet dat er vliegtuigen door de as gaan vliegen en ook niet dat het luchtvaartverkeer zo lang stil kan staan.
Tot een jaar Is het niet dat het gewoon nog een lange tijd kan napruttelen met misschien zo nu en dan een piek?
  donderdag 15 april 2010 @ 12:29:14 #22
126462 Flappekz
Met pöntjes
pi_80339291
Tvp, ouders landen morgenavond op Schiphol. Althans, dat zou moeten...
Ik ben van pindavlees
pi_80339346
[dream on] Nu kan ik niet met mijn Gulfstream G550 naar een tropisch eiland vliegen [/dream on]
I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
  donderdag 15 april 2010 @ 12:35:14 #24
222937 crazy987
KROEPOEK!!!!!
pi_80339490
tvp
You're not your job. You're not how much money you have in the bank. You're not the car you drive. You're not the contents of your wallet. You're not your fucking khakis. You're the all-singing, all-dancing crap of the world.
  donderdag 15 april 2010 @ 12:35:32 #25
62913 Blik
The one and Only!
pi_80339505
morgen vlucht naar Washington
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')