Desnoods openen ze van de UB slechts een paar zalen. Dan kost het open houden toch minder. Heb je iig iets. Nu is het niet echt aantrekkelijk om naar Grun te gaan. Waar moet ik zaterdag en zondag avonds studeren?
quote:
'UB moet langer open in het weekend'
Een ruime meerderheid van de studenten vindt dat de ub in het weekend te vroeg dichtgaat. Ook moeten er meer computers komen. Bovendien hebben universitaire studenten nogal eens commentaar op de aanwezigheid van hbo-studenten in de ub.
Deze bevindingen brengt de Groninger Studentenbond (gsb) vandaag naar buiten in een rapport dat ze aanbiedt aan bibliothecaris A. Klugkist. Voor dit rapport enquêteerde de gsb begin oktober ruim 400 studenten: regelmatige bezoekers van de ub.
Volgens L. Voortman, gsb-bestuurslid en een van de opstellers van het rapport, zijn acties voor latere sluitingstijden in het weekend en meer computers in de ub voorlopig niet aan de orde. Wel moet er meer duidelijkheid komen over de toelating van hbo-studenten. “De ub is sowieso openbaar”, aldus Voortman, “eigenlijk zouden er meer studieplekken moeten komen als je hbo'ers niet wilt uitsluiten”. ub-bibliothecaris A. Klugkist zegt in een eerste commentaar dat de ub algemeen toegankelijk blijft. “We denken er niet over hbo-studenten eruit te knikkeren.”
Over verruiming van de openingstijden is Klugkist sceptisch. Nu heeft de ub landelijk gezien al heel ruime openingstijden in het weekend, betoogt hij. “Gezien de reële bezettingsgraad zie ik verruiming niet zo zitten. Ik wil wel over verdere verruiming praten, maar daar moeten dan extra middelen voor komen.”
De ub gaat wel mensen die geen student of RUG-personeelslid zijn, uitsluiten van computergebruik.
Verdere uitbreiding van het aantal computers acht Klugkist “een onhaalbare kaart”. “We zetten nu in op draadloze werkplekken”, zegt de bibliothecaris, “zodat studenten hier straks met hun eigen notebooks kunnen inloggen.” (HARRY PERTON)
[ Bericht 45% gewijzigd door Outlined op 13-04-2010 17:58:39 ]