Als je gaat huren in een pand waar je vriend ook woont, dan heeft dat geen invloed op zijn loon / studiebeurs / zorgtoeslag. Als je gaat samenwonen, dan heeft dat geen invloed op zijn loon / studiebeurs en waarschijnlijk ook niet op de zorgtoeslag. Maar dat kan je eenvoudig uitrekenen met dat programmaatje van de belastingdienst. Als hij nog studeert zal het niet veel uitmaken.quote:En word ik of mijn vriend gekort op zijn loon/mijn studiebeurs omdat ik bij hem intrek? Nee toch? Enkel op zijn/mijn zorgtoeslag toch?
Volgens mij is dat alleen als jullie geregistreerd partners zijn. Dus toeslag partner.quote:Op maandag 12 april 2010 10:53 schreef Qwea het volgende:
En word ik of mijn vriend gekort op zijn loon/mijn studiebeurs omdat ik bij hem intrek? Nee toch? Enkel op zijn/mijn zorgtoeslag toch?
Hij werkt. Maar ik krijg nu niet de maximale aanvullende beurs omdat mn ouders teveel verdienen... Dus als ik uitwonend ga, dan krijg ik ook niet de maximale beurs? Of iig iets meer?quote:Op maandag 12 april 2010 11:01 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Als je gaat huren in een pand waar je vriend ook woont, dan heeft dat geen invloed op zijn loon / studiebeurs / zorgtoeslag. Als je gaat samenwonen, dan heeft dat geen invloed op zijn loon / studiebeurs en waarschijnlijk ook niet op de zorgtoeslag. Maar dat kan je eenvoudig uitrekenen met dat programmaatje van de belastingdienst. Als hij nog studeert zal het niet veel uitmaken.
Je aanvullende beurs gaat niet groter worden bij uitwonend zijn.
Kijk! Dat wist ik dus niet.quote:Op maandag 12 april 2010 11:04 schreef Chinless het volgende:
[..]
Volgens mij is dat alleen als jullie geregistreerd partners zijn. Dus toeslag partner.
Verder moet je nog rekening houden met gemeentelijke belastingen + waterschaps belastingen. Dit betaal je per inwonende. Misschien nog wel per 3 inwonende zodra je met 2 personen woont (al is dat per gemeente verschillend).
Geregistreerd partnerschap heeft geen invloed. Waterschapsbelasting e.d. krijg je waarschijnlijk niet, zal kwijtgescholden worden (moet je zelf wel aanvragen). Gemeentelijke belasting idem. Je partner heeft net de belastingtoeslag voor 2010 van zijn gemeente ontvangen, hierin staat alles uitgelegd.quote:Op maandag 12 april 2010 11:22 schreef Qwea het volgende:
[..]
Kijk! Dat wist ik dus niet.
Ik zal eens langs het gemeentehuis gaan v/d week en informeren
Wij hebben geen belastingtoeslag ontvangen hoor van Den Helderquote:Op maandag 12 april 2010 12:05 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Geregistreerd partnerschap heeft geen invloed. Waterschapsbelasting e.d. krijg je waarschijnlijk niet, zal kwijtgescholden worden (moet je zelf wel aanvragen). Gemeentelijke belasting idem. Je partner heeft net de belastingtoeslag voor 2010 van zijn gemeente ontvangen, hierin staat alles uitgelegd.
Betekend dus dat iemand met zn 2' en 2 vervuilingseenheden zou hebben...quote:De vervuilingswaarde voor een woonruimte is vastgesteld op drie vervuilingseenheden. Dit vaste tarief (forfait) geldt voor elk gezin van twee of meer personen. De aanslag wordt opgelegd aan de door het hoogheemraadschap aan te wijzen hoofdbewoner. Alleen iemand die alleen woont, en als alleenwonende staat ingeschreven in de gemeentelijke bevolkingsadministratie, heeft recht op een aanslag van één vervuilingseenheid.
Dus 52,55 x 2, right? Kan alleen niet vinden of dat per maand, kwartaal, half jaar of jaar is.quote:Tarieven zuiveringsheffing/verontreinigingsheffing
* 2010: 52,55 per vervuilingseenheid
Waar vraag ik dat het beste na? Bij (MM is bij Unive) Unive?quote:Op maandag 12 april 2010 13:07 schreef Enfermera het volgende:
In principe heeft je burgerlijke staat niks met je stufi te maken, trouwen, samenwonen, is allemaal hetzelfde voor de IBG. Ohnee, DUO nu he?
Wat betreft WA weet ik het niet, denk dat je je eigen af moet sluiten als je ergens anders woont.. maar dat weet ik niet zeker
Ja je valt onder de zijne.quote:Op maandag 12 april 2010 13:04 schreef Qwea het volgende:
oeh, schiet me nog een vraag te binnen :
Ik ben nu WA verzekerd via mn ouders, omdat ik daar bij in woon. MM heeft wel een WA verzekering. Als ik bij hem in kom wonen, val ik dan daar onder? of moet ik mn eigen sfsluiten?
maar als je ouders nu teveel verdienen voor de max aanvullende beurs waarom zou dat dan veranderen als je niet thuis woont.quote:Op maandag 12 april 2010 11:21 schreef Qwea het volgende:
[..]
Hij werkt. Maar ik krijg nu niet de maximale aanvullende beurs omdat mn ouders teveel verdienen... Dus als ik uitwonend ga, dan krijg ik ook niet de maximale beurs? Of iig iets meer?
quote:Op maandag 12 april 2010 13:17 schreef Ynske het volgende:
[..]
maar als je ouders nu teveel verdienen voor de max aanvullende beurs waarom zou dat dan veranderen als je niet thuis woont.
je krijgt gewoon t normale uitwonende bedrag aangevuld met t deel dat je krijgt adhv de inkomsten van je ouders volgens mij
Ja, bijdrage snap ik. Mn ma hoeft niks bij te dragen en mn pa 92 euro. Maar ik krijg alsnog niet de maximale beurs - 92 euro?quote:Op maandag 12 april 2010 13:15 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Ja je valt onder de zijne.
En het inkomen van je ouder wordt nog steeds meegerekend helaas, tenzij zij een uitgebreidde verklaring invullen dat ze niets bijdragen aan je studie en dat ook niet van plan zijn.
Maar volgens mij moet je dan ook geen contact hebben met je ouders, dat gaat ook wel weer heel ver.
Nee, x 3. Je betaald met een gezin van 2 of meer personen altijd 3 personen, ook al woon je met z'n 6en. Enkel als je alleen woont, betaal je ook maar 1 eenheid. Staat trouwens ook in dat stukje dat je zelf quote:quote:Op maandag 12 april 2010 12:51 schreef Qwea het volgende:
[..]
Betekend dus dat iemand met zn 2' en 2 vervuilingseenheden zou hebben...
[..]
Dus 52,55 x 2, right? Kan alleen niet vinden of dat per maand, kwartaal, half jaar of jaar is.
mocht dit beter passen in wgr of GC modjes, feel free to kick it. Ook omdat dit niet enkel over studie gaat natuurlijk![]()
quote:De vervuilingswaarde voor een woonruimte is vastgesteld op drie vervuilingseenheden. Dit vaste tarief (forfait) geldt voor elk gezin van twee of meer personen
Per maand? Jaar?quote:Op maandag 12 april 2010 13:26 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Nee, x 3. Je betaald met een gezin van 2 of meer personen altijd 3 personen, ook al woon je met z'n 6en. Enkel als je alleen woont, betaal je ook maar 1 eenheid. Staat trouwens ook in dat stukje dat je zelf quote:
[..]
Omdat ik natuurlijk niet meer thuis woon? Ik vind het maar stomquote:Op maandag 12 april 2010 13:17 schreef Ynske het volgende:
[..]
maar als je ouders nu teveel verdienen voor de max aanvullende beurs waarom zou dat dan veranderen als je niet thuis woont.
je krijgt gewoon t normale uitwonende bedrag aangevuld met t deel dat je krijgt adhv de inkomsten van je ouders volgens mij
De bedragen van de gemeente toeslagen zijn altijd per jaar. Je betaalt behalve de waterschapsbelasting (waar je het nu over hebt!!) ook nog afvalstoffenheffing (zoals ze aangaven bij de gemeente) etc. Maar die betaalt je vriend als het goed is nu ook al (als ie al op zichzelf woont that is). Ik geloof dat er idd alleen meer waterschapsbelasting en afvalstoffenheffing wordt gerekend naar mate je meer mensen in een huis hebt wonen.quote:
Ja die betaald ie nu ook al. Maar die worden dus niet x3 of x2?quote:Op maandag 12 april 2010 13:28 schreef silliegirl het volgende:
[..]
De bedragen van de gemeente toeslagen zijn altijd per jaar. Je betaalt verder ook nog waterschapsbelasting, reiningsrechten etc. Maar die betaalt je vriend als het goed is nu ook al (als ie al op zichzelf woont that is).
als je nu toch eens logisch na denkt, het inkomen van je ouders is niet veranderd, waarom zouden zij dan nu meer moeten bijdragen?quote:Op maandag 12 april 2010 13:27 schreef Qwea het volgende:
[..]
Omdat ik natuurlijk niet meer thuis woon? Ik vind het maar stomtoch ff navragen
Nee, ze heeft wel gelijk. Ik wilde dat ook aanvragen, zo'n aanvullende beurs, maar dat kon niet omdat mn ouders teveel verdienden. Of je nou thuis woont of niet, dat maakt hen niet uit. Zij gaan er vanuit dat ze bijdragen aan je studie, niet aan je levensonderhoud..quote:Op maandag 12 april 2010 13:27 schreef Qwea het volgende:
[..]
Omdat ik natuurlijk niet meer thuis woon? Ik vind het maar stomtoch ff navragen
Waterschapsbelasting betaald ie nu 1x, dat wordt 3x. Komt dus dik 100 euro per jaar bij.quote:Op maandag 12 april 2010 13:30 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ja die betaald ie nu ook al. Maar die worden dus niet x3 of x2?
Hoezo zou dat onder hem vallen? iedereen vanaf 18 jaar moet zijn eigen Aansprakelijkheid verzekering hebben. Daarbij zal MM wel een eigen inboedel verzekering hebben etc. Daar vallen haar spullen wel onder inderdaad.quote:Op maandag 12 april 2010 13:15 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Ja je valt onder de zijne.
En het inkomen van je ouder wordt nog steeds meegerekend helaas, tenzij zij een uitgebreidde verklaring invullen dat ze niets bijdragen aan je studie en dat ook niet van plan zijn.
Maar volgens mij moet je dan ook geen contact hebben met je ouders, dat gaat ook wel weer heel ver.
Zodra je samen een gezamenlijke huishouding voert ben je voor de belastingdienst automatisch toeslagpartner.quote:Op maandag 12 april 2010 11:04 schreef Chinless het volgende:
[..]
Volgens mij is dat alleen als jullie geregistreerd partners zijn. Dus toeslag partner.
Verder moet je nog rekening houden met gemeentelijke belastingen + waterschaps belastingen. Dit betaal je per inwonende. Misschien nog wel per 3 inwonende zodra je met 2 personen woont (al is dat per gemeente verschillend).
Afvalstof is 297,66 per jaar.quote:Op maandag 12 april 2010 13:33 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Waterschapsbelasting betaald ie nu 1x, dat wordt 3x. Komt dus dik 100 euro per jaar bij.
Verder gaat ook de afvalstoffenheffing omhoog, maar hoeveel precies scheelt per gemeente dus dat kank je niet vertellen. Verder heb je met z'n 2en ook wat meer gas/water/licht verbruik, dus ook die kosten kunnen maandelijks wat stijgen.
Ik verdien 700 nog wat, en mn studiebeurs. En toeslagpartner las ik dus net, KUN je worden na 6 maanden samenwonen. HOEFT dus niet perse.quote:Op maandag 12 april 2010 13:38 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Zodra je samen een gezamenlijke huishouding voert ben je voor de belastingdienst automatisch toeslagpartner.
Nu verdient Q weinig gok ik dus zoveel zorgtoeslag zal het niet schelen maar ik zou toch even het opnieuw berekenen.
Als ze al stopt is dat niet eens per direct, maar gaat daar een jaar ofzo overeen. (ze moet tenslotte het inkomen van de aflopen jaren opgeven).quote:Op maandag 12 april 2010 13:39 schreef Qwea het volgende:
[..]
Afvalstof is 297,66 per jaar.
Die GWL dat is het probleem allemaal niet. Net zoals de boodschappen, benzine, huur, ect. Dat boeit allemaal niet. Het gaat mij dus om dingen zoals die waterschaps belasting enzo.
maar als ik het dus goed begrijp, en mijn moeder stopt met werken.. dan krijg ik wel meer aanvullende beurs. Als ze dat ooit gaat doen, though
MM heeft idd eigen inboedelverzekering enzo.quote:Op maandag 12 april 2010 13:38 schreef Chinless het volgende:
[..]
Hoezo zou dat onder hem vallen? iedereen vanaf 18 jaar moet zijn eigen Aansprakelijkheid verzekering hebben. Daarbij zal MM wel een eigen inboedel verzekering hebben etc. Daar vallen haar spullen wel onder inderdaad.
Gemeentelijke belastingen betaal je per jaar. Als MM dit jaar daar al een aanslag voor heeft ontvangen, zal deze per 2011 veranderen. Waterschapsbelasting wordt inderdaad voor 3 personen. Dit is inderdaad per jaar, en niet eens de moeite waard om dat maandelijks te betalen aangezien dit iets van 120 euro betreft.
ja, of je moet een verlegging van het peiljaar opvragen. Dat wist ik iddquote:Op maandag 12 april 2010 13:40 schreef Chinless het volgende:
[..]
Als ze al stopt is dat niet eens per direct, maar gaat daar een jaar ofzo overeen. (ze moet tenslotte het inkomen van de aflopen jaren opgeven).
Toeslagpartner voor de zorgtoeslag is net even wat andersquote:Op maandag 12 april 2010 13:40 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik verdien 700 nog wat, en mn studiebeurs. En toeslagpartner las ik dus net, KUN je worden na 6 maanden samenwonen. HOEFT dus niet perse.
Ik heb gebeld onlangs met de belastingdienst hiervoor juist. Je wordt het AUTOMATISCH. Er is geen kunnen meer aan al staat het op hun site wat ingewikkeld.quote:Op maandag 12 april 2010 13:40 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik verdien 700 nog wat, en mn studiebeurs. En toeslagpartner las ik dus net, KUN je worden na 6 maanden samenwonen. HOEFT dus niet perse.
Ik val nu ook on der verzekering van mijn partner en daar heeft hij geen cent meer voor betaaldquote:Op maandag 12 april 2010 13:38 schreef Chinless het volgende:
[..]
Hoezo zou dat onder hem vallen? iedereen vanaf 18 jaar moet zijn eigen Aansprakelijkheid verzekering hebben. Daarbij zal MM wel een eigen inboedel verzekering hebben etc. Daar vallen haar spullen wel onder inderdaad.
Gemeentelijke belastingen betaal je per jaar. Als MM dit jaar daar al een aanslag voor heeft ontvangen, zal deze per 2011 veranderen. Waterschapsbelasting wordt inderdaad voor 3 personen. Dit is inderdaad per jaar, en niet eens de moeite waard om dat maandelijks te betalen aangezien dit iets van 120 euro betreft.
Ja.quote:Op maandag 12 april 2010 13:40 schreef Qwea het volgende:
[..]
MM heeft idd eigen inboedelverzekering enzo.
Dus, als ik morgen iets stuk maak bij de onderbuuf, dan MOET ik een eigen WA verzekering hebben?
Klopt helemaal, ik wilde dat ook niet worden, maar dat ging automatisch, kon ik ook niet terugdraaien; als je langer dan 6 maanden samenwoont gaan ze je gewoon als toeslagpartners voor de huur- en zorgtoeslag zien. Nu maakt dat in de praktijk weinig uit hoor, mijn vriend krijgt nu gewoon voor 2 personen zorgtoeslag en ik krijg het niet meer.quote:Op maandag 12 april 2010 13:42 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Toeslagpartner voor de zorgtoeslag is net even wat andersom het makkelijk te maken.
Toelichting toeslagpartner
Een partner voor de zorgtoeslag is een echtgeno(o)t(e), of een geregistreerd partner, of iemand met wie u:
samen aangifte inkomstenbelasting doet;
een samenlevingscontract heeft;
samenwoont en een kind heeft;
samenwoont in een woning waarvan u beide eigenaar bent; of
langer dan zes maanden samenwoont, als die persoon tenminste 18 jaar of ouder is. Een huisgenoot, broer of zus bijvoorbeeld.
Kinderen, kleinkinderen, ouders, grootouders of huisgenoten jonger dan 18 jaar zijn nooit partner voor de zorgtoeslag.
Vanaf 18 jaar is het aan te raden een eigen aansprakelijkheid verzekering particulieren (AVP) te hebben. Dit kost je iets van 3/4 euro per maand en dan ben je verzekerd voor een bedrag van 2,5miljoen euro (aan schade). Deze is niet verplicht, maar mocht jij iets kapot maken, of met de fiets iemand aanrijden dan ben je niet verzekerd.quote:Op maandag 12 april 2010 13:40 schreef Qwea het volgende:
[..]
MM heeft idd eigen inboedelverzekering enzo.
Dus, als ik morgen iets stuk maak bij de onderbuuf, dan MOET ik een eigen WA verzekering hebben?
quote:Op maandag 12 april 2010 13:43 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Ik heb gebeld onlangs met de belastingdienst hiervoor juist. Je wordt het AUTOMATISCH. Er is geen kunnen meer aan al staat het op hun site wat ingewikkeld.
Die keuze is alleen voor je IB aangifte.
Nou bij de mijne moet je per persoon meer betalen. Wellicht dat het via een WA verzekering van een VVE weer anders werkt.quote:Op maandag 12 april 2010 13:45 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Ik val nu ook on der verzekering van mijn partner en daar heeft hij geen cent meer voor betaaldalleen gemeld dat ik erbij inwoon.
Geen idee zal het eens navragen/nakijken straks.quote:Op maandag 12 april 2010 13:46 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Nou bij de mijne moet je per persoon meer betalen. Wellicht dat het via een WA verzekering van een VVE weer anders werkt.
Ja ik zeg al, welke verzekering? Inboedel ok, geen probleem. Brand verzekering ook niet. Eventueel opstal verzekering ook niet.quote:Op maandag 12 april 2010 13:45 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Ik val nu ook on der verzekering van mijn partner en daar heeft hij geen cent meer voor betaaldalleen gemeld dat ik erbij inwoon.
Mwah, maakt wel uit. In je eentje krijg je veel sneller nog toeslag dan samen. Samen zit je heel snel al over de grens van max. inkomen voor twee personen.quote:Op maandag 12 april 2010 13:45 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Klopt helemaal, ik wilde dat ook niet worden, maar dat ging automatisch, kon ik ook niet terugdraaien; als je langer dan 6 maanden samenwoont gaan ze je gewoon als toeslagpartners voor de huur- en zorgtoeslag zien. Nu maakt dat in de praktijk weinig uit hoor, mijn vriend krijgt nu gewoon voor 2 personen zorgtoeslag en ik krijg het niet meer.
Nuh, vind het wel logisch. Als je samenwoont heb je minder kosten PER PERSOON dus is het logisch dat de grens voor twee inkomens op een ander punt ligt dan voor een eenpersoonsinkomen waar je al je kosten van moet betalen.quote:Op maandag 12 april 2010 13:46 schreef Ml-etje het volgende:
[..]klopt, heel krom en lekker geëmancipeerd ook maar als je partner een hoog salaris heeft dan heb je pech.
Aansprakelijkheidquote:Op maandag 12 april 2010 13:47 schreef Chinless het volgende:
[..]
Ja ik zeg al, welke verzekering? Inboedel ok, geen probleem. Brand verzekering ook niet. Eventueel opstal verzekering ook niet.
Rechtsbijstand weL, AVP ook, resiverzekering ook.... etc.
En betreft WA? wat voor verzekering bedoel je daar mee dan? (om duidelijkheid te scheppen).
*eens diep zucht*quote:Op maandag 12 april 2010 13:45 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Ja zo kan je het ook zien idd.quote:Op maandag 12 april 2010 13:49 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Nuh, vind het wel logisch. Als je samenwoont heb je minder kosten PER PERSOON dus is het logisch dat de grens voor twee inkomens op een ander punt ligt dan voor een eenpersoonsinkomen waar je al je kosten van moet betalen.
Hihi ja Q je wil eens watquote:Op maandag 12 april 2010 13:54 schreef Qwea het volgende:
[..]
*eens diep zucht*
*op lijstje zet *unive bellen*
Wat een geregel
Iedereen met eigen woonruimte krijgt elk jaar van de gemeente (in de maand februari meestal) een belastingaanslag voor de gemeentelijke heffingen waaronder de afvalstoffen. Hierop krijg je waarschijnlijk, net als bij de waterschapsheffingen vrijstellijng voor omdat jullie allebei studeren en niet veel verdienen.quote:Op maandag 12 april 2010 12:47 schreef Qwea het volgende:
Wij hebben geen belastingtoeslag ontvangen hoor van Den Helder
Ze studeren niet beidequote:Op maandag 12 april 2010 13:57 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Iedereen met eigen woonruimte krijgt elk jaar van de gemeente (in de maand februari meestal) een belastingaanslag voor de gemeentelijke heffingen waaronder de afvalstoffen. Hierop krijg je waarschijnlijk, net als bij de waterschapsheffingen vrijstellijng voor omdat jullie allebei studeren en niet veel verdienen.
Het gaat al net als bij je rijbewijs met al die dingen die je niet begrijpt, echt een helder licht ben je niet...
Ik zit bij een verzekeringsmaatschappij, hun vertellen dat het per persoon of samenwonend stel is.quote:Op maandag 12 april 2010 13:53 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Aansprakelijkheid
Heb er net een mailtje aan gewaagd het antwoord volgt.
Je hoeft unive niet te bellen. Gewoon online je polis wijzigen naar 2 personen / samenwonend) en MM krijgt vanzelf post binnen met het verzoek de rest te betalenquote:Op maandag 12 april 2010 13:54 schreef Qwea het volgende:
[..]
*eens diep zucht*
*op lijstje zet *unive bellen*
Wat een geregel
Hij studeert niet, maar werkt.quote:Op maandag 12 april 2010 13:57 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Iedereen met eigen woonruimte krijgt elk jaar van de gemeente (in de maand februari meestal) een belastingaanslag voor de gemeentelijke heffingen waaronder de afvalstoffen. Hierop krijg je waarschijnlijk, net als bij de waterschapsheffingen vrijstellijng voor omdat jullie allebei studeren en niet veel verdienen.
Het gaat al net als bij je rijbewijs met al die dingen die je niet begrijpt, echt een helder licht ben je niet...
Ahquote:Op maandag 12 april 2010 14:00 schreef Chinless het volgende:
[..]
Ik zit bij een verzekeringsmaatschappij, hun vertellen dat het per persoon of samenwonend stel is.
Zal hooguit 1 of 2 euro schelen op maand basis.
Hoe kom je er in godsnaam bij dat we beide studeren. Over helder licht gesproken.quote:Op maandag 12 april 2010 13:57 schreef willempjewever het volgende:
[..]
*MM een schop geeftquote:Op maandag 12 april 2010 14:00 schreef Chinless het volgende:
[..]
Ik zit bij een verzekeringsmaatschappij, hun vertellen dat het per persoon of samenwonend stel is.
Zal hooguit 1 of 2 euro schelen op maand basis.
[..]
Je hoeft unive niet te bellen. Gewoon online je polis wijzigen naar 2 personen / samenwonend) en MM krijgt vanzelf post binnen met het verzoek de rest te betalen
quote:Op maandag 12 april 2010 14:07 schreef DanseMacabre het volgende:
Ik ben sinds kort ook samen gaan wonen met mijn vriend, hij werkt en ik studeer. Volgens de belastingdienst moesten we dus wel toeslagpartners worden. De zorgentoeslag komt nu op zijn rekening maar dat is voor ons beiden, het dubbele van wat hij of ik alleen zou krijgen. Ook wordt hij nergens op gekort omdat ik bij hem inwoon.
Dat is ook zo, mits Q & MM onder een grens zit van (uit mijn hoofd 40.000) per jaar.quote:Op maandag 12 april 2010 14:07 schreef DanseMacabre het volgende:
Ik ben sinds kort ook samen gaan wonen met mijn vriend, hij werkt en ik studeer. Volgens de belastingdienst moesten we dus wel toeslagpartners worden. De zorgentoeslag komt nu op zijn rekening maar dat is voor ons beiden, het dubbele van wat hij of ik alleen zou krijgen. Ook wordt hij nergens op gekort omdat ik bij hem inwoon.
Ja maar dat is omdat jij studeert en dus niks/weinig in brengt.quote:Op maandag 12 april 2010 14:07 schreef DanseMacabre het volgende:
Wij zijn tegelijk hier gaan wonen dus moesten we een verzekering afsluiten. Aansprakelijkheidsverzekering, inboedelverzekering hebben we geloof ik. Rechtsbijstand is ook wel verstandig maar die hebben we niet omdat mijn schoonvader advocaat is. En bij ging mijn zorgverzekering via mijn ouders dus dat heb ik ook over moeten zetten.quote:Op maandag 12 april 2010 14:08 schreef Qwea het volgende:
[..]
Heb je nog verder tips waarom te denken?
Dat is ook zo. Ik huur nu en heb nergens recht op.quote:Op maandag 12 april 2010 14:12 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Ja maar dat is omdat jij studeert en dus niks/weinig in brengt.
Wij hebben samen helemaal nergens meer recht op terwijl mijn meneer dat in zijn eentje nog wel had ivm koopwoning. Ik had sowieso nergens recht op want ik verdien boven modaal.
Die rioolheffing betaald hij nu ook al, dus enkel de afvalstofheffing gaat +- 90 euro per jaar omhoog en de waterschaps belasting wordt ipv 52,55 +- 157 euro.quote:Op maandag 12 april 2010 14:09 schreef Chinless het volgende:
Even opgezocht voor den helder:
Dit gaat niet via de energie nota maar via de gemeente
Afvalstoffenheffing
Voor een meerpersoonshuishouden ¤ 297,60 per jaar
Voor een eenpersoonshuishouden ¤ 205,20 per jaar
Rioolheffing:
Het tarief voor 2010 bedraagt ¤ 164,20 per aansluiting.
zie ook: http://www.denhelder.nl/index.php?menu_id=351
Waterschapsbelasting:
Tarieven zuiveringsheffing/verontreinigingsheffing
* 2010: 52,55 per vervuilingseenheid
zie hier:
http://www.hhnk.nl/digita(...)mheffingwegenheffing
De vervuilingswaarde voor een woonruimte is vastgesteld op drie vervuilingseenheden. Dit vaste tarief (forfait) geldt voor elk gezin van twee of meer personen.
Ja, klopt. Maar TS studeert toch ook nog?quote:Op maandag 12 april 2010 14:12 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Ja maar dat is omdat jij studeert en dus niks/weinig in brengt.
Wij hebben samen helemaal nergens meer recht op terwijl mijn meneer dat in zijn eentje nog wel had ivm koopwoning. Ik had sowieso nergens recht op want ik verdien boven modaal.
40,000 zitten we geloof ik niet aan. Is dit netto of bruto?quote:Op maandag 12 april 2010 14:12 schreef Chinless het volgende:
[..]
Dat is ook zo, mits Q & MM onder een grens zit van (uit mijn hoofd 40.000) per jaar.
Krijgen ze meer? dan is het dag dag. (verwacht het niet).
hier tevens de eisen van een toeslagpartner
http://toeslagen.nl/particulier/toeslagpartner/
Ik voldoe niet aan deze voorwaarden
Soms voldoet u niet aan 1 van deze voorwaarden, maar hebt u toch een toeslagpartner. Dit is het geval als u samenwoont met bijvoorbeeld een broer, zus, vriend of vriendin. Die persoon is dan uw toeslagpartner als u in het jaar waarvoor u toeslag aanvraagt voldoet aan de volgende voorwaarden:
* U staat langer dan 6 maanden onafgebroken met die persoon op het zelfde adres ingeschreven.
* U voert in die periode een gezamenlijke huishouding.
* U bent allebei 18 jaar of ouder.
Ja. Alleen zal die gemeentelijke belastingen pas per 2011 gaan( en waterschapsbelasting ook) omdat het per jaar wordt vastgesteld. Die kosten zijn dus pas vanaf 2011.quote:Op maandag 12 april 2010 14:15 schreef Qwea het volgende:
[..]
Die rioolheffing betaald hij nu ook al, dus enkel de afvalstofheffing gaat +- 90 euro per jaar omhoog en de waterschaps belasting wordt ipv 52,55 +- 157 euro.
Okidoki!quote:Op maandag 12 april 2010 14:18 schreef Chinless het volgende:
[..]
Ja. Alleen zal die gemeentelijke belastingen pas per 2011 gaan( en waterschapsbelasting ook) omdat het per jaar wordt vastgesteld. Die kosten zijn dus pas vanaf 2011.
Altijd brutoquote:Op maandag 12 april 2010 14:18 schreef Qwea het volgende:
[..]
40,000 zitten we geloof ik niet aan. Is dit netto of bruto?
Daar moet ik dan vanaaf ff induiken. Geloof het niet.quote:
Nee reisgeld tel je niet mee. Daarbij kom je daar niet aan anders heeft MM nu ook geen zorgtoeslag.quote:Op maandag 12 april 2010 14:23 schreef Qwea het volgende:
[..]
Daar moet ik dan vanaaf ff induiken. Geloof het niet.
En wordt het reisgeld van MM daarbij ingerekend? Hij krijgt bv met reisgeld ik noem maar wayt 2300 euro. Waarvan 200 euro reisgeld. Reisgeld reken je toch mee?
Het ligt er aan. Meestal is reiskosten netto maar soms krijg je het ook bruto. Als het een vast component is moet je het meetellen.quote:Op maandag 12 april 2010 14:23 schreef Qwea het volgende:
[..]
En wordt het reisgeld van MM daarbij ingerekend? Hij krijgt bv met reisgeld ik noem maar wayt 2300 euro. Waarvan 200 euro reisgeld. Reisgeld reken je toch mee?
Reisgeld niet neequote:Op maandag 12 april 2010 14:23 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik hoor net van MM dattie geen zorgtoeslag krijgtquote:Op maandag 12 april 2010 14:24 schreef Chinless het volgende:
[..]
Nee reisgeld tel je niet mee. Daarbij kom je daar niet aan anders heeft MM nu ook geen zorgtoeslag.
Nee, ik ga onder texel doorzwemmen!quote:Op maandag 12 april 2010 14:25 schreef Chinless het volgende:
Vraag je he.
Nu je dadelijk daar in Den Helder woont, dat is vlak bij de noordzee toch?
Ga je van de winter daar dan ook weer schaatsen?
In je eentje ligt de grens rond de ¤33.500,- per jaar. Met twee is de grens ¤ 50.000,- per jaarquote:Op maandag 12 april 2010 14:34 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik hoor net van MM dattie geen zorgtoeslag krijgt
Maar hij heeft alleen geen 40.000 p.j
*loondinges pakt
Zat me net ook af te vragen, mijn Mr verdiende dat toen ook echt niet en kreeg ook niets.quote:Op maandag 12 april 2010 14:34 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik hoor net van MM dattie geen zorgtoeslag krijgt
Maar hij heeft alleen geen 40.000 p.j
*loondinges pakt
nou, die 50.000 euro halen we niet. En volgens mij haalt MM die 33,743 ook nietquote:Op maandag 12 april 2010 14:41 schreef Chinless het volgende:
Wanneer heb ik recht op zorgtoeslag?
U moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
* U bent 18 jaar of ouder.
* U hebt een Nederlandse zorgverzekering.
* Hebt u geen toeslagpartner, dan mag uw inkomen maximaal ¤ 33.743 zijn. Hebt u wel een toeslagpartner, dan mag uw gezamenlijke inkomen maximaal ¤ 50.000 zijn.
Alles magquote:Op maandag 12 april 2010 14:42 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Mag ik wel even zeggen dat je lui bent Q. Dit kan je zelf ook allemaal van toeslagen.nl halen
Misschien is het wel meer wat hij krijgtquote:Op maandag 12 april 2010 14:43 schreef Qwea het volgende:
[..]
nou, die 50.000 euro halen we niet. En volgens mij haalt MM die 33,743 ook nietuitgaand dat hij bruto 2500 euro heeft, wat ie niet heeft dat weet ik iig zeker, inclusief reiskosten, heeft ie 30,000 p/j.
Dus dan klopt er iets niet.
Dan heeft hij de berekening niet goed ingevuld op de site. Het bedrag is omhoog gegaan afgelopen jaren. Wellicht dat hij het een paar jaar geleden niet kreeg en nu wel maar dat hij nooit meer er naar gekeken heeft.quote:Op maandag 12 april 2010 14:43 schreef Qwea het volgende:
[..]
nou, die 50.000 euro halen we niet. En volgens mij haalt MM die 33,743 ook nietuitgaand dat hij bruto 2500 euro heeft, wat ie niet heeft dat weet ik iig zeker, inclusief reiskosten, heeft ie 30,000 p/j.
Dus dan klopt er iets niet.
2500 x 12 = 30,000 euro. Daar ben ik vanuit gegaan. Hij krijgt geen 2000 euro aan vakantiegeldquote:Op maandag 12 april 2010 14:45 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Misschien is het wel meer wat hij krijgt
Of krijgt hij 1-maal per jaar een bonus oid?
Vakantiegeld ook meegerekend?
Als hij 2500 verdient krijgt hij wel degelijk bruto meer dan 2000 euro vakantiegeld.quote:Op maandag 12 april 2010 14:47 schreef Qwea het volgende:
[..]
2500 x 12 = 30,000 euro. Daar ben ik vanuit gegaan. Hij krijgt geen 2000 euro aan vakantiegelddus het kan gewoon niet kloppen lijkt me
Nou, 2500 euro x 12,96 = 32,400. En dan krijgt hij geen 2500 euroquote:Op maandag 12 april 2010 14:46 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Dan heeft hij de berekening niet goed ingevuld op de site. Het bedrag is omhoog gegaan afgelopen jaren. Wellicht dat hij het een paar jaar geleden niet kreeg en nu wel maar dat hij nooit meer er naar gekeken heeft.
Vraag hem zijn jaaropgaaf en pak die van jezelf en ga naar toeslagen.nl en vul de berekening in en je ziet wat je krijgt. Tevens kan MM voor vorig jaar nog aanvragen als blijkt dat hij er toch recht op had. Ook die berekening kan je doen op toeslagen.nl alleen even voor 2009 kiezen dan
En idd, je rekent het vakantiegeld niet mee. Bruto maandsalaris keer 12,96 is je jaarinkomen.
hij krijgt geen 2500 euro. Ik zal iig ff die toeslag berekening opnieuw doen vanaaf. Misschien zit ik idd wel fout.quote:Op maandag 12 april 2010 14:48 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Als hij 2500 verdient krijgt hij wel degelijk bruto meer dan 2000 euro vakantiegeld.
ja dat ga ik vanaaf ff doen. Geen idee waar hij die zooi heeft gedouwt. Dus dat doen we vanaaf samen ff. Ik zal het hier nog wel even postenquote:Op maandag 12 april 2010 14:49 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Maar doe iedereen een lol en pak zijn jaaropgaaf en ga dan naar toeslagen.nl
Wij kunnen zonder zijn jaaropgaaf vanaf hier ook niet zien hoe het zit.
edit: Ah, dat zeg je al dat je gaat doen. Succes er mee! Je krijgt dit jaar in ieder geval samen wel toeslag dus dat is mooi![]()
Hoeveel vakantiegeld je krijgt is CAO afhankelijkquote:Op maandag 12 april 2010 14:48 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Als hij 2500 verdient krijgt hij wel degelijk bruto meer dan 2000 euro vakantiegeld.
Doe dat want dit is echt vissen zoquote:Op maandag 12 april 2010 14:52 schreef Qwea het volgende:
[..]
ja dat ga ik vanaaf ff doen. Geen idee waar hij die zooi heeft gedouwt. Dus dat doen we vanaaf samen ff. Ik zal het hier nog wel even posten
Iig bedankt voor alle hulp
quote:Op maandag 12 april 2010 14:53 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Doe dat want dit is echt vissen zo
Succes!
Ik kan je wel vertellen dat MM 8% krijgt over zijn maandloon.quote:
2500x13?quote:Op maandag 12 april 2010 15:21 schreef Chinless het volgende:
[..]
Ik kan je wel vertellen dat MM 8% krijgt over zijn maandloon.
Dus 2500*13 = jaarslaris
Maar dan nog, jullie halen die 50K niet hoor. Zowel, dan zwem ik onder texel door
Ik weet het, het is mijn vakgebiedquote:Op maandag 12 april 2010 14:53 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Hoeveel vakantiegeld je krijgt is CAO afhankelijk
Hij kan zelfs geen vakantiegeld krijgen (dan zit het al in zijn basissalaris).
Het mijne ookquote:Op maandag 12 april 2010 16:48 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Ik weet het, het is mijn vakgebiedmaar dat is wel vrij uitzonderlijk dus we gaan er gemakshalve maar vanuit dat MM bij het gros van Nederland hoort in dit geval en gewoon 8% krijgt.
quote:
Ik doe het 3,5 jaar en al denkt mijn baas van wel, ik ben ook nog lang geen specialist. Wil ik ook helemaal niet wordenquote:Op maandag 12 april 2010 17:27 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
hoho Q ik ben nu bijna 4 jr aan het werk en specialist ben ik bij lange na nog niet hoor
Nu ben ik wel benieuwd naar je functie, pm!quote:Op maandag 12 april 2010 17:35 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Ik doe het 3,5 jaar en al denkt mijn baas van wel, ik ben ook nog lang geen specialist. Wil ik ook helemaal niet worden
12 x maand salaris + 8% over het jaar salaris. Dat is bijna gelijk aan 13x maand salaris toch?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |